Publicerat Juni 19, 201313 yr Författare med min 243 a stenroos delux har jag skjutit 5 mm på 100 m . den skjuter 15 mm på 150 m med 75 gr barnes x . så nog skjuter dom med rätt smed och grejer.. jag och mike har samma smed .. Jo, lite lätt klasskillnad jämfört med en $18-pipa från Remington
Publicerat Juni 19, 201313 yr ja det är skillnad på pipor . den skjuter som en gud . har 1-8 stigning i den . det var med sierra 55 blitz king som jag sköt 5 mm med.
Publicerat Juni 19, 201313 yr Skulle absolut testa 90gr scenar en kula som aldrig skjuter dåligt i en frisk bössa med 10" eller tvärare skippa 90gr fmj
Publicerat Juni 19, 201313 yr Författare Skulle absolut testa 90gr scenar en kula som aldrig skjuter dåligt i en frisk bössa med 10" eller tvärare skippa 90gr fmj Ok, tack!
Publicerat Juni 20, 201313 yr Författare Jag fortsätter att analysera sönder varför min SST-laddning gick från bra till skit här under våren. Sköt Månadstävlingen i april med gamla laddningen (när jag tittar i laddloggen så ser jag att de patronerna måste ha laddats i slutet på januari, för jag hade ett uppehåll med bössan från januari till april (vilket konstigt nog sammanfaller exakt med min dåvarande anställning )), och även om det naturligtvis inte var några "Lars-serier" så låg 300-metersserien ändå på 57 mm vilket är helt ok i min värld (och otroligt mycket bättre än resultaten på sistone).En sak som slog mig är att jag på sistone blandat friskt mellan MRP-lottarna. Jag körde med två burkar av samma lot när jag började skjuta med bössan i december, men sen dess har de tagit slut och jag har nu inte mindre än tre olika burkar som jag använder, och jag tror inte någon av dem är samma lot som den jag började med Finns det anledning att tro att en annan MRP-lot skulle kunna öppna upp en fungerande laddning från 18 till 46 mm? Jag hoppas nästan det Min tanke är nu att ladda upp 5-skottsserier med SST:n med "originalladdningen" med samtliga tre lot:er jag har stående, och se hur mycket det kan tänkas skilja i träffbild mellan dessa. När jag ändå är igång kan jag lika gärna använda Quickload och ta fram laddvikter för andra krut som ska ge samma tryck också? Krutsorterna jag tänker på då är 204, URP och N160. SST har ju skjutit jättebra tidigare. Det SKA gå att få den kulan att skjuta igen!
Publicerat Juni 20, 201313 yr Författare Det får bli ett besök på XXL nästa vecka och köpa x burkar av samma lot.För att testa ovanstående teori har jag nu roat mig med att ladda upp 7 st. 5-skottare med SST och jag använde Quickload för att få "samma" lopptid med andra krut som med "vinnarladdningen" från i vintras:- 45,6 gr MRP lot 1- 45,6 gr MRP lot 2- 45,6 gr MRP lot 3- 37,3 gr 203-B- 40,5 gr URP- 42,0 gr 204- 43,5 gr N160Om inte annat kan det ju vara kul att skynda på pipans hädangång och sen få Robban M att sätta på nya rostfria LW-pipan Jag kommer göra en ny laddstege också nästa vecka med MRP efter bulkköp på XXL och ge SST en ny chans.
Publicerat Juni 20, 201313 yr Författare mina 243 or har skjutit bäst med vv n140 . Känns som lite väl snabbt krut för 95 grains kula
Publicerat Juni 22, 201313 yr mina sköt bäst med det krutet å den vikten på kulan. testa det skadar inte vad har du för tändhattar ? jag skjuter med magnum el bänk hattar för dom tål mycket högre tryck än vanliga . å så ska du använda lapua hylsor å inte norma . lapua tål högra tryck.
Publicerat Juni 24, 201313 yr Författare Nu jävlar har jag varit på XXL och provianterat! 6 burkar MRP ur samma lot vilket kommer räcka till styvt 1000 st 243-patroner
Publicerat Juni 24, 201313 yr Eller med andra ord, resten av pipans liv, det är ett bra köp... /Christian
Publicerat Juni 24, 201313 yr Författare Eller med andra ord, resten av pipans liv, det är ett bra köp... /Christian Eller hur? Det blir lagom sen att Robban skruvar i den nya pipan framåt hösten/vintern när denna pipa och tillhörande krut brunnit upp
Publicerat Juni 28, 201313 yr Författare Heldag på banan med Beatless idag - helt underbart! Sköt stegar med SST i 243:an - alla med samma patronlängd (68,0 mm vilket ger en ff på 1,5 mm). Så här bidde det (efter x timmar med svalnande pipa mellan serierna) på... 100 meter Nya MRP-loten: Test av olika krutsorter: Jag har lite svårt att tro att det SST är så kinkig så att det bara är 46,5 grains MRP som funkar? Kan min bäddning vara kontraproduktiv möjligen? Värt att notera är att vi hade byig sidvind idag men jag ser inte att den skulle inverka särskilt mycket på dessa resultat. Till nästa gång tänkte jag göra en friflyktsstege med 46,5 grains MRP och en laddstege med SMK 70. En kille från Amish mafia dök upp under skyttet och satte skräck i bygden iförd kavaj: Dagens höjdpunkt var annars Beatless T3 Super Varmint som skjuter läskigt bra med Scenar 123or
Publicerat Juni 28, 201313 yr Författare Mitt råd är att åka ut på en djup sjö för ett flyttest med den pipan Haha! den där pipan är det lika bra du kör resten av livet på älgbanan med. Känns som om att det börjar bli dags att ge upp SST kulan kanske...? Nej nej, aldrig!
Publicerat Juni 28, 201313 yr En chans till - sedan röstar jag på ett test på hur mycket 243 Win tappar i V0 per tum när man går från 26" till 20".
Publicerat Juni 28, 201313 yr Författare En chans till - sedan röstar jag på ett test på hur mycket 243 Win tappar i V0 per tum när man går från 26" till 20".
Publicerat Juni 28, 201313 yr Känns seriöst som den har gjort sitt :/ tiden är värd o lägga på annat än o få bössan till o skjuta som den ska. Offra lite pengar o få hjälp o byt pipan!
Publicerat Juni 28, 201313 yr Författare Känns seriöst som den har gjort sitt :/ tiden är värd o lägga på annat än o få bössan till o skjuta som den ska. Offra lite pengar o få hjälp o byt pipan! Jo, jag har lagt ner en och annan timma på denna bössan nu...
Publicerat Juni 28, 201313 yr Förstår de o måste va förbannat trist o bara få arbeta med den o inte skjuta o njuta av den!
Publicerat Juni 29, 201313 yr Känns seriöst som den har gjort sitt :/ tiden är värd o lägga på annat än o få bössan till o skjuta som den ska. Offra lite pengar o få hjälp o byt pipan! +1 på det faktiskt. Till och med jag börjar förlora hoppet om din bössa/pipa. Det är ju inte gratis att laborera runt heller, samtidigt har du ju fått träning och säkert lärt dig ett och annat nytt på vägen. Men nu är det nog som sagt läge att se om du hittar någon som kan pipa om bössan lite snabbt och lätt åt dig. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2