Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Några timmar på skedis igår med vertikalspöna.. Gösarna var sega, hade vad jag tror var gös som slet i rumpann på jiggen några gånger. Desto hungrigare var slemhelgarna, trodde de ägnade sig åt fortplantning nu!? Lyckades iaf lura upp 5-6 gäddor.. verkade utlekta och slanka. Hade med lättare jiggrejer men vattentemp och omständigheter iövrigt gör att jiggfisket inte lockar ännu, vill ha värme och arga abborrar som jagar då.

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Natthelg på jobbet, startid 19 idag så jag drar ut och kollar statusen på Gösarna en sväng.. lite trist väder, ganska kallt och framför allt en kall vind. Känns lagomt spännande men lär inte hinna i helgen så iväg ba!

Publicerat

Kallt som faaan på sjön.. såg förvånasvärt många fiskar som steg och följde vertikaljiggen men de ville inte riktigt kliva på. Tillslut högg en slemhelge på 4 hg.. såg lite kul ut!

Gick in i en lävik och jiggade, vart återigen förvånad! Bra aktivitet på fisken, bra många pet och ngr borrar och ngr gäddor i båten. Gick inte ens in för det utan driftade bara förbi ngt spännande omr. Testade ngn grynna men fick avbryta och tuffa hemåt, akut behov av att uppsöka toalett infann sig.. Sicken lättnad när man väl kom hem!

Nästa sväng blir när det är varmare, detta var inte så mysigt men förvånansvärt kul!

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Kallt som faaan på sjön.. såg förvånasvärt många fiskar som steg och följde vertikaljiggen men de ville inte riktigt kliva på. Tillslut högg en slemhelge på 4 hg.. såg lite kul ut!

Gick in i en lävik och jiggade, vart återigen förvånad! Bra aktivitet på fisken, bra många pet och ngr borrar och ngr gäddor i båten. Gick inte ens in för det utan driftade bara förbi ngt spännande omr. Testade ngn grynna men fick avbryta och tuffa hemåt, akut behov av att uppsöka toalett infann sig.. Sicken lättnad när man väl kom hem!

Nästa sväng blir när det är varmare, detta var inte så mysigt men förvånansvärt kul!

Här Hippen är något för dig! Fiska med en liten kamera fastsatt på betet så får du se gösen eller gäddan inne i käften.:lol:

https://www.expressen.se/tv/livsstil/allt-om-resor/har-tar-hajen-kameran-fortsatter-filma-i-munnen/

Publicerat

Mm såg ngn reklam tidigare idag om slik kamera.. Så spännade är det inte riktigt.

Publicerat
3 hours ago Hipshot sa:

Mm såg ngn reklam tidigare idag om slik kamera.. Så spännade är det inte riktigt.

Nej, det är det väl inte när dom inte har samma tanduppsättning som en haj i käften.

• 2 weeks later...
Publicerat

Sitter på jobbet, har sjukt tråkigt. Kör Gotland, odramatiskt... börjat fundera på att testa detta med att fiska plattfisk igen.. Det är väl förmodligen för kallt i vattnet men fan vet om man inte ska testa iaf? Läst på ngt forum att de ska vara nattaktiva så man kanske ska testa en kväll på kul? Hade ju varit så SJUKT kul att få ngr fiskar till röken.. Rätt säker på att jag ältat detta tidigare här. Men uttråkad, så då ältar jag vidare :)

Publicerat
1 hour ago, Hipshot said:

Sitter på jobbet, har sjukt tråkigt. Kör Gotland, odramatiskt... börjat fundera på att testa detta med att fiska plattfisk igen.. Det är väl förmodligen för kallt i vattnet men fan vet om man inte ska testa iaf? Läst på ngt forum att de ska vara nattaktiva så man kanske ska testa en kväll på kul? Hade ju varit så SJUKT kul att få ngr fiskar till röken.. Rätt säker på att jag ältat detta tidigare här. Men uttråkad, så då ältar jag vidare 

Go for it!! Vad är det för plattfiskar? Flundra eller nått sånt?

Publicerat

Det var just det.. de heter inte flundra har jag fått till mej.. skädda? Spätta? Känns rimligt att kalla dem plattfiskar så blir det minst fel.. :blink:

Publicerat
5 hours ago Hipshot sa:

Det var just det.. de heter inte flundra har jag fått till mej.. skädda? Spätta? Känns rimligt att kalla dem plattfiskar så blir det minst fel.. 

Piggvar finns väl upp till typ Ålands hav om det finns kvar några i Östersjön.

Publicerat

Ja, vi har ältat det här tidigare, Hipshot. 😃

Jag tror fortfarande på sandbottnarna på 2-5m runt Arholma, soliga dagar nu på våren. Har släktingar som lägger små nät precis norr om Simpnäs nu och de har inte fått en enda plattfisk i år vad jag vet.

Jag har själv bara varit ute ett par gånger i min nya "hemsjö", utan större framgång än så länge. Inte så lätt att fiska uteslutande från stränderna, men ställer mina förhoppningar till vänner som är inne på att köpa båt... 🤫

Förresten, vågar man åka till Skedis och fiska eller riskerar man då Hippens vrede? 😄

Publicerat
10 hours ago Hipshot sa:

Det var just det.. de heter inte flundra har jag fått till mej.. skädda? Spätta? Känns rimligt att kalla dem plattfiskar så blir det minst fel.. :blink:

Vi bor i Stockholm  och då heter det Flundra elr möjligen Rödspätta , men dom börjar ju bli lika sällsynta som Torsk 

dock ser man småflundra i käften på skarv titt som tätt ....

Publicerat

Förra sommaren "hemma" på Bornholm (vi var nere flera gånger under året) var jag på småbåtshamnen och frågade efter "skrubbor"

Tanken om panerade skrubbor, färskpotatis och persiljesmör med lite "steksky" på toppen var förförisk..

MEN, det var ingen som fiskade dom längre: dom hade minskat drastisk i antal, och dom som man fick upp var små och magra.

Eller på dialekt: "di e ønte sjidanværda å æda"

Publicerat
13 hours ago Hipshot sa:

Sitter på jobbet, har sjukt tråkigt. Kör Gotland, odramatiskt... börjat fundera på att testa detta med att fiska plattfisk igen.. Det är väl förmodligen för kallt i vattnet men fan vet om man inte ska testa iaf? Läst på ngt forum att de ska vara nattaktiva så man kanske ska testa en kväll på kul? Hade ju varit så SJUKT kul att få ngr fiskar till röken.. Rätt säker på att jag ältat detta tidigare här. Men uttråkad, så då ältar jag vidare 

De gillar rätt varmt vatten och kommer in på nätterna. Augusti brukar vara bästa för nätfiske på Gotland. 

Publicerat
4 hours ago LGH sa:

Ja, vi har ältat det här tidigare, Hipshot. 😃

Jag tror fortfarande på sandbottnarna på 2-5m runt Arholma, soliga dagar nu på våren. Har släktingar som lägger små nät precis norr om Simpnäs nu och de har inte fått en enda plattfisk i år vad jag vet.

Jag har själv bara varit ute ett par gånger i min nya "hemsjö", utan större framgång än så länge. Inte så lätt att fiska uteslutande från stränderna, men ställer mina förhoppningar till vänner som är inne på att köpa båt... 🤫

Förresten, vågar man åka till Skedis och fiska eller riskerar man då Hippens vrede? 😄

Jag ska köra till Simpnäs och testa kanske redan i helgen, vi får se.. 

Har du skedis inom räckhåll? Kul! Kör! Hittar du något ställe där du kan peta i en båt så köper jag informationen av dej.. Fått till mej att det ställe där jag "fultappat" i båten nu inte är tillgängligt längre.. Ska köra och kolla idag tänkte jag.

3 hours ago culot sa:

Vi bor i Stockholm  och då heter det Flundra elr möjligen Rödspätta , men dom börjar ju bli lika sällsynta som Torsk 

dock ser man småflundra i käften på skarv titt som tätt ....

Nu vet jag inte men jag tror 08-orna är ute och seglar i vanlig ordning. Rödspätta är väl en egen art inom plattfiskeriet.. Det vi fiskar, det som är vanligast är väl Sandskädda och Skrubbskädda? 

Piggvar fick man i nät på 80-talet.. aldrig gått igång på dem.. De är för stora för röken... 

Publicerat
4 hours ago, Hipshot said:

Har du skedis inom räckhåll? Kul! Kör! Hittar du något ställe där du kan peta i en båt så köper jag informationen av dej.. Fått till mej att det ställe där jag "fultappat" i båten nu inte är tillgängligt längre.. Ska köra och kolla idag tänkte jag.

Skitfiske i Simpnäs och låt oss veta hur det går!

Skedis ligger inom räckhåll och ligger bara minuter från en skjutbana jag tänkt bli medlem i om lyckan står mig bi. Men jag trodde du hade båt där permanent? Annars finns ju sjön precis norr om den, men den lär inte vara lika bra för gös vad jag hört farbröder knorra om.

Publicerat
20 hours ago Hipshot sa:

Nu vet jag inte men jag tror 08-orna är ute och seglar i vanlig ordning. Rödspätta är väl en egen art inom plattfiskeriet.. Det vi fiskar, det som är vanligast är väl Sandskädda och Skrubbskädda? 

Piggvar fick man i nät på 80-talet.. aldrig gått igång på dem.. De är för stora för röken... 

Min mormor född 1902 och hennes äldre bror födda och uppvuxna i stockholms yttre skärgård kallade den aldrig nåt annat än just flundra,  och Piggvar för stora för röken ser du fan inte ofta i dag om du över huvud taget ser nån piggvar alls.

Är väl som olika varianter på skarv och säl   alla är skarvjävlar och säljävlar  för mig 

Publicerat
17 hours ago LGH sa:

Skitfiske i Simpnäs och låt oss veta hur det går!

Skedis ligger inom räckhåll och ligger bara minuter från en skjutbana jag tänkt bli medlem i om lyckan står mig bi. Men jag trodde du hade båt där permanent? Annars finns ju sjön precis norr om den, men den lär inte vara lika bra för gös vad jag hört farbröder knorra om.

Sjön norr om är Gavel-Långsjön.. lite favvosjön. Lite mindre gös storleksmässigt.. kanske inte samma koncentration som Skedviken i juli men helt ok ändå tycker jag.

Publicerat

"Regeringen tar i med storsläggan mot skarven. Det är åtminstone budskapet när landsbygdsministern kungör det nya uppdraget som de gett ansvariga myndigheter.
”Inget mer slarv med skarv”, skriver Anna-Caren Sätherberg (S)."

https://www.fiskejournalen.se/fiskenyheter/landsbygdsministern-inget-mer-slarv-med-skarv?utm_source=Fiskejournalen&utm_campaign=57f9d99ec4-EMAIL_CAMPAIGN_2022_05_13_09_48&utm_medium=email&utm_term=0_796a94ec5f-57f9d99ec4-72829447&mc_cid=57f9d99ec4&mc_eid=7e537372e6

Då får vi hoppas att det sker något radikalt med skarven innan den har tömt alla våra sjöar, hav o vattendrag på fisk.

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

"Regeringen tar i med storsläggan mot skarven. Det är åtminstone budskapet när landsbygdsministern kungör det nya uppdraget som de gett ansvariga myndigheter.
”Inget mer slarv med skarv”, skriver Anna-Caren Sätherberg (S)."

https://www.fiskejournalen.se/fiskenyheter/landsbygdsministern-inget-mer-slarv-med-skarv?utm_source=Fiskejournalen&utm_campaign=57f9d99ec4-EMAIL_CAMPAIGN_2022_05_13_09_48&utm_medium=email&utm_term=0_796a94ec5f-57f9d99ec4-72829447&mc_cid=57f9d99ec4&mc_eid=7e537372e6

Då får vi hoppas att det sker något radikalt med skarven innan den har tömt alla våra sjöar, hav o vattendrag på fisk.

Verkar krävas att det havererar innan det blir åtgärder. Om 10 år läser vi nog samma sak om varg. Kanske tidigare om ett barn blir taget...

Publicerat

En planerad oljeriggar av ca 2000 ägg brann inne när en berguv unge hittades på ön , inte för att jag kan förstå vad berguvs ungen ska upp i skarv bona och göra .. 

Publicerat

Dumpad för att rädda skarvarna eller livnärde sig uvarna på skarvungar på nätterna? Gissar på det sistnämnda..

Stor Lycka!!

Etablerat kontakt m markägaren i Skedis, fått ett personligt tillstånd att smyga ned båten under vissa förutsättningar. Sjukt nöjd, fisket i sjön är lynnigt men när det är bra så är det förbannat roligt! 

Publicerat
2 minutes ago Hipshot sa:

Dumpad för att rädda skarvarna eller livnärde sig uvarna på skarvungar på nätterna? Gissar på det sistnämnda..

Stor Lycka!!

Etablerat kontakt m markägaren i Skedis, fått ett personligt tillstånd att smyga ned båten under vissa förutsättningar. Sjukt nöjd, fisket i sjön är lynnigt men när det är bra så är det förbannat roligt! 

Om dom äter äckliga skarvungar lär dom bli sjuka imagen…. Men om alla dessa ägg resulterar en ny vuxen skarv som glufsar i sig fisk dag ut å innan är det fördjävligt 

Publicerat
4 hours ago MagnusN sa:

Verkar krävas att det havererar innan det blir åtgärder. Om 10 år läser vi nog samma sak om varg. Kanske tidigare om ett barn blir taget...

Ja, det lär nog inte ske i en handvändning begränsningen av skarvbeståndet.:(

Publicerat

Vad är församlingens samlade intryck av fiske i nordanvind? Såg dessutom ut att bli ganska bra med vind.. Ska ut på Skedviken i morgon.. anar att det är ett uselt beslut pga vinden. Ska iaf testa tror jag..