Publicerat Maj 2, 201313 yr Författare Blir det versapod? Japp, ska bara "föra in" spigot:en i hålet och limma fast den.
Publicerat Maj 7, 201313 yr Nu återstår bara att korta främre lådskruven nån halv millimeter mha ovan nämnda lyxfil - sen ska härligheten skruvas ihop medelst Borka momentnyckeln. Jag provade i förrgår men då började det knaka oroväckande i trät när jag testade med 50 ft-lbs, så jag kommer köra på 30 och hoppas att det funkar. Trät fjädrar ju lite grann och klarar inte lika högt moment som exempelvis alupelare. Tror jag. Jag har haft min GRS i 1,5 år nu och jag upplever att träet komprimeras trots plastbäddning. Jag blir mer och mer övertygad att det behövs alu-pelare. Ge kolven några extra inoljningar, träfibrerna reste sig för mej när det regnade på Remmene ifjol. Numera är den trueoljad. //Peter
Publicerat Maj 15, 201313 yr Författare Idag har jag beställt: - L.R.D. slutstycksknopp Droppen - Vektor rekylbroms 6,5 mm kompakt - HG Firearms underbeslag Hunting - AICS 5-skottsmagasin i stål Det här projektet hade blivit så mycket enklare genom att bara köpa en Tikka T3 (Super) Varmint i lämplig kaliber rätt ur kartongen istället för att pimpa en Rem 700 Vid nästa skjuttillfälle ska jag prova att skjuta med HS-stocken istället för GRS:en och se om det nu känns som att skjuta med ett kvastskaft som stock. Om det inte gör det så blir det nog faktiskt att kränga GRS:en av flera skäl, bl.a. vikten. Komplett bössa väger nu 6 kg och är i stabbigaste laget och bortom min egna kravspec när jag började det här "projektet".
Publicerat Maj 15, 201313 yr Författare Bytte stock nu och totalvikten droppade då från 6,0 till 4,8 kg. Snacka om skillnad i hanterbarhet - det blev en helt annan bössa
Publicerat Maj 15, 201313 yr Bytte stock nu och totalvikten droppade då från 6,0 till 4,8 kg. Snacka om skillnad i hanterbarhet - det blev en helt annan bössa laminat har sina nackdelar.
Publicerat Maj 16, 201313 yr laminat har sina nackdelar. +1 på det. Jag älskar min laminatkolv på Rugern men jag hade gärna velat ha ner vikten på den en aning. Som vanligt så får man kompromissa och då får jag helt enkelt ta en lite högre vikt. MVH/Jocke
Publicerat Maj 24, 201313 yr Författare Kort uppdatering som blir lite kaka på kaka då en del står i dagboken, men vill ha det på ett ställe. Bössan sköt skit efter att jag bytte tillbaka till gamla stocken. Så här sköt den på 100 meter (skytte från bänk till vänster, och i liggande till höger): För att utesluta att det är jag som suger på skytte sköt jag efteråt dessa serier liggande med Beatless T3 Super Varmint på 100 resp 300 meter: Bössan demonterades och av slitaget på rekylklacken att döma så har den minimal kontakt med alublocket i stocken: Därför ordinerades en bäddning av bössan. Gjorde denna med Plastic Padding Marine Epoxy och lät bössan stå i 20 timmar. När jag demonterade den såg det ut så här (notera också de två "linjerna" i bäddmassan där alublocket tittar fram. Så lite kontakt har alltså lådan med blocket när bössan är obäddad. Inte så konstigt att det uppstår spänningar både här och där): Nu håller jag tummarna för att det blir bättring Återkommer med resultat från skjutbanan imorgon.
Publicerat Maj 27, 201313 yr Författare Fått hem lite mer delar nu och kommer nu att ta på mig knäskydden och försöka blidka Robban så att det kanske kan hända nåt med detta De skickade dock fel broms till mig då jag beställt en kompakt men fick en standard. Skitbra om man vill få folk att tro att man ligger och skjuter med 50 BMG
Publicerat Maj 27, 201313 yr Perfekt då underbeslaget monteras är det enklast att göra en pelarbäddning för att få rätt mått. Då blir steg1 äntligen klart
Publicerat Juni 19, 201313 yr Författare Hade en bänksession på 100 meter imorse med ganska intressanta resultat. Ingen vind att tala om Versa-Pod fram: SST-laddningen verkar ju ha havererat totalt, men det visste jag sen innan. V-Max:en är inte så lättflirtad den heller. Men SMK däremot - yes! Passade på att lia av 100-metersvallen när jag väntade på att pipan skulle svalna mellan varje serie. Sen sköt jag samma laddningar igen men denna gång med Caldwellsäck där fram bara för att se hur det kunde skilja sig: Säck fram: Jag undrade nu vad f-n som hände med SMK-serien. Till slut fann jag det femte skottet (inringat med röd cirkel): Vart helt paff och undrade hur detta kunde gå till. Och varför är de fyra skotten som sitter "ihop" ändå så långt isär? Efter en stund hade jag min teori klar om detta: Inför detta skyttet hade jag sorterat patronerna efter runout och sköt därför de fem rakaste patronerna per kula först. OM runout nu har någon som helst inverkan på något så borde de första tre serierna se bättre ut än de tre sista. I fallet SMK är det ju en ENORM skillnad. Denna kula kräver minst 1-9" stigning enligt asken, och min pipa är 1-9 1/8". Min pipa ligger alltså på (fel sida) gränsen för att stabilisera denna kula. Nu tycks den dock göra det, med minsta möjliga marginal. I den sista serien är min teori att en av patronerna var såpass sned att kulan aldrig stabiliserade sig efter den lämnat mynningen, med katastrofal precision som följd. Låter det rimligt? Jag har nu skjutit över 300 kulor genom denna pipa och har fortfarande inte hittat en jaktladdning som duger över 100 meter
Publicerat Juni 19, 201313 yr Har ingen kommentar till din teori även om den verkar trolig, i övrigt så förefaller det som om din pipa berättar för dig att den gillar Sierra mantlar, det finns en Sierra 85 grains HPBT, som förövrigt vapex förefaller ha tre askar av hemma, kulan som sådan skjuter bra så vitt jag vet/har provat och den har i övrigt alla förutsättningar för att skjuta väl i din pang. Du kan inte hålla på och ändra stöd/förutsättningar och förvänta dig repeterbara resultat i skyttet, om du laddar om 15 skott åker ut och skjuter 3 serier på det sätt som du sköt väl så kommer SMK att leverera för dig, det är min tro och uppfattning. /Christian
Publicerat Juni 19, 201313 yr Kulhålet ser runt och fint ut men visst kan den kulan varit instabil ändå, men tror knappast det är beroende av runout snarare då att det var något fel på kulan eller laddningen. Helt klart bättrar du på "myten" att .243 är en kinkig kaliber för kan lova att det är omöjligt att hitta en kula/laddning som skjuter som din SST i något av dem sex 6mm pipor jag äger. Som Christian säger tycker jag du ska testa 3-5st femskottare med SMK för att se vad det blir för snitt
Publicerat Juni 19, 201313 yr Författare Har ingen kommentar till din teori även om den verkar trolig, i övrigt så förefaller det som om din pipa berättar för dig att den gillar Sierra mantlar, det finns en Sierra 85 grains HPBT, som förövrigt vapex förefaller ha tre askar av hemma, kulan som sådan skjuter bra så vitt jag vet/har provat och den har i övrigt alla förutsättningar för att skjuta väl i din pang. Du kan inte hålla på och ändra stöd/förutsättningar och förvänta dig repeterbara resultat i skyttet, om du laddar om 15 skott åker ut och skjuter 3 serier på det sätt som du sköt väl så kommer SMK att leverera för dig, det är min tro och uppfattning. /Christian Poäng! Denna test var mest att prova tre olika kulor och se om pipan k-kat ur totalt eller om det finns en strimma av hopp någonstans. Det tycks ju inte vara helkört även om jag inte fattar vad som hänt med SST:n mtp hur den sköt på 500 meter i vintras Vilka av följande kulor är värda en liten test? Har nämligen en del av dessa liggande: - SMK 70 (den här SKA jag testa) - Sierra FMJ 90. Notoriskt svår att få tätskjutande? Lars, what say ye? - Scirocco 90 - Berger VLD 95 som jag bytte till mig från maddog Kulhålet ser runt och fint ut men visst kan den kulan varit instabil ändå, men tror knappast det är beroende av runout snarare då att det var något fel på kulan eller laddningen. Helt klart bättrar du på "myten" att .243 är en kinkig kaliber för kan lova att det är omöjligt att hitta en kula/laddning som skjuter som din SST i något av dem sex 6mm pipor jag äger. Som Christian säger tycker jag du ska testa 3-5st femskottare med SMK för att se vad det blir för snitt Jag tror ändå att om kulorna ligger på vippen att stabilisera så lär det inte krävas mycket för att få dem ur balans? Men det är ju bara en teori som sagt. Matar jag in värdena i Litz program får jag en stabilitetsfaktor på 1,24. Ser fram emot när Robban är aktiv i verkstan igen så man får krängt av denna pipa och satt i den nya rostfria LW:n. Can't wait!
Publicerat Juni 19, 201313 yr Jag har en del 6 mm kulor i Skåne, nakna, jag drar samman några testbulor, bland annat en del FB kulor från Berger mfl så kan du faktiskt se om riggen skjuter, det tror jag nämligen att den gör, med en del kulor, inte alla och inte med alla skjutstilar. Det är bara att inse, Rem org är kinkigare än exempelvis en riktad låda med en bra kvalitetspipa, jmfr med Mikes resa i 243 Win, numera IMP, han har bara lovord till kalibern och dessa kapacitet. /Christian
Publicerat Juni 19, 201313 yr Tycker helt klart du ska prova Scirocco 90grs, det jag haft att göra med den kulan så brukar den skjuta som en gud..... Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juni 19, 201313 yr Författare Tycker helt klart du ska prova Scirocco 90grs, det jag haft att göra med den kulan så brukar den skjuta som en gud..... Får ge den en chans
Publicerat Juni 19, 201313 yr med min 243 a stenroos delux har jag skjutit 5 mm på 100 m . den skjuter 15 mm på 150 m med 75 gr barnes x . så nog skjuter dom med rätt smed och grejer.. jag och mike har samma smed ..
Publicerat Juni 19, 201313 yr Får ge den en chans Tycker jag absolut Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2