Publicerat November 12, 201114 yr Fick nya bössan i torsdags, snabbt montera ihop den och for till skjutbanan för att skjuta in och sen till skogs en snabbis innan jobbet. Bössan är en sako vixen 6PPC med S&B 10x42. På torsdag låg jag och siktade på en orre på 250 m och precis då jag tänkte trycka av så hörde jag hur de flaxa till, jag tittade upp och fick se att de hade kommit 2 st orrtuppar och satt sig på 62 m ifrån mig, riktade om bössan och oskulden var tagen Sen på fredag var jag på skjutbanan och provade på lite olika avstånd och sen ut i skogen. Blev då en orrtupp då som satt på 202 m. Tyvärr så måste kulan ha börjat rotera i fågeln så utgångshålet var 2 cm under vingen och ända ner till lårbenet Alltså man fick nästan i en näve i hålet En Bild på oskuldsorren och nybössan
Publicerat November 12, 201114 yr Grattis Vad använder du för kula? Sierras match kulor bör du undvika på fågel
Publicerat November 12, 201114 yr Fick nya bössan i torsdags, snabbt montera ihop den och for till skjutbanan för att skjuta in och sen till skogs en snabbis innan jobbet. Bössan är en sako vixen 6PPC med S&B 10x42. På torsdag låg jag och siktade på en orre på 250 m och precis då jag tänkte trycka av så hörde jag hur de flaxa till, jag tittade upp och fick se att de hade kommit 2 st orrtuppar och satt sig på 62 m ifrån mig, riktade om bössan och oskulden var tagen Sen på fredag var jag på skjutbanan och provade på lite olika avstånd och sen ut i skogen. Blev då en orrtupp då som satt på 202 m. Tyvärr så måste kulan ha börjat rotera i fågeln så utgångshålet var 2 cm under vingen och ända ner till lårbenet Alltså man fick nästan i en näve i hålet En Bild på oskuldsorren och nybössan Stort grattis alltid kul att få inviga en ny inhandlad bössa med en fin fågel Jag har också inhandlat en sako i kaliber 6ppc och fått inviga den med några fåglar. Första fåglarna med min ppc blev en fin tjädertupp och en orrhöna. Jag har skjutit mina med hornadys 80 grains fmj. Var till skogen två dar senare och sköt två orrtuppar också dom med hornady kulan, måste säja att den funkar riktigt bra till fågel. Mvh Jocke
Publicerat November 12, 201114 yr Grattis Vad använder du för kula? Sierras match kulor bör du undvika på fågel Tackar Kulan jag kör med är berger 68 g match, hålspets men dom är nypt ihop och skedade så de blir som en helmantel. Utgångshastigheten ligger på 940 m/s Stort grattis alltid kul att få inviga en ny inhandlad bössa med en fin fågel Jag har också inhandlat en sako i kaliber 6ppc och fått inviga den med några fåglar. Första fåglarna med min ppc blev en fin tjädertupp och en orrhöna. Jag har skjutit mina med hornadys 80 grains fmj. Var till skogen två dar senare och sköt två orrtuppar också dom med hornady kulan, måste säja att den funkar riktigt bra till fågel. Mvh Jocke Grattis! De var en rejäl skillnad på orrhönan och tjädertuppen Ska nog se ganska roligt ut då rackelhanen blir till, då tjädertuppen kliver på en orrhöna
Publicerat November 12, 201114 yr Tackar Kulan jag kör med är berger 68 g hålspets men dom är nypt ihop och skedade så de blir som en helmantel. Utgångshastigheten ligger på 940 m/s Med den kulan kommer du nog att få fula fågler ofta det är J4 mantlar hjälper tyvärr dåligt att skeda träffar kulan lite motstånd håller inte manteln. Kulor som jag tycker fungerar bra i 6mm är 80gr Hornady samt 90gr. Scenar sedan givetvis alla andra fmj men många av dem brukar skjuta dåligt.
Publicerat November 12, 201114 yr Tackar Kulan jag kör med är berger 68 g match, hålspets men dom är nypt ihop och skedade så de blir som en helmantel. Utgångshastigheten ligger på 940 m/s Grattis! De var en rejäl skillnad på orrhönan och tjädertuppen Ska nog se ganska roligt ut då rackelhanen blir till, då tjädertuppen kliver på en orrhöna Tackar Jo visst är det skillnad på storlek Vad har du för räffelstigning i pipan på din bössa? Jag har orginalpipan i min och den har 1-12 i räffelstigning. tycker att du ska prova hornadys 80 grainare, den är ganska trubbig så den lämnar bra effekt i fågeln utan att fördärva den. annars kan du prova lapuas 77 grains hålspets den funkar också bra dessutom är det lätt att få bra precision med den kulan. Hornady kulan kan vara lite lynnigare att få till men med lite arbete vid laddbänken brukar lösa det. Mvh Jocke
Publicerat November 12, 201114 yr Med den kulan kommer du nog att få fula fågler ofta det är J4 mantlar hjälper tyvärr dåligt att skeda träffar kulan lite motstånd håller inte manteln. Kulor som jag tycker fungerar bra i 6mm är 80gr Hornady samt 90gr. Scenar sedan givetvis alla andra fmj men många av dem brukar skjuta dåligt. Okej, blir att testa berger på några fåglar till, och om de blir samma på dom flesta ska jag byta kula. Har ca 40 färdig laddade skott med dom så. Tackar Jo visst är det skillnad på storlek Vad har du för räffelstigning i pipan på din bössa? Jag har orginalpipan i min och den har 1-12 i räffelstigning. tycker att du ska prova hornadys 80 grainare, den är ganska trubbig så den lämnar bra effekt i fågeln utan att fördärva den. annars kan du prova lapuas 77 grains hålspets den funkar också bra dessutom är det lätt att få bra precision med den kulan. Hornady kulan kan vara lite lynnigare att få till men med lite arbete vid laddbänken brukar lösa det. Mvh Jocke Räffelstigningen är 1-14. Jag har ju inte börjat handladda själv ännu, de är han jag köpte bössan av som handladdar åt mig
Publicerat November 12, 201114 yr Okej, blir att testa berger på några fåglar till, och om de blir samma på dom flesta ska jag byta kula. Har ca 40 färdig laddade skott med dom så. Räffelstigningen är 1-14. Jag har ju inte börjat handladda själv ännu, de är han jag köpte bössan av som handladdar åt mig Då ska hornady kulan funka för dej, men lapua kulan är inte lika lätt stabiliserad då den är längre än hornady kulan. I en del pipor med 1-14 funkar lapua kulan men inte i alla. Mvh Jocke
Publicerat November 13, 201114 yr Idag blev det en tur till skogen, en fin dag om det inte var för den ganska så kraftiga vinden som blåste rejält tidvis. Hur som helst så ska jag inte klaga, jag sköt tre orrtuppar fast det blåste. När man glad i hågen över sina tre tuppar börjar dra sej mot bilen,höll det på att käpprätt åt hellskotta. Drog till med veckans bredställ på blöt vitmossa, båda fötterna far iväg och det enda jag hade i huvet var att jag inte skulle slå ner bössan i stenhällen. Det blev inte en mjuk och smidig landning utan ett brutalt nerslag i urberget och med en grym värk i ena skinkan som nu på kvällen har blivit vackert mörkblå och rejält öm Mvh Jocke
Publicerat November 13, 201114 yr Idag blev det en tur till skogen, en fin dag om det inte var för den ganska så kraftiga vinden som blåste rejält tidvis. Hur som helst så ska jag inte klaga, jag sköt tre orrtuppar fast det blåste. När man glad i hågen över sina tre tuppar börjar dra sej mot bilen,höll det på att käpprätt åt hellskotta. Drog till med veckans bredställ på blöt vitmossa, båda fötterna far iväg och det enda jag hade i huvet var att jag inte skulle slå ner bössan i stenhällen. Det blev inte en mjuk och smidig landning utan ett brutalt nerslag i urberget och med en grym värk i ena skinkan som nu på kvällen har blivit vackert mörkblå och rejält öm Mvh Jocke Samma tänk som en alkolist tänker om ölen haha. "jag dör hellre än att slå i bössan" Helt rätt tänk! Grattis till dom fina orrarana i alla fall! Själv har jag varit ut 2 dagar i tät dimma så fåglarna har suttit på marken Trodde att de skulle vara perfekt väder idag, när jag vakna var de -3 grader och vindstilla och halvmulet inge dimma syndes till. Då jag kom till skogen fick jag tyvärr se att de låg dimma där, dock inte som i lördags. Man kanske såg 200 m framför sig så helt kört var de ju inte. Hade med min 1,5 år son på ryggen. Efter vi hade gått ca 45 min stanna vi för att koka kaffe och äta en frukt och vad händer? Pojken står och skiter och jag hade inte med några blöjor! FAN! Bara att fara hem och byta blöja. Då jag kom hem fick jag se att han bara fejkade att han bajsat Dubbel fan! Hoppas på en bättre jaktdag nästa helg!
Publicerat November 13, 201114 yr Blev 2 spelorrar igår och idag blev det en ripa kul! Hade ni dimfritt i lule?
Publicerat November 13, 201114 yr kul! Hade ni dimfritt i lule? Jagade en bit från Gråträsk, jo istort sett dimmfritt. Helklart. Kunde skymta lite dimma mot fjärran bergsknabbar
Publicerat November 14, 201114 yr Samma tänk som en alkolist tänker om ölen haha. "jag dör hellre än att slå i bössan" Helt rätt tänk! Grattis till dom fina orrarana i alla fall! Själv har jag varit ut 2 dagar i tät dimma så fåglarna har suttit på marken Trodde att de skulle vara perfekt väder idag, när jag vakna var de -3 grader och vindstilla och halvmulet inge dimma syndes till. Då jag kom till skogen fick jag tyvärr se att de låg dimma där, dock inte som i lördags. Man kanske såg 200 m framför sig så helt kört var de ju inte. Hade med min 1,5 år son på ryggen. Efter vi hade gått ca 45 min stanna vi för att koka kaffe och äta en frukt och vad händer? Pojken står och skiter och jag hade inte med några blöjor! FAN! Bara att fara hem och byta blöja. Då jag kom hem fick jag se att han bara fejkade att han bajsat Dubbel fan! Hoppas på en bättre jaktdag nästa helg! Tackar Idag så känns det som det skulle ha varit mycket bättre om jag hade försökt lindra landningen lite i allafall Envis som man är åkte jag till skogen i morse ändå fastän arslet värkte som fan. Hittade på ca tio orrar och en tjädertupp och alla fåglarna satt på backen inne i tätningar, mycket blåsigare väder idag så fåglarna hade väl ingen lust att sitta i träden. Det blev en kort tur idag. Ska ta nya tag i morgon. Mvh Jocke
Publicerat November 15, 201114 yr Äntligen fick man inviga nya bössan. Gammeltupp föll för min nya Sauer Wolverine 6,5X55, Trijicon 5-20X50, B&T dämpare. Underbar bössa, men tung
Publicerat November 15, 201114 yr Äntligen fick man inviga nya bössan. Gammeltupp föll för min nya Sauer Wolverine 6,5X55, Trijicon 5-20X50, B&T dämpare. Underbar bössa, men tung Stort grattis till en fin tupp Hur mycket väger din bössa med dämparen på? Mvh Jocke
Publicerat November 15, 201114 yr Stort grattis till en fin tupp Hur mycket väger din bössa med dämparen på? Mvh Jocke Den väger ca 6,2kg med dämpare. Då är dämparen ganska tung, tror att den väger 460gram.
Publicerat November 17, 201114 yr Författare Då kan man glömma att jaga fågel med Mirva ett tag då Hon har börjat löpa, hadde planerat att jaga i morgon, men då hon löper får det vara Men har man tur så är snön långt borta eller stora mängder snö.
Publicerat November 17, 201114 yr Den väger ca 6,2kg med dämpare. Då är dämparen ganska tung, tror att den väger 460gram. Ja du, det var en rejäl klump Jag fick inte intryck av att bössan skulle vara så tung när jag tittade på dina bilder, utan tyckte att det såg ut som en ganska normal bössa. Mvh Jocke
Publicerat November 17, 201114 yr Jakten efter skogshönsen går fortfarande riktigt bra faktist, ett par fåglar skjutna i topp och några med hagel. Även fått se Jonas Wandes hundar i action, serverat oss ett antal tjädrar i fina lägen!
Publicerat November 17, 201114 yr Ja du, det var en rejäl klump Jag fick inte intryck av att bössan skulle vara så tung när jag tittade på dina bilder, utan tyckte att det såg ut som en ganska normal bössa. Mvh Jocke Det är bara för tuppen är så stor så ser den ut som en ärtbössa...... . Skämt o sido, det är en flutad tjock pipa på 56cm på den. Framstocken är ganska bred., kikaren är en stor klump den oxå. Bössan väger om jag inte minns fel 3,6kg.