Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakt/åtling 2011-2012

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Absolut! och om du vill att de varar lite längre så kan du göra mindre bitar av dem så att de får hämta fler gånger.

Vill du att de ska bli riktiga läckerbitar så försök att ha dem liggande i en plastpåse ett tag så de blir sura och får den där aromen som bara räv och grävling gillar ^_^

aah ska jag slänga ut det eller ska jag gräva ner det också :) ?

• Svar 516
  • Visningar 48,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fick också en riktigt bra premiär Fick skjuta en räv första kvällen Mvh

• Bara ladda med stålhagel och panga ner lite vitfågel så har du ännu mera åtelmaterial.

• Tjörnbon
    Tjörnbon

Inatt invigdes jaktlagets nya jaktstuga som vi knackat på i Sommar Där finns en åtel och den är besökt , men jag hade bara luftpangen med för att fördriva tiden lite. Jag fick ett infall vid 21:00

Posted Images

Publicerat

vad tycker ni ska jag sitta i huset eller i ladugården :) ?

ladgårn känns som bästa alternativet iom kortare sträcka till skydd för räven

Publicerat
  • Författare

ladgårn känns som bästa alternativet iom kortare sträcka till skydd för räven

a men det är ingen skog på hela höger sidan nu men det spelar ingen roll eller?

Publicerat

har du laddat ner min bild :) isåfall vart tycker du jag ska sitta

Jag skulle om möjligt lägga åteln så att den var synlig från huset men att du jagar från ladan.

Om du kan se den så får du en fingervisning om när räven är på plats, kan du skjuta från huset på en gemensam åtel så är det ju kalas ,men du bör inte göra 2 för då gör Murphys lag att räven alltid väljer den andra åteln ;)

Att sitta i ladan är enligt mig bäst för jag tror att räven känner sig säkrare där jämfört med boningshuset samtidigt så brukar djuren i ladan väsnas lite så ett litet misstag från dig kan gå obemärkt förbi även om räven är i närheten.

Ett litet tillägg!

I ett tidigare inlägg så skriver du att det tyvärr finns mycket räv på marken :blink: låter som kanonläge för att frossa i jakt :lol::lol:

Skit jakt på er!

Publicerat

aah ska jag slänga ut det eller ska jag gräva ner det också :) ?

Vilket som, men om du slänger ut lite sånt innan du sätter dig så kan det bli en bra kväll ;)

Publicerat
  • Författare

Jag skulle om möjligt lägga åteln så att den var synlig från huset men att du jagar från ladan.

Om du kan se den så får du en fingervisning om när räven är på plats, kan du skjuta från huset på en gemensam åtel så är det ju kalas ,men du bör inte göra 2 för då gör Murphys lag att räven alltid väljer den andra åteln ;)

Att sitta i ladan är enligt mig bäst för jag tror att räven känner sig säkrare där jämfört med boningshuset samtidigt så brukar djuren i ladan väsnas lite så ett litet misstag från dig kan gå obemärkt förbi även om räven är i närheten.

Ett litet tillägg!

I ett tidigare inlägg så skriver du att det tyvärr finns mycket räv på marken :blink: låter som kanonläge för att frossa i jakt :lol::lol:

Skit jakt på er!

blev lite fel nyss :D men jag la ut lite kött på åkern i helgen tror du man kan skita i det och börja slänga ut framför ladan för då kan jag få både från huset och ladan ;D

Publicerat

jag har inte skrivit att det finns mycket räv :D och det finns tyvärr inga djur i ladan längre :( och det är det om jag sitter i ladan kan jag inte sitta på höjd men om man sågar ut en glugg och gör som ett litet torn där inne borde det vell funka?

OK!

Det kanske var Geronimo som skrev det :blink::)

Om det inte finns djur så försvinner lite av fördelen men att det är en fördel att vara nära skogsbrynet har ju redan sagts, själv skulle jag nog ändå försökt få möjligheten att sitta både i huset och ladan vilket troligen blir längre håll att skjuta från men dubbla möjligheter att undgå upptäckt.

Själv så har jag fått stränga restriktioner på inomhusskytte men det är nog för att hon inte vill vakna av en studsarknall mitt i natten :P

Hur långa skotthåll pratar vi om??

Publicerat

a men det är ingen skog på hela höger sidan nu men det spelar ingen roll eller?

räcker med att dom har en skyddad väg till åteln

Publicerat
  • Författare

OK!

Det kanske var Geronimo som skrev det :blink::)

Om det inte finns djur så försvinner lite av fördelen men att det är en fördel att vara nära skogsbrynet har ju redan sagts, själv skulle jag nog ändå försökt få möjligheten att sitta både i huset och ladan vilket troligen blir längre håll att skjuta från men dubbla möjligheter att undgå upptäckt.

Själv så har jag fått stränga restriktioner på inomhusskytte men det är nog för att hon inte vill vakna av en studsarknall mitt i natten :P

Hur långa skotthåll pratar vi om??

om jag sitter på balkongen är det kanske 50-60meter ladan 20meter och och jag sitter i fönstret 55meter så inte så långa håll

Publicerat

om jag sitter på balkongen är det kanske 50-60meter ladan 20meter och och jag sitter i fönstret 55meter så inte så långa håll

Låter som guldläge :)

Till vintern så vill du nog sitta inomhus så det är bra att ha som option ;)

Publicerat
  • Författare

Låter som guldläge :)

Till vintern så vill du nog sitta inomhus så det är bra att ha som option ;)

gött då är det att börja skaffa slakt avrester och gräva ner :D

men som du sakt tidigare i tråden ska man gräva upp det igen och ta sönder påsen ?

Publicerat

gött då är det att börja skaffa slakt avrester och gräva ner :D

men som du sakt tidigare i tråden ska man gräva upp det igen och ta sönder påsen ?

Ta ett spett och hugg hål eller gräv ner ett rör som du kan sticka hål på påsen när du begraver den(även detta ett stulet tips :blush: ) då blir det som en skorsten med smaskig :ph34r: gourmet arom

Publicerat
  • Författare

Ta ett spett och hugg hål eller gräv ner ett rör som du kan sticka hål på påsen när du begraver den(även detta ett stulet tips :blush: ) då blir det som en skorsten med smaskig :ph34r: gourmet arom

åh fan så jag gräver ett hål med slakavrester i sen tar jag ett rör och sticker ner och lägger stenar runt så det står eller?

Publicerat

åh fan så jag gräver ett hål med slakavrester i sen tar jag ett rör och sticker ner och lägger stenar runt så det står eller?

Visst!

Jag gjorde det på min åtel men det var några kreatur där och stångade omkull det så att grävlingen fick ett skrovmål så det börjar bli dags att fylla på <_<

Jag har än så länge bara startat upp åteln och suttit ett par vändor men det beror mycket på att det fortfarande går kor i hagen.

Härom kvällen så lyckades en ko komma fram och ställa sig helt intill kojan och andas tungt utan att jag upptäckte den förrän andhämtningen började..

Håren reste sig på armarna innan hjärnan kopplade vad det var :lol:

Publicerat
  • Författare

Visst!

Jag gjorde det på min åtel men det var några kreatur där och stångade omkull det så att grävlingen fick ett skrovmål så det börjar bli dags att fylla på <_<

Jag har än så länge bara startat upp åteln och suttit ett par vändor men det beror mycket på att det fortfarande går kor i hagen.

Härom kvällen så lyckades en ko komma fram och ställa sig helt intill kojan och andas tungt utan att jag upptäckte den förrän andhämtningen började..

Håren reste sig på armarna innan hjärnan kopplade vad det var :lol:

haha :) har du skjutit någon räv då `?

Publicerat

Jag kom precis fram till mina jaktmarker. Polaren bor på en liten gård med cirkus 50 hektar skog och mark. Skulle slänga ut en burk med surströmming, slutade med att jag sprutade surströmming över hela mig...men nu skrämmer ej vittringen räven iaf :D:blink:

Vi får se om mickel tycker om min hundmat och surströmming ikväll...fullmåne och 3 grader ute nu :rolleyes::wub:

Publicerat
  • Författare

Jag kom precis fram till mina jaktmarker. Polaren bor på en liten gård med cirkus 50 hektar skog och mark. Skulle slänga ut en burk med surströmming, slutade med att jag sprutade surströmming över hela mig...men nu skrämmer ej vittringen räven iaf :D:blink:

Vi får se om mickel tycker om min hundmat och surströmming ikväll...fullmåne och 3 grader ute nu :rolleyes::wub:

ikväll smäller det då ;)

Publicerat

haha :) har du skjutit någon räv då `?

Det har blivit 1 ungräv på åteln än så länge.

de andra har jag skjutit på vaktjakt i naturen, mest har det blivit grävlingjakt för det har det varit gott om i år.

Publicerat
  • Författare

Det har blivit 1 ungräv på åteln än så länge.

de andra har jag skjutit på vaktjakt i naturen, mest har det blivit grävlingjakt för det har det varit gott om i år.

göttt !! :D skicka gärna bild på din åtel om du har det !

Publicerat

:lol: Vart tog iden med att skjuta sönder burken vägen?

Skitjakt på dig!

Publicerat

Vi får hoppas på det...hör räven varje gång jag är ute, men nu har han slutat komma fram...vet ej vad som hänt!! Som sagt, mycket räv här, så det gäller bara att han kommer hit och ställer sig fint framför mig :rolleyes:

Publicerat

:lol: Vart tog iden med att skjuta sönder burken vägen?

Skitjakt på dig!

Det va nog ej min ide...varför slösa skott på en strömmingsburk :blink::wacko:

Publicerat
  • Författare

Det va nog ej min ide...varför slösa skott på en strömmingsburk :blink::wacko:

har du någon bild på din åtel ?

Publicerat

göttt !! :D skicka gärna bild på din åtel om du har det !

Har ingen bild men det hade inte varit så mycket att se just nu ändå, ett hål i maken i stort behov av att fyllas <_<

Däremot så har jag haft lite trubbel med sikten för marken är lite tuvig så jag har inte riktigt haft koll på konturerna utan att hela tiden sitta och kikarspana så för en vecka sedan så tog jag ett gammalt hyllplan (IKEAVITT) och kapade upp i trianglar som jag slog ner i en halvmåne runt åteln ca:3-4m ifrån hålet så nu borde man kunna se ganska tydligt om något rör sig framför dem ;)

Har inte hunnit testa ännu bara jag ville att räv och grävling skulle få vänja sig vid dem först.

Publicerat
  • Författare

Har ingen bild men det hade inte varit så mycket att se just nu ändå, ett hål i maken i stort behov av att fyllas <_<

Däremot så har jag haft lite trubbel med sikten för marken är lite tuvig så jag har inte riktigt haft koll på konturerna utan att hela tiden sitta och kikarspana så för en vecka sedan så tog jag ett gammalt hyllplan (IKEAVITT) och kapade upp i trianglar som jag slog ner i en halvmåne runt åteln ca:3-4m ifrån hålet så nu borde man kunna se ganska tydligt om något rör sig framför dem ;)

Har inte hunnit testa ännu bara jag ville att räv och grävling skulle få vänja sig vid dem först.

ja det är ju det också jag har ju inte den bästa kikaren och har inget redigt ljus mot åtlen hur gör jag då :) ?