Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Gjort ngt ev knas idag, lite nyfiken på vad den samlade erfarenheten på forumet säger... Ismetat gös i em, riktigt nice väder och en del fäll på ismetena.. kompisen som var med har fiskat mkt och är rätt seriös i sitt fiske. Fick en gös direkt, knappt 2 kg.. lite väl stor men jag var mordisk, käkade smörstekt gös igår på Ölstugan på Kungsholmen.. draåthelvetegott är väl en rimlig beskrivning! Så gösen skulle dö och nu ligger den i kylen.

Hur som, krokar lite senare en bättre gös.. 5,3 kg. Den hade dessvärre svalt och jag såg kroken i svalget men den satt som fan. Försökte lirka men min kroktång var fan för kort, nådde inte riktigt ned ordentligt. Ville inte slå ihjäl den, full av rom och viktig för gösbeståndet.. Vart så att jag klippte linan så nära kroken jag kunde och lät den gå tillbaka. Per hävdade att kroken kommer att rosta bort.. jag vet verkligen inte, har ingen aning.. men det kändes rimligt att chansa.

Trekrok och den satt i ena sidan av svalget.. 

Vi fick en knippe gäddor med, en slog jag faktiskt ihjäl åt havsörnarna. Det sitter alltid 2-3 st på isen och glor kändes rimligt att bjuda dem på lite käk. Inte direkt brist på gäddorna.. 

Grattis till gösen!:)

Bra viltvårdsåtgärd att förse havsörna med färsk fisk och det är ju alltid uppskattat av dom!:thumbsup:

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

gösen överlever säkert med en krok i munnen men du kunde tatt en pinne och tryckt på kroken samtidigt som du hade kroken i linan.. då kunde du kanske fått loss den.. jag gör ofta så.

Publicerat
På 2022-01-26 at 19:17 vildmark sa:

gösen överlever säkert med en krok i munnen men du kunde tatt en pinne och tryckt på kroken samtidigt som du hade kroken i linan.. då kunde du kanske fått loss den.. jag gör ofta så.

Mm kanske att det hade gått.. var dock långt ut på isen och innan jag varit åter med lämpligt redskap så hade gösen varit död i alla fall. Kroktången är ändå hyggligt lång men icke att det räckte till.

Satt om mörtstugan nu, lite närmre land och fyllt på med havregrynsgröt.. blir väl isen igen nästa vecka, hoppas på att ha lite mindre mört då. Sen har jag bokat den dag med syrran och hennes familj, isfiske.. med lite tur stekt gös på kvällen till gemensam middag.. Kan bli en stökig historia.. :whistling:

Publicerat

Kollade mörtarna nu.. stugan gav knappt 30 mört faktiskt av lämpligare storlek samt en uberfet abborre.. Gissningsvis en och annan mört + massa rom i kistan på den. Simmade glatt tillbaka under isen. Hade två paraplymjärdar med.. de är verkligen kass. Första havererade för ngr veckor sen, andra gav upp idag. När man ska veckla ut dem igen så har garnet frusit så de vägrar bli mjärdar igen utan förblir ngnslags trådig diffus massa. 

Blir isen i morgon som det verkar.. inte helt nöjd med vädret, gillar inte minusgraderna.. men inte så mycket att göra åt det. 

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Kollade mörtarna nu.. stugan gav knappt 30 mört faktiskt av lämpligare storlek samt en uberfet abborre.. Gissningsvis en och annan mört + massa rom i kistan på den. Simmade glatt tillbaka under isen. Hade två paraplymjärdar med.. de är verkligen kass. Första havererade för ngr veckor sen, andra gav upp idag. När man ska veckla ut dem igen så har garnet frusit så de vägrar bli mjärdar igen utan förblir ngnslags trådig diffus massa. 

Blir isen i morgon som det verkar.. inte helt nöjd med vädret, gillar inte minusgraderna.. men inte så mycket att göra åt det. 

Men? Gillar inte minusgrader, men vill fiska på isen? Fick för mig att det krävs minusgrader för is😜

Publicerat

Minusgrader är inte nice.. var väl 5-7 nu när vi var ut i em på isen.. Går ändå rätt ok med såna här lite grövre plasthandskar under de vanliga handskarna.

Fisket var kass dock.. tror vi hade 15 mörtar i med enda resultatet att jag fick en liten gädda. Märkligt, rätt säkert ställe ändå. Nya tag nästa vecka.. om det gått in fler mört i stugan vill säga.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Minusgrader är inte nice.. var väl 5-7 nu när vi var ut i em på isen.. Går ändå rätt ok med såna här lite grövre plasthandskar under de vanliga handskarna.

Fisket var kass dock.. tror vi hade 15 mörtar i med enda resultatet att jag fick en liten gädda. Märkligt, rätt säkert ställe ändå. Nya tag nästa vecka.. om det gått in fler mört i stugan vill säga.

Det är inte alltid fisken är på hugget hippen!:thumbsup:

Publicerat
På 2022-02-02 at 17:39 Hipshot sa:

Här kan du tjäna en slant om du har gått om mört.

https://www.fiskesnack.com/forum/allmänt/ljugarbänken/2595698-köpa-mört-östhammar-uppsala

:thumbsup:

Publicerat

Jonsson.. du måste tänka på att detta är inte Norrland! 7 mil är inte nära :D

Var ut och kollade nu precis.. vet inte om det beror på att jag har slut på anis eller vad men det går sämre med fångsten nu. 10 mört i stugan.. en i vettig storlek. Igår petade Per i två mjärdar längre in.. för långt in visade det sig då de bara lyckats fånga en liten abborre. Flyttat ut hans mjärdar samt kört i den enda av mina som är hel fortfarande.

Har ett gäng i sumpen, dessvärre många för stora men är det sånt här väder i morgon så kör jag ut på isen iaf.. riktigt mysigt ute nu!

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Jonsson.. du måste tänka på att detta är inte Norrland! 7 mil är inte nära :D

Var ut och kollade nu precis.. vet inte om det beror på att jag har slut på anis eller vad men det går sämre med fångsten nu. 10 mört i stugan.. en i vettig storlek. Igår petade Per i två mjärdar längre in.. för långt in visade det sig då de bara lyckats fånga en liten abborre. Flyttat ut hans mjärdar samt kört i den enda av mina som är hel fortfarande.

Har ett gäng i sumpen, dessvärre många för stora men är det sånt här väder i morgon så kör jag ut på isen iaf.. riktigt mysigt ute nu!

För helvete det är ju bara ett stenkast!:lol: Ja vet inte esakt var du bor i förhållande till Östhammar men jag vet att du bor i Uppland om jag inte har fattat fel.:whistling::lol: Roslagen är väl Uppland???

Ok! 

Publicerat

Nollat ännu ett pass.. två gäddor igår men inga gösar. Obegripligt..

Publicerat

Hjärnsläpp här.. tre pass på raken ute på gös-säker sjö nollade! Fått ngr få gäddor men ingen gös.. 

Måste nog uppdatera isborren.. har en Mora som funkar.. sådär. Helt nya skär men går rätt segt och tungt. Testade kompisens .. Heionola eller något sådant, den är urmysig! 

Är det bara detta märke som gäller eller finns en annan borr som är riktigt bra men inte fullt så dyr som Heinola (2400-is)?

Lite ambivalent, fisket är ju kul men inte så man springer benen av sig. I normalfallet med en dm is så funkar min borr bra men nu när det börjar bli rejält tjock is så är det fan inte roligt..

Och ska man skaffa skruvdragare, hur pass kraftig måste man ha?

Publicerat
25 minutes ago Hipshot sa:

Hjärnsläpp här.. tre pass på raken ute på gös-säker sjö nollade! Fått ngr få gäddor men ingen gös.. 

Måste nog uppdatera isborren.. har en Mora som funkar.. sådär. Helt nya skär men går rätt segt och tungt. Testade kompisens .. Heionola eller något sådant, den är urmysig! 

Är det bara detta märke som gäller eller finns en annan borr som är riktigt bra men inte fullt så dyr som Heinola (2400-is)?

Lite ambivalent, fisket är ju kul men inte så man springer benen av sig. I normalfallet med en dm is så funkar min borr bra men nu när det börjar bli rejält tjock is så är det fan inte roligt..

Jag köpte en sådan på någon kampanj https://www.verktygsproffsen.se/maskiner-elverktyg/elhandverktyg/skruvdragare/milwaukee-m18-onedd2-502x-skruvdragare-med-batteri-och-laddare-2290044 och sedan har jag en 150mm Mora borr och den tuggar på bra tycker jag. 

Publicerat

Jag måste ha 200 mm hål för gösarna.. Men den kanske drar min borr så jag slipper köpa ny..?

Publicerat

Du behöver inte ha kraftig skruvdragare, det trodde jag, men med min heinola har alla skruvdragare funkat

Publicerat
1 minute ago Hipshot sa:

Jag måste ha 200 mm hål för gösarna.. Men den kanske drar min borr så jag slipper köpa ny..?

Det tror jag säkert, sedan kanske man inte kan borra 50 hål på ett batteri men följer ju oftast med två batterier till dom flesta skruvdragarna. 

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Ett tips hippen!

Dra med eggen på en kniv på isborrens insida av eggen för ibland kan det hjälpa om inte isborren tar ordentligt. Ett gammalt beprövat knep som även Jonsson har lärt sig en gång i tiden.:thumbsup:

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Kör du med maskin så spelar borret inte så stor roll då maskin kommer jobba olika hårt bara 

I min värld så gärna så brutal man har råd med av välkänt märke med 2 batterier på minst 4ah  (nej gulsvarta skiten skyr man som pesten) 

Publicerat

Men vaddå, räcker det med en vanlig 18 volt maskin?

Publicerat
50 minutes ago killer_mouse sa:

Kör du med maskin så spelar borret inte så stor roll då maskin kommer jobba olika hårt bara 

I min värld så gärna så brutal man har råd med av välkänt märke med 2 batterier på minst 4ah  (nej gulsvarta skiten skyr man som pesten) 

Haha! Så tjock is har man inte nere i Uppland så att man behöver en isborrmaskin! Skillnad är här uppe när isen är 1 m eller tjockare i Norrbottens inland o nordligaste Norrbotten.:whistling::P:lol:

Publicerat

Men kom ned och borra då Isjanne så reder det sig 🤣

Jag har en Bosch 18V.. ganska liten och smutt pryl, undrar om den orkar? 

Publicerat
37 minutes ago Hipshot sa:

Men kom ned och borra då Isjanne så reder det sig 🤣

Jag har en Bosch 18V.. ganska liten och smutt pryl, undrar om den orkar? 

Bara å prova.

lågväxel och håll hårt mot kroppen 

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Haha! Så tjock is har man inte nere i Uppland så att man behöver en isborrmaskin! Skillnad är här uppe när isen är 1 m eller tjockare i Norrbottens inland o nordligaste Norrbotten.:whistling::P:lol:

Mindre än 10 sek per hål och slipper veva som en idiot 

Publicerat

Körde med en Hitachi 18v en gång när jag glömt min, gick bra det. Man kanske kör 10-15 hål på ett sånt batteri bara. En gammal maskin var det. Jag har 205mm heinola pro ak borr till ismete. Kör jag med min hiltidragare har jag batteri så jag kan göra en mindre sjö till ett hål 😁