Publicerat Oktober 8, 20196 yr På 2018-05-31 at 18:36 ÅlandsFilip sa: På 2018-05-31 at 18:36 ÅlandsFilip sa: hur många kg?
Publicerat November 22, 20196 yr Någon här som pimplat på isen efter lake? Det var min fars favoritfisk och favoritfiske, men han är inte med oss längre och jag har lovat en god vän att jag ska försöka lära henne (med brasklappen att jag aldrig fiskat lake!) då hon köpt hus vid en erkänt bra sjö för just lake. Så... Var börjar man?
Publicerat November 22, 20196 yr Vi hittade en sandgrynna där dom höll till. Borrade hål och släppte linan ned med ett sänke som vi dunkade i botten för att dra deras uppmärksamhet och en tafs med en vass lagom stor krok agnat med en bit fiskfile' av vitfisk. To the best of my recollection...
Publicerat November 22, 20196 yr Detta är en populär post. 1 hour ago LGH sa: Någon här som pimplat på isen efter lake? Det var min fars favoritfisk och favoritfiske, men han är inte med oss längre och jag har lovat en god vän att jag ska försöka lära henne (med brasklappen att jag aldrig fiskat lake!) då hon köpt hus vid en erkänt bra sjö för just lake. Så... Var börjar man? Beroende på breddgrad i landet så är det mellan slutet på januari till mars någon gång som leken infaller och det är då du har bäst chans att komma åt dom. Leta lekgrynnor och fiska runt och på dessa.
Publicerat November 22, 20196 yr Har själv planer på att testa lite lakpimpel om det blir is i vinter då kvällstid på lite grundare vatten typ max 2 m enligt den sidan jag läste på så bör man mäska med hackad vitfisk som man fryser in i block runt en sten nån dag före fisket sen skulle man fiska dagtid så skulle man leta efter djuphålor på djupt vatten och mäska där upp till en vecka före sen skulle man återfylla med slasken så ljuset inte skulla störa dom Sanning eller inte låter jag vara osagt
Publicerat November 22, 20196 yr 1 hour ago killer_mouse sa: Har själv planer på att testa lite lakpimpel om det blir is i vinter då kvällstid på lite grundare vatten typ max 2 m enligt den sidan jag läste på så bör man mäska med hackad vitfisk som man fryser in i block runt en sten nån dag före fisket sen skulle man fiska dagtid så skulle man leta efter djuphålor på djupt vatten och mäska där upp till en vecka före sen skulle man återfylla med slasken så ljuset inte skulla störa dom Sanning eller inte låter jag vara osagt Det är en bra metod under icke lektid. Har testat några gånger och det samlar upp bra med lake i närområdet om man bara prickar ett hyfsat bra ställe. Har bara fiskat lake i fjällnära sjöar med lake, öring och röding och mäskandet brukar dra dit en och annan stor öring också faktiskt. Blivit överraskad av öring på flera kilo som tagit laktacklet och varit fullproppade med hackad smålake som utgjort mäsket. ?
Publicerat November 23, 20196 yr 13 hours ago LGH sa: Någon här som pimplat på isen efter lake? Det var min fars favoritfisk och favoritfiske, men han är inte med oss längre och jag har lovat en god vän att jag ska försöka lära henne (med brasklappen att jag aldrig fiskat lake!) då hon köpt hus vid en erkänt bra sjö för just lake. Så... Var börjar man? Jag har pimplat lake på sjön Ylen no Huskvarna medan jag bodde där. Hör med folk som bor runt sjön som kan tänkas veta var laken håller till vid leken dec - mars. Vi var ute i feb på kvällarna efter jobbet el. på helgen. Vi åkte upp med fiskeklubben o det var trevligt med lite gemenskap, Sedan hade vi med ved så att vi kunde gå o värma oss o ta en gemensam fika. Efter mörkrets inbrott, kraftigare pimpelspö (mitt med 0,40 mm nylon hade jag då, den spunna linan var inget att tänka på då eftersom den var känslig mot isen (hur dagens spunna linor är mot isen vet jag inte), 150 mm isborr hade jag, enkelkrok typ Mustad baitholder 1 el. 2 i länken o så tar du ett skeddrag som du tar bort 3-kroken på. Sätt dit ett lekande i fjäderringen o sedan gör du ca 10-15 cm lång tafs o fäster enkel kroken i änden. https://images.app.goo.gl/eqqwXLgKvbkSL9Eo7 Kanske att jag har några kvar som du kan få av mig. Pimpelspöet har jag kvar tror jag. Hullingarna på skaftet fungerar som beteshållare. Pimpla först upp abborre. Gör filéer av abborren o skär den i lagom stora strimlor ca 1-1,5 cm breda sedan trä du på den på kroken i typ en sinuskurva så att du får upp strimlan på hullingarna på krokskaftet. Det fungerade för mig. Sandbotten el. blandad botten med grus o sand på 5-6 m djup, jag antar att du är grisjägare också och har en pannlampa så ta med den också men lys inte ner i hålet. Håll bottenkontakt så att skedraget skramlar mot botten o lockar till laken. Jag har fått några lakar. Första kvällen vi var upp så fick jag o en av de andra varsin lake. Min var inte så stor men det blev stuvad lake till middag i alla fall. "I början på jan.-80 så blev jag kontaktad av en nattvakt som jobbade åt Securitas o var ofta på Husqvarna. Han visste att jag fiskade mycket o frågade mig om jag var intresserad av lakefiske uppe i Ylen, no Huskvarna som även är en känd gössjö av klass. Jag fick ta med mig kompisar/fiskeklubben FK Gliet upp dit o vi fick fiska gratis för bönderna/vattenägarna var rädda om kräftorna i sjön därav gratis fiske. Jag förankrade detta inom några medlemmar i klubben samt styelsen för för klubben samt fick sprida det vidare till andra närbelägna fiskeklubbar. Första resan gick dit i feb. -80 och napp fick vi direkt. Jag o en annan kille med varsinn mindre lake första kvällen, och fler blev det senare på kvällen. Den vintern var det rejäl is på sjöarna så det var ingen risk att gå igenom. Ca 3-3,5 dm is hade vi på sjön. Vi hade med oss en stor jutesäck med ved så att vi kunde gå in o värma oss o fika vid brasan. Det här var populärt bland fiskarna o jag fick många ryggdunkar för att ha ordnat med detta. Alltid kul med lite uppskattning. " Jag till vänster på fotot. Vi fick flera lake runt 2-3 kg också senare på kvällen o det blev flera resor upp till sjön dom närmaste vintrarna när det var is. Min största lake blev en på ca 2 kg. Pimpelspö ABU Pimpel 2 till salu. Man får använda tummen till slirbroms vid drillningen av fisk. Krok Mustad Nr 2 Baitholder finns 10 i Kalix. Det var vad jag hade kvar i mitt lager. Mer om mig finns att läsa här: http://www.sportfiskeforum.se/topic/17449-bondersbyn´s-fiske-friluftsliv-jakt-spö-rullreparationer-diversedagbok/ Hör av dig via pm om du är intresserad.
Publicerat December 8, 20196 yr På 2019-11-22 at 18:34 LGH sa: Någon här som pimplat på isen efter lake? Det var min fars favoritfisk och favoritfiske, men han är inte med oss längre och jag har lovat en god vän att jag ska försöka lära henne (med brasklappen att jag aldrig fiskat lake!) då hon köpt hus vid en erkänt bra sjö för just lake. Så... Var börjar man? Fiskade lake och sålde som ung. Laken går in för lek mitt i vintern häruppe. Vi fiskade den med ett stort atomdrag som blänkte och en kort tafs under med en trekrok strl 2/0 agnad med löja eller lake. Men bästa betet är nors. I älven använde vi kastspö och ett 60 grams elbe torsk. Samt handtaget från en vit plastkasse fastknuten en halvmeter ovanför. Även detta tackel med en trekrok under. Ibland sattes även en enkel krok modell större i den övre fjädringen vilken även denna agnades. Fisket påbörjas nästan utan undantag efter mörkrets inbrott. Pirken dunkas i botten och vaggas strax ovanför. Hugget är ett sug eller stenhårt och besvaras med ett stenhårt mothugg. Då vi fiskade och sålde så avlivades Laken genom att man sparkade fram blankis och med ett stadigt grepp om stjärten klappade man lakskallen i isen. Varefter man vek Laken dubbel så att fenorna inte skar sönder säckarna. PB är 147kg på en kväll delat på två. Jo en sak till. Min 150mn isborr. En romstinn femkilos är FET!
Publicerat December 10, 20196 yr lake fiskas på hårdbotten och gärna vid strömt vatten som bäck/å utlopp.. Kolla isen i dagsljus så du vet vart du ska gå i mörkret och att isen bär! Torskpilk på 60 gram... en bit tafs och enkelkrok agnad med något gott ... mörtbit har jag kört med...
Publicerat December 10, 20196 yr Någon mer som längar till ismetet börjar? Kompisen som jag brukar fiska med har redan riggat sina spön, riktigt så på är inte jag.. men snart så, snart åker kjälken in och alla spön. Ska rigga om tre rullar till isfiske spön och knyta nya tackel. Ska även montera såna är frigolit mojjar som gör att man kan hälla t-röd i hålen så de inte fryser. Sen har jag lite tankar på att ev kasta i två mörtstugor, en hos syrran och en hos farsan för att se om det går att fixa mört själv.. Sen om jag ids fullfölja vet jag inte men lite kul att testa. Pär har gått lite all-in och skaffat ytterligre 4 spön. Han har massa idéer om rovfiske, man ska inte ha fler än max 6 spön för gös.. sen kan man rigga 4 spön för gädda bara för att det är kul!? Fattar det inte, gäddor är bara äckliga.. Jag hade nog kunnat tänka mej att slå ihjäl dem och åtla med dem men han motsätter sig allt sånt. Tom gösarna ska tillbaka i vattnet, max en eller två per sväng får man ta upp.. Sportfiskare..
Publicerat December 11, 20196 yr Kräftbur med ostbågar ska jag testa i år om det blir nån is för att skaffa mört påstås funka extremt bra iaf på västsidan av Vänern
Publicerat December 12, 20196 yr Man tager havregryn, ströbröd, vetemjöl och sand. Proportioner oviktiga. Blanda ihop till bollar. Sanden är bara för att det ska sjunka. Stoppa in det i en mörttina. I min ungdoms dagar fiskade jag abborrbete med detta agn. Att jag inte använde mörttina är en helt annan historia som jag inte tänker berätta här och vilka är preskriberade sedan många år tillbaka.
Publicerat December 12, 20196 yr På 2019-12-10 at 21:13 vildmark sa: lake fiskas på hårdbotten och gärna vid strömt vatten som bäck/å utlopp.. Kolla isen i dagsljus så du vet vart du ska gå i mörkret och att isen bär! Torskpilk på 60 gram... en bit tafs och enkelkrok agnad med något gott ... mörtbit har jag kört med... Bra lakfiskeplatser runt Luleå är örarna ovanför sågen och ersnäs där ån rinner ut i havet samt ovanför gäddviksströmmen och nedanför ön i strömkanten bakom ön i mitten. Men landhöjningen har nog förstört lekbottnarna i ersnäs.
Publicerat Mars 6, 20206 yr Båtpremiär idag. Kompledig (och i karantän). Kall morgon med is vid rampen. Sen soligt och vindstilla. En tappad havsöring. Kaffe, älgkalops och cigarr. Helt enkelt en bra dag... 20200306_093851.mp4
Publicerat Mars 6, 20206 yr 1 hour ago detstorabla sa: Båtpremiär idag. Kompledig (och i karantän). Kall morgon med is vid rampen. Sen soligt och vindstilla. En tappad havsöring. Kaffe, älgkalops och cigarr. Helt enkelt en bra dag... 20200306_093851.mp4 Ser ju skönt ut! Är det en tand som du har lyckats få på kroken?
Publicerat Mars 7, 20206 yr 7 hours ago detstorabla sa: Tror inte det. Gissar på ett fiskfjäll. Ja, det kan det vara. Man ser ju inte bredden på det!
Publicerat Mars 9, 20206 yr Tunggung på Lofoten-Kan bli rekordår för kaffetorskar. Nu pratar vi om torsk på +30 kg. https://www.fiskejournalen.se/tunggung-pa-lofoten-kan-bli-rekordar-for-kaffetorskar/
Publicerat Mars 9, 20206 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Tunggung på Lofoten-Kan bli rekordår för kaffetorskar. Nu pratar vi om torsk på +30 kg. https://www.fiskejournalen.se/tunggung-pa-lofoten-kan-bli-rekordar-for-kaffetorskar/ När åker vi.... om nån vill?
Publicerat Mars 9, 20206 yr 2 hours ago ozzian sa: När åker vi.... om nån vill? Sugen? Ja, jag är det men p g a hälsoskäl får jag lägga allt sådant åt mina drömmar!
Publicerat Mars 10, 20206 yr Pimpelfiske i går. Inte en enda abborre men första hålet gav en gädda på fem kilo. Det gav en klen tröst mot den stora öring som släppte i samma hål för en vecka sen.