Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 hornet

Featured Replies

Publicerat

igår va de klart. affären va helt uppgjord o nu är bara den spännande väntan kvar på en sådär 8v tills licensen trillar in.

vapnet är en brno fox 2 i 22 hornet och jag tänkte först köpa en fabriksask för o ha o skjuta med tills man har hittat hylsor och krut och allt de vanliga som nu behövs.

har funderat på lite kulor till räv och hare och jag tänkte gå ifrån mitt vanliga koncept ( elak kula ) och köra på någon vanligare jaktkula eller varmintkula i lite lägre hastigheter. ( dödsrus gör inget på platserna jag jagar på )

har stunderat vapex hemsida och första kulan ser intressant ut ( Hornady JET ) samt även någon sierra blitz king.

35gr v-max torde vara bra död i misstänker jag MEN den är långt ifrån klassiskt utseende, vill gärna testa lite olika kulor och testa mig fram.

jakten kommer vara till största del vakjakt på räv men även lite smygjakt på hare lär jag klämma in.

FMJ är de bara o glömma pga dålig effekt? skinnen från räv ska sparas och bli lite olika fina saker.

mvh

• Svar 171
  • Visningar 25,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• marcus.söderlund
    marcus.söderlund

tack så mkt Hipshot! väl mottaget då jag hoppas på att få hem mina verktyg på tisdag kanske. hade varit grymt skoj o få börja med det roliga labbandet

• Det låter nästan som att kulan inte stabiliserar sig. Så stora träffbilder är nästan omöjligt att uppnå. Prova ett annat krut. Hogdon H110 lil gun eller vihtavouri n110.

• Kastar ut ett tuggben i varggropen. Var på besök till Kalix häromdagen och pratade med försäljaren på Jaktcenter. Han visade mig en liten guldgruva om åtta askar sako22 hornet. Först till kvarn...

Posted Images

Publicerat

Ja glöm fmj dom är för snälla.

Publicerat
  • Författare

okej då skippar vi dom.

har du någon erfarenhet av JET kulan? eller kan du rekommendera någon annan kuna för o göra små hål i skinnet men samtidigt tänker ta dö på räven?

mvh

Publicerat

Jag har inte jagat mycket med expanderande kulor i den kalibern men rws har den effekten på katter iaf.

Publicerat
  • Författare

okej då hoppas jag någon annan här har lyckats få lite mer användning för den på räv och hare så man kan få lite matnyttig info.

hur mkt skillnad gör det egentligen att ha en lätt 35gr kula va en tyngre 45/50gr kula i en hornet för kulbanan?

det är ingen flackskjutare precis och jag räknar väl mig själv inte precis som någon extremt duktig skytt så skotthållen kommer bli som max 120? kanske testa på längre på banan bara för o få en uppfattning men detta ska bli ett mysigt jaktvapen och skott på längre håll finns det bättre utrustning för.

Publicerat

Skjutit Winchesters blyspets men upplever den som hyggligt hård.. sköt en räv i rumpan, skabbis som skulle väck, och den tassade fan vidare trots en smäll mitt i. Tror jag skjutit ngr rådjur med den även och det blir genomskott och minimala skador. Finns någon sån där generellt undantag så man får som kommunskytt i tjänst köra den på rådjur trots att det är klass III. När det gäller räv så har jag skjutit fler med hålspetsen och den gillar jag bättre isf. Mer effekt och stopp på plats både räv och rådjur. Längsta håll är väl en dubblé på ungräv på 170 resp 180 meter.

Hade jag laddat själv så hade jag valt lätta v-maxen och laddat upp den så mycket jag kunnat, tror man ska kunna skjuta bekymmersfritt ut till 150 minst då.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

hej hippen och tack för det. va påväg o köpa winchester för första skjutningen med bössan.

att du som kommun jägare får ha den är jag mer än väl medveten om :)

genomskott på rådjur kan man väl räkna med mer eller mindre oavsätt kula om de då inte är en varmint eller väldigt blöt hp/sp?

inte för jag ska ha till rådjur då jag är en helt normal jägare men bra referens om hårdhet mot ett så pass stort/litet djur som ett rådjur.

170 och 180m låter som extremt långt håll för den lille :unsure:

jag personligen lär nog inte skjuta så långt pga skjutförmågan hos han som håller i påken är begränsad :blink:

vad på ett ca håller en helt vanlig fabriksammo i hastighet?

kommer självfallet knacka egen ammo då de är en hobby i sig :wub: v-max ÄR nog det vettigaste valet. men ack så tråkig, dock kanske ändå så vettig så de kan va värt o köra med den ändå. kan ju "måla" plastspetsen så den inte ser så modern ut :wub:

Publicerat

Gokväll,

till att börja med kan det konstateras att 35 grains Vmax laddas av Hornady som fabriksplugg till dryga 940 m/s, nu har ju denna kula riktigt usel b.c. vilket gör att den både tappar fart och effekt rätt snabbt.

Nosler laddar sin egen 40 grains BT i fabriksammunition till 870 m/s men den har jag aldrig sett i verkliga livet.

Det är nog inget snack om att 40 grains kulorna är att föredra mot t ex räv men de är lite för långa för att funka riktigt bra i de allra flesta magasinsbössorna men det är såklart individuellt, vet du vad du har för magasinslängd i din nya bössa?

Jag får återkomma med ett fylligare svar när jag slitter skriva på mobilen.

Henrik

Publicerat
  • Författare

tack för informationen Henrik! kom på att jag inte hade mitt program på denna datorn så kan inte kolla på någon vidare tabell om hur mkt droppet är från 100 o ut till 200m så får göra det imorgon.

då känns det som att även 35gr:aren får hamna i onödighets korgen.

ska in på vapex och undersöka ännu en gång vilka kulor som kan vara av intresse då.

får återkomma senare med magasinlängden då bössan finns uppe i luleå och ägaren verkar vara av den lite äldre o ointressantare generationen för sånt.

antar att det inte är spec långt då man ser lådan som INTE är nämnvärt lång, ( dock ybersöt! )

tackar Henrik och längtar till ett utförlig svar om denna lilla kaliber :wub:

Publicerat

Har skjutit ett antal rävar med min gamla hornet och även min 22 k-hornet. Kulor som använts är: Sierra 40 grain Hp, Nosler 40 grain Bt och Sierras 45 grain blyspets. Alla kulor gör vad de ska men utgångshålen blir ganska rejäla med ballistic tip och hålspetsar. Men som skrivits ovan. Skjut för allt i världen inte med helmantel för då får du ofelbart eftersöksjobb det är egen erfarenhet.

Publicerat
  • Författare

dom tipsen tackar jag för. står ju olika för hornet kulor och andra i 22 gruppen. vad är det med

är det bara rws hylsor som är användbara för omladdning eller vilka kör ni med?

fmj skippar jag då. inge roligt med eftersök. men är det verkligen så dålig död i trubbiga fmj kulor? :unsure: jag har aldrig jagat med såna förutom 1ggr då fick räven en jaktmatch från en 222:a genom ryggraden o den la sig på plats ( vilket inte är så konstigt )

är de bara RWS hylsor som gäller för omladdning?

mvh

Publicerat

Ja fmj ur en hornet är bland det snällaste du kan skjuta, jag har skjutit flera fåglar på under tio meter som ser ut som dom sover. Man får leta efter märken på dom.

Winchester funkar ok men rws är top of the line, håller 30gg minst.

Publicerat
  • Författare

okej de va som värst. då skippar vi dom. då lär dom kunna gå en bra bit innan dom lägger sig o så roligt är de inte o leta efter dom små rackarna :rolleyes:

okej. ska man beställa verktg från USA till denna?

får se vilka hylsor man kommer över. sjukt högt pris på rws ammo så hylsorna lär inte va ett dugg billigare :unsure:

kvittar iof då de är en liten drömbössa :wub:

Publicerat

Kolla efter dom på e- gun där är dom billiga.

Publicerat

Här kommer ett tips,

bra hylsor till bra pris.

köp dem o ha för framtiden, hitta en burk Lillgun, small primers o sen är det bara att åka.

jag tror att du kommer att älska kalibern om du inser dess begränsningar.

/Christian

Publicerat
  • Författare

tackar maddog och Christian! jag o den där sidan har varandra som hatobjekt då jag aldrig lyckas hitta något där i vanliga fall.

ska lägga ett bud på dom där hylsorna så får vi se. något man ska tänka på när man lägger bud där?

mvh/M

Publicerat

Du kan bara lägga bud på den tyska varianten av sidan,

allt annat ger dig inga resultat o gråa hår.

tipsen är att ha två identiska fönster öppna om du som jag är svag på tyska.

/Christian

Publicerat
  • Författare

tackar! det är bra med såna tips. svag på tyska är väl o ta i. jag är nog lika haj på tyska som grekiska :lol:

ska försöka få reda på vad frakten kan hamna på. bud läggs imorgon iaf. underbart med 400 hylsor!

Publicerat
  • Författare

tänkte höra om lite olika kulförslag jag funderat på. finns väl 2 funderingar.

1: kommer dessa att vara för långa för att platsa i magasinet ( minimauser lådan är inte så lång ändå, likaså magasinet )?

2: kommer kula nr 1 att expandera i dom lägre farterna?

kula nr 1 jag funderat på at Barnes TSX 45gr kula.

kula nr 2 är Hornady hornet 45gr.

kula nr 3 är Hornady HP/BEE.

någon av dessa som kan anses som vettiga för räv och hare. eventuellt några gäss om året. skinnet ska klara sig o inge blodbad på skottplatsen önskas pga pälsen ska bli några fina kragar till tantens jackor

Publicerat

Ett litet tipps till när det gäller kulval.

22 Hornet med 35 grains kulor är klass 4. Inte klass 3.

För klass 3 krävs 2,5gram vilket är strax under 40grain. (38,x om jag minns rätt)

Nu vet jag att både räv och hare säkert dör även av de projektilerna. Men det gör säkert en älg av en 8 grammare i 6,5 också.

Det här är väl oftare ett problem för oss med 22WMR men eftersom det togs upp förslag på 35grainare så tänkte jag leka bror duktig...

Publicerat
  • Författare

tackar för den upplysningen om vårt högst logiska regelverk när de kommer till kulvikter o allt sånt :unsure:

funderarstadiet ännu och denna gång hade jag koll då jag har själv haft v-max i 22 wrm:en o där va ju den i samma sits :ph34r:

men men lagen är lagen :rolleyes:

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

nu dök tankarna upp igen o affären blir av efter mkt om och men.

hylsorna la jag bud på då den praktiskt nog går ut imorgon. ska även lägga bud på 5000st winchester hylsor. vet någon vilken kvalité har dom? tänkte ju ta RWS men va fan. ha 5000 hornet hylsor kan väl vara bra o ha även om dom inte är bäst :rolleyes:

någon med 35gr kulor eller lättare hemma i 224?

Publicerat

winchester är ok inte mer, rws är 100% svinbra.

Publicerat
  • Författare

RWS är påväg hem så gott som. ska bara hålla lite koll där så jag får.

på vilket sätt är dom sämre? antar att dom är lite hårdare i godset eller något men gärna mer förklarligt så även den enklaste lekemannen som en själv förstår :)

Publicerat

Winchester är svaga och ojämna rws är tvärtom.