Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

exabits småvilts- och skytteracer

Featured Replies

Publicerat

Tänkte att jag lyfter ut skrivandet runt denna bössa från min dagbok eftersom det kunde vara kul att ha detta samlat på ett och samma ställe.

Ändamålsdeklaration med projektet

Att sätta ihop en pjäs för liggande skytte med en fabriksbössa och dess originalpipa som grund, vilken ska användas till följande, i fallande prioritetsordning (viktigast överst):

1. Lockjakt på räv över öppna ytor

2. Jakt på rådjur på lite längre håll (detta är lite luddigt och potentiellt kontroversiellt uttryckt, men jag menar hur som helst att bössan ska användas på pass där avstånden överstiger 100 meter. Bössan kommer inte användas i torn där maxavståndet är 100-150 meter).

3. Allmänt stabil predatorbössa för kråkor etc.

4. Långhållsskytte på ffa plåtmål upp till drygt 750 meter

5. Fältskytte i kikarklassen

Fokusen ligger primärt på jakt men givetvis kommer jag pyssla en hel del med övningsskytte i olika former eftersom detta är en absolut grundförutsättning för att jaga på längre håll. Som jag ser det så gäller det att öva en hel del på rådjursfigur och liknande på 300 meter för att kunna ta ett skott mot vilt på 200 meter. Dvs enligt devisen "Train hard, fight easy". Jag har redan pysslat en del med bukskytte och fann för några månader sedan att jag åter saknade en vettig bössa för liggandeskytte efter att jag bytte in TRG:n i våras.

Plattform

Jag tröttnade lite på TRG:n när jag hade den då den var lite väl "extrem" skyttebössa. Vad jag menar med det är främst de estetiska aspekterna - den såg i mina ögon inte ut som en jaktbössa. Vad gäller ergonomi etc. så fanns dock inget övrigt att önska. Det jag är ute efter i detta projekt är en lite mer "normal" bössa som kanske inte väcker lika mycket uppmärksamhet. Under resans gång har jag blivit rejält inspirerad av grabbarna på Gunwerks och deras härliga LR-1000 bössa:

lr-1000.jpg

www.gunwerks.com

I mina ögon en riktigt snygg jaktbössa - stilren utan en massa onödigt bjäfs :wub:

Jag scannade igenom utbudet i september och hade redan Remington 700 Police på näthinnan då jag tycker att de är läckra. Tycker heller inte att Remington är tråkiga på något sätt - det är ju ingen Sauer 200 STR vi pratar om liksom :tongue: Därför började jag plöja igenom Torsbos sortiment av Remington 700. Just Police fanns bara i 223, 308 Win och 300 Win Mag varav ingendera var särskilt intressant, vilket jag utvecklar nedan...

Kaliberval

Efter att på egen hand (med TRG:n på 750 meter) ha insett att 308 Win verkligen ÄR världens sämsta långhållspatron så var den inte med på shortlisten för detta projekt överhuvudtaget.

Patronen i kaliber 30 jag däremot kunde tänka mig var 300 Win Mag. Laddad med A-Max 208or får man en mycket respektabel ballistik på längre håll. MEN, den enda anledningen till att välja denna patron är om man behöver denna energi i målet, och det gör inte jag eftersom inget större än småvilt ska jagas. Just klass 2-aspekten gör att man kan minimera rekylen vilket är klart önskvärt.

7mm RM är en mycket potent kaliber med marginellt lindrigare rekyl än 300:an, men även denna har onödigt mycket energi down range. Hade jag kunnat finna en sprillans 700 Police kamrad för denna patron så kanske jag hade gått på det spåret, men nu fanns det inte. Torsbo har iof sig en VSSF hemma i kalibern, men den bössan har jag redan haft och den har ett otroligt fult patronläge från fabrik. Efter bara två Jaktmatch genom loppet bestämde jag mig, i samråd med Robban, att låta Torsbo få tillbaka denna då hylsorna visade på mängder med konstiga verktygsmärken etc.

223 Rem var med bland alternativen ett kort tag. Det är en mysig patron med härligt låg rekyl, billiga komponenter, etc. För rådjur och räv upp till 200-300 meter är kalibern mycket väl lämpad. Problemet är dock att punkterna 4 och 5 i Ändamålsdeklarationen ovan gör att denna patron direkt blir helt ointressant. Det är tillräckligt svårt som det är på en fältskjutning, och med en 223:a med standardstigning skulle enda följden bli att de gråa håren kom fram allt fortare. Jag skulle kunna ha tänkt mig en 223 (eventuellt AI eller varför inte en 22-250...) med stigning nog att skjuta A-Max 75 eller 80-grainare, men det skulle kräva en custompipa och det ville jag helt enkelt inte vänta på.

Hade Remington kamrat sin Police eller VSSF II i 260 Rem eller 6,5x55 hade jag definitivt kunnat tänka mig en sådan, men det var bara att slå ur hågen.

Nä, inspirerad av ffa Mad Mike och Thomas Haugland "Roe" bidde det en 243 Win. Kollade några olika alternativ på plats på Torsbo, men den som kändes mest intressant för framtiden var en ny 700 SPS Varmint som jag också slog till på. Klämde även på en Weatherby Mark V Super Varmintmaster som dock inte hade rätt känsla, och även en Sako 75 Varmint som var helt gudomlig. Hade jag inte tänkt att bedriva 99% av skyttet med denna bössa i liggande utan i bänk och jakttorn så hade jag definitivt köpt Sakon istället. Mycket bössa för pengarna och en helt annan finish än "ful-Remington", samt ett väldigt bra magasin. Sakon var dock begagnad och endast Allah vet hur många skott den pipan avverkat, även om den såg väldigt fräsch ut. Nåväl - jag lämnade Torsbo med en licensansökan på en Rem 700 SPS Varmint med den härligt ihåliga och plastiga stocken...

Ett 100-pack wunderschöna Lapuahylsor beställdes från Skytteprecision (här tillsammans med de blytunga NF-ringarna):

post-296-0-29078300-1354548377_thumb.jpg

Kula

I 6 mm finns det enligt mitt sätt att se på saken inte så värst många alternativ. Jag bestämde i ett tidigt skede att jag ska ha en och endast en kula till all jakt och allt skytte. Tror det är vettigt att plugga in ballistiken hos en enda laddning - ffa för jakten. Och mindre klyddande med laddningar - jag behöver inte spara hylsor här och var "ifall att", utan det blir att alltid ha ett lass "enhetspatroner" uppladdade och klara. Mitt förstahandsval hade definitivt varit A-Max 105, men det är tyvärr tveksamt om denna kula öht stabiliseras av originalpipans stigning på 1-9 1/8". Därför var jag tvungen att gå ner i vikt/längd men ville ändå ha en plastspets eftersom jag fullkomligt avskyr deformerbara blyspetsar.

Roes YouTube-klipp hade sen flera år tillbaka redan sått ett frö i mitt huvud - V-Max 87. Dessa kulor har en förvånansvärt hög bc för att vara en varmintkula - nästan 0,4. Det är inte så imponerande jämfört med en A-Max 105, men det är riktigt bra jämfört med de flesta andra kulor i den viktklassen och uppåt 100 grains. Hade Hornady haft vett på att göra en boat tail på sin SST 95:a så hade det istället blivit en sådan, men nu skapar flatbasen istället för mycket turbulens vilket tyvärr sänker bc:n som en sten. Vad som mer talar för V-Max:en är givetvis att det är just en varmintkula, med allt vad det innebär för restvikt och minskad risk för otrevliga rikoschetter vid rävlock på öppna fält exempelvis. Här ser man tydligt med blotta ögat hur mycket slankare 87-grainaren är jämfört med 65-grainaren:

post-296-0-33026400-1354545274_thumb.jpg

Man kan tycka att V-Max till rådjur är direkt osmart, men vad jag förstått av Roe så ska det funka utmärkt. Dessutom är A-Max hyllad för långhållsjakt och tittar man på ett tvärsnitt av en sådan kula så är manteltjockleken misstänkt lik en V-Max.

Längre fram i tiden är planen att gå över till A-Max 105 pga den överlägsna ballistiken (minimal vindavdrift) - hur man löser den biten skriver jag lite om längre ner.

Stock

Direkt i affären blev jag illamående när jag hanterade bössan med originalstocken. Jag började därför leta efter en ersättare på forumen. Fann ganska snart en HS Precision-stock som huserat en Rem 700 Composite (den där bössan med hiskeligt tjock pipa omgiven av kolfiber). Tänkte att även om pipkanalen i stocken blir lite väl stor så är det ingen som helst nackdel, så jag slog till. Det blir till att använda en stock pack till att börja med och på sikt kanske utrusta stocken med höjbart kindstöd av något slag. Jag hoppas dock slippa det, men det ger sig. Stocken är ganska lik Police och sådär lagom "civil" som jag vill ha den - lååångt ifrån TRG-looken. Vad som mer behöver åtgärdas är stockens längd. Jag kommer att behöva fixa en distans mellan bakkappa och stock på säkert 4-6 cm som det ser ut nu. Stocken är i original något kort för mig och det blir naturligtvis ännu värre när man lägger sig ner och huvudet naturligt kommer närmare låda och sikte.

Original-äckelstocken:

post-296-0-82607700-1354547963_thumb.jpg

HS-stocken:

post-296-0-86369900-1354547973_thumb.jpg

Optik

Jag har haft ett Zeiss Conquest 6,5-20x50 med mildot-riktmedel i ett gäng år nu. Siktet har funkat kanon till jakt och sporadiskt skytte, men är inget att satsa på för mer seriösa tillämpningar såsom kikarfält som jag ser det. Jag har nämnt det tidigare vid flera tillfällen - det jag haft problem med är att rattarna är i 1/4 MOA vilket givetvis inte lirar med riktmedlet. Riktmedlet visar heller inte äkta mil vid 20x utan vid 10x vilket gör att man måste räkna om i huvudet när man mäter ett mål. Inget enormt problem, men icke desto mindre irriterande och ffa jäkligt onödigt. Rattarna går också åt "fel håll" vad mig anbelangar - något som gjort att mina känslor för detta sikte kallnat alltmer.

Jag beslöt därför att sälja siktet för att finansiera ett nytt skyttesikte med alla egenskaper jag vill ha. Det tog inte särskilt lång tid innan ett Vortex PST 6-24x50 FFP beställdes. Detta sikte matchar min kravspec på många punkter:

- Bra högsta förstoringsgrad

- Rattar som går åt rätt håll

- Rejält distinkta klick

- Ett bra MIL-riktmedel med siffror och skalor i ändarna för mer noggrann mätning

- Medförstorande riktmedel som gör att man inte ens behöver fundera på vilken förstoring man är på

- Lägre vikt än mina tidigare Nightforce NXS 5,5-22x56

- Genialiskt enkel Zero Stop

- Bra pris! Ca. 8500 kr.

Siktet har vid en första besiktning tillsammans med optiknörden Münsterlove visat sig motsvara mina förväntningar. Det går givetvis inte att jämföra med ett Zeiss med FL-glas, men å andra sidan är prislappen betydligt roligare att acceptera också. Jag anser att det optiskt är helt i klass med Nightforce (vilket inte nödvändigtvis är något smickrande...) och till drygt halva priset. Det som återstår är att använda siktet ordentligt och se om man hittar några avigsidor. Mekaniskt och kvalitémässigt borde det vara klart underlägset Nightforce. Vortex har ett vred för belysning av riktmedlet som är ganska bra. Dock ser jag lite eller nästan inget behov alls av belyst riktmedel i detta sikte - det återstår att se om det någonsin kommer att användas.

Här är en bild på siktet tillsammans med HS Precision-stocken:

post-296-0-71285300-1354546613_thumb.jpg

Fäste/montage

Jag bestämde mig direkt för en Picatinnyskena med 20 MOA lutning. Lutningen gör att man i teorin kan fästa siktet på bössan och utan att röra rattarna träffa mitt i på ca. 750 meter med en V-Max 87. I praktiken kommer den sneda Remington-lådan/pipan säkerligen ställa till det på något sätt, men det känns iaf väldigt vettigt med en 20 MOA-skena på denna bössa. Picatinny är också gott att ha för att öka justermöjligheterna i längsled med siktet - något som är extra viktigt i liggande där det är svårare (olämpligt) att justera huvudet fram och tillbaka till skillnad från exempelvis bänk.

Vad gäller ringar så fick jag tag i ett par NF-ringar i stål, men de visade sig vara något höga. Jag har nu ett byte på g mot ett par Warne Maxima QD Low som ska sänka siktet så att det hamnar ca. 5 mm från pipan.

Trycke

Många är av åsikten att man genast ska byta ut trycket på en bössa, men sån är inte jag ;) Det sitter ett X-Mark Pro på denna bössa som faktiskt är helt ok - inget släp överhuvudtaget. Jag har provat att justera ner tryckesvikten och även om det kanske inte blev riktigt så lågt som jag hade önskat så kommer jag ge trycket ett ärligt försök. Inte direkt sugen på att lägga ett par tusen på en minimal ändring av tryckets egenskaper.

Benstöd

För tillfället har jag ett par Harris S25C med Pod-Loc. Jag har tidigare raljerat om vad jag anser om möjligheten att förbelasta dessa benstöd på ett vettigt sätt - det går nästan inte utan att vända på benstöden så att de fälls ihop mot lådan istället för framåt. Jag kommer dock att skjuta med dessa och sen, när/om jag tröttnar, uppgradera till ett par Versa-Pod eller liknande med anständiga förbelastningsmöjligheter.

Och sen då?

Har beställt en rostfri 28" LW-pipa genom Robban, närmare bestämt en #2260-28 Remington Varmint .243-8". Detta blir ersättaren till fabrikspipan när denna är slut eller om jag av någon anledning skulle tröttna på den (kanske skjuter skit?). Stigningen på den nya pipan fixar A-Max 105 med bravur vilket kommer bli kanon. Om vi behåller den 28" lång eller kapar lite får vi se. I skrivande stund tror jag att den nya pipan kommer kamras för 243 faktiskt, men 6 XC ligger ju alltid och lurar bakom hörnet. Tycker att dock att 6 XC är lite "tråkig" iom att aaaalla ska ha en, och med härliga Lapua 243-hylsor tillgängliga så ser jag ingen större nackdel att fortsätta med den patronen. Men det ger sig nog om nåt halvår eller två.

Det som återstår nu är att göra break-in på bössan och se vad den går för. Har bett Robban att bädda systemet i HS-stocken också vilket borde vara en vettig åtgärd för att säkerställa åtminstone någon sinnesro. Jag har också märkt att magasinets "läppar" är sylvassa och käkar hylsor. Dessa behövs slipas lite så att de förlorar sin egg (här ser man ett exempel på varför Remington är ett sånt jäkla halvfabrikat jämfört med Sako och andra bössor).

Jag kommer fortsätta uppdatera tråden framöver med allt som händer kring bössan :happy:

• Svar 198
  • Visningar 29,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Problemet är att de inte lär stabilisera i denna pipa, men det återstår att se. Så här glad blir man när man använder Remington 700 och Vortex Viper PST (fan va gammal och rynkig man börjar bli...)

• Nu är 243:ans öde definitivt! Mailat med Christian på Torsbo som svarar snabbt på mail. Reserverade den nya T3 Super Varminten i 308. Fick bild på den så jag slog till och ska skicka in ansökan idag.

• Jag kan hålla med om att Warne Maxima inte är de snyggaste ringarna man kan få tag i, men de är förtroendeingivande och stabila. Synd bara att QD-ringarna är så dyra, min lokale nasare tar nästan 1400

Posted Images

Publicerat

Skoj att du gör ett projekt är rätt bra att samla allt i en tråd vettiga tankar kommer att bli toppen :thumbsup:

Dessa Hs-stockar tycker jag är riktigt fina visst är det den utan dubbelsidig handutfyllnad här?

Tycker man ska bädda alla stockar och att alublock inte skulle behöva det är rent försäljare snack tror det är ännu viktigare på dessa då dem flexar mindre för 100% passning går bara att få via bäddning :yes:

Jag skulle inte lägga mycket energi att breaka in en remington pipa men gör det inte med någon annan heller men klart du kan försöka om det känns skoj :woot:

Publicerat
  • Författare

Dessa Hs-stockar tycker jag är riktigt fina visst är det den utan dubbelsidig handutfyllnad här?

Korrekt ;)

Blir nog minimal break-in - har ingen större lust att stå och gegga med frusen Sweet's 7,62 på banan ändå :D Blir dock klinisk rengöring varje gång bössan kommer hem.

Publicerat

Korrekt ;)

Blir nog minimal break-in - har ingen större lust att stå och gegga med frusen Sweet's 7,62 på banan ändå :D Blir dock klinisk rengöring varje gång bössan kommer hem.

Den stocken är nog trevligast för er som inte har vänster handikapp, låter som en smart break-in :thumbsup:

Publicerat

Kul tråd! Kommer följa den med intresse då det verkar ligga lite i linje med mina egna, om än mer långsiktiga, planer. :smile:

Publicerat

Vad får du för prestanda på kulan tror du?

Publicerat
  • Författare

Räknar med 960-980 m/s på ett ungefär. På 800 meter blir det ganska exakt samma vindavdrift som en Scenar 155 i 308.

Publicerat

Mycket intressant :thumbsup:

Du specar ganska exakt det jag går och funderar på som mitt nästa projekt. Jag kommer att följa detta med stort intresse och glada hejarop :biggrin:

Publicerat

Detta kan bli synnerligen intressant att följa, hur stor skillnad är det rent ergonomiskt mellan de olika stockarna?

Henrik

Publicerat
  • Författare

Detta kan bli synnerligen intressant att följa, hur stor skillnad är det rent ergonomiskt mellan de olika stockarna?

Med handen på hjärtat så är det ju ingen större skillnad mellan stockarna rent ergonomiskt som du säkert förstår. De har ju ungefär samma grepp och egentligen är det ganska lite som skiljer dem åt förutom styvheten i HS-stocken vilket är det jag är ute efter.

Efter en kortare utvärdering liggande på sängen med bössan :blush: så tror jag att kindstödet kommer bli det största problemet. Får se hur man löser det utan att det blir oändligt fult - men den risken finns helt klart. Får nog titta mer på hur jänkarna och deras prickskyttar med M24-systemet löst detta mha min MÖP-bok über alles: "To be a military sniper". Silvertejp verkar poppis. Kanske skulle inkludera en Mercedes-keps också? :biggrin:

Glömde skriva i originalinlägget att jag varit i kontakt med Edgar på PSE angående en E-Tac. Men priset på 765 Euro lockar inte extremt mycket just nu. Även med en smärre rabatt blir det rätt mycket pengar att punga ut med. Dock fick jag en rejält övertygande svada i mailform om hur överlägsen denna stock är konkurrenternas. Han nämner bl.a. att McMillan minsann kör med teknik från 60-talet medan PSE naturligtvis är cutting edge. Har absolut ingen anledning att misstro honom och tror säkert att stocken är värd pengarna, men en begagnad HS-stock för 2500 kändes något mer attraktivt. Dessutom blir bössan plötsligt väldigt mycket mer lik en TRG om jag skaffar en E-Tac, men jag ska absolut inte utesluta att det slutar på det sättet när jag tröttnat på HS-stockens tillkortakommanden ;)

Publicerat

Kanske en 243AI sen då i nya pipan;)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Kanske en 243AI sen då i nya pipan;)

Det vete katten, men jag ska inte utesluta något ;) Om jag behåller pipan 28" lång så är en 243 AI inte helt orimlig, men nästan...

Skickade nyss iväg 255 gram Nightforce-ringar som byts mot låga Warne Maxima QD. Blir naturligtvis en bild och invägning så snart de anlänt. Egentligen gillar jag inte utseendet på Warne med den utstickande delen på ovansidan, men man kan inte få allt här i livet. Sen ska jag bege mig till skjutbanan mellan snöstormarna här i Göteborg och iaf skjuta nån liten träffbild eller två :yes:

Publicerat
  • Författare

Tvagat pipan nu med Shooter's Choice, lappar, och bronsborste i några omgångar. Finns "en del" gucka från fabrik som jag antar ska skydda loppet från rost. Blev också varse största fördelen med Remington Varmintprofil på pipan: en PET-flaska passar banne mig perfekt på pipan som är svagt konisk och man behöver inte ens tejpa! :woot:

post-296-0-23080800-1354641133_thumb.jpg

Avslutade med att ge slutstycket en klick Sauerfett på varje låsklack. Detta så att inte låsytorna ska skära pga hög friktion. Fett på låsklackarna är f.ö. rent underhåll och något man bör göra med jämna mellanrum.

post-296-0-46371800-1354641188_thumb.jpg

Publicerat

Med handen på hjärtat så är det ju ingen större skillnad mellan stockarna rent ergonomiskt som du säkert förstår. De har ju ungefär samma grepp och egentligen är det ganska lite som skiljer dem åt förutom styvheten i HS-stocken vilket är det jag är ute efter.

Efter en kortare utvärdering liggande på sängen med bössan :blush: så tror jag att kindstödet kommer bli det största problemet. Får se hur man löser det utan att det blir oändligt fult - men den risken finns helt klart. Får nog titta mer på hur jänkarna och deras prickskyttar med M24-systemet löst detta mha min MÖP-bok über alles: "To be a military sniper". Silvertejp verkar poppis. Kanske skulle inkludera en Mercedes-keps också? :biggrin:

Glömde skriva i originalinlägget att jag varit i kontakt med Edgar på PSE angående en E-Tac. Men priset på 765 Euro lockar inte extremt mycket just nu. Även med en smärre rabatt blir det rätt mycket pengar att punga ut med. Dock fick jag en rejält övertygande svada i mailform om hur överlägsen denna stock är konkurrenternas. Han nämner bl.a. att McMillan minsann kör med teknik från 60-talet medan PSE naturligtvis är cutting edge. Har absolut ingen anledning att misstro honom och tror säkert att stocken är värd pengarna, men en begagnad HS-stock för 2500 kändes något mer attraktivt. Dessutom blir bössan plötsligt väldigt mycket mer lik en TRG om jag skaffar en E-Tac, men jag ska absolut inte utesluta att det slutar på det sättet när jag tröttnat på HS-stockens tillkortakommanden ;)

Tillskuret liggunderlag och silvertejp har varit modellen i USA ett tag (Men nu har ju US Army ett nytt chassi modell rymdskepp) och det funkar säkert toppen, men jag vet inte hur "civil" bössan blir.

Jag måste dock protestera ödmjukast mot att huvudargumentet mot 6XC skulle vara att alla har en. Det är lite som en popflicka på 18 år som inte ville lyssna på Kent längre när de inte var tillräckligt indie och okända och blivit mainstream. Jag vet iofs inte om min analogi är ett bra argument heller. Så det är ett lika. Hursomhelst, alla andra argument vet vi ju redan så jag lämnar dem därhän. Men jag tycker mycket talar för 6XC.

Men det är ett mycket intressant projekt som jag kommer följa med spänning. Må pipan skjuta bra så du får chansen att skjuta slut en pipa, det måste väl vara det enda du inte gjort när det gäller vapen :smile:

Publicerat

Jag kan hålla med om att Warne Maxima inte är de snyggaste ringarna man kan få tag i, men de är förtroendeingivande och stabila. Synd bara att QD-ringarna är så dyra, min lokale nasare tar nästan 1400 kr.

Jag kan inte låta bli att småle lite vid tanken på att du i slutändan kommer att ha en rigg som ser ut som en TRG-klon :cool:

Publicerat

Väsentligt billigare att köpa QD från Kinney's. Men vackrare blir de inte :D

Publicerat
  • Författare

Har hittat ett par NF Low nu - lagom till att man skickat iväg ringarna för byte till Warne :wallbash:

Att Warne är förtroendeingivande håller jag med om! Har haft ett par på en bygel och på en Tikka och de var ruskigt välgjorda. Inga problem där inte :)

Publicerat

Är det lågvikt du sökt skulle jag valt bort skena och kört på klackar och burris zee ringar då kan du får den tilt som önskas och även sidojusteringen i mitten allt helt spänningsfritt i plastbussningar fula men smarta ringar :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset! Har dock säkrat ett par NF Ultralight Low nu :) Får försöka kränga Warneringarna så snart de kommit hem.

Publicerat

Tack för tipset! Har dock säkrat ett par NF Ultralight Low nu :) Får försöka kränga Warneringarna så snart de kommit hem.

:yucky::thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Breaking news! NF-ringarna anlände idag strax efter kl 16. En postponny hade då kämpat med dem ända från Ekerö i torsdags och fick tyvärr avlivas med min S&W 629:a utanför porten :biggrin:

De tidigare NF-ringarna i stål vägde in på 255 gram. Jag sparar alltså hela 170 gram bara på att välja ett par UL-ringar - fantastiskt! Behåller dock skenan i stål då det känns vettigt med en solid plattform för ringarna. Så här ser de ut:

post-296-0-93355900-1355154800_thumb.jpg

Laddade upp 10 st. V-Max 87or framför MRP idag. Hade ett mindre helvete att mäta upp noll mm friflykt. Det jag tidigare använt mig av har varit ett silverstål och ett borrstopp på detta. Eftersom det kan bli aktuellt med bomkontakt med dessa V-Max då både magasinets längd och throaten tillåter det så tänkte jag göra mätningen lite mer seriöst. Jag satte i en kula i en kalibrerad hylsa och kortade sedan ner patronlängden successivt till jag fick i patronen och stängt slutstycket bakom (med nöd och näppe). Då låg jag 1,6 mm över det jag tidigare trott vara bomkontakt :ermm: Nu blev inte märkena från bommarna på kulan direkt kvadratiska utan lite mer utdragna, men faktum kvarstår att när man ska pyssla med bomkontakt eller väldigt korta friflykter så får man veta vad man pysslar med. Det gör jag fortfarande inte iof sig, men jag kommer pensionera silverstålet tills vidare :yucky: Så här granna blev patronerna :wub:

post-296-0-88555300-1355155051_thumb.jpg

Ringde Robban idag och konsulterade honom angående hur jag bäst sköter slutstycket. Fick en del bra tips vilka genast kom till användning - bl.a. hade jag bommat att fetta in spännkurvan :blush: Och dessutom gjort en dundertabbe som jag inte ens vågar skriva om här...

Nu ska jag Loc-Tite:a fast skenans skruvar i bössan, och sen fästa ringar och sikte på skenan. Imorgon fm blir det skytte tillsammans med Beatless - nu har jag haft 243:an hemma i över en vecka utan att skjuta ett skott. Det blir en sanity check av bössan med fabriksladdade Lapua och Norma helmantel, samt kronografering av mina V-Max samt en femskottare med dessa på 100 meter. Fortsättning följer imorgon :smile:

Publicerat

Helt enig med dig att mäta fram bommkontakt med läskstänger eller liknande är en grym omväg som knappast blir exakt. Använd en hylsa där du knackat ut kulan med kulhammare så har den lagom grepp sedan stålull att putsa bort märkena från bommarna mellan testena och pressa ned kulan tilt du har önskade märken kvadratiska är en bra start. Mer än så kräver att kulorna sitter hårt för att dem inte ska glida vid mantling testa det genom att mäta före och efter att du mantlar.

Mitt tips till snabb break-in är att du polerar throten med JB eller autosol använd en filtmopp och hållare det är även toppen grejer för grovrengörning.

NF ringarna är verkligen toppen fina trånar lite efter sådan själv snygga stabila raka och lätta :)

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen Lars :)

Fan va bra det blev, rent ut sagt! :woot:

post-296-0-65444800-1355159553_thumb.jpg

Publicerat

Ser rätt giftig ut :cool: Alttid skoj med såna här projekttrådar, särskilt dina Rikard för dom tenderar att "hållas levande" :thumbsup:

Ska bli intressant att höra hur du upplever Vipern

Publicerat

Mycket trevligt projekt. Det kommer att bli mer eller mindre facit för mina funderingar. Du vet ju hur de är, skillnaden är att jag ev vill ha klass1. Saknar 6.5 hos Remingtonpoliserna...