Publicerat Mars 5, 20224 yr 6 hours ago Dansken sa: Det där är för mig en gåta: VARFÖR? Låt dom vara i fred och komma in och leka. Varför måste all fisk ha en krok i munnen och vägas och pussas och hanteras- och släppas ut igen. Lätt skadat Under intrycket att man är rädd om naturen Helt rätt Svend! Än har jag inte sett någon vetenskap/forskning som bekräftar att fisken klarar sig bara för att man släpper tillbaka den. Dels för att man har hållit på med fiskens slem som skyddar dess yttre och fjällen.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Helt rätt Svend! Än har jag inte sett någon vetenskap/forskning som bekräftar att fisken klarar sig bara för att man släpper tillbaka den. Dels för att man har hållit på med fiskens slem som skyddar dess yttre och fjällen. Det finns det forskning på, mer än mycket. Allt beror ju på hantering, hur den varit krokad osv. Generellt tål gäddor och liknande mer än ädelfiskarna. Lax är väldigt känsliga, där är det mycket svinn på c&r. Fisken blir helt uttröttad för att man inte kan pressa in den utan att slita sönder den helt enkelt. Orsaken till att c&r finns är pga fisketrycket på många områden. Där skulle fisken ta slut om man inte släppte den. Där kommer väl grunden från, sen har det blivit en generell standard bland fiskare för att påverka beståndet så lite som möjligt. Att folk skulle sluta fiska med spö eller att det skulle förbjudas är väl jämförbart med jakt i det avseendet att det är en kultur idag. Då är det lika bra att släppa fisken för att inte beskatta beståndet. Sen kan man tycka vad man vill om förleksfiske i en gäddlekvik som förmodligen förstör mer än vad man tror. Man kan diskutera det ganska länge, som med mycket halvmoraliskt här i världen.
Publicerat Mars 5, 20224 yr 23 minutes ago ÅlandsFilip sa: Det finns det forskning på, mer än mycket. Allt beror ju på hantering, hur den varit krokad osv. Generellt tål gäddor och liknande mer än ädelfiskarna. Lax är väldigt känsliga, där är det mycket svinn på c&r. Fisken blir helt uttröttad för att man inte kan pressa in den utan att slita sönder den helt enkelt. Orsaken till att c&r finns är pga fisketrycket på många områden. Där skulle fisken ta slut om man inte släppte den. Där kommer väl grunden från, sen har det blivit en generell standard bland fiskare för att påverka beståndet så lite som möjligt. Att folk skulle sluta fiska med spö eller att det skulle förbjudas är väl jämförbart med jakt i det avseendet att det är en kultur idag. Då är det lika bra att släppa fisken för att inte beskatta beståndet. Sen kan man tycka vad man vill om förleksfiske i en gäddlekvik som förmodligen förstör mer än vad man tror. Man kan diskutera det ganska länge, som med mycket halvmoraliskt här i världen. Jag tycker att jag har läst fiskepressen och följa med i utvecklingen. Lite har det väl stått om C & R men inte så mycket tycker jag av det som du har sklrivit. Tack för infon iaf! Ja, det var i första hand ädlefisken jag menade! Jag vet sådana i Kalix som drar upp 10-talet laxar varje säsong och släpper tillbaka knappt hälften. Resten tar han med sig hem och delar ut till föräldrar, svärföräldrar, mig, m. fl. Jag o frun har fått 1 lax/år i snart 10 år av honom och hur många han har släppt tillbaka vet jag inte, men det är många.
Publicerat Mars 19, 20224 yr De här med att pimpla är inte så effektivt, kanske blir bättre om man har med några burkar i väskan. Ett napp igår i dom gamla hålen och skit borren räckte inte till för att göra några nya. Nå hundarna fick komma sig ut iaf. Ska se om jag har något material att göra en förlängare av.
Publicerat Mars 22, 20224 yr Detta är en populär post. Äntlingen! Idag var gösarna lite mer på G.. Per fick en direkt och bara minuter senare lyfte jag en 2,5 kg fisk.. sen var det segt ett tag, jag hade ett fäll och den fisken hade jag velat se.. Helt jävla stumt men lyckades missa att kroka så den gick loss direkt. Förmodligen samma gös snodde en mört till på samma spö lite senare, sjukt frusterande. Under tiden hade Per gösralley, drog tre i samma hål i tät följd.. tvåan högg när han hissade ned ny mört efter första gösen. Han fick en riktigt klump, närmare 6 kg som fick gå tillbaka. Han fick totalt 6 gösar så jag fick en av honom så vi hade två var hem. Nu blir det gös på fredag här hemma
Publicerat Mars 22, 20224 yr 4 minutes ago Hipshot sa: Äntlingen! Idag var gösarna lite mer på G.. Per fick en direkt och bara minuter senare lyfte jag en 2,5 kg fisk.. sen var det segt ett tag, jag hade ett fäll och den fisken hade jag velat se.. Helt jävla stumt men lyckades missa att kroka så den gick loss direkt. Förmodligen samma gös snodde en mört till på samma spö lite senare, sjukt frusterande. Under tiden hade Per gösralley, drog tre i samma hål i tät följd.. tvåan högg när han hissade ned ny mört efter första gösen. Han fick en riktigt klump, närmare 6 kg som fick gå tillbaka. Han fick totalt 6 gösar så jag fick en av honom så vi hade två var hem. Nu blir det gös på fredag här hemma Ingen kamera i telefonen eller?😄
Publicerat Mars 22, 20224 yr 23 minutes ago Mad Mike sa: Ingen kamera i telefonen eller?😄 Det är dags att hippen lägger in lite foton på sina fångster.
Publicerat Mars 22, 20224 yr 1 minute ago lsjonsson sa: Det är dags att hippen lägger in lite foton på sina fångster. Kanske står findus på dom😆🤣
Publicerat Mars 22, 20224 yr Frågade Per om han ville ha bild på den stora klunsen men han hade en massa principer därvidlag.. Jag kom mej inte för att fota min, sorry.. Var egentligen guldläge, solen sken 13 grader varmt och allmänt nice ute på isen! Ska bättra mej, kör ev på fredag igen om det är is kvar. Börjar bli lite stökigt, hittade en spricka där vattnet runnit ned. Där var det säkert 2 dm brett hål. Isen är dock runt 20 mestadels ännu.
Publicerat Mars 22, 20224 yr 56 minutes ago Lapua mega sa: Kanske står findus på dom😆🤣 Kanske det! Ett paket torskfilé eller ett paket fiskpinnar.
Publicerat Mars 22, 20224 yr 23 minutes ago lsjonsson sa: Kanske det! Ett paket torskfilé eller ett paket fiskpinnar. Men precis
Publicerat Mars 22, 20224 yr 21 minutes ago Hipshot sa: Tjat tjat tjat 😳😳😎 Så ja hippen! Det var väl inte så svårt??? Nu ska du bara filéa dom också men jag brukar göra det medan jag har huvudet kvar.
Publicerat Mars 22, 20224 yr Detta är en populär post. Klart! brukar ha skallarna kvar med, lättare att hålla i.. men nu blev de kvar på isen mindre kladd att hantera hemma 👍
Publicerat Mars 23, 20224 yr 6 hours ago Hipshot sa: Klart! brukar ha skallarna kvar med, lättare att hålla i.. men nu blev de kvar på isen mindre kladd att hantera hemma 👍 Snyggt hippen!
Publicerat Mars 23, 20224 yr 14 hours ago Hipshot sa: Klart! brukar ha skallarna kvar med, lättare att hålla i.. men nu blev de kvar på isen mindre kladd att hantera hemma 👍 Dom där var riktigt fina!😋
Publicerat April 14, 20224 yr Sista filén gick igår till lunch på jobbet, måste ut och fixa nya! Ska försöka fixa styrningen på båten i em sen blir det nog premiär på sjön i helgen om vädret medger! Brukar vara en del arga gösar och kanske någon borre, mest smågös i tilltänkta sjön så det blir endel sorterande.. om de öht är på G.. Såg i facebook historiken att det vart både gös och borre förra året vid den här tiden så ngt borde det bli! Hoppas på lite fint väder, ska testa ett nytt vertikalspö samt ett annat spö för hårdbeten.
Publicerat April 14, 20224 yr 12 minutes ago Hipshot sa: Sista filén gick igår till lunch på jobbet, måste ut och fixa nya! Ska försöka fixa styrningen på båten i em sen blir det nog premiär på sjön i helgen om vädret medger! Brukar vara en del arga gösar och kanske någon borre, mest smågös i tilltänkta sjön så det blir endel sorterande.. om de öht är på G.. Såg i facebook historiken att det vart både gös och borre förra året vid den här tiden så ngt borde det bli! Hoppas på lite fint väder, ska testa ett nytt vertikalspö samt ett annat spö för hårdbeten. Förvisso nog utanför ditt intresseområde men har du koll på om det är mycket simpor nu ?
Publicerat April 14, 20224 yr 39 minutes ago Hipshot sa: Sista filén gick igår till lunch på jobbet, måste ut och fixa nya! Ska försöka fixa styrningen på båten i em sen blir det nog premiär på sjön i helgen om vädret medger! Brukar vara en del arga gösar och kanske någon borre, mest smågös i tilltänkta sjön så det blir endel sorterande.. om de öht är på G.. Såg i facebook historiken att det vart både gös och borre förra året vid den här tiden så ngt borde det bli! Hoppas på lite fint väder, ska testa ett nytt vertikalspö samt ett annat spö för hårdbeten. Skitfiske!
Publicerat April 15, 20224 yr 22 hours ago culot sa: Förvisso nog utanför ditt intresseområde men har du koll på om det är mycket simpor nu ? Du har rätt, har inte en susning.. 21 hours ago lsjonsson sa: Skitfiske! Spanx! Taggad som fan men helvete.. inte orkat fixa båten, trött som en jävla gnu när man kommer från jobbet efter dagpass.. går liksom inte att lyfta röven och gå ut och börja rodda med båthelvetet. Skulle behöva ett rejält tag med den, högtryckstvätt och sen ska alla batterier och tankar i.. Kanske mest realistiskt att ställa in sig på båtfix lördag och fiske någon annan dag.. vi får se.
Publicerat April 15, 20224 yr 24 minutes ago Hipshot sa: Du har rätt, har inte en susning.. Spanx! Taggad som fan men helvete.. inte orkat fixa båten, trött som en jävla gnu när man kommer från jobbet efter dagpass.. går liksom inte att lyfta röven och gå ut och börja rodda med båthelvetet. Skulle behöva ett rejält tag med den, högtryckstvätt och sen ska alla batterier och tankar i.. Kanske mest realistiskt att ställa in sig på båtfix lördag och fiske någon annan dag.. vi får se. Då är det bara att du laddar batterierna och tar dig i kragen en ledig dag och fixar båt, m. m.
Publicerat April 16, 20224 yr Detta är en populär post. Båten fixad.. även om det vart en del genvägar, såg att jag behövde dra om elen.. jävla soppa bland kablarna till lod, snurra och länspump.. och en omgång med högtryckstvätten hade väl inte skadat.. Men det kändes viktigare att komma ut ngr timmar medans det var .. inte så kallt. 5 grader i vattnet, ingen jätteaktivitet. Tog ett tag innan vi hittade gösarna, de har inte gått upp på grynnorna ännu utan stod på djupare plattbotten runt grunden. Per körde ngt speciellt tackel med död löja medans jag växlade mellan jigg och vertikal... har en speciell jigg som gösarna verkar gilla i den här sjön så när Per sumpar en gös på runt 5 m djup och jag såg att den verkade stå kvar när vi driftade förbi så kastade jag nedanför och 4-5 kastet så satt en lite bättre gös för att vara i den här sjön. Närmare 2 kg skulle jag tro.. kanske.. hur som, innan lek så den gick tillbaka annars hade det varit en perfekt matgös. Vid nästa grynna så fick jag se fisk på 6 meter en bra bit fr grynnan, de steg och kikade på vertikaljiggen men gillade den inte. Skiftade jigg och ngr meter senare drev vi över ett nytt litet gäng med gösar som stod på botten. De verkade mer nyfikna och följde.. trodde de skulle skita i det men så small det till och årets första vertikalgös var bärgad. Denna var ännu mindre och fick gå tillbaka direkt. Per tog en precis innan, vecktra skalle heter tacklet kom jag på nu! Så tre gösar i båten, en tappad. Bökig temperatur, så fort det blåste lite så fick vi fin drift på båten men då vart det kallt istället.. sen dog vinden = riktigt skönt i solen! Jaja.. nu är premiären över.. tror jag kanske kan avvakta lite med nästa sväng.. kanske Och jo, det finns bilder på två gösar i håv.. får se om jag ids pilla in dem.
Publicerat April 16, 20224 yr 30 minutes ago Hipshot sa: Båten fixad.. även om det vart en del genvägar, såg att jag behövde dra om elen.. jävla soppa bland kablarna till lod, snurra och länspump.. och en omgång med högtryckstvätten hade väl inte skadat.. Men det kändes viktigare att komma ut ngr timmar medans det var .. inte så kallt. 5 grader i vattnet, ingen jätteaktivitet. Tog ett tag innan vi hittade gösarna, de har inte gått upp på grynnorna ännu utan stod på djupare plattbotten runt grunden. Per körde ngt speciellt tackel med död löja medans jag växlade mellan jigg och vertikal... har en speciell jigg som gösarna verkar gilla i den här sjön så när Per sumpar en gös på runt 5 m djup och jag såg att den verkade stå kvar när vi driftade förbi så kastade jag nedanför och 4-5 kastet så satt en lite bättre gös för att vara i den här sjön. Närmare 2 kg skulle jag tro.. kanske.. hur som, innan lek så den gick tillbaka annars hade det varit en perfekt matgös. Vid nästa grynna så fick jag se fisk på 6 meter en bra bit fr grynnan, de steg och kikade på vertikaljiggen men gillade den inte. Skiftade jigg och ngr meter senare drev vi över ett nytt litet gäng med gösar som stod på botten. De verkade mer nyfikna och följde.. trodde de skulle skita i det men så small det till och årets första vertikalgös var bärgad. Denna var ännu mindre och fick gå tillbaka direkt. Per tog en precis innan, vecktra skalle heter tacklet kom jag på nu! Så tre gösar i båten, en tappad. Bökig temperatur, så fort det blåste lite så fick vi fin drift på båten men då vart det kallt istället.. sen dog vinden = riktigt skönt i solen! Jaja.. nu är premiären över.. tror jag kanske kan avvakta lite med nästa sväng.. kanske Och jo, det finns bilder på två gösar i håv.. får se om jag ids pilla in dem. Lite tjurighet hjälper till ibland o grattis till gösarna!