Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 hornet

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

okej tack då vet jag. får se hur högt buden går. annars får jag sitta o finkamma sidorna på rws hylsor som kommer ut bara :)

• Svar 171
  • Visningar 25,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• marcus.söderlund
    marcus.söderlund

tack så mkt Hipshot! väl mottaget då jag hoppas på att få hem mina verktyg på tisdag kanske. hade varit grymt skoj o få börja med det roliga labbandet

• Det låter nästan som att kulan inte stabiliserar sig. Så stora träffbilder är nästan omöjligt att uppnå. Prova ett annat krut. Hogdon H110 lil gun eller vihtavouri n110.

• Kastar ut ett tuggben i varggropen. Var på besök till Kalix häromdagen och pratade med försäljaren på Jaktcenter. Han visade mig en liten guldgruva om åtta askar sako22 hornet. Först till kvarn...

Posted Images

Publicerat
  • Författare

tanten fipplade med datorn så hon missade budgivningen på hylsorna <_< o jag själv satt på pistolskyttekurs o kunde inte göra ett skit.

surt sa räven o sköt sig själv <_<

någon som sitter på 35gr v-max?

Publicerat

Mmm.. har bestämt för mej att jag har en skuld att reglera här. Ska jag kolla i skåpet vad jag kan hitta? Har ev en förpackning Winchester Blyspets samt något mer.. Intresserad?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

skuld? :huh:

det får du dock gärna göra :rolleyes:

bulor skadar aldrig o ha en del hemma så :D

Publicerat

skuld? :huh:

En lampa och ett tag senare även ett vapenfäste? Du har fan noll koll :lol: Vart iofs tvungen att kolla tillbaka i pm-högen för att reda ut det själv :lol:

Kollar hur det ser ut, inte hanterat Horneten på rätt länge så jag är osäker på vad jag har.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

haha jaha. men de va ju länge sen så de kan man ju inte komma ihåg :lol:

gör du så. jag har ingen koll alls på grejerna som funkar o inte funkar så :rolleyes:

verktyg fixade nu iaf! skönt o ha de klart! o tack Rikard oxå. bra med snälla vänner :)

Publicerat
  • Författare

någon som har laddata till 35gr v-max med normakrut? det är iaf det krutet jag vet om att jag kan få tag på inom överskådlig framtid

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Efter mkt velande fram o tebax angående vapenhobbyn överlag men främst dennes överlevnad i mitt skåp så har jah kommit fram till att den iaf ska få sig en chans. väntar på svar om en leupold 3-9x40 som ska passa bra i dom ringarna som följer med=en utgift mindre.

Nu måste jag dock fortsätta o ragga krut o fortsätta ragga hylsor o litemer kulor oxå.. hoppas få en smidig bärarunt pang.

Har ju även lite trådar inne för o bli kommunjägare så den kan npg göra sig bra i skåpet sen med 45cm pipa och en smidig dämpare !

Publicerat

normas krut är skit för hornet, gå på N-110 om du ska ladda lätta kulor.

Publicerat

Norma slutade med det enda krut som gick att använda till hornet. N123 men det gav fort otäcka gastryck i min bössa.

Publicerat
  • Författare

tror det är det krutet som står på torsbo om jag inte missminner mig :)

men nej jag ska upp till sthlm nästa helg o då blir det till att handla finskt krut är tanken. hoppas på att detta ska bli bra då bössan skickas på måndag o ska bli mkt spännande detta :wub:

och tack för artikeln. ska ha lite mysig läsning nu!

Publicerat

Andra räven i år med min k-hornet och 40 grain ballistic tip. Fick ta skottet med räven stående rakt mot mig. Kulan gick in precis i halsfästet där den slet av underkäken varefter den splittrades och rev upp räven längs med hela sidorna och ut cirka en dm framför låren. Flyktsträcka uppskattningsvis 35cm vertikalt. Det var antingen en samsonräv eller början till skabb då allt stickelhår saknades. Jag tar normalt bara hand om svansen till flugbindning så för mig är det oväsentligt hur räven ser ut efter träff bara svansen är hel.

Publicerat

Var på tippen idag med nyladdade 40 grains v-max och 12,5 grain Lil Gun bakom. En kråka exploderade på 150-170m och några skator gick i omlopp runt tippen på halva avståndet. Den där 22k-hornet är en giftig grej med lätta kulor.

Publicerat
  • Författare

tack för infon Nils. låter både spännande o roligt. vem var det som rev om patronläget på din? allvarliga funderingar på o få de gjort på min oxå. samt capris hade varit trevligt. behovet av klass 2 uppstår ju ibland. samt roligt o kunna öka tempot för kråkorna.

150-170m är rätt kaxigt avstånd med så liten kal :)

låter som räven din dog ganska så omgående. skinnet är fint men som du säger är svansen mest värd

Publicerat

Först så var Stigge Sundberg på den men sedan så fick Kengis vapen fixa till det. Kulan lämnar mynningen med strax över 900m/s och kulbanan är otroligt rak för att vara så lite krut bakom. En 222 rem gör 1150 med samma kula så det skiljer inte sådär enormt mycket. Fördelen med en K-hornet är inte så mycket fartökningen utan skillnaden i hylsornas livslängd och att headspace blir mot halsen och inte längst bak på hylsan. Min ruger skjuter väldigt bra med de här lätta varmintkulorna och skott på 150m är absolut inga svårigheter att ta ens på en skata.

Publicerat
  • Författare

Okej. vad gick fel första gången o vad gick operationen på på ett ca? okej så man skonar dom rätt mkt om man gör k-hornet? har du testat o få ut klass 2 effekt med din eller kör du bara lättaer kulor?

Låter ju mkt lovande om din skjuter så bra. dock förväntar jag mig inte samma då jag inte heller skjuter kråkor med 17hmr på liknande avstånd ;)

Är det jättedumt o kapa pipan till minsta lagliga för att få den smidig samtidigt jag vill göra om till k-hornet?

Publicerat
  • Författare

vapnet är hemma och inskjutet med lite överbliven ammo Rikard var vänlig o ge mig. en hare han det bli innan dom blev lovliga. gillar effekten än så länge då den la sig på plats. inge perfekt skott men funkade i dom låga farterna som dom gav.

längtar nu tills man kommit igång med laddandet och kan testa kulbanan o sånt.

fortsätter leta lite kulor o sånt. krut ska jag köpa v110 nästa gång jag är i sthlm.

hylsor kanske handlas ikväll. då ett 400pack om jag har tur som i sin tur ska delas med en annan forummedlem :) .

ska leta lite kulor nu o se om man kan hitta några billiga sp eller ja vad som som även funkar till matvilt ( varför vet jag inte då inte hare är lovligt försen om bra många månader )

Publicerat

Ska försöka få tummen ur och skicka lite sköj åt dem med..

Publicerat
  • Författare

skicka när du får tid Hippen :) skjuter inte såna mängder så de är ganska lugnt ändå. säg bara till så ska jag hålla lite koll i lådan :)

Publicerat
  • Författare

46gr Winchester HP ? kan det vara något o satsa på. förvisso en HP men ändå den lagom vikten på 46gr så den borde inte få en sån fruktansvärd fart/effekt.

Just ja. 40gr blitzking, går den o ha i horneten med magasin o inte behöva packa krutet med kulan allt för mkt kraft?

Tänkte det brukar ju vara problem med dessa relativt trånga magasin :/

Publicerat

Min erfarenhet av Winchesters HP är att den skjuter kanon i min bössa men är som en splittergranat. Det är en varmint hålspets med tydliga brottanvisningar i manteln och en djup hålspets/eller egentligen så är blyet bara fyllt till ca 3/4 delar av manteln. Tror inte du ska ha den till matvilt.

Detta sagt med förbehållet att det var några år sen jag köpte mina så det kan ju ha ändrats sen dess.

Publicerat

Vet att när Mike jobbade med att hålla efter rådjur och innan V-max kom till kalibern så var hålspetsen hans favvo nr 1. Blöt som f-n och säkerhetsmässigt bäst bland fabriksladdat då restvikterna inte var något problem. Sköt bra med.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

hmm tackar för beskrivningen. känns inte på rak arm som den optimala kulan om man ska jaga matvilt men samtidigt så va fan. får inte skjuta hare på x antal månader o fram tills dess står det räv och kråk/måsfågel på menyn.kanske skulle skaffa o testa slafsa lite fågel med kulan?

då vet jag iaf vad det handlar om för bula :)

Publicerat

Ok kollat runt lite.. vill du ha hylsor med? Vet inte hur många det är men några Winchester såg jag..

Mvh!