Publicerat Juli 29, 201114 yr Man längtar så mycke så att man har börjat gå i skogen med bössa nu och hoppas få se några nötskrikor Vad jag har sett än i år känns de som att de är lite skogsfågel Järpe brukar jag se mycke av denna tid på året, men har inte sett en ända ännu Stötte förra veckan 2 tjäder hönor och de var inte någon kull kring dom, dom brukar väl vara nära hönan en bit i på hösten?! Hoppas skogsfågeln "fryser fram" till 25 augusti Mvh Lille
Publicerat Juli 30, 201114 yr dom är inte så jäkla lätta att hitta så här års,,,ligger oftast till där man helst undviker att gå ...iaf när man är utan bössa,,sen spelar terrängen ingen roll för då går man bara dit dom är;)
Publicerat Juli 30, 201114 yr dom är inte så jäkla lätta att hitta så här års,,,ligger oftast till där man helst undviker att gå ...iaf när man är utan bössa,,sen spelar terrängen ingen roll för då går man bara dit dom är;) Hönorna jag stötte låg då och tryckte ända tills jag var ca 2 m ifrån dom. Så man måste nästan gå över fågeln för att man ska märka dom
Publicerat Juli 30, 201114 yr I centrala Härjedalen verkar det vara skapligt i år. Såg väldigt mycket hönor ätandes grus utefter vägarna i skiftet maj/juni. Är också extremt mycket sork och lämmel. Bådar ju för god kycklingöverlevnad. Längtar själv väldigt efter släppdags...nobsen Bratthögens Mira född i mitten av juni i fjol var ju lite ung innan snön lade hemsko på löshundsjakt. Men i år!!! Är ledig 25-29 aug...då blir det bo i jaktkojan för mig och 'Myran'. Har varit ute och sprungit med henne 2-3 ggr i veckan nu under sommaren. Hon är väldigt intresserad av all sork...men vad som är lovande är att hon är ännu mer 'upp i sig' över det gråfåglar vi stött upp under löpturerna. Har svårt att bärga mig tills det är dags på allvar... Sent from my LT15i using Tapatalk
Publicerat Juli 30, 201114 yr int ska man väl behöva springa runt och leta fågel i snår och blöthål? Det ska väl hunden göre eller har jag fel?
Publicerat Juli 30, 201114 yr du har helt rätt frejas...men hunden "står" ju där fåglarna finns, å då måste en juh traska in i busken=)
Publicerat Augusti 9, 201114 yr Författare int ska man väl behöva springa runt och leta fågel i snår och blöthål? Det ska väl hunden göre eller har jag fel? Men innan du får släppa hunden så får man traska runt o inventera fågelbeståndet. Sen när man släpper hunden så måste du ju endå krypa fram där det är blött o snår
Publicerat Augusti 9, 201114 yr hittade 2 orrkullar 1 järpkull och ytterligare en 4-5 orrar idag på en mark jag enbart använt till hundrastning med bössa tidigare år pga dålig fågeltilgång så 25 kom hit nu!
Publicerat Augusti 16, 201114 yr Var ute på första släppet idag. Fyra timmar blev det. Gott om tjäder och orre, men blev lite orolig. Var bara gammelfågel i uppflogen, inga kycklingar alls. Detta är i norra värmland. Är det någon som har sett samma tendenser? Eller ser det bättre ut på andra ställen?
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare Har bara två arbetsdagar kvar nu innan jaktsemester blir några dagrs skön jakt någonstans i Norr eller Västerbotten.
Publicerat Augusti 20, 201114 yr Dåså, då är det bara några dagar kvar. För min del är det en vecka på lördag morgon befinner jag mig i skogen med kombin, kompisarna och hund. Det blir Odenskbgs hund som ska testjagas på fågel så vi får väl se. Han är helt klart intresserad av fåglarna men har lite svårt för skällandet. Men prognosen ser bra ut, såg en tjädertupp idag som inte var det minsta skygg, har sett en hel del järpe och lite enstaka orrar, jag har även koll på vart minst 4 tjäderhönor med kullar rör sig så något ska vi väl lyckas peta ner.
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Författare Det börjar krypa i kroppen nu bara en arbetsdag kvar oj så lång den kommer att bli.
Publicerat Augusti 22, 201114 yr Har ingen arbetsdag kvar! Riktig skönt,nu är det bara planera packa och sedan bara njuta av 2 hela dagar med jakt.
Publicerat Augusti 23, 201114 yr fan man börjar bli sugen nu, kanske ska man ta en kort sväng på torsdag kväll.
Publicerat Augusti 23, 201114 yr Bettan, plugg och allt annat packat. Om 24t ska vi vara på plats för jaktkorts inköp, fy fasen va härligt Ha en riktig skitjakt nu alla ni riktiga jägare!!
Publicerat Augusti 23, 201114 yr Sista arbetsdagen idag, nu pappa ledig i 3veckor. Visste att ungar fyllde ngn funktion
Publicerat Augusti 23, 201114 yr Sista arbetsdagen idag, nu pappa ledig i 3veckor. Visste att ungar fyllde ngn funktion Att jag inte tänkt på de. Har ju pappadagar kvar att ta ut. Jaja, dum som man e blir de en förmiddags jakt 25e o förhoppningsvis även en tur på kvällen. Sen far jag på jaktprov fre så helgen e sabbad. Ser fram emot många rapporter o bilder här.
Publicerat Augusti 23, 201114 yr Sista arbetsdagen idag, nu pappa ledig i 3veckor. Visste att ungar fyllde ngn funktion Klart de fyller en funktion... ..men glöm inte att de ska med ut i skogen åxå , men de kanske är jaktintresserade de åxå och då är det ju ett stort plus.
Publicerat Augusti 23, 201114 yr Författare Har ingen arbetsdag kvar! Riktig skönt,nu är det bara planera packa och sedan bara njuta av 2 hela dagar med jakt. Samma här inga arbetsdager kvar har semester igen så i morgon så åker vi iväg på några dagrs jakt .
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Författare Sådärja snart rullar vi i väg, ska möta upp svärfar efter vägen. KAn säga det finns en röd liten dam som håller på att krypa ur skinnet just nu. Hon är så ivrig just nu, kan inte vara stilla. Kommer fram till mig tittar på mig viftar på svansen tittar mot utgången o säger kom då husse nu far vi. Alla som ska ut o jaga imorgon säger jag skitjakt på er.
Publicerat Augusti 24, 201114 yr Nu är det inte många timmar kvar så åker bilen mot tornedalen för 7dagar jakt Pointern är redo ,lerduvorna skjutna så nu ska tjädrarna få det svårt Kommer även kunna jaga lite med farsans nobs som är 1.5år nu så det blir jäkla kul oxå skit jakt på er alla
Publicerat Augusti 25, 201114 yr Foffe ringde igår kväll och sa att han var uppe i Arjeplog och skulle jaga där nu några dagar. Han var lite salongsberusad för han hade druckit några pilsner.