Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
På 2020-04-06 at 21:10 Nils l sa:

Fick just en idé om att ta flugspöet och testa fiska sik från de öppna isvakar som öppnats bara dagstempen går på plus om några veckor. Någon som testat? Tänkte köra antingen husmask efter botten eller en imitation av de bäcksländor som alltid kläcks i hundratal på vårisen i vakar och råkar. 

Det gjorde jag en del förr i Volgsjön, Vilhelmina. Jag har fiskat, och fiskar, mycket i isvak efter öring och röding. Började i mitten på 90-talet med det och har haft många fantastiska fisken i april-maj.

Siken fungerar lika bra att fiska så och jag har gjort på samma sätt. Fiskar lätt strömsatta vakar. Två-tre flugor på tafsen. Basmönstret är en vanlig pheasant tail i storlek 12-20 beroende på bäcksländornas storlek. Detta fiske baseras nästan alltid på just driftande bäcksländenymfer och man får pröva sig fram till fiskedjup och förtyngning på flugor eller blyhagel på tafs utifrån vattendjup och dagens förutsättningar. Vissa vatten har enormt med driftande knott och fjädermygglarver på våren. Här kan löna sig att fiska med imitationer av det. Långa fettade tafsar, fridriftande flugor, långsamt fiske är ledorden. För såväl öring och röding som sik. Ibland börjar fisken ta kläckande bäcksländor och då kan man få dom på torrfluga också.

Öringen går ofta att få på större flugor, streamers av simpmodell eller husmaskar som du också nämner.

Detta fiske funkar så fort det finns isfritt vatten att fiska i och temperaturen gör det möjligt att fiska utan att utrustningen fryser ihop fullständigt.

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat
3 hours ago jakobj sa:

Det gjorde jag en del förr i Volgsjön, Vilhelmina. Jag har fiskat, och fiskar, mycket i isvak efter öring och röding. Började i mitten på 90-talet med det och har haft många fantastiska fisken i april-maj.

Siken fungerar lika bra att fiska så och jag har gjort på samma sätt. Fiskar lätt strömsatta vakar. Två-tre flugor på tafsen. Basmönstret är en vanlig pheasant tail i storlek 12-20 beroende på bäcksländornas storlek. Detta fiske baseras nästan alltid på just driftande bäcksländenymfer och man får pröva sig fram till fiskedjup och förtyngning på flugor eller blyhagel på tafs utifrån vattendjup och dagens förutsättningar. Vissa vatten har enormt med driftande knott och fjädermygglarver på våren. Här kan löna sig att fiska med imitationer av det. Långa fettade tafsar, fridriftande flugor, långsamt fiske är ledorden. För såväl öring och röding som sik. Ibland börjar fisken ta kläckande bäcksländor och då kan man få dom på torrfluga också.

Öringen går ofta att få på större flugor, streamers av simpmodell eller husmaskar som du också nämner.

Detta fiske funkar så fort det finns isfritt vatten att fiska i och temperaturen gör det möjligt att fiska utan att utrustningen fryser ihop fullständigt.

Jag tackar för denna input. Nu ska jag prova att köra med fluga bara det går på plusgrader så jag slipper is i ringarna. Tänker slänga ut ett bottenmete samtidigt till siken. Öppet vatten är det redan nu och plats för test är utsedd. Men städet måste fram och även lite snabbsjunkande tafsar och neoprenvadarna. Det här ska bli kul att testa. 

Publicerat
2 hours ago Nils l sa:

Jag tackar för denna input. Nu ska jag prova att köra med fluga bara det går på plusgrader så jag slipper is i ringarna. Tänker slänga ut ett bottenmete samtidigt till siken. Öppet vatten är det redan nu och plats för test är utsedd. Men städet måste fram och även lite snabbsjunkande tafsar och neoprenvadarna. Det här ska bli kul att testa. 

Ett tips ang sjunktfsar: skippa dom. Iallafall till nymffisket. Fisket sker så långsamt och huggen är så försiktiga att man endast kan registrera dom med hjälp av en väl sträckt nylontafs som är infettad på första delen. 1-2m. Brukar hålla tafslängden uppåt 6m när jag vill ner lite djupare på detta fiske. Streamer eller långsamt hemfiskad atttaktor kan sänkas med sjunktafs men det rena nymffisket lyckas dåligt med det.

En standardrigg för mitt fiske brukar se ut såhär: 9 fot taperad nylon, spetsen förlängs 3 fot, upphängare1 mygglarv #16-18. 3 fot till och upphängare 2 mygglarv eller PT nymf #12-18, 3 fot till och ändfluga, oftast en PT. Ibland en guldskallenymf. För djupare fiske föredrar jag blyhagel mellan upphängarna snarare än hårt förtyngda flugor pga rörelsefrihet på flugan.

Publicerat
28 minutes ago Hipshot sa:

Fy fan!!

Inspirerad av dessa jävla skitproduktioner på youtube.. söders sportfiske Predatorfight.. så fick jag för mej att jag skulle ut på sjön och lura en gös samt någon borre..

Lugnt och stilla här på land, solsken och rätt behagligt.. tills jag kom till sjön. Molnigt och 5-7 meter i sekunden från nord/nordväst.. 

Ändå ska man ut.. svinkallt och bara naivt att tro att gösarna ville käka. Såg flera som steg mot jiggen men icke att de ville smaka.. Tillslut gick jag in i lä, ankrade och riggade både jiggspöt och ett spinnspö, tanken var att har jag ändå tagit mej ut så måste jag ju testa. Tre kast med varje sen insåg jag hur förbannat jävla dum i huvdet man var som drog ut!

Full fart hem.

Fiske hör sommaren till allt annat är bara hål i huvudet för mej iaf 

Och btw.. Söders sportfiskes Predatorfight är svinbra, synd bara att man låter sig luras och tro att det är trivsamt att köra ut själv.. i april.. 

I min flytoverall så hade en tur i dag varit go å mysigt 

Publicerat
4 hours ago jakobj sa:

Ett tips ang sjunktfsar: skippa dom. Iallafall till nymffisket. Fisket sker så långsamt och huggen är så försiktiga att man endast kan registrera dom med hjälp av en väl sträckt nylontafs som är infettad på första delen. 1-2m. Brukar hålla tafslängden uppåt 6m när jag vill ner lite djupare på detta fiske. Streamer eller långsamt hemfiskad atttaktor kan sänkas med sjunktafs men det rena nymffisket lyckas dåligt med det.

En standardrigg för mitt fiske brukar se ut såhär: 9 fot taperad nylon, spetsen förlängs 3 fot, upphängare1 mygglarv #16-18. 3 fot till och upphängare 2 mygglarv eller PT nymf #12-18, 3 fot till och ändfluga, oftast en PT. Ibland en guldskallenymf. För djupare fiske föredrar jag blyhagel mellan upphängarna snarare än hårt förtyngda flugor pga rörelsefrihet på flugan.

Det är lite tjecknymf över den riggen. Jag fiskar röding på 2-4m djup med. En snabbsjunk och intermediatelina samt en oförtyngd nymf uppströms men den metoden är framtestad genom trial and error. Jag ska testa din version själv men jag ska ha en nybörjare på fluga med mig och två upphängare känns som två för mycket så det får bli bly och guldskalle förtyngt på låång tafs istället. Djupet är inte över två meter och vill gudarna väl så är sikarna i ytan. 

Publicerat
2 hours ago killer_mouse sa:

I min flytoverall så hade en tur i dag varit go å mysigt 

Mmm du hade varit varm o go medans du inte fick ngn fisk öht.. uppfattat :D

Publicerat
4 minutes ago Hipshot sa:

Mmm du hade varit varm o go medans du inte fick ngn fisk öht.. uppfattat 

Äh så länge en e varm å go så kan man köra bompass

Publicerat
14 hours ago Nils l sa:

Det är lite tjecknymf över den riggen. Jag fiskar röding på 2-4m djup med. En snabbsjunk och intermediatelina samt en oförtyngd nymf uppströms men den metoden är framtestad genom trial and error. Jag ska testa din version själv men jag ska ha en nybörjare på fluga med mig och två upphängare känns som två för mycket så det får bli bly och guldskalle förtyngt på låång tafs istället. Djupet är inte över två meter och vill gudarna väl så är sikarna i ytan. 

Ja det finns likheter. Man fiskar ju absolut fridrift, uppströms eller tvärströms med båge på linan för att hela tiden kunna ha tafsen rätt mot flugan för att kunna se hugg. Skillnaden är mest att jag fiskar på längre distanser och mycket långsammare vatten än yjecknymfandet är utvecklat och används i.

Detta fiske är svårt. Mycket svårt faktiskt. Kräver god syn. Men effektivt!

Publicerat
16 hours ago killer_mouse sa:

Äh så länge en e varm å go så kan man köra bompass

Mmm jo du  har rätt... tror jag haft ngt bompass på isen, känns inte fullt så bittert om man är klädd.. 

Illskan igår var nog mest för att jag haft huvudet under armen när jag drog, tom sa åt hustrun att det blir en kort sväng då långkalsongerna inte var på :blink: 

• 2 weeks later...
Publicerat

Skum sväng på Skedviken denna gång.. Finns en udde som är superhet för gös och dit styrde jag direkt, hade ok vind för att drifta in över ett parti med kuperad botten där de burkar kliva på.

Gick ut och uppskattade vinden och vred upp båten så loden skulle visa jiggen föredömligt sen lät jag båten driva in mot det heta.. Ser ganska fort flera fina ekon, gös som stod på botten och tjurade.. första driften vart ganska kort, missbedömde vinden och gick in mot land istället för att stryka en udde som avsetts. Men många ekon så det kändes jävligt hett.. och när jag kom kanske 30 m från land så klev det på en fin gös.. Helvete, detta blir en BRA sväng tänkte jag.. Fin fisk direkt och massor med ekon.. och supermysigt väder.. 

Slog ihjäl gösen för att säkerställa morgondagens middag och drog upp för en ny drift.. Återigen massor med ekon och fler fiskar som gick upp och tittade på jiggen.. men ville inte suga den. Och så fortsatte dagen..

På det stället innan jag började jigga så hade jag säkert 20 fiskar som steg mot betet men ingen klev på.. ingen av intresse, expedierade ett flertal gäddor som inte saknade huggvillighet direkt. 

Tillslut tänkte jag att om det är så mycket gös här så ska jag fan testa att jigga med jiggspö istället.. Men inte där heller ville de smaka, krokade en rejäl borre dock.. Hade den varit färdiglekt så hade den varit bra, nu var det full av rom så + 1 kg helt klart. Den gick tillbaka givetvis.

Några fler gäddor vart det där innan jag gav upp och då hade vinden givit upp med, sjön var spegelblank.. Det gjorde att jag drog nästan rätt över den där ganska stora pölen till ett känt grund som brukar hålla massa abborre. Väl där så var jag bara tvungen att sortera bort en massa slemhelgar innan jag hittade en borre faktiskt. Även den bättre helt klart.. 

Två-tre gäddor senare så började solen gå ned och då hade även vinden vänt så jag hade medvind hemåt nice!

Dagsens blunder.. 

Var en massa ungdomar där med div motorcyklar som distraherade mej.. insåg när jag kom hem och hade backat in båten att jag glömt att spänna fast båten! Jävlar vilken tur att den inte for av eller något påväg hem.. 

Publicerat

Läckert! 

Sorgligt att det inte vart ngt isfiske här denna vinter.. förutom rävjakten så är fisket det enda bra med den årstiden.

Jobbhelgen slut om en halvtimme.. i morgon ska jag fiska som FAN!

Frustrationshandlat på sportfiskeprylar i helgen, får en leverans jiggskallar och kroppar i veckan. Velar mellan vilken sjö som ska besökas.. Gavels gösar verkar mer på hugget, där vet jag vart de står i högre utsträckning. Skedvikens gösar är fler och större men förbannat mycket trögare... 

Beslut beslut beslut.. 

Publicerat

Fler och större låter trevligare. Men köpa jigg skallar har jag slutat med. 1000 jiggkrok på Ebay och två gjutformar från samma ställe och en dags gjutande har stillat behovet för min livstid. 

Publicerat

Det var rackans ambitiöst av dej.. riktigt så hardcore är dock inte jag.. :blink:

Knäckande.. när man väl är ledig och tänkt fiska så är det SVINKALLT!! Och lite för blåsigt.. lite dum i huvudet så jag gav mej ut ändå. Första stället var fläckvis nice, vart skönt när solen låg på men så gick den i moln.. fuckshit va kallt det vart! Inga kontakter på första grynnan så hjärndöda jag drog iväg till en lävik för att jigga lite. Första kastet högg förmodligen en gädda, lev av lyckligtvis. Sen dött.. jiggade runt lite i den viken men frös och ruttnade snabbt när jag gång på gång klämde jiggskallarna mellan sten på botten. 

Någon kontakt till sen ruttande jag och drog upp mot en grynna som jag inte besökt iår ännu. Driftade förbi på utsidan, såg mycket spännande i lodet men ingen kontakt. Ny drift, hamnade nu innanför av misstag.. vinden var inte bara kall som f-n utan även lynnig i riktning. Precis förbi grynnan så klev det på en göshane ca 2 kg.. såg felkrokad ut när den närmade sig ytan men visade sig att stingern satt fint och att gösen trasslat in sig i linan. 

När jag krokat loss och lyfte den så rann mjölken ur den.. så jag återutsatte den fort, frös så det gjorde ont i fingrarna, inte en chans att jag kladdar med fisk i kylan. Någon drift till men det var inget roligt, drev i två knop eller något.. trots en hink som drivankare. 

Gav upp..hade skön motvind hela vägen hem.. fy fan!! 

Publicerat
52 minutes ago Hipshot sa:

Det var rackans ambitiöst av dej.. riktigt så hardcore är dock inte jag.. 

Knäckande.. när man väl är ledig och tänkt fiska så är det SVINKALLT!! Och lite för blåsigt.. lite dum i huvudet så jag gav mej ut ändå. Första stället var fläckvis nice, vart skönt när solen låg på men så gick den i moln.. fuckshit va kallt det vart! Inga kontakter på första grynnan så hjärndöda jag drog iväg till en lävik för att jigga lite. Första kastet högg förmodligen en gädda, lev av lyckligtvis. Sen dött.. jiggade runt lite i den viken men frös och ruttnade snabbt när jag gång på gång klämde jiggskallarna mellan sten på botten. 

Någon kontakt till sen ruttande jag och drog upp mot en grynna som jag inte besökt iår ännu. Driftade förbi på utsidan, såg mycket spännande i lodet men ingen kontakt. Ny drift, hamnade nu innanför av misstag.. vinden var inte bara kall som f-n utan även lynnig i riktning. Precis förbi grynnan så klev det på en göshane ca 2 kg.. såg felkrokad ut när den närmade sig ytan men visade sig att stingern satt fint och att gösen trasslat in sig i linan. 

När jag krokat loss och lyfte den så rann mjölken ur den.. så jag återutsatte den fort, frös så det gjorde ont i fingrarna, inte en chans att jag kladdar med fisk i kylan. Någon drift till men det var inget roligt, drev i två knop eller något.. trots en hink som drivankare. 

Gav upp..hade skön motvind hela vägen hem.. fy fan!! 

En förlorad fiske eller jaktdag kommer aldrig igen.

Jag jobbar till fredag och har grav beslutsångest. Fiske eller bäverjakt.

Det blev 20 abbisar till frysen och 14 sikar. 15 abborrar var nog så små att filea. 

Publicerat

Här är det varken temperatur eller tid att fiska abborre, de leker nu.. 

Ledig i morgon men lär hålla mej hemma, fyfan.. vill ha sommar!

Publicerat
11 hours ago Hipshot sa:

fyfan.. vill ha sommar!

Jag lovar att du inte är ensam om det. Det är nästan en halvmeter snö på tomten och full vinter bara ett hundratal höjdmeter upp. Fem veckor till laxpremiär och isarna har inte börjat gå i strömmande här ännu. 

Publicerat

Hål i huvudet här.. såå sjukt sugen på att fiska men jobbar så vad göra? Klicka hem ännu mer jiggar.. 

På jakt efter en Gunki G´bump Motoroil runt 10 cm.. hittar den fan inte!

Klart irriterande..

Publicerat

Vart en tur till Skedis idag.. såå konstigt fiske, drog gäddor.. varav en bättre tror jag, vägde aldrig utan krokade loss i ytan. Såg lite gös på loden men de vägrade engagera sig i våra jiggar..

Skumt väder med.. först liite för mycket vind och lite för mycket vågor sen dog det ut sakta.. tills det vart helt bleke. Sen gick det en stund så började det blåsa igen.. kanske det som påverkade fisket.

Skit samma, trist var det. Om vädret tillåter så testar jag igen i morgon på Gavel...

Publicerat

Japp! Sista beställningen från jiggar.nu denna gång har landat så nu får det gärna sluta snöa så man kan ge sig ut! :ph34r:

Edit: Hade gott om tid igår innan jobbet.. var in på Söders sportfiske och glodde. Köpte ngr jiggskallar annars väldigt lugnt. Kikar lite på ett vertikalspö till, har ett men skulle gärna ha ett till lite mer böjligt.. Men helvete så dyra de är?? Vad är det som kostar så mycket?

De är kortare, mer "livlösa" än ett normalt jigg eller ul spö men nästan dubbelt så dyra. Fattar inte. 

Hittade inga jättemängder med vertikaljiggar heller kanske lika bra, börjar ju bli svårt fast i ngt slags missbruk.. Stått idag och knutit stingers.. knäppt!

Publicerat
8 hours ago Hipshot sa:

Japp! Sista beställningen från jiggar.nu denna gång har landat så nu får det gärna sluta snöa så man kan ge sig ut! 

Edit: Hade gott om tid igår innan jobbet.. var in på Söders sportfiske och glodde. Köpte ngr jiggskallar annars väldigt lugnt. Kikar lite på ett vertikalspö till, har ett men skulle gärna ha ett till lite mer böjligt.. Men helvete så dyra de är?? Vad är det som kostar så mycket?

De är kortare, mer "livlösa" än ett normalt jigg eller ul spö men nästan dubbelt så dyra. Fattar inte. 

Hittade inga jättemängder med vertikaljiggar heller kanske lika bra, börjar ju bli svårt fast i ngt slags missbruk.. Stått idag och knutit stingers.. knäppt!

Kallas marknadskrafter iom att vertikalfisket har "slagit" igenom så pass brett men ändå inte så brett så "alla" fiskar så kan dom ta ut så pass högt pris  iom det inte finns såna spön hos alla tillverkare i Sverige

titta på jerkspön rätt billiga nu mer men är ju kort styvt med hög kastvikt i princip ett trollingspö mitt spö kostade skjortan nytt men tappade pris rätt fort när fler märken kom och slogs om marknadsandelar