Publicerat Mars 3, 201214 yr Sköt en räv på eftersök idag med min Brno 22 Hornet, laddat med 2.9 gram blyspets, 746M/S avstånd ca 60m, stendöd räv
Publicerat Mars 4, 201214 yr Författare Den ser onekligen död ut Nils! grattis till räven. den jakten är tyvärr slut här Fixat med hylsorna nu. nu ska de laddas med win hylsor då jag inte hört ett skit om rws hylsorna sen jag betala för nästan 2v sen
Publicerat Mars 4, 201214 yr 12.5 grains hogdon lil gun bakom v-maxkulan är ingen snäll kombination mot kraxar och rävar. När vingarna far åt två olika håll stjärten lossnar och kroppen dalar ner från trädet då vet man att kråkan aldrig hörde smällen.
Publicerat Mars 5, 201214 yr Författare Låter helskoj nils. verkar va strul med hylsorna dock... Har ju 35gr v-max hemma. frågan är om man någonsin kommer skjuta dessa eller om man ska köpa upp ett gigantiskt lager av blitzking 40gr istället
Publicerat Mars 5, 201214 yr V-max kulan har lite bättre koefficient men inget som märks sådär mycket. Skjut upp 35 grainarna och håll dig sedan till 40 grainarna.
Publicerat Mars 5, 201214 yr Författare Hmm okej. docn upptäckte jag en sak. behöver ca 2,5mm friflykt för att få plats i magasinet. känns lite väl långt. funkar med N105 men om man ska gå över till annat krut aå börjar de bli trångt i hylsan. Ska jag kränga dessa kulor o satsa på någon annan kula typ sp eller hp 40-46gr?
Publicerat Mars 5, 201214 yr Jag laddar med lil gun och det är komprimerade laddningar även i min och friflykten blir säkert något liknande men så länge laddningen skjuter bra så bryr jag mig inte. Jag skjuter även med 50 grains ibland och då skramlar det absolut inget löst krut i hylsorna.
Publicerat Mars 5, 201214 yr Grubbla inte så mycket över friflykt. Jag har superlåååång friflykt med 35grainare i min hornet och ingen anna kula har skjutit bättre än denna. Börja med att ladda och skjut-funkar det inte så byt då. /Mike
Publicerat Mars 5, 201214 yr Författare Då testar vi med det. borde bli 2,8mm friflykt för o funka i magasinet så. Hoppas på testskjutningar imorgon men får se. onsdag senast iaf om inte vädret säger annat. ska bli mkt spännande o se vad det vill. lite uppmuntrande när ni nu säger att de funkar bra med friflykt. har annars hört mkt negativt om denna kaliber o skjutegenskaperna. Den som lever får se
Publicerat Mars 6, 201214 yr Författare Sket sig big time! 7,0 och 7,3grain N105 gav i runda slängar 40-45cm träffbilder! något gick snett kan man säga.. o jag tar väl på mig någon cm spridning men lyckades med smp träffbilder med andra bössan så helt mitt fel borde de icke vara :/
Publicerat Mars 6, 201214 yr Sket sig big time! 7,0 och 7,3grain N105 gav i runda slängar 40-45cm träffbilder! något gick snett kan man säga.. o jag tar väl på mig någon cm spridning men lyckades med smp träffbilder med andra bössan så helt mitt fel borde de icke vara :/ hornet kan få fruktansvärda träffbilder om inte verktyget är centrerat, ofta har även rcbs verktyg fel expanderkula. med tanke på att du kör win hylsor så måste du vara ännu försiktigare. testa även N-110.
Publicerat Mars 6, 201214 yr Författare Hmm de lät ju tråkigt. kör med simplaste möjliga nämlige ett LEE verktyg som måste vara iaf 15 år gammalt. ska köra med rws hylsorna jag har hemma senare för o testa. men borde kanske överge N105 på direkten?
Publicerat Mars 6, 201214 yr Hmm de lät ju tråkigt. kör med simplaste möjliga nämlige ett LEE verktyg som måste vara iaf 15 år gammalt. ska köra med rws hylsorna jag har hemma senare för o testa. men borde kanske överge N105 på direkten? verktyget behöver inte vara boven men kan vara det spridningen är mycket onormal, kolla om patronen är rak på en spegel. N-110 är mycket beprövat iaf.
Publicerat Mars 6, 201214 yr Författare Hmm får hitta en spegel som funkar först men de ska jag göra. hoppas inte verktygen behöver bytas ut ännu. 110 hade varit trevligt o få tag på. tyvärr svårt som fan o få tag på
Publicerat Mars 6, 201214 yr Det låter nästan som att kulan inte stabiliserar sig. Så stora träffbilder är nästan omöjligt att uppnå. Prova ett annat krut. Hogdon H110 lil gun eller vihtavouri n110.
Publicerat Mars 6, 201214 yr Författare Hålen va runda o fina men spred som fan själv. har köpt N110 krut från en person några mil norr om gbg men är ju några mil att åka om man säger så hoppas jag kan hämta det snart! vill ut o skjuta
Publicerat Mars 6, 201214 yr Så stora träffbilder är nästan omöjligt att uppnå. Tyvärr är allt möjligt på banan när det gäller Marcus Ska väl vara självaste f-n om det inte går att få bössan att skjuta...
Publicerat Mars 6, 201214 yr Hmm får hitta en spegel som funkar först men de ska jag göra. hoppas inte verktygen behöver bytas ut ännu. 110 hade varit trevligt o få tag på. tyvärr svårt som fan o få tag på verktyget måste vara centrerat likså expanderkulan. som sagt kan inte krutet vara hela lösningen något är kraftigt felande.
Publicerat Mars 6, 201214 yr Författare Haha helt rätt Rikard. kan något gå fel så händer de garanterat mig :/ Nä otroligt stor träffbild. inga tydliga mönster heller då varannat skott kasta högt åt höger. men inte jämnt utan olika så skyttens fel ska inte vara fallet här. Kraftigt fel japp.hur märker man enklast om något är snett om man nu inte ser de på en spegel?
Publicerat Mars 6, 201214 yr Haha helt rätt Rikard. kan något gå fel så händer de garanterat mig :/ Nä otroligt stor träffbild. inga tydliga mönster heller då varannat skott kasta högt åt höger. men inte jämnt utan olika så skyttens fel ska inte vara fallet här. Kraftigt fel japp.hur märker man enklast om något är snett om man nu inte ser de på en spegel? jag tror du kommer att se det på spegeln.
Publicerat Mars 6, 201214 yr Författare Jag testade o rulla men såg inget märkvärdigt. såg rak ut. får be om hjälp imorgon o titta med ett par ögon till men blir förvånad om man ser något. Ammo jag har skjutit förut har funkat bra. iof 3 skotts grupper men ingen ammo har änns varit gjord för bössan o den har levererat inom 35mm med 3 skott då. antingen hylsan,krutet,kulan eller en härlig kombo verkar de som. men så tokfel ska de ändå inte bli tycker jag
Publicerat Mars 6, 201214 yr konstigt det vore ju en förklaring. problemet intresserar mig mycket jag skulle själv ha stora problem att skapa en så dålig träffbild med en så lätt kula. vad har du för fart.
Publicerat Mars 6, 201214 yr Författare Jo den är under all kritik o lite till den träffbilden. farten vet jag inte så jag inte har tåmlgång till kro ograf. men max som ska va 7,5gr ska ge 780-800m/sec har jag för mig. ska testa den laddningen men känns inte riktigt lönt de heller.
Publicerat Mars 6, 201214 yr Författare Nu ska de även sägas att pipan ska göras rent så snart jag hittat min borsta då den är väldigt sketen. samt kolven ligger mot pipan. men samtidigt har inte dessa faktorer spelat in på dom andra träffbilderna så måste rimligen va något fel just här :/
Publicerat Mars 7, 201214 yr Hej, jag är på väg på en veckas semester i skrivande stund men om du har lust att vänta kan jag låna dig andra 22 hornet verktyg när jag kommer hem. Jag har nog en skvätt av både N110 och Lil´gun som du kan få testa också om det inte löst sig och du är sugen på att ta dig till Göteborg? Det finns lite olika trick att fundera på när det gäller 22 hornet som t ex att crimpa halsarna, har du testa det? På en patron med så lite gods i halsarna som i horneten blir det rätt viktigt med konstant "necktension". Henrik