Publicerat September 23, 201114 yr Författare Lite bilder frånden 25 och 26 aug, Det fanns för många av de där Lämlarna.
Publicerat September 26, 201114 yr Var ut en sväng igår, såg 9 tjädrar (1 tupp, 8 hönor) och ett orrspel (6 st) på en 3 timmars promenad. Tyvärr fick jag ingen skottchans på någon av dem så inget i säcken, men nu vet jag vart dem håller till
Publicerat September 26, 201114 yr En liten film från höstens jakt då kameran fått följa med några svängar.
Publicerat September 29, 201114 yr Var ut en sväng igår, såg 9 tjädrar (1 tupp, 8 hönor) och ett orrspel (6 st) på en 3 timmars promenad. Tyvärr fick jag ingen skottchans på någon av dem så inget i säcken, men nu vet jag vart dem håller till Det var ju helt ok med fågel på 3 timmar. Men det bästa är ju att av 9 tjädrar så var 8 hönor. Det bådar gott inför framtiden.
Publicerat September 30, 201114 yr Författare Hadde planerat att ge mig ut i eftermidag men då det blåser hårt så känns det inte så roligt. Men imorgon så blir det en sväng ut.
Publicerat September 30, 201114 yr Var en sväng på marken idag sprang på tjäder vid tre tillfällen 2 hönor och en tupp skjutförbud på fågel på mina arrenden skogsfågel tillhör inte det vanliga så det är synd att skjuta sen som fågelskådare så bär det lite i mot att skjuta fågel. Men vore jävligt kul att vara med och se en trädskällare jobba. OK är det gott om skogsfågel så möjligen skjuta kan tänkas njaaaaa. Lasse
Publicerat Oktober 1, 201114 yr Almenson: Det känns riktigt lovande faktiskt, fick rapport nu i veckan att sambon sett 8 tjädrar på en 2 timmarspromenad med hunden (7 hönor och en ordentlig gammeltupp) Så imorgon ska jag ut och kolla läget igen!
Publicerat Oktober 1, 201114 yr Författare Vilken underbar dag i skogen Mirva skällde o skällde men när jag började närma mig så blev det tyst troligen en Orre som inte ville sitta. För hon skällde först ett tag sen blev det tyst sen började hon igen fick bra med skall. Men det slutade. Fick tyvär bryta jakten då chefen ringde och sa att en huvudsäkring hadde farit i en av fastigheterna han var i Tierp så det var bara o koppla Mirva och åka till stan men jag får igen ledighet så det jämnar ut sig. Det var endå helt underbart ute ska lägga in lite bilder sen så förstår ni.
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Vilken underbar dag i skogen Mirva skällde o skällde men när jag började närma mig så blev det tyst troligen en Orre som inte ville sitta. För hon skällde först ett tag sen blev det tyst sen började hon igen fick bra med skall. Men det slutade. Fick tyvär bryta jakten då chefen ringde och sa att en huvudsäkring hadde farit i en av fastigheterna han var i Tierp så det var bara o koppla Mirva och åka till stan men jag får igen ledighet så det jämnar ut sig. Det var endå helt underbart ute ska lägga in lite bilder sen så förstår ni. Hälsa svärfar och Nelli grattis till fjärdeplatsen i årets skallkung från halvsyster Barbarens Morran (e Sulkamäen Saku) med matte
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Var ut en sväng på morgonen för att passa på lite orre! Perfekt väder, + - 0 grader klart och helt vindstilla Efter ca 30 min väntan så kom första orrflocken, en orre satt sig 140 m bort och 5 st 200 m bort. Sköt den som satt på 140 m. Sen efter ca 30 min till kom samma flock tillbaka igen och 3 st satt sig på 250 m. Provade skott men har träningsskjutit för lite så de blev bom! Nu har jag dragit min gräns och ska inte skjuta på längre håll än 200 m Om man ska skjuta på nå länge håll på orre måste man nog lägga en hel del tid på skjutbanan(?) och den tiden har jag tyvärr inte!
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Författare Hälsa svärfar och Nelli grattis till fjärdeplatsen i årets skallkung från halvsyster Barbarens Morran (e Sulkamäen Saku) med matte Ska göra det hon hadde ju bäst poäng i söndags men det räckte ju inte. Men en 4 plats är bra.
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Förra helgen bidrog till detta i säcken samt ngr bommade tillfällen pga omständigheter. Denna helgen har vi varit på Gotland o gått fältprov o jycken fattade ingenting kändes de som. Inte husse för den delen heller. Så denna vecka kommer jag jaga så mkt jag kan på skogen så självförtroendet återfinnes hos både husse o hund Tror 22an får haka på för ev toppande orrar på morgonen. Hört talas om frostmornar här hemma vid.
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Hälsa svärfar och Nelli grattis till fjärdeplatsen i årets skallkung från halvsyster Barbarens Morran (e Sulkamäen Saku) med matte Ska göra det hon hadde ju bäst poäng i söndags men det räckte ju inte. Men en 4 plats är bra. Skallkungen är ju SM för skällande fågelhundar, en fjärde plats betyder ju lite av 4:de bästa i landet, det är jättebra. Hoppas att min Morra kan komma i närheten av det resultatet
Publicerat Oktober 17, 201114 yr ja hittills kan man inte klaga på fågeltillgången, någon mer än jag som ser med tjädertuppar än vanligt? sen fick jag lufta 222an på första "topptjädern" för iår i en myrkant, troligen stött av mig.. till helgen väntar en jaktresa till sorsele med 2 finnar och tre jägare. någon som sett tillgången där uppe ?
Publicerat November 2, 201114 yr Haft en helt fantastisk jakthöst med min pointer hade en väldigt bra jakt ihelg med flera fällningar av tjädertuppar som hunden verkligen spikade fast,,brukar ju vara svårt denna årstid så då var det ju extra kul!!Sköt 3tjädertuppar 2tjäderhönor och en orrhöna samma dag och alla på perfekta hundjobb
Publicerat November 3, 201114 yr Det där kallar jag ett bländande flin, och det borde du ha också. Det var nåt i hästväg, och med stående hund dessutom.
Publicerat November 3, 201114 yr Det där kallar jag ett bländande flin, och det borde du ha också. Det var nåt i hästväg, och med stående hund dessutom. ha ha ha joo fasen oxå!! man är inte van vid sån jakt den här årstiden,men hunden har utvecklats nå otroligt på tjädertuppar iår,,nu går hon på precis lagom hårt för att fixa en situation sen var det kul att skyttet var nästan 100% jag hade en påskjutning av en tjäderhöna men hon ställde den på nytt efter 300m och jag fick till ett avslut..var dagens härligaste känsla!! Hur har ni med fågel runt gve?
Publicerat November 4, 201114 yr Vi har riktigt bra tillgång i år, men jag saknar hund i år så för mig har tjädrarna inget att frukta. Måste bli trädskällare till våren så man kan lägga den där älgjakten på hyllan ett tag.
Publicerat November 5, 201114 yr Nu börjar man få lite sug efter snö och kyla. Nej usch. Hoppas barmarksföret håller sig en månad till. Vill ju ha med jycke så länge som det bara går.
Publicerat November 8, 201114 yr Ojdå! Bra jobbat! Stod din hund för fåglarna? När jag var ute sist var det svårt att kommer mer än 100 m från fåglar innan de flög iväg.
Publicerat November 9, 201114 yr Ojdå! Bra jobbat! Stod din hund för fåglarna? När jag var ute sist var det svårt att kommer mer än 100 m från fåglar innan de flög iväg. Jepp hon står, har haft de tungt under lövfällningen men nu trycker dom bra igen!