Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
4 minutes ago karelsk blandning sa:

Därför har man inte idas fiska nu, det finns kött i frysen och snart dags fylla på igen.

Körde faktiskt ut 300m garn för en timme sedan,  det ska vara jävligt tjänlig vind imorron bitti vilket är en fördel då jag fiskar solo… Frugan är i Norrland och Jagar Hjortron 😎😎👍

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat
54 minutes ago karelsk blandning sa:

Därför har man inte idas fiska nu, det finns kött i frysen och snart dags fylla på igen.

Köttilldelningen från -20 räcker ganska precis 1 år. Fick runt 70 kg i höstas.:thumbsup:

Publicerat
7 minutes ago lsjonsson sa:

Köttilldelningen från -20 räcker ganska precis 1 år. Fick runt 70 kg i höstas.:thumbsup:

Det var inte mycket kött, därför du drygar ut med mycket bär och svamp.

Hade två boxar å ett skåp fullt när jakten var över och är inte mycket kvar nu.

Men då har det gått mer kött än vanligt i vinter då jag varit arbetslös och haft tid laga mat varje dag fast.

Går mestadels älg hos mig men tog en sarv förra året också, i år ska jag ta mer kalv kött än tidigare. Tycker kalven är riktigt bra förutom till kok där den inte passar, svårt att misslyckas tillaga kalv.

Publicerat

Skärpning, inget jävla kött-trams i fisketråden.. snudd på att culot är off-topic med sitt nätfiske :D

Btw Culot.. får du en massa flundra så undrar jag om vi inte ska göra ngt byte igen.. 

Fingret.. Jag fattar inte, det var inte kroken som slog hål på huden utan jag gissar på öglan i jiggskallen som man fäster linan i.. Har lite begränsad rörlighet och ont men det fungerar. Rätt eller fel men det ska nog till lite mer illabefinnande innan man ids fundera över vaccinationer och prylar. Och jo, jag fattar, ni har rätt, man borde kolla det men orka.. 

Jag lurar på att dra iväg måndag eller tisdag till Simpnäs på södra väddo och testa bottenmete efter flundra..

Publicerat
25 minutes ago karelsk blandning sa:

Det var inte mycket kött, därför du drygar ut med mycket bär och svamp.

Hade två boxar å ett skåp fullt när jakten var över och är inte mycket kvar nu.

Men då har det gått mer kött än vanligt i vinter då jag varit arbetslös och haft tid laga mat varje dag fast.

Går mestadels älg hos mig men tog en sarv förra året också, i år ska jag ta mer kalv kött än tidigare. Tycker kalven är riktigt bra förutom till kok där den inte passar, svårt att misslyckas tillaga kalv.

Vi köper 15-20 sikar från en sikhåvare i Kalix älv samt att jag får 1-2 laxar/år från en kompis som kan det där med att fiska lax. Dom väger runt 6-8 kg styck. 

Jag skulle kunna äta hur mycket älgkött som helst men frun vill ha variation på matsedeln.

Nej, det är inga svårigheter med att tillaga kalvkött. Har man bara ett ordentligt kylrum så kan vuxna älgar hänga där och möras ordentligt.:thumbsup:

Publicerat
8 minutes ago lsjonsson sa:

Vi köper 15-20 sikar från en sikhåvare i Kalix älv samt att jag får 1-2 laxar/år från en kompis som kan det där med att fiska lax. Dom väger runt 6-8 kg styck. 

Jag skulle kunna äta hur mycket älgkött som helst men frun vill ha variation på matsedeln.

Nej, det är inga svårigheter med att tillaga kalvkött. Har man bara ett ordentligt kylrum så kan vuxna älgar hänga där och möras ordentligt.:thumbsup:

Så är det men kalven är ändå inte riktigt samma som vuxna djur, tycker den är bättre och blir till å med rätt bra torka.

Har aldrig haft så bra kött som nu när man byggde att hänga hemma och styckar först när det är dags å inte då andra tycker det hängt nog.

Ni får köpa ett ren slakt av renbönderna i Kalix, då har ni variation.

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Så är det men kalven är ändå inte riktigt samma som vuxna djur, tycker den är bättre och blir till å med rätt bra torka.

Har aldrig haft så bra kött som nu när man byggde att hänga hemma och styckar först när det är dags å inte då andra tycker det hängt nog.

Ni får köpa ett ren slakt av renbönderna i Kalix, då har ni variation.

Ja visst är det så!

Vi har alla älgar hängandes runt 10-11 dagar i kylrummet oavsett om det är kalv el. vuxen och det är bara för att inte åka dit för att stycka en eller flera kalvar och städa och sedan åka dit efter några dagar för att stycka vuxna och städa igen.

Jag har köpt en ren som jag skulle ha till att torka men vi åt filéer och någon stek innan jag ska ner resten till kött som skulle torkas. Inget fel på det köttet.:thumbsup:

Ska vi fortsätta diskusionen så kan vi göra det i min dagbok om du vill så att vi inte retar upp hippen mer än nödvändigt.:lol:

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Ska vi fortsätta diskusionen så kan vi göra det i min dagbok om du vill så att vi inte retar upp hippen mer än nödvändigt.:lol:

Ah du är rädd för semester? :D

Tror inte det är någon större fara, kan ha varit en smula överdrivet det där inlägget fr mej ovan :whistling:

Publicerat
7 hours ago Hipshot sa:

Ah du är rädd för semester? :D

Tror inte det är någon större fara, kan ha varit en smula överdrivet det där inlägget fr mej ovan :whistling:

Nej, det är jag inte och jag är inte rädd för dig hippen!:lol:

Det tror jag också!:thumbsup:

Publicerat
På 2021-07-16 at 16:25 Hipshot sa:

ARRRRGGGGHHH!!!

Förbannade sportfiskeprylar.se.. lockade in en pga 15% på vissa jiggar.. Så har man hållt hjulen igång igen då rå.. Men jag hittade iaf en kär vän, en jigg som jag letat efter men inte hittat förrän nu. Den fanns inte i den färg jag ville ha men det får duga, sjukt billig med.. 9 kr st.. 

Blir alltså sjön en sväng nu igen, ska bara käka lite först.. 

Kan du peka ut några bra jiggar för abborre i insjö?

Jag har några olika jiggar men får aldrig nåt på dessa, endast spinnare och helst ABU reflex vit kropp/orange sked och orange kropp/zebrasked och önskar bättre utfall på jigg!

Publicerat

Lite länkrally då..

BullTeez

Berkley Sick Curl   Kanske top 5 av mina favoriter.. 

SvartZonker Mcperch curley (fiskade bäst sist jag var ute..) 

Savage Gear LB Cannibal   

Relax Riper Kopyto Denna ser inte så häftig ut men fiskar otroligt bra, just sv vita varianten. Den är goto betet under våren på gös även om de verkar hugga på allt när de är arga och försvarar sin sten.. 

Westin Curlteez funkar bra med.. tom tagit en gös på vertikalfiske med dem.  

Sen finns det den här Piglet shad.. de är ok men inte bättre än mycket annat och i min butik Dogger så är de rätt saftigt överprissatta så de undviker jag av princip.

En annan grej om du fiskar spinnare..

De här spinnarna med kropp typ Asp spinner  finns fler fabrikat som är riktigt bra. Nackdelen är att de krokar ganska dåligt, små krok som dessutom, när det gäller just Asp spinner, fastnar i skeden vid kastet så de inte spinner alls. Men när de fungerar så fiskar de bra. Finns andra på samma koncept.. Illex har ngn som dessvärre är dubbelt så dyr som alla andra styckevis så den skiter jag i men det finns fler. Jag använder nästan inte reflex spinnarna alls längre, de tvinnar lina och jävlas.. dessa spinnerbaits tvinar inget alls och fiskar lika bra eller bättre.

Berkley Puls är en favvo! 

Publicerat

Tack Hippen, beställde lite av varje, så det blir spännande att prova när grejerna dyker upp!

Publicerat
16 minutes ago Hobelius sa:

Tack Hippen, beställde lite av varje, så det blir spännande att prova när grejerna dyker upp!

Om du nu inte skulle få fisk på det som hippen har tipsat dig om så kan du köpa ett gäng mepps spinnare med gummifiskar och fiska abborre med. Garanterat alltid fisk!:thumbsup: I alla fall för mig!:wub:

Publicerat
12 minutes ago, lsjonsson said:

Om du nu inte skulle få fisk på det som hippen har tipsat dig om så kan du köpa ett gäng mepps spinnare med gummifiskar och fiska abborre med. Garanterat alltid fisk! I alla fall för mig!

En klar vinnare bland spinnare, mitt första möte med denna måste ha varit på slutet av 50 talet om nu inte minnet sviker ;)

Publicerat
1 hour ago tecno sa:

En klar vinnare bland spinnare, mitt första möte med denna måste ha varit på slutet av 50 talet om nu inte minnet sviker

Absolut är det en vinnare! :thumbsup: Även ABU:s Droppen med gummifisk är en bra spinnare som jag har plockat en hel del abborrar över 1/2 kg på och någon på +1 kg.:thumbsup:

Publicerat
9 hours ago detstorabla sa:

Kom hem efter en intressant vecka i fjällen... Hade spanat in en ny fjällsjö som vi inte provat innan. Och i år hade vi skippat kalfjället då det är skönt att enkelt kunna elda lite. 

IMG_1018.thumb.JPG.c2742bee3ff5b1edfe95457c82d7e870.JPG

112 kg packning är nytt deprimerande rekord på två personer (och en hund) men då måste man förstå att vi lyxar till det. En stor tältkåta för två personer och en hund, muurika, vin, riktig mat, en stor kylbox....

Prognosen veckan innan vi åkte antydde att vi skulle få mellan 14-16 grader och svaga vindar men ju närmare vi kom avresa så ju sämre blev prognosen.  Det faktiska vädret hamnade på mellan 4-9 grader varmt och NV vindar på mellan 8-12 m/s. Utom under en kort tid en kväll och naturligtvis då vi flög hem.  Så bilden i början var under 15 minuter stiljte...

Det som trots vädret var otippat bra var fisket. Både öring och röding på torrfluga och vi åt pinngrillad röding, stekt röding/öring och kokt öring.

IMG_0993.thumb.JPG.b1145702bfee8a348887601f61a82838.JPG

IMG_1002.thumb.JPG.afb6602a5e40dc8322bd8e28ae3fe6c3.JPG

Och Enzo då? Jag får försöka hitta en ny kåsa åt kompisen då Enzo i ett obevakat ögonblick fick tag i hans kåsa och tuggade sönder handtaget.  I övrigt fick hat hur dyra som helst...).

DSC02292.thumb.JPG.f06b53cf4eeb6351a26cc52e8f53d474.JPG

Enzo är ju helt klart fortfarande väldigt valpig.  När vi gick genom fjällbjörkskog har han att ett bra och snabbt sök. Dock vet han nog inte riktigt vad han söker varför man kan få höra ett glatt gnyende skall när det plötsligt flyger upp småfåglar framför honom. Men han håller bra kontakt i skogen och inkallningen funkade klockrent!

Om en månad ska vi upp till Arjeplog igen och då ska jag fokusera på ripa. Fram till dess tränar vi på ....

Då har ni haft mkt bättre väder än oss söderut, heja Enzo!

Publicerat
On 7/24/2021 at 7:13 PM, Hipshot said:

Jag lurar på att dra iväg måndag eller tisdag till Simpnäs på södra väddo och testa bottenmete efter flundra..

Låt oss veta hur det går! Det är promenadavstånd från min mor och hennes gubbe. Har bottenmeteriggar sedan innan jag skaffade ungar (så 13+ år gamla nu 🤨) men de kommer sällan till användning.

Jag har också dykt längs i princip hela Simpnäs och skären utanför, har sett torsk två gånger ute vid Simpnäs klubb (det ligger ett litet vrak där på 30m där tidigare dykare har dukat upp porslinet fiskaren (?) hade på sin båt). 

Publicerat
15 hours ago LGH sa:

Låt oss veta hur det går! Det är promenadavstånd från min mor och hennes gubbe. Har bottenmeteriggar sedan innan jag skaffade ungar (så 13+ år gamla nu 🤨) men de kommer sällan till användning.

Jag har också dykt längs i princip hela Simpnäs och skären utanför, har sett torsk två gånger ute vid Simpnäs klubb (det ligger ett litet vrak där på 30m där tidigare dykare har dukat upp porslinet fiskaren (?) hade på sin båt). 

Men vafan?! Inte sett ngr plattfiskar?? Surrade med snubben som driver den där lilla skojiga butiken i  Älmsta, de säljer allsköns prylar och lite fiskegrejer.. han hade fångat flundra någonstans utanför Sandviken eller vart det var på mellersta Väddö. 

Men du såg inget under dyk? Det jag är lite ute efter är vad det är för botten och djup utanför bryggorna i Simpnäs.. 

Var ute på sjön igår em m Olle.. rätt kul Olle hade aldrig fått gös på spö tidigare, vi har varit ute 4-5 gånger och han har bränt några men aldrig gått i mål. Sedvanligt tjafs om bete, han är hardcore jiggfiske där fisken ska hämta upp hans bete fr botten osv... jag fiskar mer gös så jag vevar sakta med vevstopp över botten.. vilket ger mer gös.. sen kör han massa skumma jiggar, gav sig fan på att det skulle gå att få  gös på kräfta. Inte igår iaf men när han väl gav upp och jag hade tredje i båten typ så fick han faktiskt gös! Svinkul.. dessutom drog han av linan när han krokade en rejäl bit, den hade jag gärna fått se!

Det sjuka igår var vädret.. Det var så fint när vi  la i båten, såg ngt mörkt långt bort men det såg inte så farligt ut.. men sen gick det fort!

Vinden ökade rejält och himlen öppnade sig delux.. Satans tur att man hade kläder med ut, hade inte blivit ngt bra annars! I ovädret krokade jag en gös så det verkade inte bekomma dem så värst... 

Eländet blåste över på 10 minuter sen kanske ytterligare 30 min fiske innan ett tydligt väderomslag, vart kallare och vinden vred en smula och det vart fan dött i vattnet! Vi nötte på, Olle krokade en bra borre, annars nada.. jag hade en gädda som klev av tack och lov..eller en slö gös, vet inte tungt var det iaf.

Gösen är på G, hoppas på ett riktigt race nästa sväng!

Publicerat
1 hour ago, Hipshot said:

Men vafan?! Inte sett ngr plattfiskar?? Surrade med snubben som driver den där lilla skojiga butiken i  Älmsta, de säljer allsköns prylar och lite fiskegrejer.. han hade fångat flundra någonstans utanför Sandviken eller vart det var på mellersta Väddö. 

Men du såg inget under dyk? Det jag är lite ute efter är vad det är för botten och djup utanför bryggorna i Simpnäs.. 

Jag har sällan sett plattfiskar där då jag mest dykt under höst och vinter (bäst dykning då pga klart vatten) och plattfiskarna går grunt och solar mest på våren och (för-?) sommaren som jag förstår det. Däremot finns där mängder av tånglake men de är väl knappast någon favorit hos fiskare.

Om man i Simpnäs går förbi kaféet och ut på gamla piren och blickar ut på Arholma är det sand- och grusbotten på vänster sida och utåt. Även en bra bit ut är det bara runt 6m djupt har jag för mig. Det borde lämpa sig väl för plattfisk tycker jag. Jag har mest dykt vrak så jag har inte puttrat omkring så mycket på grundare vatten, men på vissa platser runt Arholma och öarna söderöver ska finnas platser där plattfiskarna solar på grunda (2-3m) sandbottnar. Jag undrar också om plattfisken kanske störs av all båttrafik? Abborren bryr sig ju inte men vet inte om det gäller alla arter.

Roligaste dykningen jag gjort i trakten när det gäller fiskar är senhöst och vinter, gärna när det är mörkt ute, då kan man komma på hela stim med grov abborre som står och sover på botten. Man kan komma med handen 20 eller till och med 10 cm ifrån dem innan de blixtsnabbt sticker iväg.

Publicerat

Gamla piren, måste vara den som ligger längst ut förbi kiosken som det ser ut på satelitbild.. Ok testar där, lite orolig för att väder och vind gör vattentempen hög så de drar sig utåt mot djupare vatten. Men jag ska iaf testa!

Publicerat

Fisket är riktigt skit just nu , strax efter midsommar var det riktigt bra men efter 2-3gg haft 300m garn ute och kammat i princip 0 blir man rätt less och sista försöket med 104m 10ft nät så fick jag 3 sketna flundror ….siktet var på sik och vi testade ett  vatten som vi äger men jag har aldrig lagt där, det sägs att mormors bröder hade ett par stora kassar där men det var ju i en tid då vattnen var skitigare än nånsin och fick fanns i överflöd, flundror stora som dasslock och torsk som räckte till hakan på en lite grabb som jag svors över för att dom stökade till flundergarnen och i princip var ” skräpfisk ”  , det är förvisso mycket varmt i  vattnet och näten känns ljumna när man drar dom..

Publicerat

Exakt den. Så här menar jag att jag har koll på botten. Söder om piren är det för mycket båttrafik och folk rent generellt är ju dumma i huvudet ("Vad är det där för märklig flagga på en boj, bäst jag kör min snabba motorbåt närmare för att ta en titt" när man har en dykflagga uppe - nästan bättre att dyka utan där det finns folk...).
image.thumb.png.c618270f2f01c889685cb08b609b01ae.png

Publicerat

Runt 6m inbillar jag mej att det kan räcka för att sänka vattentempen tillräckligt.. Ev test på måndag eller tisdag, vi får se.. tack för värdefull info :wub:

Publicerat
2 hours ago LGH sa:

Jag har sällan sett plattfiskar där då jag mest dykt under höst och vinter (bäst dykning då pga klart vatten) och plattfiskarna går grunt och solar mest på våren och (för-?) sommaren som jag förstår det. Däremot finns där mängder av tånglake men de är väl knappast någon favorit hos fiskare.

Om man i Simpnäs går förbi kaféet och ut på gamla piren och blickar ut på Arholma är det sand- och grusbotten på vänster sida och utåt. Även en bra bit ut är det bara runt 6m djupt har jag för mig. Det borde lämpa sig väl för plattfisk tycker jag. Jag har mest dykt vrak så jag har inte puttrat omkring så mycket på grundare vatten, men på vissa platser runt Arholma och öarna söderöver ska finnas platser där plattfiskarna solar på grunda (2-3m) sandbottnar. Jag undrar också om plattfisken kanske störs av all båttrafik? Abborren bryr sig ju inte men vet inte om det gäller alla arter.

Roligaste dykningen jag gjort i trakten när det gäller fiskar är senhöst och vinter, gärna när det är mörkt ute, då kan man komma på hela stim med grov abborre som står och sover på botten. Man kan komma med handen 20 eller till och med 10 cm ifrån dem innan de blixtsnabbt sticker iväg.

Ett tag var jag sugen att ta med en rev med mask på något dyk. Sen kom jag fram till att bli insnodd av reven med en energisk taggig borrelia kändes som... oskönt...