Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Japp tunga träbeten som man rycker liv i iom kastvikten så kör man även tunga gummibeten med  effektivt på stor gädda speciellt vår och höst 

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Ok.. Ska kolla vidare.. Köpte befintligt spö när Huntyard o Berras i  Vårby la ned, insåg inte då hur billigt det var.. Borde grottat betydligt mycket mer bland alla spön.. 

Publicerat

Jag ledsnade på Jerk. Men det kanske beror på att jag är lat.  

Finns bra swimbaits som inte kräver Jerk. Tex Westin swim.

Dessa uppför sig rätt mycket som Jerk. Utan att man behöver jerka.

Publicerat

Kommer nog aldrig att testa öht.. däremot så har jag förstått att de spön som används för fisket faktiskt funkar att vertikala med..?

Publicerat

Ja som jag fattade det så borde det funka. 40 grams skalle och stor jigg. Vet inte om Li tjockleken är viktigt. Tror mitt jerkspö har 0.35. Du kan få låna och testa om du vill...

Publicerat
15 hours ago detstorabla sa:

Ja som jag fattade det så borde det funka. 40 grams skalle och stor jigg. Vet inte om Li tjockleken är viktigt. Tror mitt jerkspö har 0.35. Du kan få låna och testa om du vill...

Tack! Men jag ska kolla på dessa prylar.. samtidigt, det är lite väl fjantigt, har ett bra spö.. lite sur bara att det är för styvt men det är rejält skitnödigt. Det fungerar utmärkt.. 

Jaha semester en vecka! I morgon blir det sjön :wub:

Publicerat

Alla spön utom Ultralätt funkar dom är oftast för svajiga 

Tänkt själv ut till veckan å testa å plaska efter stora madamer om sambon tillåter 

Publicerat

Solen sken när vi kom från Wildas fotboll.. planerat att fiska i morgon men drog en sväng själv i em. Jävligt trögt.. kanske beroende på ovädret med regn som kom och passerade.. när det lugnat sig så såg jag några gösar som steg och tillslut var det en som klippte. Liten svart hane fick simma åter. 

Därefter lossnade det.. tog två snabba på något neongrönt elände. En av dem bor i kylen nu och blir middag i morgon.

Publicerat

En Fiskebåt modell som i decennier vart den allra mest säljande och viktiga i usa har nu fått Fäste här de sk " Bassboats " 

Jag har förr Hängt på Bassboat forum för att där snackades det feta utombordare och snabba propellrar, jag köpte och sålde 

blueprintade propellrar ett tag  som gillades av folk inom Båtracingen, mao Jag var inte intresserad av fiske formen.

Men Mojo Boats har blivit rätt framgångsrika här i Sverige med sina Nitro Z17- Z21 modeller, Jag gillar dom för att dom är Snabba

är det någon som köpt en sådan  Bassboat ??  

Publicerat
4 hours ago culot sa:

En Fiskebåt modell som i decennier vart den allra mest säljande och viktiga i usa har nu fått Fäste här de sk " Bassboats " 

Jag har förr Hängt på Bassboat forum för att där snackades det feta utombordare och snabba propellrar, jag köpte och sålde 

blueprintade propellrar ett tag  som gillades av folk inom Båtracingen, mao Jag var inte intresserad av fiske formen.

Men Mojo Boats har blivit rätt framgångsrika här i Sverige med sina Nitro Z17- Z21 modeller, Jag gillar dom för att dom är Snabba

Nä men lite sugen är jag allt men på tok för dyra åt helvetes för dyra 

Publicerat
6 hours ago culot sa:

Nej. Plastbåtar går bort för mig. Varit med på en del tävlingar och de går verkligen fort. 

Förutom stor motor brukar det vara en 2-3 st 12-16 tums ekolod a 40 lök + två grundvatten ankare a 35 lök. Elmotor a 38 lök och litium batterier för 15 papp. 

De lirar ju liksom i en annan division.... Bäst är det när man slår dem på tävling med sin lilla Buster?

Publicerat
2 hours ago detstorabla sa:

Nej. Plastbåtar går bort för mig. Varit med på en del tävlingar och de går verkligen fort. 

Förutom stor motor brukar det vara en 2-3 st 12-16 tums ekolod a 40 lök + två grundvatten ankare a 35 lök. Elmotor a 38 lök och litium batterier för 15 papp. 

De lirar ju liksom i en annan division.... Bäst är det när man slår dem på tävling med sin lilla Buster?

Dom flesta bassbåtarna brukar vara aluminiumskrovade iaf dom jag har tittat på dock brutalt folierade  

Publicerat
2 hours ago killer_mouse sa:

Dom flesta bassbåtarna brukar vara aluminiumskrovade iaf dom jag har tittat på dock brutalt folierade  

Ja. Dock inte nitro. Intressant är att de amerikanska alu båtarnas skrovgaranti inte gäller för saltvatten. Man bör alltså inte ha båten liggande i havet. Och enligt bruksanvisningen ska man spola av dem både utvändigt och invändigt med sötvatten. 

Nu gissar jag att det är en typisk amerikansk friskrivning men ändå....

Publicerat

GÖS-en guide till Sveriges hetaste fiskevatten

Än kommer dom ihåg mitt namn och det nämns med respekt i Fiskejournalen dagens nr., genom mitt revolutionerande fiske på 70- & 80-talet efter gös i sjön Ralången.
17 gösar över 7 kg varav den största på 11,26 kg. Jag ligger sexa i topp 10 ännu med denna gös tror jag
Jag vara bar tvungen att få skryta lite!
OBS! Det enda som inte stämmer är mina favoritwobbelrs som jag fiskade med när jag körde trolling och inte metade. Rapala org. 18 cm i färgerna B, S och GFR. Deta var mina favoriter och inget annat.
En enda gös av dom som jag har fått på trolling är på en Bergstedtspinnare i silver. På den spinnaren fick jag min första gös över 7 kg och den vägde 8 kg prick.

20200519_132230.thumb.jpg.04e4a37a78077ac2cc4b64a718791662.jpg

619523229_Happysmiley.jpg.422697cf108e103ad00340943b710391.jpg

Publicerat
16 hours ago detstorabla sa:

Ja. Dock inte nitro. Intressant är att de amerikanska alu båtarnas skrovgaranti inte gäller för saltvatten. Man bör alltså inte ha båten liggande i havet. Och enligt bruksanvisningen ska man spola av dem både utvändigt och invändigt med sötvatten. 

Dom har inte koll på anoder på dom båtarna ? iofs rätt impad att dom båtarna flyter med all sköns utrustning på dom 

Publicerat
21 hours ago killer_mouse sa:

Då är den mera åt Walley boat stuket   typ Lund 

18 hours ago detstorabla sa:

Huskvarna var tvungen att skriva sina motorsågsmanualer  " stoppa inte kedjan med händerna " 

Publicerat

Jag ser en del Bassboats  som sjösätter i Vadviken Dalarö, jag skulle vilja stöta på nån ute på vattnet och se om dom kan ge mig en match .... Vore roligt att såra deras känslor lite  ,  Speciellt med den båten jag har ?  

Publicerat

Bland de snabbaste är Allison och Bullet 

Publicerat
5 hours ago killer_mouse sa:

Dom har inte koll på anoder på dom båtarna ? iofs rätt impad att dom båtarna flyter med all sköns utrustning på dom 

Det sitter inga anoder på min Buster. Däremot på motorn. Misstänker att det som kan hända är att lacken släpper på dessa båtar.

Publicerat

Fiskevakter har beslagtagit 900 meter olagliga nät i Kalix skärgård.

Nu i helgen upptäckte länsstyrelsens fisketillsyn mängder av olagliga fiskenät på olika platser i Kalix skärgård. En ryssja som bedöms ha legat i en lång tid hade samlat stora mängder fisk – som dött och ruttnat.
Ett 30-tal nät som mätte sammanlagt runt 900 meter hittades på fem platser och på mindre än tre meters djup. Där är det förbjudet att lägga nät under våren och hösten.

Vissa nät saknade giltig märkning, andra var märkta med en yrkesfiskares beteckning. Men när länsstyrelsen tog kontakt med fiskaren kände han inte alls till näten.

– Det kan förekomma att man märker sina nät falskt så att våra tillsynsmän ska tro att det är en yrkesfiskare med dispens som fiskar, säger länsfiskekonsulenten Dan Blomkvist.

De flesta av näten var nyligen utlagda och tomma på fisk, men andra innehöll bland annat harr och havsöring.

Ryssjan som togs i beslag innehöll stora mängder död och rutten fisk. Den bedömdes ha legat ute länge och var så stor att länsstyrelsen fick ta hjälp av kustbevakningen för att få upp den på land.

– Redskap som lämnas kvar i sjön fortsätter att fånga och döda fisk och sjöfåglar under lång tid, säger Dan Blomkvist och tillägger att länsstyrelsen alltid tar upp och förstör fiskeredskap som innehåller döda och ruttna fiskar.

Fisken som fångas i näten skadas ofta svårt och därför går de sällan att släppa ut i havet igen, enligt länsstyrelsen. Öringen anses vara speciellt känslig och dör ofta snart efter att den fastnat i nätet.

Ett annat problem med nätfisket är enligt länsstyrelsen att näten fångar alla fiskarter utan urskiljning, bara fiskarna som är mindre än nätmaskorna klarar sig.

Vad vet ni om personerna som gör sånt här?

– Det är en bra fråga som är svår att svara på. Problemet med den här typen av olagligt fiske är att det är passiva redskap, så vi kan ofta bara spekulera och det vill jag inte göra. Men vi ser samma mönster som tidigare, att det är ganska mycket nät och några som uppenbarligen är falskmärkta, säger Dan Blomkvist.

Så för att få fast någon måste de tas på bar gärning?

– Ja, i princip är det så i och med att det är passiva redskap. Men vårt syfte är inte bara att få fast dem, utan att sprida kunskap och ändra på folks beteende.

Upplever ni att den här typen av brott minskar?

– Det varierar stort mellan åren, men vi ser att de riktigt stora näten verkar ha minskat. Förr kunde man hitta enskilda nät som knutits ihop till 300-400 meters längd, säger Dan Blomkvist.

Inte mina! Bra jobbat av LST Norrbotten.:thumbsup:

Artikeln är kopierad ifrån dagens Norrbottens-Kuriren.

Publicerat

En ryssja som har legat i så länge kan ju ha en enkel förklaring då det, mina fördomar, är oftast äldre män som just hanterar sådana. Och äldre människor dör. 

Publicerat

Det är rätt smidigt med en Ryssja i vart fall om man vill ha Ål , men man måste dock ha frekvent tillsyn

för det är lätt att få in ett stim med skräpfisk som ligger och ruttnar i ryssjan vilket är lika onödigt som otrevligt slabbigt.

När jag har haft Ryssjor ute har det vart på MINA egna vatten, normalt lägger jag annars nät på kvällen som tas upp på morgonen efter.

Jag har ett gäng Ryssjor då jag köpte dom för symboliska 500kr   när en Hembyggdsgårds auktion  skulle slänga dom. 

Idag om jag skulle lägga Ryssja så är det ju lite extra spännande då ålfiske är förbjudet ?

Publicerat
2 hours ago strävhår sa:

En ryssja som har legat i så länge kan ju ha en enkel förklaring då det, mina fördomar, är oftast äldre män som just hanterar sådana. Och äldre människor dör. 

Så kan det vara.. Tänkte på de här ..var det litauer som torskade (ha ha) på tjuvfiske i industriell skala i Småland eller vart det var? Där beslagtogs mängder med nät och allt möjligt. Öststatarna erkänner aldrig ngt av princip eller något så jag undrar hur mycket nät som vart kvar i sjöarna efter att gärningsmännen greps? Läskigt..

Annan tanke.

Ska bli lite äldre här i juni och total fantasibrist avseende vad man ska önska sig.. 

Funderar på att uppgradera ekolodet? Tycker inte jag får ut ngt förutom bottenstrukturen på stora Garminlodet.. meckat runt bland inställningar men tycker skiten är rätt rörigt.. 

Funderar på att uppdatera till ngt vettigare? Och i så fall vad? Budgetmässigt så upp till 10 lök?

Byta märke? 

Ngn med svart bälte på ekolod här på forumet?

Publicerat

Med tanke på att både kustbevakningen och LST fiskvakter håller stenkoll på skärgården i Bottenviken så tror jag det knappast är troligt att ryssjan har legat i en längre tid. Vilket som gör mig fundersam att fisken var död så mycket väl kan det vara så. Det går inte ett år utan att olagliga nät och ryssjor beslagtas här uppe vilket är bra.