Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2012-13

Featured Replies

Publicerat

Det finns säkert en och en annan av de stationära älgarna som stryker med också. Norrbotten är stort jämfört med Kronobergs län. :thumbsup:

Och Norrbottens älgar vandrar sannolikt längre än Kronobergs älgar.

>50 % av våra älgjägare är då markägare i byns vvo. :smile:

Och hur stor del av marken representerar dessa jagande markägare? Om jag som privatperson har 50 hektar och "Bolaget" har 5000 hektar i området så känns det ju naturligt att de oroar sig mer för betesskador än vad jag gör som inte har skogsbruket som huvudinkomst.

Synd att tilldelningen inte baseras på fakta.

Här i Norrbotten är älgstammen väldigt ojämn, men det är tråkigt att vissa licenser ska ligga så högt att avskjutningen endast når upp till ca. 50%.

1.Vad är de bakomliggande faktorerna?

2.Tycker jägarna att stammen knappt är jaktbar och att avskjutningen därför behöver hållas nere?

3.Tycker markägarna att betesskadorna är för höga och älgstammen behöver minska genom ökad avskjutning?

4.Är man oense om hur många älgar som finns i dagsläget eller reproduktionskvoten i stammen?

5.Är man överens om vad som är en lagom älgtäthet?

6.Ökar eller minska arealandelen skog i beteshöjd de närmaste åren?

Vad styr vad som är lagom i fråga 2 & 3?

2.-Hur definierar man en "lagom" (avseende både täthet och sammansättning), är det vad och hur mycket som landar i frysboxen varje år, är det antal skottillfällen som erbjuds/jagad timme, är det älgarnas allmänna hälsostatus, slaktvikter, reproduktionskvot m.m.?

3.- Hur definierar man en "lagom" älgtäthet, är det antal oskadda stammar per/hektar när beståndet vuxit ur beteshöjd, är det andelen färska betade årsskott, är det antalet/andelen kvalitetsnedsättande stamskador på produktionsskogen årligen, är det hur hårt videarter, asp, rönn m.m. andra viltbegärliga arter betas?

MVH

Alias

• Svar 450
  • Visningar 45k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag fick jag skjuta min första älg, en pinntjur. Förbaskat fin känsla!!

• Första tjuren för mig, och sista för jaktlaget. En grann 12-taggare som tog några steg efter ett skott av 308an. Längtar redan tills nästa år

• Tackar det var grymt spännande 19 pinnar hade den

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Och Norrbottens älgar vandrar sannolikt längre än Kronobergs älgar.

Och hur stor del av marken representerar dessa jagande markägare? Om jag som privatperson har 50 hektar och "Bolaget" har 5000 hektar i området så känns det ju naturligt att de oroar sig mer för betesskador än vad jag gör som inte har skogsbruket som huvudinkomst.

1.Vad är de bakomliggande faktorerna?

2.Tycker jägarna att stammen knappt är jaktbar och att avskjutningen därför behöver hållas nere?

3.Tycker markägarna att betesskadorna är för höga och älgstammen behöver minska genom ökad avskjutning?

4.Är man oense om hur många älgar som finns i dagsläget eller reproduktionskvoten i stammen?

5.Är man överens om vad som är en lagom älgtäthet?

6.Ökar eller minska arealandelen skog i beteshöjd de närmaste åren?

2.-Hur definierar man en "lagom" (avseende både täthet och sammansättning), är det vad och hur mycket som landar i frysboxen varje år, är det antal skottillfällen som erbjuds/jagad timme, är det älgarnas allmänna hälsostatus, slaktvikter, reproduktionskvot m.m.?

3.- Hur definierar man en "lagom" älgtäthet, är det antal oskadda stammar per/hektar när beståndet vuxit ur beteshöjd, är det andelen färska betade årsskott, är det antalet/andelen kvalitetsnedsättande stamskador på produktionsskogen årligen, är det hur hårt videarter, asp, rönn m.m. andra viltbegärliga arter betas?

MVH

Alias

Ja, det gör dom med största sannolikhet.

Vi har ingen bolagsskog på våra marker.

1.Vad är de bakomliggande faktorerna? Felaktiga avskjutningar. Ko ist för tjur t. ex. Ev. tjuvjakt är en annan faktor. Viltstängsel efter E4:an Kalix-Töre utan viltövergång och då blir det mycket skogsskador på s. sida om E4:an mot Bottenviken.

2.Tycker jägarna att stammen knappt är jaktbar och att avskjutningen därför behöver hållas nere? På vissa ställen ja skulle jag tro. Hade vi haft en viltövergång tunnel/bro öster om Kalix så hade det nog varit annorlunda med betesskador s. om E4:an.

3.Tycker markägarna att betesskadorna är för höga och älgstammen behöver minska genom ökad avskjutning? Det har dom haft redan på s. sida om E4:an och dom gnäller fortfarande.

4.Är man oense om hur många älgar som finns i dagsläget eller reproduktionskvoten i stammen? Vet ej, men jag skulle kunna tro det.

5.Är man överens om vad som är en lagom älgtäthet? Vet ej, eftersom jag inte har hört något nytt från ÄFG jägarrepresentant.

6.Ökar eller minska arealandelen skog i beteshöjd de närmaste åren? Vet ej.

Eftersom jag inte är så insatt i alla dina frågor så avstår jag att besvara dom nedanstående följdfrågorna.

Publicerat

Har ungefär 20-30 älgar på td som ifjol, längtar satan till sept nu!

Publicerat
  • Författare

LST Norrbotten gick på ÄFG förslag om tilldelning. 17+17 blev det på 5089 ha. :down:

Tydligen ska vi skjuta sönder hela stammen och inte ha kvar några till kommande år. :mad::down:

Är det någon annan som vill veta sin tilldelning över ÄFO 5 å har jag alla tilldelningar från Haparanda till Råneå?

Publicerat

oj 17+17, vi har 7+7 på typ 3500 ha.

Publicerat
  • Författare

oj 17+17, vi har 7+7 på typ 3500 ha.

Jepp och det är vad ÄFG vill att vi ska skjuta och enl. våran egen bedömning så är 14+14 mer lagom.

Publicerat

jo 17+17 lät ut att vara lite för mycket.

Risken är ju att det blir dåliga jaktsäsonger framöver om man skjuter allt för mycket.

Publicerat
  • Författare

jo 17+17 lät ut att vara lite för mycket.

Risken är ju att det blir dåliga jaktsäsonger framöver om man skjuter allt för mycket.

När vi ingick i ÄSO så sköt vi mellan 14+14-18+18 under 10 års tid och än har inte älgarna tagit slut.

Jag vet inte hur det gick med älgdöden i Överkalix i vintras.

Alltså inget slutresultat ännu, men jag har tänkt att ringa och höra mig för hur det slutade med alla döda älgar som hittades i April.

Det var mer än 20 döda kroppar då. :sad:

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6867799

Publicerat

jag läste om det där och de var verkligen inge bra att det dog så många och de har säkert dött ännu mer som bara inte har hittats :(

Publicerat
  • Författare

jag läste om det där och de var verkligen inge bra att det dog så många och de har säkert dött ännu mer som bara inte har hittats :(

Nej, det var verkligen inte bra! Överkalix är en stor kommun så det finns nog en hel del som dom inte har hittat ännu el. som nalle har gjort slut på.

Publicerat

jo det är mycket skog, men man kan ju alltid hoppas att det inte är så många till som har trillat bort.

Publicerat
  • Författare

jo det är mycket skog, men man kan ju alltid hoppas att det inte är så många till som har trillat bort.

Ja, man får verkligen hoppas att det inte är alltför många till som har fått sätta livet till.

Publicerat
  • Författare

Tilldelningen kommer här när allt är färdigt i länken.

http://algweb.lst.se/ax.asp?lst=25

:smile:

Publicerat

Blev en kväll på banan med Magnus Dahl här på forumet. Och eftersom vi är yngst så fick vi sitta nästan hela kvällen och markera :dry: Men några serier blev det och dom satt där dom skulle!

Uppskjutet och klart :) Så nu kan det få bli höst :biggrin:

Publicerat

Har varit och travat in veden vid jaktkojan som jag högg, kapade, och klöv i våras.

Jag och en till gjorde en översyn av elverket och kylaggregatet(till kylrummet).

Vi reste även på ett torn som blåst ner och delvis sönder i vinterns storm. Jo högg lite passved också.

Sett en fjoling...

Jag har inte hört något om årets tilldelning än, knappt dom lyckats sätta ihop folket i det nya systemet än...

Vi har tidigare haft 4 eller 5 stora och fri kalv på våra 1100ha, tidigare år. Men dom såg 17 älgar på en 1/3:e del av marken vid flyginventeringen av stormskador i vintras. Förmodligen vandringsälgar som sökte sig till stormfälld skog..... Samt att det gjordes en större avverkning i det området strax innan och under stormen.

Blir intressant och se hur mycket vi ska skjuta i år......

Publicerat

Jo just ja...... Bonkade ett 100 tal plugg också.

• 2 weeks later...
Publicerat

Har tränat skytte och hunden nu i sommar och är taggad som fan! :woot: Snälla kan de inte bara bli september :yes:

Mvh

Publicerat

Har tränat skytte och hunden nu i sommar och är taggad som fan! :woot: Snälla kan de inte bara bli september :yes:

Mvh

Håller fullständigt med. Vi har aldrig kunnat träna hundarna så bra som i sommar eftersom att det inte har varit någon värme direkt. Så är taggad som fasen men nu är det nästan bara en månad kvar så håll i hatten snart smäller det;)

Publicerat

Håller fullständigt med. Vi har aldrig kunnat träna hundarna så bra som i sommar eftersom att det inte har varit någon värme direkt. Så är taggad som fasen men nu är det nästan bara en månad kvar så håll i hatten snart smäller det;)

Är taggad på att börja filma jakterna också då jag köpte kamerastället till bössan :D
Publicerat

Är taggad på att börja filma jakterna också då jag köpte kamerastället till bössan :D

har du provat det något än? :)

Publicerat

Nej, det var verkligen inte bra! Överkalix är en stor kommun så det finns nog en hel del som dom inte har hittat ännu el. som nalle har gjort slut på.

Låter ut som att min första älgjakt i Överkalix kan bli spännande

Publicerat

har du provat det något än? :)

jo jag har haft den på då jag jagat men jag har inte skjutit nåt me den :D
Publicerat

okej, om den funka bra så ska vi ta och börja filma jakter tillsammans :)

Publicerat
  • Författare

Låter ut som att min första älgjakt i Överkalix kan bli spännande

Ja, det kan den säkert bli och det är gott om nalle där uppe också, så jag hoppas att du har laddat ordentligt skarpt. :thumbsup:

Var i Överkalix?

• 2 weeks later...
Publicerat

Oj så man börjar längta nu, den 3 sep sitter man på pass igen och väntar på att Älgen ska smyga sig förbi. Har troligen ett nytt hett pass i höst