Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Bra att det inte var korkat att kapa axeln för den är så lång original att jag var brydd vem sjutton som var så felbyggd att man behövde så lång förlängning! :lol:

Jag skall justera så den funkar perfekt för liggande skytte och blir andra positioner lidande så tar jag det.

Basic Rifle är ändå inget som min kropp fixar nu så det spelar ingen roll men skulle man komma på tanken framöver när ryggen blir bättre så är det ju bara att justera den så den är rak innan eventet så blir man inte lidande av det.

En annan fördel jag ser med denna bakkappa är att man även kan justera den i sidled och det kommer mitt nyckelben verkligen att gilla!

Om jag skall ge mig på en recension på denna Tubbs 4-way adjustable buttplate innan jag har provskjutit den så blir det följande:

Positivt

• Gediget byggd
  • Bra toleranser på delarna
  • Lätt att justera
  • Lätt att montera

Negativt

• Dålig finish på gummikappan som behöver snyggas till efter gjutningen
  • Riktigt sunkiga träskruvar som medföljde för monteringen mot stocken... :blink:
  • Det verkar inte gå att byta själva bakkappan (gummi delen) utan att göra ett större ingrepp... (vilket jag eventuellt kommer att ge mig på för jag är inte riktigt imponerad av den)

Den väger lite så det är inget man kastar på sin lätta jaktrigg men som jag har sagt förut - vikt är inget jag räds utan snarare välkomnar för att göra hela systemet stabilare!

Stående skytte är helt kört med denna bössan nu om man inte är tyngdlyftare, den saken är säker! :lol:

Åååååååå vad jag längtar till skjutbanan nu! :wub:

Maichel kommer att få skjuta massor av "biljard" och skyttepoker nu i sommar från 300 metersvallen!

Skyttepoker är faktiskt skitkul. Man tar en lång planka och häftar upp en blandad kortlek efter hela plankan och så skjuter man 5 skott och ser vem som får bäst hand.

Det handlar både om att skjuta bra men även taktiskt... B)

Spelkort är också helt ok storlek för skytte på 300 meter men är det extrema sidvindar som kastar kan det bli intressanta händer man sitter med i slutändan :P

• Svar 535
  • Visningar 70,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Axeln på bakkappan är nu kapad, slipad och polerad och nu sitter den där lite grovt justerad och vips känns det som man har en helt ny bössa igen! :wub:

Jag har justerat både djup, höjd, sida och vinkel och nu känns det som jag verkligen har optimal kontakt med axeln och inte nyckelbenet vid liggande ställning!

När det har slutat regna skall jag lägga mig på loftet i stallet och skjuta några skott ut mot mitt lilla kulfång genom luckan i väggen och känna hur det känns men det bådar gott!

Surt att tullen fick för sig att öppna paketet och belägga mig med en massa extra onödiga utgifter... <_<

Skatten betalar jag mer än gärna men varför skall jag betala en massa avgifter? Humbug!

Nu är min todo-lista tom så när som att jag skall slipa in aluminiumplattan så det blir en perfekt övergång mot kolven men annars är det nu inget som måste göras!

Visst finns det en del saker jag vill göra men inget som gör skyttet bätte!

Publicerat

Bra att det inte var korkat att kapa axeln för den är så lång original att jag var brydd vem sjutton som var så felbyggd att man behövde så lång förlängning! :lol:

Jag skall justera så den funkar perfekt för liggande skytte och blir andra positioner lidande så tar jag det.

Basic Rifle är ändå inget som min kropp fixar nu så det spelar ingen roll men skulle man komma på tanken framöver när ryggen blir bättre så är det ju bara att justera den så den är rak innan eventet så blir man inte lidande av det.

En annan fördel jag ser med denna bakkappa är att man även kan justera den i sidled och det kommer mitt nyckelben verkligen att gilla!

Om jag skall ge mig på en recension på denna Tubbs 4-way adjustable buttplate innan jag har provskjutit den så blir det följande:

Positivt

• Gediget byggd
  • Bra toleranser på delarna
  • Lätt att justera
  • Lätt att montera

Negativt

• Dålig finish på gummikappan som behöver snyggas till efter gjutningen
  • Riktigt sunkiga träskruvar som medföljde för monteringen mot stocken... :blink:
  • Det verkar inte gå att byta själva bakkappan (gummi delen) utan att göra ett större ingrepp... (vilket jag eventuellt kommer att ge mig på för jag är inte riktigt imponerad av den)

Den väger lite så det är inget man kastar på sin lätta jaktrigg men som jag har sagt förut - vikt är inget jag räds utan snarare välkomnar för att göra hela systemet stabilare!

Stående skytte är helt kört med denna bössan nu om man inte är tyngdlyftare, den saken är säker! :lol:

Åååååååå vad jag längtar till skjutbanan nu! :wub:

Maichel kommer att få skjuta massor av "biljard" och skyttepoker nu i sommar från 300 metersvallen!

Skyttepoker är faktiskt skitkul. Man tar en lång planka och häftar upp en blandad kortlek efter hela plankan och så skjuter man 5 skott och ser vem som får bäst hand.

Det handlar både om att skjuta bra men även taktiskt... B)

Spelkort är också helt ok storlek för skytte på 300 meter men är det extrema sidvindar som kastar kan det bli intressanta händer man sitter med i slutändan :P

du skall ta dig en funderare på basic rifle en gång till tycker jag.

du kan få skjuta den med handicapping istället och det är faktiskt bra för både självförtroende och förmåga att tävla i skytte.

jag ska ev skjuta den nästa helg så vi kan göra det ihop med Byström som skjutledare om du vill?

Publicerat
  • Författare

du skall ta dig en funderare på basic rifle en gång till tycker jag.

du kan få skjuta den med handicapping istället och det är faktiskt bra för både självförtroende och förmåga att tävla i skytte.

jag ska ev skjuta den nästa helg så vi kan göra det ihop med Byström som skjutledare om du vill?

Klart jag skall skjuta basic rifle framöver!

Allt skytte skall skjutas!!!

Jag känner mig bara inte riktigt redo än...

Vad jag förstår så ingår stående skytte och det fixar inte min kropp på 300 meter eftersom jag inte har tillräckligt med styrka och då blir det mer tur än skicklighet om jag ens är i närheten av tavlan och då hoppar jag över detta för tillfället.

Det känns inte så givande att skjuta någonting man inte klarar rent fysiskt.

Liggande och sittande lär jag kanske fixa dock...

Publicerat

Klart jag skall skjuta basic rifle framöver!

Allt skytte skall skjutas!!!

Jag känner mig bara inte riktigt redo än...

Vad jag förstår så ingår stående skytte och det fixar inte min kropp på 300 meter eftersom jag inte har tillräckligt med styrka och då blir det mer tur än skicklighet om jag ens är i närheten av tavlan och då hoppar jag över detta för tillfället.

Det känns inte så givande att skjuta någonting man inte klarar rent fysiskt.

Liggande och sittande lär jag kanske fixa dock...

Jo men du kan ju själv välja hur du kan skjuta och få poäng därefter, en rullstolsbunden medtävlande behöver inte heller skjuta stående

Publicerat
  • Författare

Aha... Det är på det viset...

Vi får pratas vid under veckan för det skulle vara intressant faktiskt! ^_^

Jag har nu testat att skjuta med bössan och jag tappade inte målet ur siktet när jag sköt! Rekylupptagning - check! :D

Dock stod inte mitt 15mm plinkermål pall... hehe...

Bildäcket är visserligen full med splitter men det är ett hål rakt igenom järnbiten :blush:

Måste nog införskaffa äkta Hardox och inte hålla på med okända prylar...

Bössan väger nu 7.2 kg så det är inget man släpar runt på under älgjakten direkt :ph34r:

Men den skjuter som en gud och den är inte avsedd för jakt så det spelar ingen roll!!!

Publicerat

Aha... Det är på det viset...

Vi får pratas vid under veckan för det skulle vara intressant faktiskt! ^_^

Jag har nu testat att skjuta med bössan och jag tappade inte målet ur siktet när jag sköt! Rekylupptagning - check! :D

Dock stod inte mitt 15mm plinkermål pall... hehe...

Bildäcket är visserligen full med splitter men det är ett hål rakt igenom järnbiten :blush:

Måste nog införskaffa äkta Hardox och inte hålla på med okända prylar...

Bössan väger nu 7.2 kg så det är inget man släpar runt på under älgjakten direkt :ph34r:

Men den skjuter som en gud och den är inte avsedd för jakt så det spelar ingen roll!!!

sköt du genom 15mm? :P Vad var det för blötjärn? :P Eller hur hade du satt fast den? om du bara hänger den i 2 skapliga kedjor så ska det inte vara några problem :) Min 22 snurra jag byggde i skolan klarade 6,5 fint :P Men när jag dammade på den med 300WM så vart den trött ;) Visserligen hade vi skjutit mycket pistol på den då o träffat röret som den snurrar runt så att den gick lite tungt och det var nog orsaken till att den vart aningen deformerad... :P

Riktigt kul att du är "klar" med bygget nu! :D

Publicerat
  • Författare

Det är inte blötjärn men den är skjuten på med både pistol och .308 förut - dock har det aldrig slagit igenom!

Nu sköt jag visserligen bara på 120 meter och inte 300 som jag testade förra gången...

Det är "farmarstål" och kommer nog från en gammal traktorskopa eller liknande men det blev ett hål rakt igenom!

Jag laddar så hårt att mina skott blir som laser vet ni :lol:

Om vädret håller i sig i morgon skall jag försöka ta mig till banan och skjuta en 30-40 skott och bara mysa! :wub:

Publicerat

Jag ska nog kolla med Statoil om jag får "låna" lite rejält tjockgods rostfritt o bygga mig en ny snurra någon dag :D Isf ska den iaf göras så den håller för rejäla doningar ;)

Publicerat
  • Författare

Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! ^_^

Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom :lol:

Publicerat

pics på ombyggnaden or it did'nt happen ;-)

Publicerat
  • Författare
pics på ombyggnaden or it did'nt happen ;-)

Det finns ju en bild några inlägg tidigare ;)

Jag kan ta nya bilder i morgon nu när prylarna är justerade!

Skickat från portabel enhet

Publicerat
  • Författare

Bu-hu... <_<

Har försökt ta mig ur sängen så jag kan köra de 50 minuterna till skjutbanan för att testa några serier innan jag åker de 50 minuterna hem igen och kroppen bara skriker i dag...

Väntar en timme till och ser om det ger sig annars stannar jag hemma i dag.

Hade sett fram mot att dels finjustera kolven så den rör sig minimalt vid skyttet samt testa lite precisionsskytte på 300 meter mot golfbollar.

Ja, ja. Det kommer fler dagar.

Publicerat
  • Författare

Så här blev då riggen till slut

T3Robert1.jpg

T3Robert2.jpg

T3Robert3.jpg

T3Robert4.jpg

Får se om jag kan lista allt...

Tikka T3 varmint .308

Robertson TAC med picatinny rail för benstöd

Atlas benstöd

ASE Utra Jet-Z Compact dämpare (M18x1)

EGW Picatinny rail 0MOA

Recknagel 20MOA Skena

Premier Heritage 5-25x56 Gen 2 XR 0.1 mrad 27mil-DT-MTC-CCW (om man gillar detaljer :P)

HSS camo styrhylsa och slutstyckshandtag

Tubbs 4-way adjustable buttstock

Jard trycke 14oz (~390g)

Tror det är alles! -_-

Det har varit skitkul att bygga denna riggen och nu gäller det att inte fundera på om man skall ändra någonting mer för nu skall det skjutas!

Saker jag vill köpa men inte behöver är ett AI underbeslag med 10 skotts magasin samt en SPUHR skena för TRG/Tikka men ingen av dessa gör skyttet eller precisionen bättre så det får bli någon gång i framtiden!

Däremot så skall jag snacka med en BRA vapensmed och höra om han kan fräsa bort 3mm i botten av utkastarhålet i lådan så att hylsorna flyger ut lättare.

Har även funderat på att skaffa en 6XC pipa men det skall jag inte göra innan denna pipan är mer eller mindre slut så vi får se hur lång tid det tar.

Jag är fruktansvärt nöjd med detta vapen och det har varit spännande att göra en all-in och bygga ett vapen utan att välja tveksamma lösningar framför kvalitet!

Visst hade jag fruktansvärt tur med att kunna köpa en del saker begagnat för att hålla priset nere lite men såhär i efterhand med den kunskap jag har nu hade jag lika gärna kunna köpa allting nytt - så nöjd är jag! ^_^

P.s Den skjuter lika bra, eller till och med bättre, än den ser ut! Nu skall bara ägaren komma upp på samma nivå som utrustningen också :lol:

Slut på kapitel 1

Publicerat

"Till slut" hehe, det finns alltid saker man vill ändra på ;)

Skitfin rigg oavsett. Trist med din rygg som inte riktigt vill vara med, hoppas du repar dig.

Publicerat

Vilket villebråd du har fått framför bössan! :P

Funderar nästan på att posta bild på min rigg bara för att visa Remington 700-versionen av denna vapentyp. :)

Lägg till dina ringar på listan ovan. :)

Publicerat
  • Författare

Vilket villebråd du har fått framför bössan! :P

Funderar nästan på att posta bild på min rigg bara för att visa Remington 700-versionen av denna vapentyp. :)

Lägg till dina ringar på listan ovan. :)

Post bild du också som jämförelse men jag använder inte lösa ringar utan jag kör med 20MOA skena i stället. Mycket stabilare och det kränger inte vid skott på samma sätt! ^_^

Villebrådet är en av mina vita Brahma hönor.

Hon skulle bara kolla vad jag gjorde och om jag hade någon mat...

Faktum var att 20 sekunder efter jag tog detta foto så hade jag 13 höns inom en rafie på 2 meter och då fick jag ge upp... hehe... ;)

Publicerat

Jo den rasen känner jag allt till även om jag inte har den själv. :)

Hönsen sitter bakom lås och bom här men de har några hundra kvadrat att gå på med buskar, träd, nässlor och annat så de trivs. ^_^

post-5037-0-24736100-1338843184_thumb.jp

post-5037-0-71691700-1338843277_thumb.jp

Remington 700 VLS (Varmint Laminated Stock) .308w

Bell & Carlson Tactical Medalist fully adjustable stock

Nightforce picatinnyskena 20MOA

Nightforce NF 8-32x56

RCC T50 .308

Burris Xtreme Tactical ringar

Rembygeladapter till skenan som är infälld i förstocken

Harris Bipod

Och sen är det 168gr Hornady Amax på det. :)

Publicerat
  • Författare

Trevlig rigg där sidelock! ^_^

Kör du med originaltrycke?

Jag polerade mitt trycke ordentligt men insåg att det helt enkelt inte gick att polera/bygga om till den vikt jag ville ha och fortfarande fungera så jag hittade ett efter massor av letande...

Jag är en sucker på schnelltrycken och denna bössan skulle absolut ha ett riktigt lätt och krispigt trycke oavsett hur mycket pengar jag fick punga upp med!

Nackdelen att bygga på en Tikka T3 är att det inte var lätt att hitta prylar som man kunde lita på... Nästan allt är ju otestat av de människor jag känner så man fick chansa lite om jag säger så men jag har nu lärt "känna" en del handlare i USA som jag tror mig kunna lita på framöver och till slut så har jag en bössa exakt så som jag vill ha den!

Nästa gång jag bygger en bössa, för det kommer jag att göra!, så har jag massor av erfarenheter nu och jag räds inte att bygga på en Tikka igen men jag är faktiskt sugen på att bygga på en Sako nästa gång.

Jag vill ha en bössa med grov kaliber någon gång men jag kan inte lägga samma pengar på den så det måste bli rätt från början om jag säger så...

En stor del av kostnaden för denna är att jag byggde den på en ny T3 Varmint som jag slaktade vilket i efterhand nu känns ganska onödigt och nästa bössa blir på en donatorlåda!

Detta är dock kanske om 5-10 år och mycket kan hända där emellan B)

Nu skall det skjutas tusentals skott och varje enskilt skott skall vara trevligt och sitta där det skall, oavsett om det är på ett papper eller en plåtbit!

Publicerat

Jag polerade mitt trycke ordentligt men insåg att det helt enkelt inte gick att polera/bygga om till den vikt jag ville ha och fortfarande fungera så jag hittade ett efter massor av letande...

Jag är en sucker på schnelltrycken och denna bössan skulle absolut ha ett riktigt lätt och krispigt trycke oavsett hur mycket pengar jag fick punga upp med!

Nackdelen att bygga på en Tikka T3 är att det inte var lätt att hitta prylar som man kunde lita på... Nästan allt är ju otestat av de människor jag känner så man fick chansa lite om jag säger så men jag har nu lärt "känna" en del handlare i USA som jag tror mig kunna lita på framöver och till slut så har jag en bössa exakt så som jag vill ha den!

Nästa gång jag bygger en bössa, för det kommer jag att göra!, så har jag massor av erfarenheter nu och jag räds inte att bygga på en Tikka igen men jag är faktiskt sugen på att bygga på en Sako nästa gång.

Jag vill ha en bössa med grov kaliber någon gång men jag kan inte lägga samma pengar på den så det måste bli rätt från början om jag säger så...

En stor del av kostnaden för denna är att jag byggde den på en ny T3 Varmint som jag slaktade vilket i efterhand nu känns ganska onödigt och nästa bössa blir på en donatorlåda!

Nu skall det skjutas tusentals skott och varje enskilt skott skall vara trevligt och sitta där det skall, oavsett om det är på ett papper eller en plåtbit!

Sako TRG trycken ska enligt Håkan spuhr passa utmärkt på Tikka T3 så du hade ju kanske kunnat spara lite där :P Men Sako tryck e säkert dyrare än att ta fingrejer från staterna :P

Publicerat

Jag kör Remington original på både pipa och trycke. :)

Pipan byter jag då rakt inte bort då den levererar fransiga hål om man håller rätt i skaftet. Sliter jag någon gång ut den skulle det kunna bli 260rem.

Trycket, det är bara bra i känslan men ligger på 1kg. Det funkar även om jag vill ha lättare, men det får vara kvar ett tag då högskolans löneavtal suger. :P Sen finns ju Jewell när man har lön igen. :)

Annars vill jag nog bara ha en tactical bolt knob och en tjockare padda till bakkappa, eftersom kolven kom med adjustable butt-plug från start. :P:lol:

Publicerat
  • Författare

Passa på och bygg nu när du har fett studielån som bara rullar in till ingen nytta!!! :lol:

Jewel gör snuskigt bra trycken men jag valde ju den komplicerade vägen med Tikka och då fick man som sagt leta lite efter prylarna...

Du har ju ett Apel montage till salu vilket lätt torde bekosta ett trycke. Man behöver ju inte köpa prylarna i Sverige liksom ;)

Jag är faktiskt riktigt nöjd med mitt nya slutstyckshandtag men på Remington får du väl kapa och svetsa dit ett nytt eller? Där vann Tikka med sin genialiska konstruktion faktiskt! ^_^

Byggandet var fanimig lika roligt som skjutandet och det hade jag inte räknat med! Kul när någonting får växa fram efter ett behov och att man kan justera in ett vapen på detta sättet!

Det enda som suger lite är att jag har 45-50 minuters bilresa till skjutbanan... Visst får jag skjuta när jag vill och det är en riktigt bra bana men en serie på 10 skott tar med andra ord närmare tre timmar och det kan man inte varje dag...

Publicerat
  • Författare

Sako TRG trycken ska enligt Håkan spuhr passa utmärkt på Tikka T3 så du hade ju kanske kunnat spara lite där :P Men Sako tryck e säkert dyrare än att ta fingrejer från staterna :P

Japp, de passar i lådan men om de är bättre är Jard vete sjutton och står det Sako original på prylarna så tickar tusenlapparna snabbt iväg...

Gissar, utan att veta, att ett Sako TRG trycke säkerligen kostar 5000 kr eller något i den stilen och det kostar inte ett Jard trycke om man importerar själv!

Publicerat

Jo, om någon tomte hade varit intresserad av Apel-grejerna så vore trycket redan hemma. :P

Den här årstiden tycks ingen köpa någonting alls, det ska väntas till augusti vartenda år!

Publicerat
  • Författare

Har varit på skjutbanan i dag med Karl.Ö, Blyström och en polare till Blyström.

Grabbarna skulle skjuta månadsträffen och någon taktiskt övning - jag skulle justera in riggen med nya bakkappan!

Vi hade oftast ingen vind alls och markmirage var absolut inte min vän och inte skruvade jag ner förstoringen heller... Nybörjarmisstag så det sjunger om det! :P

Här hade vi dukat upp oss på 300 meters vallen och Karl.Ö och Blyström hade skjutgymnastik!

b81763c8b00211e19dc71231380fe523_7.jpg

Jag sköt några treskottare för att se att jag låg rätt och hade bra rekylupptagning och det var en makalös skillnad!

Ligger jag fel så hoppar bössan lite åt vänster men inte så mycket att jag tappar målet i sikte men när jag ligger perfekt så ligger jag kvar i mål på 300 meter och det är riktigt trevligt!

Här är två treskottare på 300 meter som inte är helt bajs... Faktum är att det är mina bästa serier tror jag!

Hade femskottare som höll under 40 mm men dessa treskottarna är bara markant större än en klisterlapp så det börjar ta sig med skyttet! :wub:

68f40b70b00211e1ab011231381052c0_7.jpg

8e821a94b00211e18cf91231380fd29b_7.jpg

Lattjade lite med .22LR på 300 meter också och även om jag inte skjuter samma grupper med den kalibern så sitter de på tavlan de också!

Jag skjuter fortfarande på klisterlappar eller färgglada kartongbitar men det är ett skott per mål och jag skiter i träfbilden så länge det är träff i mål.

Faktum är att jag tränar denna formen på plåtmål flera dagar i veckan med .22LR och så länge det säger "pling" så är jag nöjd! (och nog säger det "pling" alltid ^_^)

Börjar få ordning på något som snart kan kallas rangecard också. 5 klick 200 meter och 14 klick 300 meter vid vindstilla.

Vinden börjar jag få lite hum på men jag behöver mer träning och jag borde få min vindmätare i morgon eller på fredag.

Nehepp, jag behöver idka lite vapenvård faktiskt men bara patronläget för det är faktiskt lite skitigt... B)