Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

exabits småvilts- och skytteracer

Featured Replies

Publicerat

Redigt fina ringar det där :thumbsup:

• Svar 198
  • Visningar 30,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Problemet är att de inte lär stabilisera i denna pipa, men det återstår att se. Så här glad blir man när man använder Remington 700 och Vortex Viper PST (fan va gammal och rynkig man börjar bli...)

• Nu är 243:ans öde definitivt! Mailat med Christian på Torsbo som svarar snabbt på mail. Reserverade den nya T3 Super Varminten i 308. Fick bild på den så jag slog till och ska skicka in ansökan idag.

• Jag kan hålla med om att Warne Maxima inte är de snyggaste ringarna man kan få tag i, men de är förtroendeingivande och stabila. Synd bara att QD-ringarna är så dyra, min lokale nasare tar nästan 1400

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Första provskjutningen avklarad idag tillsammans med broder Beatless. Vädret var helt ok med ca -4 grader och svag vind. Man kan väl sammanfatta mina känslor med att den där 7 cm-cirkeln jag tänkte ha som CBS-mål på 300 meter bör beskjutas på 100 meter istället :ph34r:

Efter en snabb och smärtfri "bore-sighting" på 100 meter med blixtsnabb injustering av träffläget medelst riktmedel och rattar så sköt vi lite över kronograf och sen några serier i bänk. Så här sa kronografen:

Norma FMJ 80 fabriksammo: 898 + 911 m/s => ES = 13 m/s

Lapua FMJ 90 fabriksammo: 893 + 884 m/s => ES = 9 m/s

V-Max 87 47,0 grains MRP: 952, 950, 954 m/s => ES = 4 m/s :thumbsup:

Träffbilderna lämnade dock en del att önska. Nu ser det alltid jävligare ut med små 6 mm-hål när man är van vid större grejer, men jag låter träffbilderna tala för sig själva:

post-296-0-75324500-1355259619_thumb.pngpost-296-0-70135300-1355259617_thumb.pngpost-296-0-16838300-1355259616_thumb.png

(Klisterlappen är 17x17 mm)

Gratis-OnTarget verkar inte vilja samarbeta så bra men träffbilderna i mm. är 26, 44 och 30 mm. Lapua-träffbilden är ingen slump - Beatless sköt också en femskottare med min bössa och denna ammo och fick i princip exakt likadan träffbild.

I övrigt har jag inte så mycket att skylla på annat än icke-idealiskt skjutstöd vilket gör att jag alltid bråkar med rekylupptagning mm. Att behöva flytta på bössan och bakre säcken mellan varje skott tror jag inte är särskilt bra för repeterbarheten och således förmågan att göra ammunitionen rättvisa. Jag kan inte påstå att mitt självförtroende vad gäller skytte i bänk blev så mycket bättre av detta. En "glädjande" punkt är dock att både jag och Beatless sköt likartade träffbilder med Lapua-ammon - det hade ju varit betydligt värre om dessa träffbilder hade varit helt olika utseendemässigt. Båda var lika runda och stora. Dags att spä på myten om att 243 är kinkig att få till precisionen med? :tongue:

Man bör dock ha i åtanke att detta var bössans 32 första skott utan någon som helst rengöring under tiden. Vi får se om det händer nåt med precisionen efter några rejäla tvagningar med borste, kopparlösare mm. Jag ska göra loppet 100% rent imorgon inför nästa skjutbanebesök, och sen blir nog nästa steg att ladda upp en stege med V-Max och 46-48 grains MRP i inkrement om 0,5 grains. Jag tror det blir femskottsserier då treskottare är notoriskt opålitliga, samt några patroner ytterligare per steg enkom för kronografen. Det vore jättekul om det blir en "breakthru" framöver då femskottarna ska ner under 20 mm innan jag blir helt nöjd, och gärna mindre än så ;) Back to the drawing board!

Slutligen ett par bilder som visar "par i Vortex Viper PST" samt att en riktig karl minsann dricker kall Cola i dessa temperaturer:

post-296-0-79554900-1355260884_thumb.jpgpost-296-0-89252000-1355260882_thumb.jpg

Publicerat

hur många skott har bössan gått sedan ny cirka.

Publicerat

Ja såg väl inte direkt hoppfult ut Lapua fmj kan du nog skylla på kulan den brukar gå uselt första bössan jag lyckats få den att skjuta är min 695 6br.

Annars håller jag nog med myten att .243 är lite lynnig kanske inte är en myt :tongue: Går säkert att vaska fram något som fungerar men är väl just detta som skiljer på riktigt harmoniska kalibrar skjuter det mesta helt ok :thumbsup:

Hoppas du finner något farten var inte speciellt hög lite tuffare laddning kan nog hjälpa och bäddning av stocken om det inte är gjort?

Publicerat

32

Publicerat

Jag läser 32 :tongue: så den kan säkert vakna lite men att Remingtons pipor helt plötsligt blir mycket bättre är inte så troligt :wallbash:

Publicerat
  • Författare

Exakt 32.

Ja såg väl inte direkt hoppfult ut Lapua fmj kan du nog skylla på kulan den brukar gå uselt första bössan jag lyckats få den att skjuta är min 695 6br.

Annars håller jag nog med myten att .243 är lite lynnig kanske inte är en myt :tongue: Går säkert att vaska fram något som fungerar men är väl just detta som skiljer på riktigt harmoniska kalibrar skjuter det mesta helt ok :thumbsup:

Hoppas du finner något farten var inte speciellt hög lite tuffare laddning kan nog hjälpa och bäddning av stocken om det inte är gjort?

Bössan är inte bäddad - än. Får se när Robban får tid och jag kan avvara bössan :biggrin: Allvarligt talat så är det väl en vettig grej att göra bara för att kunna eliminera denna felkälla.

32

Precis. RTFI - Read The Fucking Inlägg liksom ;)

Publicerat

Bössan är inte bäddad - än. Får se när Robban får tid och jag kan avvara bössan :biggrin: Allvarligt talat så är det väl en vettig grej att göra bara för att kunna eliminera denna felkälla.

Jag har bara testat en HS med alublock men det är helt klart den bössa jag märkt största skillnad på av en bäddning kanske en sen slump men tror det är minst lika viktigt på dessa som någon annan att det inte behövs är rent försäljare trams

Publicerat

Går att strypa mer utan bäddning. Mer krut! :woot:

Publicerat
  • Författare

Annars kan man ju börja skjuta treskottsträffbilder istället :tongue:

post-296-0-53555500-1355263091_thumb.png

Helt plötsligt blev träffbilden 8,4 mm och bössan är "en tätskjutare rätt ur kartongen"...

Publicerat

:)Kul att se projektet i sitt riktiga esse!

Publicerat
  • Författare

Jag har bara testat en HS med alublock men det är helt klart den bössa jag märkt största skillnad på av en bäddning kanske en sen slump men tror det är minst lika viktigt på dessa som någon annan att det inte behövs är rent försäljare trams

Ok, ska ha detta i åtanke. Tack! :)

Går att strypa mer utan bäddning. Mer krut! :woot:

Vi får se vad laddstegen ger för resultat ;)

Publicerat

Fritt ur minnet men är du inte rätt högt redan? Jag har för mej att jag pytsade i två grain mindre MRP när jag laddade .243. Och då sköt jag ändå lättare kulor. Men jag tror att mitt minne är rätt uselt så du har nog koll.. Vet att jag fyllde hylsan när jag laddade iaf :tongue:

Publicerat

oj jag missade att bössan var ny, ja treskottare är ju klart ett billigt och bra sätt att få bänkprecision.

Publicerat
  • Författare

Fritt ur minnet men är du inte rätt högt redan? Jag har för mej att jag pytsade i två grain mindre MRP när jag laddade .243. Och då sköt jag ändå lättare kulor. Men jag tror att mitt minne är rätt uselt så du har nog koll.. Vet att jag fyllde hylsan när jag laddade iaf :tongue:

Undrar om du fyllde hylsan? Jag har fortfarande lite luft mellan krutet och kulan i mina patroner, om än lite. Det rasslar marginellt när jag skakar patronerna iaf. Jag har tagit fram min laddning mha QL och kollat med annan laddata. Jag har ganska lång patronlängd också (68,3 mm). Enligt QL ska jag ha 3400 bar (max för 243 Win är 4150) och få 975 m/s. Max borde ligga på ungefär 49 grains, men då har man inte mycket säkerhetsmarginal kvar heller.

oj jag missade att bössan var ny, ja treskottare är ju klart ett billigt och bra sätt att få bänkprecision.

Nackdelen med femskottare är onekligen att om man inte är en perfekt skytt i bänk (vilket jag inte är) så kommer man få förbryllande resultat. Å andra sidan är det bättre med en "flyer" av fem än en av tre.

Publicerat

Fast tja, jag tycker nog att träffbilderna ser ganska OK ut.

5-skottserier med en ny "oinskjuten" Remington-.243 pipa och ett icke idealiskt skjutstöd... Då tycker inte jag att det ser så pjåkigt ut :happy:

Snarare ganska lovande efter lite fix och trix.

Sen tycker jag att 3-skottare räcker bra för att pejla in precisionen (inte bara en serie då)

Sen är det trevligt att sätta jämna och fina 5-serier. (Om jag har nerverna med mig, för det är ju ofta skytten som testas)

Publicerat
  • Författare

Sen tycker jag att 3-skottare räcker bra för att pejla in precisionen (inte bara en serie då)

Sen är det trevligt att sätta jämna och fina 5-serier. (Om jag har nerverna med mig, för det är ju ofta skytten som testas)

Nu har både Robban och du förespråkat detta. Hmm, kanske ska "fulköra" med treskottare. Minskar ju frustrationsfaktorn med drygt 200% iaf ;)

Publicerat

Laddstegar är inte fel att köra treskottare speciellt inte i en .243 så du inte offrar 10% pipliv att finna en laddning :tongue:

Publicerat
  • Författare

EUREKA! Framsteg i mätandet av noll friflykt! :woot:

Jag har legat sömnlös angående hur man ska mäta detta korrekt. Körde i förrgår "i princip" med Robbans slitsade hyls-teknik, men eftersom jag inte orkade hämta dremeln i förrådet så använde jag en kalibrerad hylsa vilket givetvis gav väldigt stort motstånd när slutstycket skulle stängas.

Det jag grunnat på är utstötarens roll i denna process. Om kulan sitter för löst i halsen när man stänger slutstycket så borde den fjäderbelastade utstötaren i slutstycket pressa hylsan en bit framåt (så långt som utdragaren tillåter) då denna fjäder är ganska stark. Därför antog jag att om man använder slitsad hylsa med för liten kraft från halsen kring kulan så kommer man få felaktiga mätvärden. Ty om utstötaren håller hylsan några tiondelar från stötbotten så innebär det att när man sen plockar ut sin "patron" ur bössan så kommer måttet att ljuga med lika många tiondelar. Man kommer få ett värde som är dessa tiondelar för kort. Detta problem har man naturligtvis inte i en Sako eller liknande som saknar fjäderbelastad utstötare i slutstycket.

Jag vill också poängtera att jag testade detta genom att sätta i en hylsa i det lösa slutstycket, rikta upp hylsan så att den var i linje med slutstycket, och sen pressa rakt bakifrån mot en hård kant. Allt flexade i runda slänger 0,5 mm fram och tillbaka när min kraft översteg den hos utstötarfjädern. Jag hade därmed bevisat för mig själv att detta fenomen faktiskt existerar. Om man exempelvis bara halskalibrerar sina hylsor så har man dock noll headspace och då uteblir denna effekt eftersom hylsan kommer passa perfekt i längsled mellan stötbotten och bröstet i patronläget.

Jag tog en skjuten hylsa med "tillbucklad" hylshals (precis som de ser ut när de kommer ut ur bössan vid normalt skytte iom att utstötaren ser till att de dras rätt in i sidan på lådan innan de kommer ut) och fyra st. V-Max 87or. Två av dessa färglades med vattenfast tusch och två med vattenlösligt. Sen satte jag i kulan mycket lite i halsen och förde försiktigt in hylsan med kula i patronläget framför slutstycket. Sedan mätte jag ogivallängden med ett Stoney Point-verktyg:

post-296-0-14589500-1355325957_thumb.jpg

Jag fick de här värdena:

57,60

57,46

57,44

57,53 - 57,39 - 57,48 - 57,43

Sen gjorde jag om övningen med den sista kulan (57,53) och fick då värdena i kursiv stil ovan.

Inte så värst jämna resultat :sad:

Sen plockade jag ur utstötaren ur slutstycket medelst Exabit Ejector Spring Tool:

post-296-0-02181100-1355325956_thumb.jpg

Alltså en hylsa som fixerades så att den pressar in utstötaren så att denna inte pressar mot sprinten. Sen hamrade jag ut sprinten med trubbiga änden av ett 1,5 mm borr:

post-296-0-98150700-1355325954_thumb.jpg

Sen gjorde jag om övningen utan utstötare och såg till så att flänsen på hylsan låg på plats innanför utdragaren i slutstycket så inte utdragaren skulle knuffa hylsan framför sig. Detta skulle också kunna ge felaktiga mätvärden. Resultaten blev nu dessa enlig samma förfarande som tidigare:

57,46

57,47

57,45

57,41 - 57,42 - 57,42

Lite jämnare resultat! :cool: Jag tror nu jag är en rätt god bit på vägen till att förstå hur jag ska mäta noll friflykt med olika kulor i denna bössa. Silverstålet med borrstopp kommer jag aldrig använda mer - jag lovar! :sick: Snacka om att börja i fel ände...

Publicerat

Man kan väl sammanfatta mina känslor med att den där 7 cm-cirkeln jag tänkte ha som CBS-mål på 300 meter bör beskjutas på 100 meter istället :ph34r:

Träffbilderna lämnade dock en del att önska.

Behöver inte alls vara kaliberrelaterat,när min LTR 308 var sprillans ny så sköt den riktigt illa,jag var inte alls imponerad.

Efter ca 100 skott så genomgick den någon sorts metamorfos och sköt grymma träffbilder helt plötsligt med samma laddning,samma lika med min SPS varmint 243 när den var ny.

/Mike

Publicerat

Du är en grundlig man slarv-lars har aldrig brytt sig om utstötaren men har aldrig mera headspace än 0,03 på hylsorna så det är överkurs att demontera utstötaren.

Bryr mig visserligen aldrig att mäta fram exakt max col utan kollar bara märken på kulan enkelt och funkis :thumbsup:

Men skoj när du nu gjort en så bra mätning kan du kolla igen efter några 100 skott hur mycket som förändrats .243 borde kunna äta någon tiondel vart hundrade skott gissar jag

Publicerat

Kanske magnumtändhatt skulle ge bättre övertändning.

//Blyström

Publicerat
  • Författare

Behöver inte alls vara kaliberrelaterat,när min LTR 308 var sprillans ny så sköt den riktigt illa,jag var inte alls imponerad.

Efter ca 100 skott så genomgick den någon sorts metamorfos och sköt grymma träffbilder helt plötsligt med samma laddning,samma lika med min SPS varmint 243 när den var ny.

Då ska jag försöka hålla ut. Kanske är folk som mig som gett 243:an detta oförtjänta rykte. "50 skott men skjuter skit. Byt in!" :D

Bryr mig visserligen aldrig att mäta fram exakt max col utan kollar bara märken på kulan enkelt och funkis :thumbsup:

Även om du inte mäter så gör vi väl i princip samma sak ändå, eller? :)

Publicerat

hur funkar Vortex Vipern i skymningen ?

har funderat på att köpa en sån men det beror på hur bra man ser i skymningen..

Publicerat
  • Författare

hur funkar Vortex Vipern i skymningen ?

har funderat på att köpa en sån men det beror på hur bra man ser i skymningen..

Ingen aning - har inte provat. Föreslår att du startar en separat tråd om detta ;)