Publicerat Maj 24, 20187 yr Har samma erfarenhet som Hipshot och Droggot. Helt klart att det finns vissa drag som har lite av den där "magiska" kraften i sig. I min låda finns några stycken som jag därför gärna rekommenderar, men samtidigt har jag en lite utökad teori om att inte alla drag av en modell har samma effekt. Istället anser jag att man ska lyckas hitta just DEN DÄR som verkar vara helt klart bäst. Spinnare: Abu Reflex Red (svart sked) Sked: Fladen (havsöring, svart/silver, köpt på Ica (!)) Atom 20g (gädda, blå/vit med öga) Vobbler: Bomber (Djurgårdsfärgad, oslagbart bäst) Jerkbait: Buster Jerk (tånglake) The Pig (stålblå) Gäddjigg: INGET SLÅR EN ORANGE PIGSHAD! Så summa summarum skulle jag säga att, har man ett spö som klarar av pigshads så är det ett mycket hett tips.
Publicerat Maj 24, 20187 yr 1 hour ago Hipshot sa: Jag börjar ana en konspiration!!!! Igår var jag och Wilda ute med båten i en sjö här hemma.. Vi drog iväg till ett ställe som jag testat innan, ser hett ut men då fick vi inget. Lodet gav inget entydigt men något var där nere på 1,5-2 meter. Började nöta med div grejer... dropshot och crankbait.. någon skum vobbler som heter Cutter och sen någon liten skum pryl som jag glömt namnet på.. tung som fan och lättkastad.. Krokar en abborre på en dropshot tillslut, kul! Wilda testar runt lite och jag föreslår henne att testa en liten spinnare, min gamla favvo Toni spinnare 7 gr. Nästan direkt krokar hon en BRA borre! Jag nöter vidare med mina high-tech... tills hon krokar nästa då byter jag till enToni jag med. Sen rullar det på.. får en hel del smått men det kliver på fisk lite nu och då. Vi driver om den här strandlinjen när det lugnat sig och tar ngr till. De verkade ju vara på hugget så jag tänkte att vi skulle köra tvärs över sjön och testa ett gammalt beprövat ställe, ett grund 50 m ut från land. Körde dit, faktiskt enbit tvärs över sjön som är ganska stor. Kul att pricka stället, första gången jag kör där med lod.. tog en stund innan jag hittade stället trots att det är rejält stort! Omgivande vatten ligger på fyra meter och så är det ett stenröse som går upp mot 1 meter när det är som grundast. Lågvatten och det är giftigt att köra där tveklöst! Lägger oss på grundet med tanken att fiska runt.. Då det är ganska stort så är det lite svårt, man fastnar lätt om man ska fiska över grundet.. Plötsligt så säger Wilda.. "Pappaaaa...!" Kollar spöet.. Ungen har krokat en BRA borre Den var så pass tung att hon hade problem att lyfta den, jag fick greppa linan och lyfta.. Där börjar värsta huggsexan.. Hon plockar fisk på fisk.. jag kastar åt andra håll och har åter börjat testa runt med de här high-teck prylarna.. Cuttern ger en rejäl borre men annars helt jävla dött.. Skiftar då återigen till en Toni 7:a.. SMOCK! Vi hivade i en massa småfisk och några som var fullt dugliga för att ta hem och filéa och plockade bara hem de rejäla fiskarna.. när jag var färdig med filéandet igår så insåg jag att det nog räcker till fler middagar. Och nu kommer jag till kärnan här.. Försöker man uppfinna hjulet igen när man utvecklar alla dessa skumma beten för fisket? Sen hivar man in dem i div fiskeproduktioner och proffsen drar bra med fisk på dem.. Jag undrar hur det gått på fisketävlingarna om de haft ngt team som kört old-shool? Det är ju inget underlag men sist jag var ute med en big-time jiggsnubbe så drog jag två-tre gånger så mycket fisk som han.. enda han fick som var lite kul var en Gös.. de är lätt räknade de gösar jag fått på mina spinnare.. typ två. Proffsfiskarna är ju ofta fiskebutiker som sponsrar.. de är nog väldigt tydliga med hur och vilka beten som ska väljas i någon mån.. De vill ju promonta nya prylar. Samtidigt.. anar/gissar att det är hyggliga prispengar och mycket prestige i dessa tävlingar så man borde rimligen välja det bästa betet eller? Vet fan inte men något skumt är det Kolla in alla nya beten som kommer och i alla dessa olika färger, snacka om prylnissar och att man verkligen lyckats hyppa fiskefolket. Kom och köp konserverad gröt!
Publicerat Maj 24, 20187 yr 5 hours ago strävhår sa: Kolla in alla nya beten som kommer och i alla dessa olika färger, snacka om prylnissar och att man verkligen lyckats hyppa fiskefolket. Kom och köp konserverad gröt! Jag är fan lurad! Greppade mitt gamla spö i garaget.. spö och lina har varit med i 25 år? Funkar kanon fortfarande.. undrar varför man köpt nytt? Sånt är lite kul kan jag tycka men alla dessa jävla jiggar och vobblers o prylar?? Mina Toni 7: or och Reflex 7 o 12:or täcker nog alla behov för mej.. Möjligen att man kan hitta ngt roligare och effektivare för Gös? Nej.. back to basic Överväger dock att handla en håv.. Wilda tappade en borre igår som var lite för dåligt krokad..
Publicerat Maj 24, 20187 yr Håller med Droggot. 10-15 grams vit/guld wipp. Bomber Abborfärgat Utö 25-35gram (gamla modellen) Shaky big S är alltid en joker........
Publicerat Maj 24, 20187 yr 7 hours ago strävhår sa: Kolla in alla nya beten som kommer och i alla dessa olika färger, snacka om prylnissar och att man verkligen lyckats hyppa fiskefolket. Kom och köp konserverad gröt! Ja, de gamla teknikerna och beten funkar såklart fortfarande...abborrarna har ju inte helt plötsligt ändrat sig. MEN, rätt bete och teknik vid rätt tillfälle. Spinnare är ju ett typiskt sommarbete med mycket rörelse i vibrationer som funkar super nu när det är aktiva borrar o ett massivt högtryck. Dropshot är ju mer av en specialteknik när man vet att det står borrar på en liten specifik plats, men de är lite svårflörtade/sega av någon anledning, då kan man nöta lite mer på samma ställe med mindre rörelser t.ex. Generellt skulle jag säga att grundteknikerna är jigg studsandes på botten samt spinnare. När detta inte funkar, får man ibland ta till nån speciallösning såsom crank, dropshot, carolina, texas m.fl. Spinnare är ju absolut säkrast på sommaren och jiggen är ju super i t.ex sep/okt.
Publicerat Maj 24, 20187 yr 8 hours ago strävhår sa: Kolla in alla nya beten som kommer och i alla dessa olika färger, snacka om prylnissar och att man verkligen lyckats hyppa fiskefolket. Kom och köp konserverad gröt! Ja men dom måste ha något att göra också annars hade dom inget arbete el. fått jobba med något annat.
Publicerat Maj 24, 20187 yr Detta är en populär post. 8 hours ago strävhår sa: Kolla in alla nya beten som kommer och i alla dessa olika färger, snacka om prylnissar och att man verkligen lyckats hyppa fiskefolket. Kom och köp konserverad gröt! Det är knappast unikt för fisket...kolla bara på jakt, snacka om hypat ? det är ett under att man över huvudtaget lyckades skjuta nåt för 20-30 år sedan då det inte fanns kolfiberkolvar, rakrepeter, gps, bondade kulor, 0,75 gångers förstoring m.m. ?
Publicerat Maj 24, 20187 yr Jag kan bara svara för mej själv Men varken skeddrag eller spinnare har gett gett en fraktion av mängden fisk som jigg och wobbler gett iofs letar jag helst fisk lite djupare än "normalt" runt 4-8 m och det mesta får jag vid botten Jag kör drop shot pga att man kan fiska jiggen mer stationärt över en mindre yta
Publicerat Maj 31, 20187 yr Jigg åt abborre är väl en smärre revolution för fisket och på ungefär samma nivå som när hullingen uppfanns. Men man ska inte underskatta gamla metoder och mete med död mört eller en rejäl fiskbit, här kallat för tugga kan vara minst lika effektivt och är både miljövänligare och betydligt billigare än mjukgörare och kopparplåt. Imorgon börjar laxfisket och harrfiske i strömmande. Känns som att livet återvänder trots att det ligger på nollan nu.
Publicerat Maj 31, 20187 yr Detta är en populär post. Fick ett gäng makrillar i förrgår.. mellan Gottskär och Bua..
Publicerat Maj 31, 20187 yr 13 hours ago Nils l sa: Jigg åt abborre är väl en smärre revolution för fisket och på ungefär samma nivå som när hullingen uppfanns. Men man ska inte underskatta gamla metoder och mete med död mört eller en rejäl fiskbit, här kallat för tugga kan vara minst lika effektivt och är både miljövänligare och betydligt billigare än mjukgörare och kopparplåt. Imorgon börjar laxfisket och harrfiske i strömmande. Känns som att livet återvänder trots att det ligger på nollan nu. Planerar att prova drop shot med en liten löja om jag lyckas få nån igen
Publicerat Maj 31, 20187 yr 2 hours ago vildmark sa: Fick ett gäng makrillar i förrgår.. mellan Gottskär och Bua.. Redan! Två månader till i Norge innan de är där.
Publicerat Maj 31, 20187 yr 11 minutes ago ÅlandsFilip sa: Grattis! Ser ut som en fet strömmingsgädda med den buken.
Publicerat Maj 31, 20187 yr Sitter och funderar på laxfiske men Oskar lever om uppe i molnen och det trevliga solvädret försvann.
Publicerat Juni 1, 20187 yr På 2018-05-31 at 22:54 Nils l sa: Nästan tio? 10,5kg med en disk i magen. Just ätit en brax mao. Skillnaden mellan 8kg och 10kg. Längden som räknas enligt mitt tycke, men eftersom jag var på guidning tog jag ingen längd. Kunderna skulle hålla, känna och ta bilder så mycket så jag ville bara ha den i vattnet igen.
Publicerat Juni 3, 20187 yr Laxfiske i laxtom älv halva natten. Inte ett liv. Gick någon kilometer för att prova av några ofiskade gropar men fullständigt dött. Det är för tidigt.
Publicerat Juni 3, 20187 yr Fick känna att det rycker lite i flugspöet idag. En tvåkilos havsöring som med blöta händer krokades av och återutsattes.
Publicerat Juni 8, 20187 yr Detta är en populär post. Jag körde upp till stugan för att öppna den för säsongen tillsammans med bror. 75 mil enkel resa och han satt med dator i knät hela vägen upp, hörlurar på och konstant i telefonkonferens. Väl framme fick vi i båtarna efter några mindre bekymmer. Väl ute på ön hade en vattenledning frusit sönder, men strax innan midnatt hade vi fungerande vatten. Idag lade vi i bryggorna och sedan kunde jag äntligen få lite kvalitetstid. Det resulterade i en otroligt vacker men liten havsöring. Den fick självklart simma hem. I morgon 75 mil hem igen. Nästa helg hoppas jag få fiska gös och gädda.
Publicerat Juni 10, 20187 yr Laxfisket går minst sagt trögt men det är tidigt på säsongen ännu och inget steg av fisk syns. Kört fem pass men ingen fisk och jag har inte sett något heller. En snabb tur till Norge på havsfiske blev en trevlig vändning på vårens torka och ungefär femtio kilo torsk på tre man och en natt blev resultatet. En vecka till och jag blir förvånad om jag inte får lägga in en bild på årets första lax.
Publicerat Juni 10, 20187 yr 3 minutes ago Takko sa: Aborrarna hugger febrilt just nu i värmen. Grisfiske idag? Grattis!
Publicerat Juni 11, 20187 yr På 2018-05-24 at 19:14 joco sa: Det är knappast unikt för fisket...kolla bara på jakt, snacka om hypat ? det är ett under att man över huvudtaget lyckades skjuta nåt för 20-30 år sedan då det inte fanns kolfiberkolvar, rakrepeter, gps, bondade kulor, 0,75 gångers förstoring m.m. ? Jo, det är så det funkar. Sista haspelrullen som tillverkades i Sverige var ABU Suverän, den var just Suverän….kanske en av de allra bästa, sedan har det mest varit utlandsflytt, kolfiber, design och produktionsoptimering som inte tillfört något som gynnar annat än aktieägare. AB Urfabrikens precision blev Bangladesh-produktion. Bortsett från anti-reverskullagret så har det inte hänt mycket i rätt riktning på rullfronten de senaste 25 åren, riktig snäckväxel anses för dyrt och krångligt att tillverka nuförtiden av i stort sett samtliga tillverkare trots fina dyra CNC maskiner. Spöna har däremot med diverse nya matriel blivit bättre. Vad gäller beten så verkar målsättningen hela tiden vara att komma med nyheter som ger en ny säljtopp, sedan uppfinner man något nytt igen för att få hjulen att snurra. I bland blir det något bra, men ofta bara något "nytt". Nylonlinorna var fan lika bra på 80talet som dom är i dag, flätlina som kommit på "senare tid" har vissa fördelar men även en hel del nackdelar. Dom spinnare som behövs anser jag redan vara uppfunna, Wobbler,skeddrag flugor lika så...finns redan mera att välja på än vad man hinner utforska på en livstid. På jigg, doftmedel och trollingfronten är väl där utvecklingen gått framåt senaste 25åren. Vad mer behöver man egentligen mer än tex Nils-masterwobbler, Toby, Atomdrag, Mepps och Kopytojigg förutom levande bete om vi talar sötvattenfiske och inte shoppingberoende ?