Publicerat Juni 24, 20223 yr 11 hours ago karelsk blandning sa: Är säkert nån det stör men skulle inte ens fundera på släppa tillbaks en, ungefär som att åka och jaga älg och alltid träna hunden. Frysen ska fyllas den med. Tror det är mer vanligt att turister släpper fisken än en lokal. Men hur nyttigt det är att släppa tillbaks laxen efter det är våldat med den i strömmen en längre stund för att få upp den och sen tagit 25 bilder så tror jag det är mer än en som inte mår helt bra. Bättre ge bort fisken om man inte vill äta den själv. Tror nog de klarar sig rätt bra, sliter ju upp en del och hivar åter. Bara gälar är hela så funkar det oftast. Sen kanske lax är lite mer ovanligt, ni lyfter inte 20 på en dag eller så? Skit samma, bra mat!
Publicerat Juni 24, 20223 yr 2 hours ago Hipshot sa: Skit i det, hur är inte så intressant. Ok! Trevlig midsommar hippen!
Publicerat Juni 24, 20223 yr 4 hours ago Hipshot sa: Tror nog de klarar sig rätt bra, sliter ju upp en del och hivar åter. Bara gälar är hela så funkar det oftast. Sen kanske lax är lite mer ovanligt, ni lyfter inte 20 på en dag eller så? Skit samma, bra mat! Nä det är ju sant men finns säkert fler som mig som inte äter desto mer fisk och då brukar jag ge bort istället för att fisken blir kvar i frysen.
Publicerat Juni 28, 20223 yr Detta är en populär post. Ut på sjön m svågerns son igår.. börjar med succé, lågt vatten så jag backade ut lite för långt i sjön med trailern.. bakhjulen sjönk i leran och där satt jag. Sand under framhjulen så de grävdes snabbt ned. Kände att detta går inte bra.. Ringde polare som bor nära.. han svarade inte, ringde markägaren.. Strax därefter kom en gammal Fordson Major tuffandes.. Den drog upp ekipaget hur enkelt som helst, så fort jag kom ur hålen som bakhjulen stod i så var det hur lugnt som helst. Äntligen ute på sjön så var det lite märkligt.. knökvarmt trots att vi kom ut strax efter 18. Men bara 23 i vattnet.. trodde borrarna skulle vara rejält på G men icke.. lite pet på jiggarna, kände hur de bet lojt lite i passlarna. Lyckades kroka någon men öht rätt segt. Testade två ställen innan stora grundet.. väl där så drog jag på hårdbete. Var som att vända på en hand. Verkade som rasslet och stöket som betet gör triggade borrarna för nu började det kliva på fisk i vartannat kast typ. Robin drog ngn runt 800 gram, sen ett flertal över 500. Där i mellan div slemhelgar varav ena gäddan bet av Robins nylontafs. Jag sumpade en westin rawbite i botten så nu har jag klickat hem ett gäng nya. Kul dag! Inget gösfiske alls utan enbart spinn.
Publicerat Juli 7, 20223 yr Kanske Sveriges största gädda! https://svensktfiske.se/sveriges-kanske-storsta-gadda/ Det här är inte en gädda utan en krokodil! Svenskt sportfiskerekord är på 21,070 kg. https://www.sportfiskarna.se/Storfiskregistret/Sportfiskerekord-sötvatten?regid=204449
Publicerat Juli 10, 20223 yr Var ut och roddade med rävkojan, putsat ngr timmar för att öht kunna se och ev skjuta där. Surrade med Anton, han ville testa att meta gös. Så nu har jag bakat mäsk och letat upp mörtstugan, testar att peta i den vid syrrans brygga nu och hoppas på mört. Siktar på gösfiske onsdag kväll!
Publicerat Juli 10, 20223 yr 59 minutes ago Hipshot sa: Var ut och roddade med rävkojan, putsat ngr timmar för att öht kunna se och ev skjuta där. Surrade med Anton, han ville testa att meta gös. Så nu har jag bakat mäsk och letat upp mörtstugan, testar att peta i den vid syrrans brygga nu och hoppas på mört. Siktar på gösfiske onsdag kväll! Skitfiske!
Publicerat Juli 13, 20223 yr Vart ju fiasko.. Isen tog syrrans brygga i vintras, totalhaveri.. så jag fick klättra ut på den fd bryggan, balansera och med hjälp av en åra sänka ned stugan så långt ut jag kunde. Första natten vart stugan totalrensad på två havregrynsbollar modell stora och kvar i stugan när jag lyfte var en fet jävla sutare, en mört och en liten panka. Kastade ut sutaren, lät mörten och pankan gå kvar och i med nytt mäsk.. två dygn senare satt en liten abborre fast i maskorna och kvar i stugan låg en kräftäten död mört. Skit! Testade att meta där, fick en snorgärs och en liten abborre. Inget gösmete således. Var ut i alla fall m Anton och Olle, kul kväll men makalöst segt fiske. Det stensäkra gösstället gav inget alls, såg inget heller på lodet. Såg fågel som dök mitt på sjön, drog dit men det visade sig vara tärnor och jag anar att de jagade insekter i ytan eller ngt. Såg lite fisk på lodet men inga gösar. Vi testade där ett tag men ingen reaktion. Drog vidare till abborrgrundet... det var lite kul, Anton hittade ett hål och testade ngn mörk jigg i skymningen... han drog tre-fyra borrar rätt snabbt varav en garanterat låg väldigt nära kilot om inte över. Den klev av i ytan dessvärre.. jag fick två gäddor o en liten borre.. Olle totalnollade. Sen testade Anton gösjigg uppe på grundet.. jag var såå skeptisk men han lyckades i alla fall kroka en gös! Askul, hans första spöfångade en klump på +3 kg! Sjukt kul! Sen dog det där, var lite trist väder blåste som fan. Vi körde tillbaka och lodade hålet där det brukar stå fisk men icke.. Kul kväll iaf, ska se om jag orkar rodda m bilder..
Publicerat Juli 24, 20223 yr Tänkte fiska med familjen. Fundera på att bara meta lite från bryggan, finns knappt någe fisk. Har aldrig fått något. Men fundera på att mäska lite. Havregryn och ströbröd med fin hackad Majs. Har jag haft framgång med tidigare. Fler tips!?
Publicerat Juli 30, 20223 yr Rev runt i källare idag. Om någon är sugen på ett trollingkit så ligger det på annons på Säljes
Publicerat Augusti 4, 20223 yr Jag har köpt spön, rullar och mängder med spinnare för att fiska abborre, hållit på ett par år nu och får fan bara en massa äckliga gäddor...droppen var när jag fick en sutare på spinn för några veckor sen😂 Jag vet att det finns fina borrar i sjön men lögn att få dom att hugga. Har någon ett supertips på drag som alltid ger hugg? Jigg är inte min grej.
Publicerat Augusti 4, 20223 yr Varianter på nedan funkar för mig, antagligen mest tur men ändå. Du kanske redan har lådan full även av dessa. /P
Publicerat Augusti 4, 20223 yr 18 minutes ago Mad Mike sa: Jag har köpt spön, rullar och mängder med spinnare för att fiska abborre, hållit på ett par år nu och får fan bara en massa äckliga gäddor...droppen var när jag fick en sutare på spinn för några veckor sen😂 Jag vet att det finns fina borrar i sjön men lögn att få dom att hugga. Har någon ett supertips på drag som alltid ger hugg? Jigg är inte min grej. Du kan ju göra fiskbullar på dom där gäddorna.
Publicerat Augusti 4, 20223 yr 11 minutes ago lsjonsson sa: Du kan ju göra fiskbullar på dom där gäddorna. Jag kommer göra fiskbullar lika lite på gädda som jag gör köttbullar på räv😁 21 minutes ago PAS sa: Varianter på nedan funkar för mig, antagligen mest tur men ändå. Du kanske redan har lådan full även av dessa. /P Vipp har jag säkert närmare 10 av..gädda,gädda,gädda.. Den övre har jag liknande av och samma resultat som ovan. Enda spinnare som gett några aborrar är en reflex med blå sked, dock inte dom jag är ute efter utan småttingar. Sjön är en källsjö med glasklart vatten och mörk botten. Det finns dom som får halvkilosborrar i nät varje år så dom finns.
Publicerat Augusti 4, 20223 yr Orange färg på spinnare och gärna med en liten fisk har varit det som gett mig mest abborrar, en Meps eller Vibrax Minnow har funkat bäst. Men allt är ju tyvärr lite sjöbasserat.. Favorit draget tror jag inte görs längre, men hittade en oldstock för några år sen och köpte alla. Ska se om jag kan komma på namnet..
Publicerat Augusti 4, 20223 yr Enda jag fått abborre med nu är en liten röd spinnare.. som jag förstås tappade till bottennapp i förrgår😒 lyckas inte med jiggandet!
Publicerat Augusti 4, 20223 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Jag har köpt spön, rullar och mängder med spinnare för att fiska abborre, hållit på ett par år nu och får fan bara en massa äckliga gäddor...droppen var när jag fick en sutare på spinn för några veckor sen😂 Jag vet att det finns fina borrar i sjön men lögn att få dom att hugga. Har någon ett supertips på drag som alltid ger hugg? Jigg är inte min grej. Ok jigg inte din grej? Annars är de här Curley-tali betena riktigt giftiga på abborre.. Jag hade testat Westin Baby Bite eller Raw Bite.. lär bli gädda, du slipper inte slemhelgarna, men kanske borrarna gillar dem? Fördelen med dem är att när du går i botten så studsar skeden mot stenarna man fastnar inte så ofta. Jigg är kul men klart irriterande med ständiga bottennapp. Det sura med detta är att du måste ofta ned så betet studsar i botten, då brukar det bli fisk.. Min favvo när det gäller spinnare är dels Toni 7 resp 12 gr.. sen är de här olika spinnerbaitsen rätt bra. Asp och Spintail kusligt bra grejer! Nackdelen är lite hemliga krokar, du krokar inte alla hugg men ofta ganska bra med fisk som provar så man brukar gå + i alla fall. Är det en klar sjö så kanske du ska testa mörka färger, tänker att ljusa blir för skrikiga eller något? Jag är lite osäker på detta, inte fått ngt klart belägg för att färger spelar så jättestor roll...
Publicerat Augusti 4, 20223 yr 9 minutes ago, Hipshot said: Ok jigg inte din grej? Annars är de här Curley-tali betena riktigt giftiga på abborre.. Jag hade testat Westin Baby Bite eller Raw Bite.. lär bli gädda, du slipper inte slemhelgarna, men kanske borrarna gillar dem? Fördelen med dem är att när du går i botten så studsar skeden mot stenarna man fastnar inte så ofta. Jigg är kul men klart irriterande med ständiga bottennapp. Det sura med detta är att du måste ofta ned så betet studsar i botten, då brukar det bli fisk.. Min favvo när det gäller spinnare är dels Toni 7 resp 12 gr.. sen är de här olika spinnerbaitsen rätt bra. Asp och Spintail kusligt bra grejer! Nackdelen är lite hemliga krokar, du krokar inte alla hugg men ofta ganska bra med fisk som provar så man brukar gå + i alla fall. Är det en klar sjö så kanske du ska testa mörka färger, tänker att ljusa blir för skrikiga eller något? Jag är lite osäker på detta, inte fått ngt klart belägg för att färger spelar så jättestor roll... Jag är supernovis, men vill bara säga apropå detta att jag tyckte det var kul att använda offsetkrok på jiggarna häromdagen. Då kunde jag plötsligt fiska bland bottenvegetationen utan att det fastnade! Kanske ger det svårare att få på dem på kroken dock?
Publicerat Augusti 4, 20223 yr 1 hour ago Hipshot sa: Ok jigg inte din grej? Annars är de här Curley-tali betena riktigt giftiga på abborre.. Jag hade testat Westin Baby Bite eller Raw Bite.. lär bli gädda, du slipper inte slemhelgarna, men kanske borrarna gillar dem? Fördelen med dem är att när du går i botten så studsar skeden mot stenarna man fastnar inte så ofta. Jigg är kul men klart irriterande med ständiga bottennapp. Det sura med detta är att du måste ofta ned så betet studsar i botten, då brukar det bli fisk.. Min favvo när det gäller spinnare är dels Toni 7 resp 12 gr.. sen är de här olika spinnerbaitsen rätt bra. Asp och Spintail kusligt bra grejer! Nackdelen är lite hemliga krokar, du krokar inte alla hugg men ofta ganska bra med fisk som provar så man brukar gå + i alla fall. Är det en klar sjö så kanske du ska testa mörka färger, tänker att ljusa blir för skrikiga eller något? Jag är lite osäker på detta, inte fått ngt klart belägg för att färger spelar så jättestor roll... Har aldrig fått något på jigg, inte ens gädda så det känns inte som min grej. Bortsett från det så fanns här lite nyheter, detta med Asp och Spinntail känns intressant!
Publicerat Augusti 4, 20223 yr 2 hours ago Mad Mike sa: Jag kommer göra fiskbullar lika lite på gädda som jag gör köttbullar på räv😁 Exportera gäddorna till Frankrike för där är dom en delikatess så blir du rik på kuppen!
Publicerat Augusti 5, 20223 yr Jag kör mindre ljusblå flytrapala 4-7g likt nedan. Har funkat mycket väl på grynnorna i sommar. Rapala Original Floater 9 cm, wobbler - STD - Wobbler | XXL
Publicerat Augusti 5, 20223 yr 34 minutes ago MKJ sa: Jag kör mindre ljusblå flytrapala 4-7g likt nedan. Har funkat mycket väl på grynnorna i sommar. Rapala Original Floater 9 cm, wobbler - STD - Wobbler | XXL Små vobbler verkar populärt, både du och Hippen, måste nog köpa en del och prova. Inte varit så sugen på det för risken att få gäddor men får nog testa.
Publicerat Augusti 5, 20223 yr 19 hours ago Mad Mike sa: Jag har köpt spön, rullar och mängder med spinnare för att fiska abborre, hållit på ett par år nu och får fan bara en massa äckliga gäddor...droppen var när jag fick en sutare på spinn för några veckor sen😂 Jag vet att det finns fina borrar i sjön men lögn att få dom att hugga. Har någon ett supertips på drag som alltid ger hugg? Jigg är inte min grej. Abbore har jag haft bäst framgång med Abu garcia droppen med gröna prickar och blå i insjö där det är mörkt. Sen varierande tempo för att fiska av olika djup. 0.5kg borre på ul-spö är häftigt!