Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 12/13

Featured Replies

Publicerat

Tackar!

Jag fick god hjälp av en måne som öste på för halvfullt :thumbsup:

Utan den så hade det varit becksvart nu kunde jag se att det inte var en stövare :cool:

• Svar 922
  • Visningar 92,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vandrandegnun
    Vandrandegnun

Sådärja, håll tillgodo!

• 23:00 på Luciakvällen så kom denna gynnaren fram till min åtel och blev där

• Satt ett par timmar i kojan. Vid 02:45 kom det en tik smygande mot åteln. Skickade iväg lite bly och räven bet i snön direkt. Tiken saknade höger hörntand i överkäken. Idag är det stjärnklart h

Posted Images

Publicerat

En liten fråga som dök upp i skallen :) hir är det med surströmming? Fungerar det till åtel eller är det lite som en myt? :)

Publicerat
  • Författare

Ska man köra igång en ny åtel är surströmming bra eftersom det lockar räv på långa håll men dom äter det inte.. Iaf inte rävarna som går på min åtel

Publicerat

En liten fråga som dök upp i skallen :) hir är det med surströmming? Fungerar det till åtel eller är det lite som en myt? :)

Förmodligen är mört/gädda eller whatever minst lika bra, är nog bara vi med våra kassa näsor som tycker att just surströmmingen skulle vara någe bättre...räven har som bekant en bättre nos.
Publicerat

Ha prova surströmming, enda som ja tyckte var att åteln dog av. Så ja lär aldrig mer testa de, tycker däremot att gädda som börjat surna lite lätt är nått som Mikkel gillar skarpt, Dock bara min erfarenhet!

Stavat av iPhone i Tapatalk

Publicerat

Sex timmar i kojan och inte ett hår. Det snöade inatt så jag åkte runt och kollade lite men det fanns bara ett färskt rävspår. Tretton skjutna sen första augusti av mig och kompisen nu syns effekten av förra året och det här årets avskjutning.

Publicerat

Här ikring så finns det de som tycker jag ska sluta skjuta räv för att de ska kunna jaga med stövare istället.

De menade att det var helt tomt på räv när förra säsongen avslutades.

Konstigt att jag fortfarande hade räv på åtlarna då!!??! flera individer dessutom.

Förra året sköt jag 7st och det hade blivit fler om snön varit mer hjälpsam men endast 3 var från det område som stövarjakten var aktuell 2 av dem var skabbangripna.

Mitt samvete är rent.

I år har det blivit 5 so far alla inom stövarjaktens område och 2 av fem har varit friska.

Känns fortfarande som mitt samvete får vara rent.

Dessutom har jag sett räv idag och på ett helt annat område så finns det nygrävda gryt. om inte deras stövare kan hitta räv så gör jag det :cool:

Publicerat

110 rävar de är respekt de! :D

Publicerat

Man slutar aldrig att förundras över hur många jägare tänker. Den som orkar sitta uppe och vaka eller locka räv ska man lyfta på hatten åt och tacka för engagemanget och den hjälp åt övrigt vilt som han utför inte gnälla över att det blir för lite räv för någon hund att driva. Förra säsongen sköt jag och kompisen 110 här i gällivare på lock och han sköt 30 till på lock i sin sommarstuga. Nu syns det en liten ökning i harspår mot tidigare.

Jag misstänkte att det fanns lika tänkande här på forat :thumbsup:

Det ska tilläggas att de som jagar med hundarna inte ens skjuter när de får chansen så de kanske tar 2 rävar under ett bra år för dem (på denna marken) vilket jag ser som väldigt lite med tanke på att vi inte har särskilt mycket Hare ,Fasan och dylikt.

Rådjuren har ökat det senaste :thumbsup: men vi har ju mycket Vråk och Korp osv så det blir kanske inte så stor ökning på Hare och Fasan än men något ska väl rävminskningen göra.

Publicerat

Kan undra om det finns räv på åteln i dag??

Jag var nere och placerade dit lite grejer som ingen utom räven vill lukta på :sick: så om det är någon i närheten så kommer den kanske tidigt!!

Det får bli en sittning tror jag :cool:

Publicerat

Hur i helsike mycket tål en räv? Sköt på en som kom smygande i riset. Som det small så blev det svanstippar och tassar snöras och ett jäkla liv. Väntade ett tag och förväntade mig att finna en död räv men icke det. Däremot så låg det hårtussar skit och en sträng med blod som jag följde i en kilometer. Räven har tagit sårlega vid flera tillfällen och det såg ut som att man haft en hink med blod och en flaskborste som man doppat och svängt fram och tillbaka i spåren med en kontinuerlig sträng och rejäla pölar under granar där den lagt sig. Håret tyder på en låg träff men ändå såpass bra att det rivit upp ett rejält hål i buken. En 40grains V-max i 1050m/s ger ganska ordentliga sårskador. Följde spåret till den gått över en djup bäck på en stock som låg tvärsöver. Där fick jag lämna men tänker fortsätta imorgon när det går att se något då terrängen består av kattskallar med djupa vattenfyllda hål och en sumpbäck som är djup och ibland bottenlös. Tänker inte riskera att paja mitt opererade knä även om jag ogillar att lämna skadat vilt.

Publicerat

Lycka till imorrn. Går nog fint.med allt det blodet:)

Sköt du med 222? Nöjd annars

Publicerat

Jo jag sköt med 222. Måste bygga om bänken så att det går att göra en normal anläggning och bara jag får min 6mmXC så ska jag lämna in den andra på ompipning då det sitter en boforspipa i den och jag upptäckt att den skjuter melan fem och sju cm till höger när den blir riktigt kall. Men nu var det plusgrader och jag hann inte sitta så länge heller. Känns jäkligt surt just nu. Jag har kollat kartan och bäcken delar sig ovanför det ställe jag sköt på och rinner ihop nedanför så räven är på en ö av tät granskog. Måste ta med mig vadarbyxorna för att kunna färdas där. Jag är helt säker på att räven ligger död nu. Den mängd blod som den tappat måste göra den medvetslös och död inom kort då det runnit ut blod från den. Bara det inte kommer för mycket snö under natten.

Publicerat

Dax att plocka fram vorstehen Nils !

Publicerat

Dax att plocka fram vorstehen Nils !

Jo det hade varit det enklaste men tiken är slut som artist då höftlederna verkar ha tagit stryk. Har fått ta över en hanhund för två dagar sedan men jag har pratat med ägaren och han säger att hunden är för vek att ge sig på en räv.

Publicerat

Jo det hade varit det enklaste men tiken är slut som artist då höftlederna verkar ha tagit stryk. Har fått ta över en hanhund för två dagar sedan men jag har pratat med ägaren och han säger att hunden är för vek att ge sig på en räv.

Tråkigt när man måste avbryta, jag har varit ute för det också.

Det blir ingen bra nattsömn innan man rett ut det.

Hoppas det löser sig.

Publicerat

Jag satt själv 4,5 timme igår men eftersom det var första gången för säsongen som jag använde Blue caten som värmekälla så vaknade ca 1100 flugor som inte var direkt diskreta.

När värmaren varit igång i 15min så drog den första igång , det lät som om någon försökte såga sig ut med en sticksåg eftersom allt annat var knäpptyst :dry:

Efter att ett 20 tal till vaknat så började jag expidera de som kom ut på kojans fönster och avtecknade sig som siluett , Räven lös med sin frånvaro medan ljudliga krasande avbytte varandra :sick:

Så fortsatte även resten av kvällen men då hade jag också rensat en försvarlig mängd flugor så fönstret nu behöver en rejäl putsning.

Alla kvällar blir inte som man hoppats!!

Publicerat

Dagens eftersök visade vad som händer om man är skadad räv där det finns mycket artfränder. Jag tog en hund, hagelbössa och GPS och åkte ut på förmiddagen. Hundra meter från platsen jag blev tvungen att vända igår hittade jag det här. Räven har lagt sig under en gran i sårlega men har blivit hittad av minst två andra rävar av spåren att döma. Jag ringde även en kille med en korthårig skarp vorstehtik som följde bakspåret och sökte av alla spår runt ikring. Vi ringade platsen men utan att hitta en enda indikation på att det gått ut någon skadad räv. Det är däremot blod hårtussar och hårdtrampat av rävtassar på en yta av ungefär tjugo meter i diameter. Räven är nog helt eller delvis uppäten och sedan nergrävd det som är kvar.

post-59-0-84361400-1353847767_thumb.jpg

post-59-0-35191300-1353847806_thumb.jpg

post-59-0-13814300-1353847830_thumb.jpg

post-59-0-59841800-1353847980_thumb.jpg

Publicerat

Recycling !

Publicerat

Ja det är ena jäkla rovdjur. Förra året så lämnade jag två skjutna rävar på andra sidan en myr för att få hjälp dagen efter att hämta dem. Men det fanns inget att hämta då de var nästan helt uppätna. Hade varit kul att hitta mer än bara lite hårtussar men det råder ingen tvekan om att räven slutade sina dagar där. Skönt att slippa behöva grubbla och må dåligt över att inte veta om den fortfarande plågas.

Publicerat

Ja det är ena jäkla rovdjur. Förra året så lämnade jag två skjutna rävar på andra sidan en myr för att få hjälp dagen efter att hämta dem. Men det fanns inget att hämta då de var nästan helt uppätna. Hade varit kul att hitta mer än bara lite hårtussar men det råder ingen tvekan om att räven slutade sina dagar där. Skönt att slippa behöva grubbla och må dåligt över att inte veta om den fortfarande plågas.

Inte mycket övrigt att göra där!

Verkar som naturen själv fixade det själv..

Det ser ut som det finns fler rävar att vaka på då!

Publicerat
  • Författare

Exakt samma hände mig i vintras. Sköt en räv som föll på plats, på morgonen dagen efter skulle jag hämta den och då låg den inte kvar. Spårade släpspåret på egen hand och efter 300-400 meter tog spåret slut och snön var alldeles packad av rävspår. Hämtade stövaren och spårade och där jag slutade/ inte hittade nått mer spår , där började hunden att gräva och grävde fram en halv räv. Resten hade rävarna tagit hand om :geek:

Publicerat

Men den blir ett streck i statistiken ändå. Räknar till 8 skjutna hittills. Men nu blir det eftermiddagsvecka och tolvtimmarshelg så det blir lugnt i veckan på rävfronten.

Publicerat

Finns hopp om snö denna vecka, åtminstone hotar dom med det närmare helgen....men först lite regn tydligen.