Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Det är dessutom danska kronor så det blir lite dyrare.. 

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

Fortfarande billigt jömfört med t.ex Blasers montage som ligger på nästan 5000 sek nu ^_^

Men jag håller med. I förhållande till vad du får så är det dyrt med 2000dkr för deras orginalmontage.

Trist med denna språkförvirring hela tiden :wacko:

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare

Men Joacim du som har koll på bössorna.. visst måste deras orginal skenfäste vara vettigast? Picatinny för 900 danska och så tillkommer ett fäste för vaddetnukostar.. Känns som orginalfästet för 2000 danska måste vara vettigast och enklast?

Publicerat
42 minutes ago Hipshot sa:

Men Joacim du som har koll på bössorna.. visst måste deras orginal skenfäste vara vettigast? Picatinny för 900 danska och så tillkommer ett fäste för vaddetnukostar.. Känns som orginalfästet för 2000 danska måste vara vettigast och enklast?

Ja det tycker jag helt klart. Det kommer ju inte att bli snack om att köra flera olika sikten heller så som jag lärt känna dig här på sidan. Så då ser jag absolut ingen anledning att välja en Picatinnyskena. 

Mvh Joacim 

Publicerat

Själv gillar jag Picatinny av den enkla anledningen att jag utrustat alla mina bössor med det utom hagelpangen. Det ger mig friheten att för dagen välja om jag vill köra Aimpoint, 1-6, 3-9, 3-15 eller 2,5 - 17,5 på vilken som av bössorna.

Att jag sedan ganska sällan byter siktena mellan bössorna är en heeeelt annan sak! :P

Publicerat
  • Författare

Nu blir det deras standardfäste, vet att det funkar. Blir dessutom rätt höjd på grejerna.. Ska bara göra upp det ekonomiska, är väl inte skitlätt att skicka pengar mellan länder.. 

Publicerat
58 minutes ago Hipshot sa:

Nu blir det deras standardfäste, vet att det funkar. Blir dessutom rätt höjd på grejerna.. Ska bara göra upp det ekonomiska, är väl inte skitlätt att skicka pengar mellan länder.. 

Jodå det är lika skitlätt som mellan konton i samma land bara det att det brukar tillkomma en växlingsavgift (det gjorde det förr när jag betalade in min prenumeration på en dansk jakttidning iallafall). 

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare

Blir deras orginalfästen ids inte krångla med något annat. 

Norma har vaknat nu.. de har inte fått in de klickade jag lämnade i butiken.. förmodligen har de aldrig skickats men det är inte mitt problem. De erbjöd mej en ny ask.. ok då. Behöver ju 223 hylsor om inte annat.

Trött på att vänta nu, vill ha igång rävsmackaren även om det inte finns så mycket räv ännu att skjuta.

• 2 weeks later...
Publicerat

.. Små 1200 inlägg senare så är den klar! Grattis! :D:P

Men den är ruskigt grann... :)

Publicerat
  • Författare

Inte klar, jag har väl närmast givit upp och accepterat en rigg som är riktigt jävla bra men inte genialt bra..typ facit om man frågar Lindroth B)

Publicerat
19 minutes ago Hipshot sa:

Nu så!

Siktet på plats, ny slagfjäder på plats.

Fick du ett helt nytt slagstift eller skicka de en styvare fjäder?

Jag har blivit lovad en styvare fjäder till min Victory men inte varit förbi och kollat om det kommit.

Publicerat

skulle det bli nånsin bli krig mot danskarna så känns det som du kommer stå i första led 

jävligt surt är det när nått krånglar värre än fan själv

Publicerat

Danmark.........utskitet av kalk och vatten........- E.H Järegård.

Publicerat

Intressant att få höra om kikaren åker i backen framför bänken med första skottet. :)

Dom där fästena såg ganska klena ut men, är ju ingen rekyl att tala om i 223 med dämp så fungerar nog säkert fint.

Publicerat
  • Författare

Ja du.. rådet var att köra loctite eller något liknande och jag vet inte.. Det var så in i helvete svårt att montera tycker jag så hade jag dragit fast skruvarna med någon smet så hade det slutat illa, var väl andra eller tredje försöket att få skenan rätt som vart ok.

Det verkar sitta iaf.. svårt för jag hade nog kunnat dra skruvarna som håller skenan hårdare men vågade fan inte. Hade förväntat mej att siktet legat stadit mot skenan och att man bara justerade vart den skulle sitta med skruvarna men tyckte den flexade lite i sidled. När skruvarna vart dragna så kändes det stumt.

Vi får se..

Skulle behöva jaga tag på en ask jaktmatch eller två så man fick leka lite och skaffa hylsor samtidigt. Har inte överdrivet med hylsor men fick en norma ask idag som kompensation för tidigare klick. Sen har jag en del oskjuten normaplugg samt lite Sako så det ska nog funka att skjuta in. Hade varit kul att ha ngr stegar med att prova när man väl kör ut och testar.. 

Fan lite sugen nu, ska ut hållet lite och kolla hur tätt man kan skjuta på två hundra och se hur mycket jag måste kompensera med ASV:n för att komma exakt rätt. Sen samma lika på 250.. Skulle behöva en halvdag med Mike på skjutbanan tror jag.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Ja du.. rådet var att köra loctite eller något liknande och jag vet inte.. Det var så in i helvete svårt att montera tycker jag så hade jag dragit fast skruvarna med någon smet så hade det slutat illa, var väl andra eller tredje försöket att få skenan rätt som vart ok.

Det verkar sitta iaf.. svårt för jag hade nog kunnat dra skruvarna som håller skenan hårdare men vågade fan inte. Hade förväntat mej att siktet legat stadit mot skenan och att man bara justerade vart den skulle sitta med skruvarna men tyckte den flexade lite i sidled. När skruvarna vart dragna så kändes det stumt.

Vi får se..

Skulle behöva jaga tag på en ask jaktmatch eller två så man fick leka lite och skaffa hylsor samtidigt. Har inte överdrivet med hylsor men fick en norma ask idag som kompensation för tidigare klick. Sen har jag en del oskjuten normaplugg samt lite Sako så det ska nog funka att skjuta in. Hade varit kul att ha ngr stegar med att prova när man väl kör ut och testar.. 

Fan lite sugen nu, ska ut hållet lite och kolla hur tätt man kan skjuta på två hundra och se hur mycket jag måste kompensera med ASV:n för att komma exakt rätt. Sen samma lika på 250.. Skulle behöva en halvdag med Mike på skjutbanan tror jag.

Tror inte loctite är någon bra ide, ett helsike att få av montaget om det behövs av någon anledning.

bara skjuta in på 100, testa kulbanan på 200 och 300m, sen kolla i tabellen och klistra dit den remsa som stämmer in bäst. :)

Publicerat
24 minutes ago Maichel sa:

.. eller med andra ord. Den här tråden kommer aldrig att ta slut :wub:

Skit i klisterremsor. Skjut, kolla dropp, skjut mer lite längre, kolla drop och lär dig klicken. Svinenkelt med ASV och man memorerar lätt klicken. Ultrabra om man nollar på stoppet, då behöver man inte kunna se ett skit på någon ditklistrad remsa. Klicka rätt antal klick, POFF & *SMOCK*.

I mörkret, när du inte ser remsan alls och räven trippar iväg, kommer ingen att se dina tårar av ren och skär ilska och det som kommer att gräma dig mest i efterhand är när du inser att skåningen haft rätt hela tiden :D

/M

Eller så skaffar man en riktigt rävkaliber(.204 Ruger, 22-250 eller 220 swift) med het laddning och skjuter in med MPBR och allt är grönt. :)

.204 skjuter man in på 225m så har man +/- 5cm från 50-280m.

Publicerat

Kasta bensin på elden bara, gör de :lol:

/M

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Baner sa:

Eller så skaffar man en riktigt rävkaliber(.204 Ruger, 22-250 eller 220 swift) med het laddning och skjuter in med MPBR och allt är grönt. :)

.204 skjuter man in på 225m så har man +/- 5cm från 50-280m.

Nästan så du gjort dej förtjänt av en lusing <_<:D Tänkte att om du missat det i denna trå så var det just 204R som var tanken.. just på grund av kulbanan...

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Maichel sa:

.. eller med andra ord. Den här tråden kommer aldrig att ta slut :wub:

Skit i klisterremsor. Skjut, kolla dropp, skjut mer lite längre, kolla drop och lär dig klicken. Svinenkelt med ASV och man memorerar lätt klicken. Ultrabra om man nollar på stoppet, då behöver man inte kunna se ett skit på någon ditklistrad remsa. Klicka rätt antal klick, POFF & *SMOCK*.

I mörkret, när du inte ser remsan alls och räven trippar iväg, kommer ingen att se dina tårar av ren och skär ilska och det som kommer att gräma dig mest i efterhand är när du inser att skåningen haft rätt hela tiden :D

/M

Iom att det finns en nollstopp eller vad det heter så känns klicken enklast faktiskt. Sen tänker jag inte ta detta riktigt så långt som jag anar att du gjort.. Det lär bli test på 200 och 250 och så får vi se  hur många klick jag måste lyfta för att få det att lira på just 250. Borde inte vara så hysteriskt många.. Sen är kolven inte optimal för den skjutställning som jag har i kojan så vi får se, tror det kan begränsa förmågan att träffa på avstånd, anlägget och skjutställningen är inte helt avslappnad. Ska prova från kojan på 260 m, har kulfång rejält i ett stenröse där så får vi se hur pass bra det går att skjuta. Det avgör om man ska ta detta vidare avståndmässigt.

Publicerat

Med vettigt stöd och en ok laddning skall du hålla 5-kronan på 260 meter. C 

Publicerat
  • Författare

Spännande!

Jag tänkte att jag skulle leta fram recept att testa i natt på jobbet men var fan för trött, fixade inte det. Har dessutom för mej att det någonstans finns ett mess eller pm från Kalle med QL körningar på 223 och V-max 40 grain. Ska bara hitta skiten.. och räkna hur många hylsor jag har för omladdning.

Jag har ytterst svårt att se att jag kommer skjuta på längre håll än 250 så det torde bli svinbra detta!