Publicerat September 18, 201510 yr Författare MRP, eftersom min QL är utlånad och datorn kraschat så körde Mike simuleringen åt mig. Input var att jag ville köra med 140 ballistic tip och ladda upp till 3900 bar. Med en laddning strax under 100% fick Mike ut att jag skulle ligga på rätt sida 3900 bar och nå hastigheter i det önskade intervallet. //Henrik
Publicerat September 18, 201510 yr Författare Hmm, att det sedan tuggar en del pipa med dessa tryck och farter vet vi ju också men med tanke på att detta främst är tänkt att bli en jaktbössa räknar jag med att den håller 2-3 år innan det är dags för ompipning. //Henrik
Publicerat September 18, 201510 yr Jo det är enligt mig lite lynnigt i precision också och batcherna skiljer sig åt en del men helt ok för jakt.
Publicerat September 18, 201510 yr Författare Har du något bättre förslag till 140 grains kulor? //Henrik Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat September 23, 201510 yr Författare Efter inte så lite velande köpte jag idag en Kriegerpipa och laddverktygen i 6.5x55 improved. Tanken är att med 65 cm pipa nå den önskade prestandan med 140 grainskulor utan att behöva använda dubbelbaskruten. En av anledningarna till att jag valde improvedvarianten av x55 hylsan var så klart att det var smedens eget förslag. Målet är 860-870m/s med 140 grains BT //Henrik
Publicerat September 23, 201510 yr Har du något bättre förslag till 140 grains kulor? //Henrik Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Vv kruten ligger mig kärt och speciellt n160. Enligt mig är det fruktansvärt stabilt.
Publicerat September 23, 201510 yr Författare Tanken är att nå 860-870m/s med 160 eller 204[emoji106] Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat September 23, 201510 yr Bör inte vara några problem. N-160 är inte optimalt för fart men det går om man laddar med koll och följer noggrant farten genom stegen. Farten får absolut inte stagnera. Nu rekommenderar jag det inte men jag laddade 9 gram till över 940 m/s i min 6,5-06 och lite till i min 6,5x284 med n 165. Dom riktigt bra resultaten kom bara med Vv krut. Glöm inte att testa först med standardhatt. Magnum gör sig bättre i 6,5x55. Jag har en rätt nyupptäckt metod för ff och hur den spelar mot laddvikten. Gör patronen för lång, stäng slutstycket fem gånger och sätt efter det in kulan 0,2-0,8 mm (tre olika längder mellan det intervallet vid test). På halsen ska två st rektangulära sotmärken finnas, ju skarpare desto bättre. Med dom tre ff längderna borde en tendens synas om vilken som passar bäst. Om det inte syns alls är laddvikten fel. Även necktension är viktig och kan hjälpa om sotmärken är oförändrade och diffusa på dom olika colen. En mindre bussning och kör om. Jag fick köra tre steg ner från den vanliga bussning för att hitta det på min senaste laddning. Detta är en lite mer komplicerat sätt att hitta en ocw laddning i ocw laddningen om man säger så. Ofta ligger precisionen väldigt stabilt även vid förändrade förhållanden och man brukar få ur exakt all precision som är möjligt att få ut. Det är dock ingen metod för stressade människor och man får komma ihåg att tavlan aldrig ljuger. Visar den jämnare resultat med en annan metod bör man välja den inte min. Tex är min 338-06 en så oharmonisk kaliber att intensivt laborerande med den bara visat att jag inte kommer att äga en kaliber baserad på 30-06 hylsan igen.
Publicerat September 24, 201510 yr Författare Detta är en populär post. Nu känns det som att bössan med 358 win pipan och Leica 1,5-10x42 är rätt "färdig". Den skjuter efter en hel del justeringar runt 25mm på 100m och effekten på vilt har än så länge varit precis så bra som jag hoppades innan jag drog igång detta. Bössan har också blivit rätt lagom att hantera och är väldigt lättskjuten. De två sista justeringarna/kompletteringarna som jag gjort är ett kindstöd med Kydex/Velcro och en skena med spigot för versapodstöd under förstocken. Finessen med Versapodstöden är såklart att dessa finns i flera olika höjder beroende på hur jakten för dagen ser ut och att det går smidigt att applicera dem på passet om det skulle krävas. Så här ser det ut i dagsläget: Nu är det enda kruxet att det verkar vara helt omöjligt att uppbåda fler 180 grains TTSX i .358 så om någon av er sitter på en ask eller två som ni kan tänka er att skiljas från är det bara att skicka ett PM Nu vidtar följaktligen planering och allokering av prylar för den kommande 6.5x55 improved pipan. Det skall bli spännande! //Henrik
Publicerat September 24, 201510 yr Smutt! Har mailat min kran hos oljeshejkerna för att se om de har dina TTSX hemma. Sen om du är intresserad av att sponsra detta syndens näste är en helt annan fråga
Publicerat September 24, 201510 yr Författare Tackar och bugar, visst strider det mot mina principer men det svider ännu mer att stå där utan några skott till bössan. Vi får väl se vad de svarar.. //Henrik
Publicerat September 28, 201510 yr Handla i Danmark? http://www.gunsandpowder.dk/product/barnes-tsx-poly-tip-358-180grain-50box-9780/ Mvh Lars
Publicerat September 28, 201510 yr Författare Jättetack för tipset Lars! Återstår bara att hålla tummarna för att de faktiskt har kulorna på lager så att de kan leverera min order. Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat September 30, 201510 yr Johanssen-Jagd verkar ha 358 180 gr TTSX hemma: http://www.johannsen-shop.de/de/Barnes-50-T-TSX-.358-180grs-BARNES,-alte--35830_257583
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Jag har skickat en fråga till dem, tack för tipset! //Henrik
Publicerat September 30, 201510 yr Jag försökte köpa kulor därifrån för ett par månader sen. Tog lång tid att ens få svar, och svaret löd att dom inte fick skicka kulor utanför Tyskland och Österrike längre pga nån policy... Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Författare Jag har skickat ihåg en fråga jag med så får vi se om jag får samma svar som dig. //Henrik
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Författare Jag fick precis svar att de tyvärr inte kunde skicka komponenter som tillverkats i USA till köpare utanför Tyskland men att det var fritt fram för övriga komponenter [emoji45] Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Jag fick precis svar att de tyvärr inte kunde skicka komponenter som tillverkats i USA till köpare utanför Tyskland men att det var fritt fram för övriga komponenter [emoji45] Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Identiskt med svaret jag fick...trist.Lite konstigt då det finns en uppsjö andra tyska krämare som gladeligen skickar, undrar om dom tolkar direktiven annorlunda eller om det ligger annat bakom? Har sökt efter en annan TSX än du under en tid och naturligtvis passat på att kolla efter "din" TTSX men endast funnit en handlare som hade den i lager till det facila priset av 92€ för 50st... Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Publicerat Oktober 1, 201510 yr En mycket trevlig och lärorik tråd att läsa, även om det tog några dagar. Tack så mycket Henrik. Jag kollade om grauwolf hade dina TTSX hemma men det verkar inte så, han brukar dock vara serviceminded med att ta hem produkter. Spännande att läsa om vad du tycker om gamescoutdtocken då jag är intresserad av den. Mina tvivel är att den är ambidextriös, upplever du inte det som störande?
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Skicka ett mail till Albert@Hunting-Sport.com han är väldigt bra att ha att göra med och håller till i Luxemburg Skickat från min D6603 via Tapatalk
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Jag fick precis svar att de tyvärr inte kunde skicka komponenter som tillverkats i USA till köpare utanför Tyskland men att det var fritt fram för övriga komponenter [emoji45] Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Allt för att göra en 358 win broder nöjd, så kan jag låta styvsonen i Tyskland beställa och skicka dem till Sverige. Om du inte löser det på annat sätt .
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Författare Willgott, jag missade din fråga om gamescoutkolven. Jag uppfattar pistolgreppet som en av kolvens allra största fördelar! Det jag inte riktigt uppskattar är den alltför låga kolvkammen men i övrigt är det en väldigt trevlig kolvform. Sedan är jag väl inte överdrivet intresserad av Edgekolvarna utan kommer utan tvekan att välja en normalviktig kolv om det blir någon mer kolv från McMillan framöver. Rent generellt tycker jag nog att kolvarna från McMillan inte är vad de har varit längre, kanske ett tecken på att man börjar bli en gammal surgubbe? //Henrik