Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Allroundbössa i 358 win?

Featured Replies

Publicerat

För min del får du gärna skriva om dina funderingar och hur/varför du kommer till den slutsats som du kommer fram till.

För min del är detta mycket intressant då jag själv inte har den kundskapen och erfarenheten och detta hjälper mig i mina funderingar framöver.

/Fredrik

• Svar 417
  • Visningar 81,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kanske dags för ytterligare en liten summering av bössan och projektet efter ytterligare ett år. Efter ytterligare ett år så kan jag bara konstatera att det mesta blev som jag hade tänkt mig, bös

• Nu blev det äntligen ett test. Nöjd med effekten men vi får väl se hur nöjd jag blir när den är flådd.n..

• Det känns som att det både är hög tid för en uppdatering och dessutom finns det nu lite att skriva om. I fredags var jag och hämtade min T3 i 358 win/6.5x47 hos Robban, på grund av en hel del förändr

Posted Images

Publicerat

Huskvarna 1900, en svensk klassiker som är lämplig för den här typen av projekt. Inköpspris ca 5000 kr. Kräver ett nytt trycke vilket inte är enkelt att hitta och helst ett annat underbeslag.

Funkar i KKC kolven men inte i McMillankolven.

Varför behöver du nytt tryck om du väljer en 1900a? Jag har 2 st båda är justerade till riktigt bra tryck. Sportern har ett tryck som jag kan justera upp till strax över 1kg o ner till knappt 0,5kg. Det andra ligger på 1kg och hur mkt jag kan höja det vet jag inte. Båda är original men det på sportern är enligt uppgift ett som från fabrik ska vara ställt på 0,5kg. Vet inte om det har suttit på en enskottare från början eller om det är beställt så. Bo Walter har byggt bössan iaf.

Publicerat

Varför behöver du nytt tryck om du väljer en 1900a? Jag har 2 st båda är justerade till riktigt bra tryck. Sportern har ett tryck som jag kan justera upp till strax över 1kg o ner till knappt 0,5kg. Det andra ligger på 1kg och hur mkt jag kan höja det vet jag inte. Båda är original men det på sportern är enligt uppgift ett som från fabrik ska vara ställt på 0,5kg. Vet inte om det har suttit på en enskottare från början eller om det är beställt så. Bo Walter har byggt bössan iaf.

Där har du ju fin möjlighet till uppspänningssäkring med :)

Publicerat

alltid lika roligt at följa dina trådar henrik, du har inte funderat på sako 75. jag tycker dom har gått ner på sista tiden till donatornivå på priset och jag skulle nog använt det låsen om jag själv byggt en 358 i dag. men det är nog för att det låset är en personlig favorit.

Publicerat
  • Författare

När det gäller 1900 så har jag ägt två stycken som jag gjorde mig av med för att jag aldrig lyckades få till tryckena samt känt på ytterligare ett antal 1900. Ett fåtal av dem har haft helt OK trycke men majoriteten har varit under alla kritik (enligt min egen subjektiva bedömning). Utbytestrycken finns i princip inte att få tag på till dessa bössor om du inte köper ett Zoli tryck som enligt ryktet skall vara bättre. På minus kontot för dessa kommer också underbeslaget som jag tycker är fantastiskt tråkigt, jag skulle nog sätta det i samma klass som plastunderbeslaget till T3 :cool:

Sako 75 kan jag absolut tänka mig som en riktigt bra lösning men jag har inte haft uppfattningen att de gått ner särsklit mycket i pris, å andra sidan har jag inte kollat efter dem heller eftersom jag trott att de låg för högt i pris för att vara intressanta.

Henrik

Publicerat

Dom måste helt klart fixas för att bli bra. Men dom flesta har väll inte ens skruvat på ställskruven på sina bössor :P Lite osäker men borde inte ett stålunderbeslag från tidiga 1640 passa om du ändå ska ha en ny stock? Osäker på om måtten stämmer i övrigt så ta detta med en nypa salt.

Publicerat

jag har sett några runt 8-9 tusen rostfritt i 308 . man sparar ju in lite också då man enligt mig slipper byta trycke.

tycker även att orginalkolven är ok även om jag hade mcmillan på min.

gillar ta mig tusan allt med den lådan ju mer jag tänker på det, var nöjd med allt nära nog 100%

Publicerat

Väljer du din T3 så har du ju redan den klenare pipan klar. Å andra sidan är .358win snorbillig att öva med och dessutom ger den låg rekyl, frågan är om en klenare pipa har något syfte just för övningens skull mtp vapnets användningsområde.

Publicerat

här hittade jag en syntet 243 för 8900 kr med en snabb sökning.http://www.torsbohandels.com/vapen/lager/Kulgev%C3%A4r_Sako_Enpipigt_.243%20Win%20%286,1X52%29_n_n_n_n_kaliber

Publicerat
  • Författare

Min erfarenhet är att tryckena på 1900 går att förbättra genom lite kärleksfull omvårdnad hos vapensmed men jag har inte lyckats få dem tillräckligt bra. Man kan vända på det hela och konstatera att jag har svårt att se några riktiga objektiva fördelar med 1900 systemen jämfört med övriga system, de är helt klart kapabla men jag har svårt att se att de på någon punkt skulle vara bättre än övriga mekanismer.

Daniel, jag håller som sagt med om att Sako 75 är ett hett alternativ. jag var inte medveten om att de låg såpass attraktivt i pris som nu verkar vara fallet. I jämförelse med T3 som i dagsläget ligger i vinnarhålet så har T3 fördelen (för mig) att den redan står i skåpet (och att du hjälpt mig skaffa blocket för pipbyte). Dessutom kan jag då kombinera t ex 6.5x55 för övningskytte och bockjakt med en 358win för den övriga jakten. Sako har bättre magasin och en allmänt mer gedigen känsla än T3:an även om jag tycker att T3:an visat sig vara "Good enough".

Nu kommer jag nog under alla förutsättningar att ta ned varmintpipan lite grann i profil (eller möjligen byta ut den helt).

Fördelen med T3 låset och dess för vissa så förhatliga radmagasinen är att de sväljer i stort sett vilka patroner som helst och så länge som bottenmåttet stämmer kan man tänka sig kalibrar i allt från 6.5x284 till 9.3x62 och 22-250 utan problem.

Henrik

Publicerat

Att bygga 358w på lång låda känns för mig helt bortkastat... Finns så mycket annat som trivs bättre i långa lådor.

Publicerat

Personligen har jag aldrig stört mig på den lilla skillnaden i lådlängd och därmed vikt. Jag kan däremot konstatera att man vänjer sig vi att ha en kort slutstycksgång... har skjutit mycket med min 1900 i .308 Win., och repeteringen känns därmed "inte rätt" med patroner i standardlängd för mig i en 1900.

Publicerat

När jag började läsa in mig på Win -70 så insåg jag att den bara tillverkats i en enda lådlängd i allt från 222 rem till 375 H&H det som skiljer är dels en insats i magasinet, slutstycksstoppet samt utkastarportens längd. Å andra sidan är inte lådlängden så där otroligt kritisk på denna bössan, framför allt inte eftersom jag inte fokuserat på att få en så kort och smidig bössa som möjligt.

När jag väl kom till insikt om att det jag hade trott skulle vara en kort mekanism inte var det och att jag kunde leva med en lite längre låda på den här bössan började jag fundera på valet av mekanism med delvis nya ögon.

Nu kanske jag missuppfattat, men visst finns Winchester M70 i kort låda?! I följande artikel från 1984 (Guns&Ammo?) står det lite matnyttigt bl a: http://www.thefreeli...l 70.-a03200459

Har själv funderingar på en smidig klass 1-repeterstudsare, men jag tänker mig ännu enklare väg och nöjer mig med 308 Win då den skulle uträtta det jag vill med den äran.

Mvh

Peter

Publicerat

Personligen har jag aldrig stört mig på den lilla skillnaden i lådlängd och därmed vikt. Jag kan däremot konstatera att man vänjer sig vi att ha en kort slutstycksgång... har skjutit mycket med min 1900 i .308 Win., och repeteringen känns därmed "inte rätt" med patroner i standardlängd för mig i en 1900.

Absolut. Dock anser jag den enda fördelen med 358w vara just att den går att få ner i en kort låda, så väljer man istället lång låda faller hela konceptet! 338-06 gör allt som en 358W gör, men bättre, och med mer kulor att välja på, bättre ballistik osv, MEN går inte ner i en kort låda...

Publicerat

Absolut. Dock anser jag den enda fördelen med 358w vara just att den går att få ner i en kort låda, så väljer man istället lång låda faller hela konceptet! 338-06 gör allt som en 358W gör, men bättre, och med mer kulor att välja på, bättre ballistik osv, MEN går inte ner i en kort låda...

Dyrare övningsammo med 338.;-)

Publicerat

Nu kanske jag missuppfattat, men visst finns Winchester M70 i kort låda?! I följande artikel från 1984 (Guns&Ammo?) står det lite matnyttigt bl a: http://www.thefreeli...l 70.-a03200459

Har själv funderingar på en smidig klass 1-repeterstudsare, men jag tänker mig ännu enklare väg och nöjer mig med 308 Win då den skulle uträtta det jag vill med den äran.

Mvh

Peter

Nä nu... Måste komma och dricka kaffe och lura ut dig ur vaniljträsket en gång för alla! :)

Valet i en lång låda är väl snarare en 35 whelen om jag får välja. Säkra upp stigningen så man kan använda 310 gr woodleigh i den. Skall enligt Woodleighs sida gå att skjuta i 720 m/s i kalibern. Med pistolkulealternativet kvar till träning.

Publicerat

Dyrare övningsammo med 338.;-)

Visst, men det talades ju om en finkalibrig pipa också. Och nuförtiden när det ska vara helmantel, och helst spetsig sådan på alla älgbanor, är det inte helt lätt att hitta billiga .357" kulor som fungerar! Har letat mycket, men faktiskt inte hittat något riktigt billigt. Har kanske fått tag på plätterade Speer kulor som kanske kan fungera, men bortsett från dem är det skralt.

35Whelen är ju ett allternativ om man kan tänka sig lång låda...

Publicerat
  • Författare

Om vi börjar med Peters fråga om det inte finns en kort win 70 så är svaret att det finns en kort låda i classic utförande, det vill säga med kontrollerad matning vilket jag är ointresserad av.

Jag har byggt flera bössor runt de små äldre sakolåsen just för att kunna utnyttja de små låsen maximalt.

Det jag insåg är att anledningen till att jag den här gången fastnat för 358 win egentligen inte har att göra med att den går in i ett kort lås utan helt enkelt handlar om att den är välbalanserad, förvisso skulle jag kunna satsa på en patron som kan skjuta tyngre kulor eller ge samma kulor en högre hastighet men i mina ögon gör det inte dem "bättre". Jag har redan en 9.3x62 som skjuter 250 grains kulor i 800 m/s och med ert resonemang är den "bättre" än både 338-06 och 35 whelen, om man istället vill skjuta tunga kulor kan man lassa iväg 21 grams oryx ur 9.3x62 i respektabla hastigheter. Inte sjutton tycker jag att det gör 9.3x62 till en bättre patron. All sådan argumentation om att mer kraft, snabbare kulor och tyngre kulor per definition skulle vara "bättre" gör att man hamnar på ett sluttande plan som leder än till 505 Gibbs eller ännu grövre doningar.

Jag har skjutit 150 grains kulor ur 308 win i många år med goda resultat, samma sak med 250 grains kulor ur 9.3x62. När man skjutit mycket 308 win och upplevt att djuren lägger sig skapligt snabbt vid rimliga träffar blir man allt mindre sugen på att skjuta 9.3x62 när jag inte känner att den extra kraften behövs.

I det här fallet ville jag gå upp lite grann i diameter på kulorna utan att för den skull öka rekylen mer än absolut nödvändigt, för mig och mitt skytte innebär det att såväl 338-06 som 35 whelen är MINDRE lämpade. Andra jägare och skyttar kommer givetvis att komma till andra slutsatser och fastna för andra kaliber och kulkombinationer som är rätt för dem.

När det sedan handlar om att skjuta 358 win i långa lådor så finns det faktiskt lite fördelar jämfört med att skjuta den i korta lådor. En av de tydliga utvecklingarna som vi har sett på kulfronten är att vi numera har fått mer aerodynamiskt utformade kulor med högre BC som klarar av att hålla ihop på ett sätt som vi inte hade när patroner som 358 win lanserades. Då kunde man ladda en 250 grains trubbnos och ändå få plats i ett 71 mm magasin, när jag var i kontakt med Nosler konstaterade de att deras 200 grains accubond är för lång för att kunna laddas i en 358 win om denna begränsas av ett 2.8" magasin men i ett 3" magasin gick det utmärkt. Med andra ord kan den kulan (som känns som gjord för en modern 358 win) BARA laddas i lås som är längre än de klassiska korta låsen. Andra kulor som visserligen får plats i et 71 mm magasin kommer att kunna skjutas i lite högre hastigheter om de får lite bättre utrymme och givetvis ett patronläge som tar hänsyn till att de kan vara lite längre.

Anledningen till att jag valde 358 win var att jag ville skjuta kulor med en vikt på runt 200 grain och skapliga BC i ca 800 m/s, jag ville också att dessa kulor skulle ha så stor diameter som möjligt eftersom dagens kulor med sina höga restvikter penetrerar tillräckligt även med lite mindre tvärsnittsbelastning. Detta skall patronen klara av med minsta möjliga rekyl, den patronen som enligt mitt förmenande då visar sig vara BÄST heter 358 win, För den som vill skjuta tyngre kulor i högre hastigheter finns det såklart andra lösningar som är bättre men det påverkar inte min målsättning.

Den enda patron som kommer i närheten av att vara lika bra är 9.3x57 men den saknar de lite lättare kulor med skaplig b.c. som finns till 358 win.

Henrik

Publicerat

3" magasinbox håller jag helt med om, men skulle ogärna gå till full-lång låda. Ett alternativ som du inte diskuterat än vad jag sett är tikka M55, de har 76-77mm magasin. Fula som styk, men bra trycken. Lite strul med att få tag på vettiga stockar dock.

Publicerat
  • Författare

Visst är det så att en magasinsbox på runt 77 mm hade varit helt optimal men då blir det rätt få lås som blir aktuella.

Fördelen med T3 lösningen är att jag fär en plattform som sväljer det mesta, i och med att jag redan har en 6.5x55 i den bössan känns det väl vettigt att behålla den pipan (om än i nedbantat tillstånd eftersom varmintpipan är för fet för att funka riktigt bra vid stående skytte).

Primärt kommer det så klart att bli en 358 win pipa som skall testas men med T3 plattformen kan jag sedan testa en massa olika patroner om andan faller på. Allt från 338-06 till 22-250 med tvär räffelstigning eller annat kul.

Statusen just nu är att jag mer eller mindre bestämt mig för att gå med T3:an och KKC kolven (osvuret är dock alltid bäst).

Jag har också snackat lite med Robban som i ett svagt ögonblick gick med på att stå för kompetensen i detta projekt, vilket gör att jag nu kan gå vidare med planeringen.

En av de saker som jag inte riktigt processat färdigt ännu är optik, fästen och eventuella öppna riktmedel.

Jag känner att det finns två parametrar som påverkar detta som jag inte riktigt hade tagit med i beräkningen från början när jag vara lite mer färgad av bilden av hur en 358 win "skall" se ut. De allra flesta 358 win byggs säkert för att agera hundförarbössor i ena eller andra formen, jag valde patronen på dess egna meriter och inte primärt för att den går ned i en liten hundförarbössa. Jag kommer alltså att satsa på en "Passbössa" istället :wink:

Den andra parametern som påverkar är att jag satsar på en kolv som är anpassad för att skjutas med kikarsikte snarare än med öppna riktmedel. Jag har genom åren haft några bössor där jag satsat på de öppna riktmedlena, det har varit både RÄZ och Recknagels genomskurna siktesblad som monterats, jag har också övat med dessa på banan för att känna mig trygg i att använda dem men när jag väl skulle använda bössorna var det i princip alltid kikarsiktena som användes. Jag kände mig helt enkelt tryggare i att skjuta med kikare, passar bara bössan till den valda kikaren så ser jag egentligen inga problem med att använda kikare (eller rödpunkt) till all jakt. Undantaget är såklart de jakter där det skall forceras granplanteringar och annat som gör att kikaren är obrukbar när den väl skall användas, lösningen då är såklart att skydda kikaren vilket funkar för det mesta men inte alltid.

Den slutsats jag drar är att jag i vart fall initialt nog avstår de öppna riktmedlen.

Den riktigt intressanta frågan blir vilken kikare som skall monteras på till 358 win pipan, det uppenbara svaret för de allra flesta är nog ett lågförstorande sikte typ 1-4 eller liknande som monteras så lågt som möjligt för att det också skall funka att använda de öppna riktmedel som normalt finns på 358 win. Eftersom jag redan från början tog med räven på 200m som ett möjligt scenario för denna bössa så känns 4 gångers förstoring kanske inte riktigt optimalt även om det utan tvekan funkar.

Uppfattningen att man behöver ha en så låg lägsta förstoring som möjligt har jag förståelse för om vi pratar om hundförare men för oss övriga vill jag nog sticka ut hakan och påstå att om vi bara har en bössa som passar och som vi skjutit tillräckligt mycket med så finns det nästan inga situationer som en passkytt inte kan bemästra med 3 gånger eller till och med 4 gångers förstoring.

Sedan mina gamla viltmålsskytte dagar är jag också van att skjuta på i vart fall viltmål med mellan 10-16 gångers förstoring utan problem.

Just nu känns det som att huvudkandidaterna som sikte är antingen Zeiss HT 2.5-10x50 eller Z6i 1.7-10x42 och jag lutar nog mot zeissen för närvarande. Jag är inte orolig för att jag inte kommer att hinna med om jag drar ned siktet till 2.5 och då får jag möjlighet att vaka lite gris i havreåkrarna utan problem. Om man sedan väljer till en ASV ratt så öppnar sig en del nya möjligheter även för en trött 358 win.

Följdfrågan blir naurligtvis hur detta skall monteras och om det skall kompletteras med ett aimpoint eller liknande, här velar jag fortfarande en hel del. Om jag inte skall plocka av och på kikaren i ett kör så gillar jag "skenmontagen" från DNZ skarpt http://www.dnzproduc...mounts/tikka-t3

Om jag skall komplettera normalkikaren med ett aimpoint eller liknande så behöver jag en annan lösning och då blir det såklart någon form av avtagbart montage men det har jag inte riktigt funderat på ännu.

Tror det var allt för denna gången.

Henrik

Publicerat

Personligen skulle jag inte skippa de öppna riktmedlen... precis som du konstaterar jag att jag sällan använder dem. I mitt fall mycket därför att jag känner mig säkrare med kikare, även om jag håller ihop tillräckligt med öppna riktmedel också under träning. De gånger man tar riktigt täta pass och i princip har 10 meters lucka där djuren ska ut känns det rätt att kunna plocka av kikaren. Samma sak om man halkar på en berghäll på väg ut och slår i bössan. En "multi purpse gun" tycker jag ska ha bra, tåliga öppna riktmedel som back-up. Kostar dessutom litet i sammanhanget, och ser rätt ut...

My two cents...

Publicerat
  • Författare

Fredrik,

efter det att jag skrev mitt inlägg fick jag ett PM från Herbert där han länkade till en tråd där han visade sina nya Truglo riktmedel och de såg såpass intressanta ut att jag började vackla i min inställning.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=149492 (från Iphonen kommer jag inte åt funktionen att klistra in länkar på rätt sätt).

Det innebär å andra sidan att jag måste börja fundera på riktigt bra avtagbara montage...hmm...

Tål att tänkas på!

Henrik

Publicerat

Mmm... det satt ett sikte med tre lysande punkter på min nya dubbelstudsardrilling, men det tyckte jag faktiskt blev litet svårt att se i vissa lägen. Har just bytt till ett rakt vitt streck, där man sätter det röda lysande kornet ovanpå. Funkar bättre, men har inte hunnit träna tillräckligt med det ännu.

Nåväl, beror ju litet på hur man jagar; vore dock extremt irriterande i mitt fall om man är iväg på femdagarstur långt in i Härjedalen och slår sönder kikaren. Med öppna riktmedel går det alltid att fortsätta jaga, om än med begränsningar.

Publicerat

Skjuter numer alltid 4-5 smällar minst på skjutbanan med de öppna riktmedlen. Brukar skjuta på 45-50 m ungefär. Skjuter "hagelanläggning" alltså upp och klämmer av skottet som en bekräftelse att allt hamnat på plats. Brukar ligga inom den klassiska snusdosan väl centrerat på tavlan så förtroendet för dom öppna börjar ge mig ideer att gå med kikaren i fickan och hänga på den vid behov och inte tvärt om. På fasta pass sitter däremot kikaren på även i fortsättningen.

Publicerat

Blir sugen på att hämta hem min 358win så jag kan börja skjuta och bli lite överens. :)