Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakt/åtling 2011-2012

Featured Replies

Publicerat

tackar, bössan har allt lite kärleksmärken, men det är en bruksbössa...ingen modell som ska sitta på piedestal :P

• Svar 516
  • Visningar 49,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fick också en riktigt bra premiär Fick skjuta en räv första kvällen Mvh

• Bara ladda med stålhagel och panga ner lite vitfågel så har du ännu mera åtelmaterial.

• Tjörnbon
    Tjörnbon

Inatt invigdes jaktlagets nya jaktstuga som vi knackat på i Sommar Där finns en åtel och den är besökt , men jag hade bara luftpangen med för att fördriva tiden lite. Jag fick ett infall vid 21:00

Posted Images

Publicerat
  • Författare

tackar, bössan har allt lite kärleksmärken, men det är en bruksbössa...ingen modell som ska sitta på piedestal :P

gött på fredag blir det att börja med vakkoja så man kan börja sitta ;)

Publicerat

gött...lycka till nu, så håller vi kontakten om vem som skjuter när :P

Publicerat
  • Författare

gött...lycka till nu, så håller vi kontakten om vem som skjuter när :P

haha jadå det gör vi

Publicerat

Här är en bild på stället där jag har min åtel. Den svarta pricken på taket av ladan är vart jag sitter, hålet har jag sågat ut i ladugårdsväggen cirka 2-3 meter upp på väggen. Den röda pricken är vart jag har åteln. Den röda linjen är var räven kommer, det är överväxt med träd och är en gammal skogsväg som vi gör på när vi åker ut och hämtar ved eller ut för jakten. När räven går den vägen och kommer närmast ladan så ser man bara ryggen på den, svårt att få till en skjutvinkel då. Men sen går den tillbaka samma väg och svänger ut på ängen mot åteln...då smäller det :wub:

Ser ut som du har ett fint upplägg ^_^

Till vintern så kan du kanske fixa spår i snön som leder ut räven tidigare så du slipper få den så tätt inpå.

Men du kanske gillar spänningen :P

Publicerat

Började åtla igår. Slängde ut ca 100 kg slaktavfall från älg som jag haft i frysen ett par veckor, men de är ju så fryset och så är det ca 3 grader ute, så köttet lär ju inte tina upp så snabbt. Hur länge brukar de ta innan rävarna hittar dit? 1 vecka?

La även ut min nya åtelkamera :D Tusan vad kul de ska bli att kolla igenom bilderna, om det varit rävar framme.

Publicerat
  • Författare

Började åtla igår. Slängde ut ca 100 kg slaktavfall från älg som jag haft i frysen ett par veckor, men de är ju så fryset och så är det ca 3 grader ute, så köttet lär ju inte tina upp så snabbt. Hur länge brukar de ta innan rävarna hittar dit? 1 vecka?

La även ut min nya åtelkamera :D Tusan vad kul de ska bli att kolla igenom bilderna, om det varit rävar framme.

jag och min far slängde slakavrester från 2 kalvar och 2rådjur det tog bara 1 dag så hade mickel varit där ;) kul att du börjat med åtling du också :)

Publicerat

Ser ut som du har ett fint upplägg ^_^

Till vintern så kan du kanske fixa spår i snön som leder ut räven tidigare så du slipper få den så tätt inpå.

Men du kanske gillar spänningen :P

Jag tänkte allt dra spår från skogskanten nu när snön kommer...blir som du säger mycket bättre då! Fast lite spänning är ju inte helt fel :rolleyes:

Publicerat

Samma dag som jag kastar ut surströmmingen så kommer dom fram :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Samma dag som jag kastar ut surströmmingen så kommer dom fram :rolleyes:

kan inte snön komma snart :)

Publicerat

kan inte snön komma snart :)

Så det är inte bara jag som väntar otåligt då :P

De hudar och räntor som jag lade ut i helgen verkar mest dra fågel för tillfället <_<

Jag satt från 20:00-23:00 igår men inget rörde sig förutom jag :blush: lite ovan vid att sitta i kojan har jag visst blivit.

Sikten är inget vidare för tillfället, tänkte skaffa en handkikare så att man kan sitta och kikarspana utan att pilla på bössan.

Är det någon som vet någon bra/billig/prisvärd handkikare som har hyggligt skymmningsvärde?

Publicerat
  • Författare

Så det är inte bara jag som väntar otåligt då :P

De hudar och räntor som jag lade ut i helgen verkar mest dra fågel för tillfället <_<

Jag satt från 20:00-23:00 igår men inget rörde sig förutom jag :blush: lite ovan vid att sitta i kojan har jag visst blivit.

Sikten är inget vidare för tillfället, tänkte skaffa en handkikare så att man kan sitta och kikarspana utan att pilla på bössan.

Är det någon som vet någon bra/billig/prisvärd handkikare som har hyggligt skymmningsvärde?

ja förra året idag var det 10cm snö här :)

Publicerat

ja förra året idag var det 10cm snö här :)

Här brukar snön lägga sig i drivor under de första snöfallen så ett täcke får vi inte förrän snö och stiltje sammanfaller.

Vinden tar ju gärna med en del salt från havet också så det måste komma tillräckligt för att inte smälta bort på studs,

Så jag får nog vänta lite till <_<

Publicerat

Tro mig, här väntas det också otåligt på att snön ska falla :wacko:

Publicerat

Tro mig, här väntas det också otåligt på att snön ska falla :wacko:

^_^

Nu är det ju 1 månad kvar innan fullmåne men lockjakten på räv i månljus är hyggligt eftertraktad den också , kanske har vi ett fint täcke som lyser upp tillvaron till dess, då blir det rävlock till fram till 21:00 ungefär sedan blir det fortsatt sittning i kojan så länge jobb och familj tillåter :)

Publicerat

Gott du snackar nu :wub:

Vad jobbar du med?

Publicerat
  • Författare

vet ni om det kan komma rådjur om man lockar på räv med mus pip ?

Publicerat

vet ni om det kan komma rådjur om man lockar på räv med mus pip ?

jupp även med harskrik enda pipan jag har som inte rådjur har kommit på än är min nordic crying bird men men dom kommer snart

Publicerat
  • Författare

jupp även med harskrik enda pipan jag har som inte rådjur har kommit på än är min nordic crying bird men men dom kommer snart

åh fan för jag har sett en fin 6a hos grann marken bara några hundra meter bort och tänkte om jag ändå ska locka räv ikväll kanske man kan skjuta sen en bock istället :)

Publicerat

Gott du snackar nu :wub:

Vad jobbar du med?

Jaså även du är lite intresserad av lock ^_^

Jag håller ordning på en betongfabrik som gör flytelement.

Publicerat
  • Författare

Jaså även du är lite intresserad av lock ^_^

Jag håller ordning på en betongfabrik som gör flytelement.

jadå lock är kul har bara lyckats locka till mej än men då hade jag ingen bössa med mej :(

Publicerat

åh fan för jag har sett en fin 6a hos grann marken bara några hundra meter bort och tänkte om jag ändå ska locka räv ikväll kanske man kan skjuta sen en bock istället :)

Som han säger så kan rådjur komma på mycket, men de som oftast kommer när jag lockar är getterna som blir oroliga när något kan låta som deras kid när de blir tuggade på.

Säkert kan även bocken komma men det är mer ovanligt (hos mig i varje fall)

Kanske kan du få över geten och att bocken följer med som bonus ;)

Annars så är det rätt många djur som du kan få i knät vid lockjakt, Ugglor ,mink, mård och säkert björn om du bor bra till för det :lol: (dock så gör inte jag det så det är ren spekulation :lol: )

Publicerat
  • Författare

Som han säger så kan rådjur komma på mycket, men de som oftast kommer när jag lockar är getterna som blir oroliga när något kan låta som deras kid när de blir tuggade på.

Säkert kan även bocken komma men det är mer ovanligt (hos mig i varje fall)

Kanske kan du få över geten och att bocken följer med som bonus ;)

Annars så är det rätt många djur som du kan få i knät vid lockjakt, Ugglor ,mink, mård och säkert björn om du bor bra till för det :lol: (dock så gör inte jag det så det är ren spekulation :lol: )

jaa :) blir det någon jakt idag då :) min helg är fullbokad av jakt :)

Publicerat

jaa :) blir det någon jakt idag då :) min helg är fullbokad av jakt :)

Nja!

Idag blir det Fredagsmys med familjen men jag kan inte svara för vad som händer när solen gått ner, det kan ju peka åt flera håll ;) antingen jakt eller :wub::lol:

Men Lördag morgon så ska vi ut och se om Älgkalvarna rör på sig och kanske om man kan få tag in någon Råbock till på någon sällan använd utmark ^_^ sedan får vi se om det håller i sig under resten av helgen.

Publicerat

hejsan. intresserad av nytt kikarsikte såg jag och tänkte då säga att jag personligen skulle välja en begagnad zeiss istället för en ny i den priskretsen :)

finns MÅNGA bra sikten för runt 7 o neråt på marknaden.

väntar själv på att få hem materialet till kojan som ska byggas ihop o köras ut så snart som möjligt är tanken :wub:

även vakbössa är införskaffad i form av en Brno fox modell 2 i 22 hornet :wub:

på denna ska varipointen på om jag inte finner något mer lämpligt sikte innan bössan har kommit hem :rolleyes: