Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Allroundbössa i 358 win?

Featured Replies

Publicerat

Härligt att ha dig tillbaka i skrivande form här på forumet!!!!

Kolven påminner väl lite om PSE-kolven till viss del?

/Må

• Svar 417
  • Visningar 81,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kanske dags för ytterligare en liten summering av bössan och projektet efter ytterligare ett år. Efter ytterligare ett år så kan jag bara konstatera att det mesta blev som jag hade tänkt mig, bös

• Nu blev det äntligen ett test. Nöjd med effekten men vi får väl se hur nöjd jag blir när den är flådd.n..

• Det känns som att det både är hög tid för en uppdatering och dessutom finns det nu lite att skriva om. I fredags var jag och hämtade min T3 i 358 win/6.5x47 hos Robban, på grund av en hel del förändr

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Absolut, 

jag är lite nyfiken på hur du upplevt PSE kolven? Jag funderar på att lägga en ny beställning på en likadan kolv (om du inte vill skiljas från din :wink: ).

I bägge fallen är det frågan om "crossover" kolvar som försöker vara kompromisser mellan stora och tunga "taktiska" skyttekolvar och traditionella jaktkolvar. I mina ögon är just gamescout kolven och PSE kolven två av de mest lyckade kompromisserna i den riktningen. 

//Henrik

Publicerat

:) Den kolven har jag idag! 

Just det jag har också en Gamescout, edge men för Rem 700 lås, ett spontanköp för en tid sedan, iofs svart så det räknas knappt.

Angående den där cross ower varianten på 6,5x47L som ses ovan kan jag konstatera att den verkligen blev snygg./Christian

Publicerat

Gôtt att du är på banan igen, i dubbel bemärkelse!!!

Publicerat
  • Författare

Aha, var det där min gamla kolv hamnade  :tongue: vid närmare eftertanke så visste jag nog om det.

Hur upplever du skillnaden mellan PSEkolven och Gamescout kolven? Om allt faller väl ut så lär jag väl behöva ytterligare en kolv och just nu velar jag lite mellan PSEkolven/Gamescout eller möjligen mcmillans Sako thumbhole men just nu klarar jag mig. En av fördelarna med PSE kolven är att jag har den i handen på mindre än 4 veckor vilket såklart är positivt.

Fredrik,

det känns gôtt att vara tillbaka också. jag får smyga igång mitt deltagande här :cool:

//Henrik

Publicerat

Den gamescout jag har hemma har ett mycket kortare pistolgrepp, tom lite för kort även för mina frökenhänder, iom att den inte är monterad för tillfället är det den enda kommentaren som är negativ som kan göras, utförande och kvalité är som alltid på McM edge saker, den högsta.

/Christian 

Publicerat
  • Författare

Min gamla PSE kolv har ju Edi's egna tolkning av "Kaisergrip" det vill säga att pistolgreppet avslutats med en liten "sarg" i nederkant vilket jag tyckte blev väldigt lyckat, har du några tankar kring det?

//Henrik

Publicerat

Det greppet är rätt maffigt för mig och verkligen ett "stort" grepp men det ger också möjlighet att sätta handen korrekt mot avtryckaren utan att jag måste komma fram för långt med hela handen eller droppa någon, några fingrars grepp mot pistolgreppet, 

tittar man på stocken ser det överdrivet ut men vid test, anläggningstest och torrklicking så känns det väldigt stabilt och passande. /Christian

Publicerat

Fan vad trevligt att se dig här igen Henrik! Välkommen åter :yes:

Publicerat
  • Författare

Sådär, nu har jag haft en trevlig förmiddag på skjutbanan i relativt lugn.

Tanken inför dagen var att kontrollera hastigheter jämfört med QL, att få en känsla för vilka krut som funkar i 6.5x47 och givetvis att "breaka in" pipan. Nu är jag inte en av de allra besatta när det handlar om att breaka in pipan men jag sköt i varje fall inte mer än 3-5 skott innan rengöring. Det innebär att samtliga mina femskottare innehåller ett läskskott vilket kan vara värt att behålla i minnet. Idag blev det totalt 49 skott med 6.5x47 pipan vilket såklart innebär att den inte är inskjuten ännu men summa summarum tycker jag ändå att det gick rätt skapligt.

Resultaten såg ut som följer:

Laddata65x47Lapua_zps2faf2ee1.png

Det visade sig att QL och min pipa har ungefär sammma uppfattningar och vilka hastigheter som skall levereras. Inte någon gång indikerade hylsorna eller tändhattarna att trycken började stiga utan de såg platta och fina ut och hylsbottnarna var i total avsaknad av några utstötarmärken  :thumbsup:

Det innebär att jag kommer att lägga mig på ungefär de här krutmängderna men börja laborera lite grann med friflykten inför nästa besök på skjutbanan. Jag tyckte mig också se att pipan föredrog de lite långsammare kruten 202 och 203B men det återstår att leda i bevis nästa gång.

Dagens bästa träffbild med 120 grains BT och 202 krut

laddning403_zpsaae97ff7.jpg

och här är ett mer karakteriskt utseende, de flesta träffbilder var ganska runda och fina men en och annan var såklart lite utdragen i sida.

laddning406_zps891c5cc9.jpg

Nu återstår det bara att återvända till QL och laddbänken för att se om vi faktiskt kan få till lite vassare precision till nästa gång, om inte annat så börjar såklart pipan att bli lite insliten vilket torde vara positivt för den tekniska percisionen.'

//Henrik

Publicerat

Har du inget n-150 hemma.

Publicerat
  • Författare

Det finns nog både en skvätt n150 och lite n550. Har du några idéer kring hur mycket som bör pytsas i?

Henrik

Publicerat

Har fått fruktansvärt bra och jämn precision runt 37 gr till 120gr och 35 gr till 140gr. Låg rekyl.

Publicerat

Kul att se dig in action igen Henrik! :thumbsup:

Mycket trevlig bössa och stock :wub: Har för mig att min standardladdning i 6,5x47 var 37 grains N150 bakom Scenar 123 för en V0 på 875 (26" pipa). Precisionen var god men mtp att den kardanaxelpipan antagligen saknade pipsvängningar ;) så hände det väl inte så mycket med olika laddvikter.

Blir kul att följa fortsättningen på detta :)

Publicerat
  • Författare

OK,

tyvärr har jag dåligt med 123:or och med 1/9" tror jag knappast att 139:orna stabiliseras?

Däremot har jag gott om 108:or, vad tror ni om det?

Har någon av herrarna känsla för hur långt från bommarna 108:orna brukar trivas?

//Henrik

Publicerat

Kör dom lätt i bommarna.

För max precision tycker jag scenar L funkar mycket bra.

Publicerat
  • Författare

Nu är ju mina 108:or från förra årtusendet skulle jag tro :ohmy: och knappast sådana moderniteter som scenar L...

//Henrik

Publicerat

Dom förvånade mig med sin precision. Är billiga som tusenpacken.

Publicerat

Finns 358w till blaser r8?specialbeställning förstår jag. Pris?(

Publicerat
  • Författare

Jag tror knappt att 358 win finns att få i standardutförande till någon bössa nu för tiden utan det blir ett customprojekt. Priset är en fråga för dig och den tilltänkta smeden.

//Henrik

Publicerat

Jag tror knappt att 358 win finns att få i standardutförande till någon bössa nu för tiden utan det blir ett customprojekt. Priset är en fråga för dig och den tilltänkta smeden.

//Henrik

Tack för svaret! Jag ville bara veta utifall att jag skulle köpa något onödigt

Publicerat

Trevlig!

Verkar lovande Scenar 123 är en mycket säker kula för precision och duglig nog för långhåll.

Vad gäller krut tror jag du kommer att finna N150 väldigt likvärdigt med 203b bara lite mindre svart i pipan med VV ;)

Jag skulle nog testa 139 eller nya L136 också tror det finns goda chanser att dessa stabiliserar även i 9"

Publicerat
  • Författare

Lars,

139:or har jag i o f s gott om så det ä såklart bara att prova några laddningar och se vartåt det lutar.

Nu har jag egentligen inte tänkt att denna bössa skulle bli vare sig något långhållsmonster eller en renodlad precisionsrigg utan tanken var att fixa till en lämplig bössa för lite mer precisionsbetonad småviltsjakt inklusive rådjur. Samtidigt är tanken att det skall vara en vettig övningsbössa som jag kan bedriva träning med till en rimlig kostnad.

Jaktligt är jag intresserad av att skaffa mig en tydligare bild av om riktigt lätta monokulor i farter på eller över 950 m/s är en bra ide eller inte. Jag har genom åren skjutit rätt många rådjur med 120 grains BT i strax under 900 m/s och att den kombinationen funkar tilll rådjur VET jag men hur en 100 grains TTSX med ett Vo på över 950 m/s fungerar har jag ingen egen erfarenhet av. Ett steg på vägen var kanske att jag gick från 180 grains kulor till 150 graiins kulor i min 308 win när jag skiftade till Barnes X som det hette en gång i tiden, jag tyckte och tycker att det var ungefär samma effekt i viltet men att kulbanan blev klart mycket bättre. 

Jägarkåren har precis som befolkningen i övrigt en allt för stor benägenhet att följa flocken och att acceptera gamla "sanningar" som när man undersöker de i sömmarna är allt annat än sanna.

En sådan är att "det är farten som förstör" med avseende på köttförstöring, med en konventionell blyspets är det utan tvekan sant men jag har inte upplevt detta när jag skjutit med kopparkulor. Det är också så att tillverkaren i detta fall verkar tycka att kulorna mår bra av så mycket fart som praktiskt möjligt.

Den andra invändningen som man brukar höra när det gäller kopparkulor är att det är för dålig effekt i viltet med dessa kulor, den här uppfattningen är tvivelsutan korrekt om man tänker i banor av att "farten förstör". En 180 grains monokula i knappa 800 m/s ur en 308 win kommer med all säkerhet att leda till låg köttförstöring, långa flyktsträckor och en känsla av "helmantel effekt" (även om den såklart expanderad som den skall).

Sätter man dessa båda tankar mot varandra så inser håller nog de flesta (men långtifrån alla) med om att en vanlig standardkula har ett hastighetsfönster mellan låt oss säga 600 till +800 m/s där den fungerar optimalt och att vi genom att köpa bondade och lite hårdare kulor kan förskjuta detta fönster uppåt en bit. Jag pratar såklart om skytte och jakt med av jägarexamen rekommenderade skottplaceringar och inte om "finskjutning" där det snarast bara är en fördel med riktigt blöta kulor.

Min egen erfarenhet av X/XLC/TSX/TTSX har utan tvekan pekat på att resultatet blir bättre med hastigheter på runt 900 m/s än på 800 m/s (undantaget här är 9.3x62 där 250 grains kulan i 800 m/s har visat sig vara en väldigt lyckad kombination).

Nästa steg blir såklart att undersöka vad som händer om jag ökar hastigheten ytterligare och då gärna över 950 m/s, eftersom jag inte är någon vän av en massa rekyl så kändes en 100 grains TTSX i 6.5x47 som en vettig startpunkt. Kontentan blir att jag i detta fall kommer att försöka skjuta lite rådjur med denna kula även om jag kan få bättre precision med andra kulor eftersom jag helt enkelt är väldigt nyfiken på effekten i viltet.

Vi får väl se hur detta faller ut.

//Henrik