Publicerat Oktober 24, 201114 yr Här är han...fin som snus!! Grattis! Det verkar som du har flyt i rävjagandet
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Tackar Har precis kommit över en gammal carl gustav 6,5x55 för billiga pengar, den ska jag göra iordning med dämpare, skjutstöd och lite annat smått och gott...ska bli en riktig "rävdräpare" Det enda som är lite synd är att bössan har flaggsäkring, så jag får lämna in den för att fixa slutstycket så jag får på ett "vanligt" kikarsikte...men sen så ska det pangas rejält med den Jag har själv en sådan och det har varit en riktig slitvarg som bara gått och gått , utan vapenvård i vettig mängd Precisionen har aldrig varit något problem heller , men välj en bra säkring om du ska vaka med den för den jag har låter som om man slår igen en dörr i vredesmod , jag har suttit med osäkrad kanon när jag vakat med den för annars kunde jag stannat hemma.
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Jag sitter alltid med osäkrad pickadoll Varför då? Tycker de är j--igt dåligt och larvigt när folk osäkrar när de kommer fram till passet redan, man kan lika gärna göra det i samma rörelse som du lägger an bössan mot axeln. Och om de är för att inte skrämma räven så har jag märkt att de sticker inte direkt när de hör ett ljud, de stannar oftast och stirrar en stund och du får 4-5sek på dig att skjuta räven... Sitter hellre med säkrat och missar en räv än att dra iväg ett vådaskott! //Martin
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Varför då? Tycker de är j--igt dåligt och larvigt när folk osäkrar när de kommer fram till passet redan, man kan lika gärna göra det i samma rörelse som du lägger an bössan mot axeln. Och om de är för att inte skrämma räven så har jag märkt att de sticker inte direkt när de hör ett ljud, de stannar oftast och stirrar en stund och du får 4-5sek på dig att skjuta räven... Sitter hellre med säkrat och missar en räv än att dra iväg ett vådaskott! //Martin kanske inte den bästa metoden o sitta med osäkrat men man ska aldrig röra avtryckaren innan man ska skjuta. om de finns problem med att säkringen låter så sitt med slutstycket öppet. inte bakdraget utan bara öppet. sen fäll ner det vid skytte. ljudlöst och säkert så de räcker om man sitter med en ospänd bössa
Publicerat Oktober 24, 201114 yr För det första så har jag ALLTID bössan innanför gluggen. För det andra så är det bara skog rung mig...riktar aldrig bössan mot huset eller någonstans där folk kan utsättas för fara...närmaste granne finns bakom mig och det skiljer betongväggar, skog, en väg, skog och hans hus mellan min bössa och honom!! Jag osäkrar aldrig vid tex jakt på morgnar eller kvällar när chansen att folk rör på sig är större.Då är det i skottögonblicket som bössan osäkras!! Dessutom så är det alltid i tanken att geväret är osäkrat och redo att avfyras när jag vakar på räv. Ska jag flytta på mig i ladan, så säkrar jag alltid!!
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Ja, för vem sitter och pillar på avtryckaren hela tiden...det tycker jag är dumt att göra även när bössan är säkrad!!
Publicerat Oktober 24, 201114 yr kanske inte den bästa metoden o sitta med osäkrat men man ska aldrig röra avtryckaren innan man ska skjuta. om de finns problem med att säkringen låter så sitt med slutstycket öppet. inte bakdraget utan bara öppet. sen fäll ner det vid skytte. ljudlöst och säkert så de räcker om man sitter med en ospänd bössa Nej visst ska man inte röra avtryckaren innan skott men man kan lyckas klanta till ett vådaskott för de... och då är de inte lika kul längre Där har du ett alternativ som skulle kunna funka! För det första så har jag ALLTID bössan innanför gluggen. För det andra så är det bara skog rung mig...riktar aldrig bössan mot huset eller någonstans där folk kan utsättas för fara...närmaste granne finns bakom mig och det skiljer betongväggar, skog, en väg, skog och hans hus mellan min bössa och honom!! Jag osäkrar aldrig vid tex jakt på morgnar eller kvällar när chansen att folk rör på sig är större.Då är det i skottögonblicket som bössan osäkras!! Dessutom så är det alltid i tanken att geväret är osäkrat och redo att avfyras när jag vakar på räv. Ska jag flytta på mig i ladan, så säkrar jag alltid!! Ja då är jag med, men de kunde ju inte jag veta när du skrev att "jag sitter alltid med osäkrad pickadoll", de intrycket jag fick var att du sitter på helspänn med osäkrad bössa Missuppfatta de alltså lite... Till något annat, är detta årets åteljakts tråd? Isf döp om den till rävjakt/åtling 2011-2012 //Martin nybörjare på rävåtlings jakt
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Hahaha, det är lugnt...lätt att missupfattas här Anton är ju den som startat tråden...hur grym som helst. Men jag håller med dig...detta är ju lätt årets tråd
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Författare Hahaha, det är lugnt...lätt att missupfattas här Anton är ju den som startat tråden...hur grym som helst. Men jag håller med dig...detta är ju lätt årets tråd haha rävarna har varit och smaskat på mina slakrester varje dag nu men har inget att sitta i så kan inte skjuta
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Jag har endast en liten glugg för geväret och där brukar räven komma så säkrat eller osäkrat så pekar geväret där jag ämnar skjuta, i ofarlig riktning för alla utom räven Samtidigt så vill i varje fall jag ha räven helt ovetande om mig i skottögonblicket, säkrast skott då. Jag ser att trådnamnet är bytt moderatorerna är snabba här/ om det nu är de som sköter det gott initiativ ändå ,fler hittar hit. Jag tänkte ställa Ruger 30-06:an hemma nu och gå på Sakon med 222 och Vmax istället, jag har haft lite väl mycket tur i bockjakten så det är bäst att sluta dräpa Råbockar innan jag får dåligt rykte i jaktlaget Det borgar ju för att jag får bita tag i rävjakten istället , Vinterjaktens Formel 1
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Författare Jag har endast en liten glugg för geväret och där brukar räven komma så säkrat eller osäkrat så pekar geväret där jag ämnar skjuta, i ofarlig riktning för alla utom räven Samtidigt så vill i varje fall jag ha räven helt ovetande om mig i skottögonblicket, säkrast skott då. Jag ser att trådnamnet är bytt moderatorerna är snabba här/ om det nu är de som sköter det gott initiativ ändå ,fler hittar hit. Jag tänkte ställa Ruger 30-06:an hemma nu och gå på Sakon med 222 och Vmax istället, jag har haft lite väl mycket tur i bockjakten så det är bäst att sluta dräpa Råbockar innan jag får dåligt rykte i jaktlaget Det borgar ju för att jag får bita tag i rävjakten istället , Vinterjaktens Formel 1 nedå det va jag som bytte
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Idag kom min Värmare Blue cat Ska bli intressant att se om man kan få igång den på test i kojan någon kväll. Jag väntar lite eftersom mitt åtel larm kommer vilken dag som helst Då blir det test direkt skulle jag tippa, svårt att hålla sig när man har nya leksaker
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Idag kom min Värmare Blue cat Ska bli intressant att se om man kan få igång den på test i kojan någon kväll. Jag väntar lite eftersom mitt åtel larm kommer vilken dag som helst Då blir det test direkt skulle jag tippa, svårt att hålla sig när man har nya leksaker Hahaha, klockrent...en annan sitter och smider planer för den "nya" bössan jag köpte...6,5x55 som varit långskyttegevär...plastbäddad osv osv...ska bli fint att bygga på den...ska kalla den "fox-nightmare"
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare Hahaha, klockrent...en annan sitter och smider planer för den "nya" bössan jag köpte...6,5x55 som varit långskyttegevär...plastbäddad osv osv...ska bli fint att bygga på den...ska kalla den "fox-nightmare" haha det va ett bra namn
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Tog upp skräpet från skåpet nu...blir kortad pipa med en herrejösses dämpare, fast skjutstöd, samt lite annat smått och gott. Bössan ska som sagt bara användas till lockjakt. Har precis beställt ett ghillie suit modell värre, där får jag även med camo till bössan...kommer bli myspys naturligtvis kan det hända att bössan följer med på vakjakt också, men primärt ska den vara så liten som möjligt för att inte vara så mycket i vägen vid transport Då jag enbart ska använda den till lockjakt dagtid och vid lite ljusare tider på dygnet, vilket sikte hade ni föredragit?? är faktiskt inne på ett rödpunktssikte, dock vet jag ej vilket som skulle vara bra...så litet som möjligt gärna!!! Någon med bra tips??
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare Tog upp skräpet från skåpet nu...blir kortad pipa med en herrejösses dämpare, fast skjutstöd, samt lite annat smått och gott. Bössan ska som sagt bara användas till lockjakt. Har precis beställt ett ghillie suit modell värre, där får jag även med camo till bössan...kommer bli myspys naturligtvis kan det hända att bössan följer med på vakjakt också, men primärt ska den vara så liten som möjligt för att inte vara så mycket i vägen vid transport Då jag enbart ska använda den till lockjakt dagtid och vid lite ljusare tider på dygnet, vilket sikte hade ni föredragit?? är faktiskt inne på ett rödpunktssikte, dock vet jag ej vilket som skulle vara bra...så litet som möjligt gärna!!! Någon med bra tips?? Aimpoint haha men vad kostar det att gänga en pipa ? låter som du kommer bli en redig räv mödare
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Vet ej hundra, gjorde ju det på min rem 700, men minns ej priset för det!! ja, roligt som fan jue Allt jakt är som sagt roligt...men räven är allt lite speciell, och bocken också för den delen
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare Vet ej hundra, gjorde ju det på min rem 700, men minns ej priset för det!! ja, roligt som fan jue Allt jakt är som sagt roligt...men räven är allt lite speciell, och bocken också för den delen vart köpte du ghillie suit då? du får ju lägga upp en bild på bössan sen
Publicerat Oktober 25, 201114 yr gänga en pipa går på runt 1000kr +- 200kr ca. betalar 800kr för det hos roger på RCC iaf. mvh
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Vet inte om det är rätt tråd, om inte får någon mod flytta eller radera. Sköts i eftermiddag från ladugården, när den skulle titta om det fanns något ätbart på åteln. --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.056992,17.011939 Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare Vet inte om det är rätt tråd, om inte får någon mod flytta eller radera. Sköts i eftermiddag från ladugården, när den skulle titta om det fanns något ätbart på åteln. --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.056992,17.011939 Sent from my iPhone using Tapatalk ser ut att vara en fin räv Grattis !
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare gänga en pipa går på runt 1000kr +- 200kr ca. betalar 800kr för det hos roger på RCC iaf. mvh Tack