Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 hornet

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

nä fy fan. så kan det ju inte gå till :blink: hoppas verkligen du menar tavlor han skjuter på för djur kan man ju inte skjuta mängder av inte :huh:

inget jag har fått lägga märke till iaf. sköt 2011/2012´s första hare näst sista dagen den var tillåten -_-

• Svar 171
  • Visningar 25,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• marcus.söderlund
    marcus.söderlund

tack så mkt Hipshot! väl mottaget då jag hoppas på att få hem mina verktyg på tisdag kanske. hade varit grymt skoj o få börja med det roliga labbandet

• Det låter nästan som att kulan inte stabiliserar sig. Så stora träffbilder är nästan omöjligt att uppnå. Prova ett annat krut. Hogdon H110 lil gun eller vihtavouri n110.

• Kastar ut ett tuggben i varggropen. Var på besök till Kalix häromdagen och pratade med försäljaren på Jaktcenter. Han visade mig en liten guldgruva om åtta askar sako22 hornet. Först till kvarn...

Posted Images

Publicerat

Ingen idé att hiva plugg åt Mike, han gör bara av med dem! :blink:

Mvh!

Hörru plutten så här va.

En patrons hela existens går ut på att användas-inte lägga på hög :D

Du får sluta upp med att vara så hårdtryckt ;)

Turbo.

En sak att tänka på angående 22H och rådjur,skjuter man kroppskott och det är barmark så kommer det inte finnas en enda bloddroppe att spåra på,är hållet uppåt 80m så kommer dom springa mellan 50-100m från skottplatsen.

/Mike

Publicerat

Hörru plutten så här va.

En patrons hela existens går ut på att användas-inte lägga på hög :D

Du får sluta upp med att vara så hårdtryckt ;)

Det är väl så.. hade ett kanonläge på ett smaldjur ståendes i en brant som jag var påväg upp i. Hade väl 60-70 meter kanske. En snubbe i radion såg det hela och tjatade skjut skjut skjut.. Samtidigt hade jag en hantverkare 30 m framför mej åt vänster och gubbe med hund 50 m till höger om mej.. valde att inte skjuta, tänkte att jag går ifatt det i berget men just det djuret klarade sig.. Med dämpare så kanske jag vågat skjuta men som det var nu så nej. Smaldjuret hade riskerat att rasa ned på tomten där hantverkaren jobbade dessutom.

Men fan va spännande den där hanteringen är! Svår men spännande och krävande, känns förbannat kul att pyssla med det...om man inte redan gjort det i 10+ år :huh:

Mvh!

Publicerat

Fick två rävar idag med rugern. En skabbis och en ungräv, 40 grains V-max kulan gick inte igenom ungräven men skabbräven yrde det bara hår från och den krävde några skott till innan jag fick en bättre träff i huvudet. Mätte avståndet till några träd som jag skjutit kråkor i. Ett var 176m och det andra 211m. Fasiken vad den går lillskiten till kula. Jag måste ut och kronografera laddningarna för jag tror att den går fortare än vad som laddata anger.

Publicerat
  • Författare

Tack för infon mike. även om de är otroligt avlägset för min del att jag nu kommer få möjlighet att bedriva rådjursjakt med vapnet så är det iaf väldigt roligt att ta del av era otroliga mängder erfarenheter. helmysig patron men med stora begränsningar på rådjur helt enkelt.

Låter helt klart som en lite spec jakt det där hippen. har du inte dämpare på det vapnet? och i så fall finns det någon anledning för det? måste vara bra trevligt på en så pass liten kaliber :-)

Publicerat
  • Författare

Grattis Nils. trevligt men någon som lyckas med jakten. det var inga dåliga avstånd det!! känns som man får ta såna skott vid lite bättre väder då den borde vara tämligen känslig. men ja de där kan ju du 1000ggr bättre än mig så ;) åter igen grattis till rävarna. roligt med resultat

Publicerat

fick tag på 3lådor 2,9g sako till horneten.

Publicerat

Låter helt klart som en lite spec jakt det där hippen. har du inte dämpare på det vapnet? och i så fall finns det någon anledning för det? måste vara bra trevligt på en så pass liten kaliber :-)

Stod i valet och kvalet, har licens på dämpare till bössan men tvekar. Hur kul är det att fimpa pipan och gänga och sen inse att det inte blir speciellt mycket rådjur med den? Vem köper en pipkortad 22 hornet?? Finns bara kommunskyttar som kan vara intresserade då den via ett undantag är godkänd för rådjur om man jagar i kommunal regi. Bössan är helt enkelt lite för fin för att sätta sågen i ännu så länge. Får vi snurr på detta som jag hoppas så kan det bli förjävla bra, då åker dämparen på men där är vi inte ännu så. Sen tycker jag inte den smäller så illa.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

okej då förstår jag. vad är det för en hornet bössa du har? jag har ju en fox modell 2 som iof inte är så sliten men samtidigt så ser den ut som en 222:a ( modellen finns även i 222 o måtten är därefter ) och är allmänt grovhuggen i stocken samt långpipad.

har ingen koll på riktigt hur dom är med kortare pipa men med tanke på den lilla mängden krut så borde väl den ha byggt klart hastigheten på kulan med säg 48-50cm lopp?

jag kommer iaf försöka få tummen ur o skaffa hörselskada intyget som behövs för klass 3 så snart bilen är klar o jag har ork till det. nä låter inte allt för mkt. men kan alltid bli mindre ;)

får önska er lycka till med omstruktureringen då så du får riktigt mkt fin jakt med bössan din ^_^

Publicerat

Har en Anchutz av någon modell, det där har Mike bättre koll på :D

Mvh!

Publicerat
  • Författare

haha okej. dom är ju överlag lite finare än en sketen Brno så ;)

Publicerat

Har en Anchutz av någon modell, det där har Mike bättre koll på :D

Mvh!

Anschutz 1430/1432

;)

/Mike

Publicerat
  • Författare

Haha okej. bra att någon har koll på läget iaf ;)

Laddverktygen påväg imorgon med posten hem iaf. får se om jag fick alla rws hylsor imorgon oxå :)

Publicerat

Mike, jag blir lite nyfiken på varför du inte kör Vmax till gässen?

Nu har jag visserligen inte skjutit några större mängder gäss men vid skotthåll på 70-100m som jag haft så har jag svårt att se vad som kan förbättras jämfört med en 40 grains Vmax med ett Vo på dryga 900 m/s?

Henrik

Publicerat
  • Författare

blev ett par extra kulor. 160st sierra blitzking 40gr:are för egen del. vet ej varför men får hoppas det funkar bra även här nere. nu lär även toppkråkorna få leva farligt för denna bössa B)

om jag nu får den o skjuta vill säga ^_^

Publicerat
  • Författare

Idag var en bra dag! fick hem ett paket med verktyg samt ett paket från hippen här.

de tackar jag för så mkt hipshot!. ska bli spännande o testa någon gång i veckan :)

Nu väntar man bara hem 160st kulor samt ett stort paket hylsor. lär dock inte komma denna vecka men vad gör de när hippens paket kom idag med massa skoj :D

Publicerat

Mike, jag blir lite nyfiken på varför du inte kör Vmax till gässen?

Nu har jag visserligen inte skjutit några större mängder gäss men vid skotthåll på 70-100m som jag haft så har jag svårt att se vad som kan förbättras jämfört med en 40 grains Vmax med ett Vo på dryga 900 m/s?

Henrik

Min absoluta uppfattning är att kanadagås är mer hårdskjuten än rådjur,gässen dör helt enkelt sämre av v-max än av en 46grains hålspets pga dålig djupverkan.

För många tar sig en bit ut i vattnet efter en bra träff av v-max kontra hålspets med efterföljande vadande/simmande som följd ;)

Till rådjur är den perfekt däremot! Fiskdamm=vinst varje gång :P

/Mike

Publicerat

Mike, efter att ha läst ditt svar så inser jag att våra skilda erfarenheter har med skottplacering att göra. Jag skjuter som regel bara en gås åt gången och då innebär skottplaceringen att djupverkan bara blir av akademiskt intresse.

Om jag ytterligare skall avslöja mig så sköt jag faktiskt alla fem gässen som badsäsongen medförde med stöd av samma vedtrave :unsure: mitt statistiska underlag för att uttala mig om gåsjakt är därför på gränsen till pinsamt. Dock är min jaktform både bekväm och rätt avkopplande B)

Skämt åsido kan jag konstatera att 40 grains Vmax i +900 m/s är synnerligen effektivt både vid kroppsskott på räv, mås- och kråkfåglar som vid huvudskott på harar och gäss.

Jag tror säkert att det är en funkis kombination även på rådjur även om jag nog aldrig kommer att kunna undersöka det faktumet på egen hand.

Henrik

Henrik

Publicerat
  • Författare

följer era argument o funderingar med intresse ^_^

nu är 400rws hylsor betalade o klara iaf. blev billigt o köpa men frakt o allt är inte gratis. dock billigare än här hemma iaf! ^_^

Publicerat

Nu är kulorna på väg från vapex.

(.224'') 40gr BlitzKing (Sierra Kulor)

33gr Hornet TNT-HP (Speer Kulor)

Ska bli intressant att se vad TNT kulorna går för.

Publicerat
  • Författare

Berätta gärna hur TNT kulorna beter sig. trevligt val på de andra. köpte på mig 160st som borde skickas idag till mig :-)

Publicerat

Kulorna kom just. Körde sierras ballistikprogram och kom underfund med att de där lättaste nog var ett misstag. Jag får bättre kulbana med V-max kulorna än med 33 grainarna även om de senare går över tusen meter i sekunden. Men på kortare håll så lär det bli rejäla dunmoln när det tar.

Publicerat
  • Författare

Trevligt! fick oxå paketet idag med bulor :)

Okej jo dom korta är rejält knubbigt. men som du säger lär dom ge rejält med dunmoln på kortare håll :)

Ska köra N 105 krut då robban va snäll att ge mig en stor skvätt sådant bakom mina 40gr bulor. börjar ladda nästa vecka. spännande!

Publicerat
  • Författare

Satt igår o fixa hylsorna jag fick av hipshot. väldigt enkelt o fixa dom. behöver bara få fatt på maxlängd på hylsorna.

Ska börja stoppa ner lite krut i dessa små saker men de blir nog till helgen efter bilen har polerats o blivit på kort med dom nya underbara fälgarna :)