Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 hornet

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Hej henrik. låter skönt med semester! det vore jättesnällt av dig om jag kan låna det av dig. har inte testat det men känns som jag får göra det nu.

mvh marcus

• Svar 171
  • Visningar 25,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• marcus.söderlund
    marcus.söderlund

tack så mkt Hipshot! väl mottaget då jag hoppas på att få hem mina verktyg på tisdag kanske. hade varit grymt skoj o få börja med det roliga labbandet

• Det låter nästan som att kulan inte stabiliserar sig. Så stora träffbilder är nästan omöjligt att uppnå. Prova ett annat krut. Hogdon H110 lil gun eller vihtavouri n110.

• Kastar ut ett tuggben i varggropen. Var på besök till Kalix häromdagen och pratade med försäljaren på Jaktcenter. Han visade mig en liten guldgruva om åtta askar sako22 hornet. Först till kvarn...

Posted Images

Publicerat
  • Författare

300 rws kulor är påväg. blitzking påväg ut då jag vill ha platsen i hylsan till krut o inte till o behöva trycka ner kulan långt pga plastspetsen. tack maddog!

o tack rikard för snabb o som vanligt perfekt leverans av svarvverktyget! guld värt.

nu väntas bara de på lite nytt krut för o testa fram en laddning.

borde rimligen inte v-max 35gr kulan funka ihop med N105 krutet?? någon som kan hjälpa mig med en laddning?

Publicerat
  • Författare

300st RWS 45gr HP kulor numer hemma på laddbordet :wub: tack maddog för superaffär!

nu bara krut o hattar kvar sen kan man börja leta "jakt"träffbilder för bössan.

frågan är ju om man ska ge sig på kolven som ligger mot pipan eller om man låta bli bli o fixa ett problem som inte ännu finns ( frågan är om de hjälper med o krympa träffbilderna? :huh:

Publicerat

Nej.

Gör inte sönder något på pangen nu som

1 förstör det värde den har

2 inte medför någon uppenbar fördel

Du har ingen koll på hur pangen skjuter än och alla ingrepp på den samma är i nuläget helt omotiverade.

prova lite fabriksladdad RWS för att få en baslinje att arbeta efter.

/C

Publicerat
  • Författare

tack då slapp jag fundera på det något mer ^_^

jag låter bli o laga felet som inte finns.

bössan skjuter bra/ok/jättebra eller hur man nu vill se det. bra i mina ögon sätt de lilla jag har skjutit. så bössan fungerar helt klart som den ska. någon fabriksladdad ammo finns inte att frambringa närmaste 6-7 milen men hade varit skoj o testa en ask fabriksplugg RWS FMJ :excl:

Publicerat

Mitt grundtips när det gäller 22 hornet är att testa pistoltändhattar istället för gevärständhattar eftersom de förstnämnda är konstruerade för de krutmängder som kan bli aktuella i 22 hornet medan gevärständhattarna är konstruerade för att antända betydligt tyngre krutladdningar.

Jag har iofs skapligt med lämpliga tändhattar liggande som du kan få prova. Ett tips kan också vara att prova att ladda patronerna med avseende på patronläget och inte vad som går ned i magasinet för att se om du kan isolera problemet.

Henrik

Publicerat

tack då slapp jag fundera på det något mer ^_^

jag låter bli o laga felet som inte finns.

bössan skjuter bra/ok/jättebra eller hur man nu vill se det. bra i mina ögon sätt de lilla jag har skjutit. så bössan fungerar helt klart som den ska. någon fabriksladdad ammo finns inte att frambringa närmaste 6-7 milen men hade varit skoj o testa en ask fabriksplugg RWS FMJ :excl:

vettern har en ask till salu men dom är grymt dyra dom där patronerna.

Publicerat
  • Författare

tack Henrik för tipset. de hade jag inte tänkt på öht de där. har du möjligen något ess i ärmen angående fabrikat/modell av pistolhattar?

det där med magasinet har förbryllat mig lite varför dom valde så pass kort magasin som tillintegör mkt utrymme för patronerna? borde rimligen funnits någon baktanke med de hela? dock ser det ut som ett smärre problem för händige robban o ta sig ann längre framöver om han har tid o lust o hjälpa en stackars knegare som mig o fixa iordning de där.

får testa med o ladda för enpetare sen om det fortsätter o strula med lämplig längd när krut finnes hemma ^_^

STORT TACK ALLA FÖR OTROLIGT MYCKET HJÄLP MED TIPS O FUNDERINGAR O FÖRKLARINGAR!!!

verkligen guld värt o mycket tacksam för det.

Publicerat
  • Författare

tack maddog. får skicka pm till honom o se om han kan undvara denne mot en summa :)

Publicerat

tack Henrik för tipset. de hade jag inte tänkt på öht de där. har du möjligen något ess i ärmen angående fabrikat/modell av pistolhattar?

det där med magasinet har förbryllat mig lite varför dom valde så pass kort magasin som tillintegör mkt utrymme för patronerna? borde rimligen funnits någon baktanke med de hela? dock ser det ut som ett smärre problem för händige robban o ta sig ann längre framöver om han har tid o lust o hjälpa en stackars knegare som mig o fixa iordning de där.

får testa med o ladda för enpetare sen om det fortsätter o strula med lämplig längd när krut finnes hemma ^_^

STORT TACK ALLA FÖR OTROLIGT MYCKET HJÄLP MED TIPS O FUNDERINGAR O FÖRKLARINGAR!!!

verkligen guld värt o mycket tacksam för det.

large pistol magnum har funkat bra för mig.

Publicerat
  • Författare

tackar. ska undersöka vilka handlare här i närheten som kan tänkas ha såna hemma. ett smärre helvete o hitta små hattar till gevär här i trakten så får hoppas på ren tur att de finns hos någon handlare :)

Publicerat

Fråga de andra skyttarna när du är och skjuter luftpistol, de flesta där äger väl något vapen i 9x19 eller 357mag. :)

Publicerat
  • Författare

hmm de skyttet var ju ikväll ju! synd bara man ligger hemma med huvudvärk. får fråga dom på måndag o se :)

Publicerat

Hej,

jag har haft goda erfarenheter av flera olika small pistol tändhattar bland annat federal match och cci.

I K95:an har det mesta gått riktigt bra, nu är det väl en sanning med modifikation eftersom jag egentligen bara testat 40 grains BT och Vmax med 13 grain Lil´gun bakom sig. Å andra sidan har den laddningen skjut rätt konstant runt 10-15 mm på 100m vilket i vart fall för mig är "good enough".

Tricket med 22 hornet är att få till en jämn förbränning och så jämna utgångshastigheter som möjligt, det finns nog ingen annan patron där valet av hylsfabrikat spelar så central roll som just 22 hornet. Jag har provat att använda såväl remington som winchester hylsor bara för att testa och kan då konstatera att träffbilderna omedelbart fördubblas. Eftersom hylsor skiljer så mycket gäller det att verkligen hålla kolla på att man får tillräcklig necktension, en genväg kan då vara att sätta en "crimp" på den laddade patronen eftersom detta i det aktuela fallet hjälper till att få ett någorunda uniformt "startmotstånd" innan kulan når bommarna. Beroende på hur patronläget ser ut kan det såklart också vara en lysande idé med halskalibrering eftersom det ger en bättre styrning av hylsan om patronläget är av det rymligare slaget.

Just my 2 cents,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Då tröttheten snart slår in så kommer troligen ett kort svar nu till följd av ett längre imorgon med frågor o funderingar.

Jag har nu tagit bort en potent felkälla hoppas jag henrik då jag ska köra rws hylsor framöver till jaktladdningarna. samt winchester då de ska smälla på banan. har inte sätt några tendenser på att mina verktyg skulle göra hylsan sne än så länge iaf. men jag är långt från expert oxå så.

10-15mm är inget jag räknar med utan med dom snart förhoppningsvin inköpta stöden ( läs köpes) så hoppas jag iaf på träffbilder på runt en 25mm iaf. 35 är fortfarande ok men helst då 25mm för min önskan.

känns som att jag borde införskaffa ett crimp verktyg från staterna så jag just får den jämna fasthållningen av kulan du pratar om.

Mvh

Publicerat

Då tröttheten snart slår in så kommer troligen ett kort svar nu till följd av ett längre imorgon med frågor o funderingar.

Jag har nu tagit bort en potent felkälla hoppas jag henrik då jag ska köra rws hylsor framöver till jaktladdningarna. samt winchester då de ska smälla på banan. har inte sätt några tendenser på att mina verktyg skulle göra hylsan sne än så länge iaf. men jag är långt från expert oxå så.

10-15mm är inget jag räknar med utan med dom snart förhoppningsvin inköpta stöden ( läs köpes) så hoppas jag iaf på träffbilder på runt en 25mm iaf. 35 är fortfarande ok men helst då 25mm för min önskan.

känns som att jag borde införskaffa ett crimp verktyg från staterna så jag just får den jämna fasthållningen av kulan du pratar om.

Mvh

det går att fixa det utan crimp, jag skulle testa lite mer innan jag lägger på ett till moment.

Publicerat

Innan du skyller på laddningarna så kan man bara undra om du kollat alla självklara saker som kikarsiktet, kikarfästen, kolvbultar och att inte pipan sitter löst. (har faktiskt hänt mig). Den där träffbilden eller brist på träffbild om man så vill tycker jag att det ska vara svårt att uppnå bara med en kass laddning då den är sämre än en muskötladdning på samma avstånd.

Publicerat
  • Författare

Maddog: får testa utan först för att sen ge mig på det om det behövs.

Nils: japp alla självklara saker är tittade. fick lite ammo av trevliga medmänniskor här på forumet och liggande med benstöd så gav bössan träffbild om ca 30-35mm med 3skott på 100m. inge jättebra men sköts in under stress för jakt.

Så bössan funkade gången innan jag sköt testladdningarna. får gå över alla skruvar igen men skulle bli förvånad då jag ofta håller o pillar allämt med mina vapen.

Mvh

Publicerat
  • Författare

20st rws hylsor kalibrerade,rengjorda o ja nu krävs det bara hattarna som kommer i em sen krut som jag borde lyckas få hem iaf till nästa helg hoppas jag :) 45gr rws kulorna ska få sig en lämplig mängd N110 bakom sig med pistol magnumhattar ( någon med tips på vilken mängd krut jag ska testa med? )

Publicerat
  • Författare

behöver akut hjälp med lite ladddata för mina 45gr rws HP.

har N110 hemma jag ska ladda med! winchester hattar blir det pga en liten miss från min sida sätt.

så någon som har tid o ge mig lite tips? har sätt allt från 8,0gr till 9,7gr

Publicerat

behöver akut hjälp med lite ladddata för mina 45gr rws HP.

har N110 hemma jag ska ladda med! winchester hattar blir det pga en liten miss från min sida sätt.

så någon som har tid o ge mig lite tips? har sätt allt från 8,0gr till 9,7gr

8,2-9,2 skulle jag testat 0,2 steg

Publicerat
  • Författare

Jag började lite smått med 5 laddningar. 8,2 8,5 8,8 9,1 9,3 ( den sistnämnda gjorde jag 1av för o se om de gav höga tryck )

Komprimerad laddning på alla förutom 8,5 o 8,2. körde med endast 0,35mm friflykt då som sagt de gav komprimerad laddning redan med så lite friflykt.

Är de ok tror ni bättre vetande?

väntar med spänning tills provskjutningarna

Publicerat

Jag började lite smått med 5 laddningar. 8,2 8,5 8,8 9,1 9,3 ( den sistnämnda gjorde jag 1av för o se om de gav höga tryck )

Komprimerad laddning på alla förutom 8,5 o 8,2. körde med endast 0,35mm friflykt då som sagt de gav komprimerad laddning redan med så lite friflykt.

Är de ok tror ni bättre vetande?

väntar med spänning tills provskjutningarna

bara att skjuta.

Publicerat
  • Författare

Hoppas på att skjuta iaf på fredag/lördag fm är tanken.

Köpt 1000pack hattar cci smal pistol magnum nu så måsta göra en till stege för o se om de skiljer sig bågot från dom med winchester smal rifle hattar :)

Publicerat

Vihtavouri hade 9,6 grain som max med n110 under en lång tid. Men man har dragit ner vikterna rätt så ordentligt. Tror inte att 9,3 kommer att ge något gastryck att fundera över. Däremot så tror jag att precisionen kommer att vara som bäst vid 8,8 någonstans.