Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

Att börja läsa den här tråden var ju sämre för nattsömnen än ett seriemaraton på Netflix! Bara att vänta på nästa episode då :D

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Havakko sa:

Att börja läsa den här tråden var ju sämre för nattsömnen än ett seriemaraton på Netflix! Bara att vänta på nästa episode då :D

Ja jag får nästan be om ursäkt för alla urspårade formister som bajsat inlägg heeeelt off-topic i denna tråd så till den milda grad att den svällt till nästan 50 sidor :huh::D

Publicerat
8 minutes ago Hipshot sa:

Ja jag får nästan be om ursäkt för alla urspårade formister som bajsat inlägg heeeelt off-topic i denna tråd så till den milda grad att den svällt till nästan 50 sidor :huh::D

Hur var det nu? Som man känner sig själv så känner man andra, eller:D?

Publicerat
  • Författare

Nu förstår jag inte? :rolleyes:

Publicerat

Blev en lång sovmorgon men vad gör det när man ändå legat för döden i snart en vecka :rolleyes: Läst att CZ 527 och Howa mini action diskuterats i tråden, hur står sig dessa i storlek och vikt med legacyn? I fråga finnish och kvalité borde väl sistnämnda stå i en egen division?

Publicerat
  • Författare

Hepp! Det tänker jag inte ta gift på.. Är det lika mycket slarv och fibbel med bösan iövrigt som det är med kikarfästet så behöver det inte vara så stor skillnad.. men visst, Legacyn känns rätt vettig ffa snorlätt och smidig. Tror Howan är bättre stockad dock.. 

Sen har jag för mej att den miniaction som fanns tillgänglig var standardmodellen och den var rätt "tung" jämförelsevis, jag var lite sugen på lightmodellen som landar rätt lika med Legacyns 2,5-ish.. kg.

CZ måste vara 30-40 sidor bak = inte ett spår minnesmässigt.

Håller förövrigt på att leta laddningar nu för ett test.. fy fan vad tråkigt det är.. 

Publicerat

Just det där med att laborera med laddningar var roligt i början men femtielva kalibrar senare och tusentalskott så är det inte så värst skoj längre.. 

Publicerat
  • Författare

Exakt!! 

Nu vill man bara hitta ett recept som är good enough sen köra på det.. Just nu känns det som att köpeskott lockar mest förövrigt, inget av mina recept sköt.

Ska pma WT så får han QL köra det heta så får vi se vart det landar.. 

Sen detta med skjutställning.. Jävla bök! Hamnade i en slänt och sköt nedåt och det funkade sådär milt sagt. Konstaterade omedelbart att kronplugg sköt bajs, dög för att hamna centralt i en rätt stor tavla men därefter var det bara att glömma dem. 

Normas 50 gr fabriksplugg klickade vidare.. ny slagmekanism så jag körde igenom dem på skoj igen.. två av 6 small och två av fyra oskjutna eller något sådant. Nu har jag några klickade hem som jag vill ha hylsorna av, blir till att slita med tång eller något. Osäker på om jag vågar använda kulhammaren på en tilltufsad tändhatt.

Normas 40 gr sköt bra iaf och bättre än Sakos BT så bössan är jaktbar nu iaf även om det inte känns helt hundra.

Ladderiet då.. från kass ställning fick jag ihop tre vindutsatta grupper på 108 meter.. kändes som tre nyanser av värdelöst typ. Noterade att den hetaste laddningen ströp ihop något så vi får se om det går att hissa där med hjälp av QL. Sen måste jag skjuta från bänk, för mycket buk ivägen eller något för liggande och svårt att hitta plant underlag som funkar.

Sen kankske jag måste hissa kolven, liggande som jag låg nu fungerar inte. La handen över kolvkammen och kinden mot handen.. då funkade det. Man kan ju bara gissa vad det skulle få för konsekvenser om man sträckte ut hållet lite.. :blink:

Nej. Första svängen med nya siktet vart lite antiklimax. Sen kändes det som träffarna fladdrade och omedelbart kommer tankarna på att fästet är kass som Dansken (tillverkaren alltså) aviserat!

Vidare, repeteringen.. vill inte dra bak med kraft för jag vill fånga tomhylsan efter skott. Minsta vekhet i bakdraget resulterar i att hylsan fastnar i patronläget. Inte så jävla impad av dyrbössan..

Men den funkar iaf får jag bara tag på ett bra recept så går det här bra!

Publicerat

Känns som vi inte sett slutet på den här tråden ännu ;)

Publicerat
  • Författare

Nej.. Bästa gruppen vart väl runt 30-35 mm.. hemladdat alltså mest spridning i sida så vinden kanske stökar där jag vet inte inte. Köpeskotten ströp in rejält bättre. 

Publicerat
  • Författare

Köpte jaktmatch idag för test på lite håll samt allmän lek. Visade sig att de sköt skit. Testade köpeskott, 40 gr V-max. Visserligen bara två pilar men iaf. Innan jag har ett fungerande recept så är jag rädd om pluggen. Hur som, de två satt nästan hål i hål. Visst kan det vara slumpen men jag tror inte det.

Ska ladda en sväng till nu. Backa på krutmängd och COL och se om det blir bättre. Kör samma längd som köpeskotten, laddar ett recept som jag fått från WT så får vi se. Testar kanske att ladda några med finnkrutet med se om det spelar någon roll. Blir nog test i morgon. Sen ska änderna ut i helgen så då blir det till att köra skarpt.

Publicerat

Försök få tag på Hodgdon cfe-223 krut, brukar finnas att beställa om man söker lite på google.

Ska vara det bästa krut man kan få tag på, för just .223. ungefär som lil'gun är för horneten.

Har en burk hemma, dock hant jag aldrig testa det krutet.

/Baner 

Publicerat

Tror inte de är slumpen! Allt sköt skit! Förutom v-max. Tror de här går att få ihop lite till faktiskt. Med sjusterat trycke och dämpare.20170514_162554.thumb.jpg.93a9aae6cf53f7598eb2dd30c9e3f841.jpg

S

Publicerat
  • Författare

Funderar på om det kan finnas något vinst i att riva fästet och dra skruvarna lite till under.. Ska kolla på det idag lite.. Samt ladda en omgång testpilar till.

Publicerat
  • Författare

Laddat men hann inte ut och skjuta. Kompå att jag vill skjuta från rejäl bänk så jag måste få liv i ett medlemskap i en skytteförening här i byn. Alltså får det vara ngr dagar. Laddade några A-max på kul för att se om kulvikten spökar, den kanske vill ha 50 gr när man laddar själv.

Sen funderar jag lite på fästet givetvis.. Det var så skakigt att få dit skiten korrekt, vågade inte använda lock-tit och kladd. Det som gör mej så jävla osäker här är att bössan vägrar skjuta med jaktmatch.. de borde rimligen skjuta bättre. 

Jag ska testa mer helt klart men..

OM man ska köra picatinny.. vad måste man ha då? Skenan hajjar jag men vad monterar man mellan skena och skena i zeissen?? Aldrig använt slika prylar..

Publicerat

Sköt bössan innan Dirangen? Med jaktmatch?

S

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Laddat men hann inte ut och skjuta. Kompå att jag vill skjuta från rejäl bänk så jag måste få liv i ett medlemskap i en skytteförening här i byn. Alltså får det vara ngr dagar. Laddade några A-max på kul för att se om kulvikten spökar, den kanske vill ha 50 gr när man laddar själv.

Sen funderar jag lite på fästet givetvis.. Det var så skakigt att få dit skiten korrekt, vågade inte använda lock-tit och kladd. Det som gör mej så jävla osäker här är att bössan vägrar skjuta med jaktmatch.. de borde rimligen skjuta bättre. 

Jag ska testa mer helt klart men..

OM man ska köra picatinny.. vad måste man ha då? Skenan hajjar jag men vad monterar man mellan skena och skena i zeissen?? Aldrig använt slika prylar..

https://www.alanrhone-store.com/product_info.php?products_id=834

katalogsnr 57945-0700 eller 57545-0700 beroende om du vill ha snabbfäste eller inte

Publicerat
  • Författare
1 hour ago hs_merkel sa:

Sköt bössan innan Dirangen? Med jaktmatch?

S

Vet ej.. Testat någon annan helmantel som jag hittade.. förmodligen S/B.. har fem kvar, ska testa dem. De sköt inte supertätt men jag sköt in med dem och de flyttade sig helt okay när jag vred på siktet då så de borde skjuta hyfsat. 

Publicerat
  • Författare
56 minutes ago killer_mouse sa:

https://www.alanrhone-store.com/product_info.php?products_id=834

katalogsnr 57945-0700 eller 57545-0700 beroende om du vill ha snabbfäste eller inte

Nu tillkommer väl frakt men strax över 2 K så ska det fungera.. Sen får vi se om de skeppar till Sverige iofs.. 

Den där små fästena som man fäster på bössan.. ser väl närmast ut som weverklackar eller små picatinny pluppar.. de är alltså funkis? De är ju mycket billigare än S&L egna skenor.. måste väl vara att föredra??

Publicerat

Nu har ju inte jag en legacy utan en Classic DL men det borde väl se nästan lika ut... jag satte dit warne-baser för 400:- istället för s&l's egna ringar. 

Publicerat
13 hours ago Hipshot sa:

Nu tillkommer väl frakt men strax över 2 K så ska det fungera.. Sen får vi se om de skeppar till Sverige iofs.. 

Den där små fästena som man fäster på bössan.. ser väl närmast ut som weverklackar eller små picatinny pluppar.. de är alltså funkis? De är ju mycket billigare än S&L egna skenor.. måste väl vara att föredra??

ring till bössmakaren i klippan han är ju svenska återförsäljaren av dom prylarna och se vad han kan ge för pris på grejerna katalogsnumren har du ju

till det fästet funkar weaverklackar eller picatinnyskena öppet val där

obs länken är bara en visning på hur dom ser ut kan finnas till bättre pris nån annanstans

Publicerat
  • Författare

Muppforum.. klickade här för att börja skriva.. smack så pastade forumet in någon gammal text!?

Testat två laddningar igen.. börjar tröttna på detta nu. En halvhet V-max 40 gr där jag backat på krut och kortat COL.. sköt fan inte bra men så pass att jag är säker på att jag tar en räv på rimligt håll. Kommer att krypa gruppen med bättre stöd..om jag ids testa. 

Satte ihop en testladdning med A-max 52 gr även, tanken var att bössans räfflor gillade lite tyngre kulor.. Tror jag tappade en pil men det såg faktiskt bättre ut. Tror jag lägger ned detta ett tag, ska sätta ihop lite jaktplugg nu så jag har till ankvakteriet sen får jag försöka ta tag i detta lite mer seriöst någon annan gång. Skulle vilja kronografskjuta tex men lyckats glömma kronografen varje gång. 

Räknar man bort tappskottet så sitter iaf A-maxen på runt 20 mm.. kanske lite trängre. Ser inte rolig ut, inte centrerad och bra utan "vandrande".. ids inte ens försöka trassla med bilder. 

Inga trycktecken eller något så detta funkar nog bra. Jaktmatchen fortsätter att skjuta urkass.. SelleriBelleris helmantel skjuter bättre faktiskt.

Nu får vi se hur detta går, trillar rävarna och strul uteblir så kanske den här tråden kan få somna in ett tag.. magkänslan säger att det kommer att fortsätta strula så jag kommer att få fixa andra fästen. Idag verkade det hålla ihop iaf.

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Nu får vi se hur detta går, trillar rävarna och strul uteblir så kanske den här tråden kan få somna in ett tag.. magkänslan säger att det kommer att fortsätta strula så jag kommer att få fixa andra fästen. Idag verkade det hålla ihop iaf.

HA HA HA HA

va ? var det inget skämt :ph34r:

Publicerat

Hur många olika kulor har du hunnit prova innan du ger upp? Jag tycker att det oftast är svårare att få till bra laddningar till "klenare" kalibrar än till dom lite grövre. Testandet av laddningar är ju inget vidare kul när man inte når framgång men trägen vinner och S&L gör ju inga dåliga bössor så ge inte upp nu... vad är det dom säger i staterna... a quitter never wins and a winner never quits

Publicerat

Prova mer ammunition/kulor Se vad den gillar. De råder ju ingen brist på varmint kulor i kalibern.

Sen om du är osäker på fästet. Så prova med en annan kikare. Och ringar.

Gör rent kanske? Min gamla Varberger var as kinkig med detta. Blasern skjuter skit efter rengöring men efter 5-10 skott kryper de ihop.

Be någon annan skjuta med den. Ibland är man största boven själv till större träff bilder.