Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 hornet

Featured Replies

Publicerat

Blev lite mer än en halv ask hålspets, ett gäng blyspetsar och sen några hemladdade norma som jag inte har någon som helst koll på. Fick dem med när jag köpte bössan och jag har för mej att de skjuter sisådär. Borde vara nog för att hitta tavlan iaf vid inskjutningen kan jag tycka.

Försöker peta iväg det idag, får se om jag får med whichesterhylsorna. Har för mej att de inte är optimala för omladdning men tja då får väl testa. Söta är de iaf :wub:

Mvh!

• Svar 171
  • Visningar 25,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• marcus.söderlund
    marcus.söderlund

tack så mkt Hipshot! väl mottaget då jag hoppas på att få hem mina verktyg på tisdag kanske. hade varit grymt skoj o få börja med det roliga labbandet

• Det låter nästan som att kulan inte stabiliserar sig. Så stora träffbilder är nästan omöjligt att uppnå. Prova ett annat krut. Hogdon H110 lil gun eller vihtavouri n110.

• Kastar ut ett tuggben i varggropen. Var på besök till Kalix häromdagen och pratade med försäljaren på Jaktcenter. Han visade mig en liten guldgruva om åtta askar sako22 hornet. Först till kvarn...

Posted Images

Publicerat
  • Författare

okej. har du och du inte vill ha själv så tar jag gärna :) kan aldrig bli för mkt av det goda ^_^

mvh

Publicerat

Hade rätt mycket när jag kollade efter.. Den här verksamheten med rådjursjakt i tätbebyggt område ligger helt nere nu så tja du kan nog ha roligare med dem.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

tackar hippen! :D alltid skoj o få testa sig fram lite! väntar med spänning på att dom små söta sakerna ska trilla hem nu då :wub:

det är en ohyggligt söt kaliber. tyvärr är det den enda fördelen den har mot 222 oxå. men de räcker för mig B)

Publicerat
  • Författare

får man fråga varför det gör det ? tänkte dom borde väl rimligen vara ganska besvärliga såhär års i tätbebyggt område?

eller ja kanske inte nu men då dom var lovliga.

får man fråga vilken kula du använde på rådjuren med horneten o vilken effekt det vart av de hela?

mvh

Publicerat

Har för mej att jag sköt de första med blyspetsen, gick sen över på hålspets när jag fick tag på dem. Hann dock aldrig få någon direkt rutin på det, tror det vart 3-4 stycken bara.

Det ligger nere nu pga omorganisation bland kommunskyttarna tror jag. Vart lite väl vilt och galet, den där hanteringen är mer än känslig och kräver oceaner av omdöme och ..tja det saknades dessvärre. Jävla tur att det inte vart rättsligt efterspel!

Men vi får väl se vad som händer i framtiden, tror senhårt på att man ska skjuta undan även i stan för att undvika trafikolyckor och betensskador.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

jo det låter ju tämligen vettigt att skjuta av dom djuren som inte är folkskygga för det är ju trots allt dom som inte heller visar samma skygghet för bilar.

okej tur ni slapp det iaf. gäller o ha rätt hård koll så folket sköter sig för det brukar alltid kunna bli lite vilt oavsätt om de är önskat eller ej om för mkt folk får för mkt frihet där det kan skada.

vet du något om det vart genomskott med sp o hp eller om de blev som när jag råka ta fel kula med min 222:a o gav ett litet hål in o totalförstörelse invändigt med minimal/ingen köttförstöring.

MVH

Publicerat

Beror på vad du skjuter mot. Skälet till att jag valde hålspetsen var att den enl Mike aldrig orkade igenom kroppen på ett rådjur = högre säkerhet i en svettig miljö rent säkerhetsmässigt.

Möjligt att du får en hålspets kvar i en räv skjuten rakt framifrån men från sidan så tror jag du får genomskott.. om du har bra håll.

Mvh!

Publicerat

Hepp! Hittade nästan en hel ask hylsor med.. kör med dem med, får nog iväg det idag.

Mvh!

Publicerat

Winchester 46gr Hålspets skjuter mycket bra i mitt vapen-Ruger 77/22 men 22H är en väldigt lynnig kaliber så du får prova dig fram.

Tycker kulan fungerar så optimalt en kula nu kan göra det till såväl matvilt som varmints.

sällan genomskott på rådjur(men det händer) sköt ett hundratal gäss i sommras utan några speciella sönderskjutningar,hare skjuten i huvud/framdel ser inget annorlunda ut än mot vilken annan kaliber som helst,räv oftast genomskott men små skinnskador.

Gemensamt för allt vilt är att kulan dödar mycket bra och bortsett från kroppskott på rådjur så tar sig inget annat från skottplatsen.

Idag använder jag den bara mot gäss då mina V-max kulor som jag annars skjuter allt annat med inte har bra effekt på gäss.

/Mike

Publicerat
  • Författare

tack så mkt Hipshot! väl mottaget då jag hoppas på att få hem mina verktyg på tisdag kanske. hade varit grymt skoj o få börja med det roliga labbandet ^_^

Publicerat
  • Författare

tack micke. det låter som den helt klart kan vara en het kandidat. har ju förut alltid gått på rena varminteffekter men denna gång önskar jag slippa plocka upp bitar av djuren konstant utan kanske även lyckas få något som är så pass helt att ta ett fint kort på.

rådjur önskas jaga med den senare men de lär ta sig tid innan jag är accepterad som kommunjägare av dom äldre stofilerna här.

till 99% så kommer ju mina kulor i sedvanlig anda stansa papper men utöver det blir det väl 9 fall av 10 skade/rovdjur så effekten ni beskriver låter som något i stil med jag kan ha användning av!

vad anser ni erfarna hornetskyttar att längst jaktliga avstånd är för kalibern? är inte ute efter långa håll själv men intressant att höra vad andra anser.

MVH

Publicerat

Kalibern är väldigt orkeslös efter 100m så där omkring går min gräns.

Rådjur bör inte beskjutas efter 80m.

/Mike

Publicerat
  • Författare

ungefär som jag hade förväntat mig då. med andra ord en smidig smyga runt i skogen bössa då :wub:

Publicerat

Hepp! Fick iväg pryttlarna idag.. landar väl på måndag tisdag något.

Have fun!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

det tackar jag så mkt för :) ska bli skoj o pyssla lite. tack så mkt Hipshot!

Publicerat

Tack själv! Har bestämt en lampa här som kommer från dej :wub:

Publicerat
  • Författare

haha ja den lampan är bra den. funderar själv på en ny B)

Publicerat

Ska du köpa en ny? Isf undrar jag varför du skickade den du hade till mej? :D

Mvh!

Publicerat
  • Författare

för att jag va lite väl snabb :wacko: perfekt o ha bra lampa till grytjakten men inte tänkte jag på det då -_-:lol:

Publicerat

Tjoa till när du ska sälja Horneten så får vi se om du har ngn plugg kvar då :D

Publicerat
  • Författare

haha de vet man aldrig när det blir :huh: jag är ju inte känd som den som håller på grejerna en längre tid direkt :lol:

hoppas jag ska göra det med denna dock men ingen ide o lova något :D

har jag något kvar så lovar jag o hojta till hos dig med ett paket ;)

Publicerat

har jag något kvar så lovar jag o hojta till hos dig med ett paket ;)

Någon rättvisa får det väl vara! Tycker det paketet ska gå till mig :P

Hippen har tillräckligt med prylar :D

/Mike

Publicerat
  • Författare

får se om säljaren är villig o skicka hit i så fall kanske jag har någon hylsa till övers sen iaf. samköper ett 400 pack rws:are nämligen B)

så ni kan ju fajtas om de hela ;)

Publicerat

Någon rättvisa får det väl vara! Tycker det paketet ska gå till mig :P

Har bestämt för mej att halva batchen jag köpte gick åt Huddingehållet, ska ännu mer av samma omgång hamna där menaru? :D

Ingen idé att hiva plugg åt Mike, han gör bara av med dem! :blink:

Mvh!