Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkuv!

Featured Replies

Publicerat

Hur går denna jakt med bulvan till har två bulvaner som jag ska sätta ut och jaga lite kråka med men har ni nått mer tips så skriv gärna :) Ska man kasta ut lite mat runt bulvanerna också eller? :)

MVH

• Svar 932
  • Visningar 152,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

ja kasta ut lite mat runt. om du kan så kan du skaffa två till så har du 3 st utspridda runt köttet t.e.x och en som kikar efter såna som du med gevär :lol: så gör alltid kråkor ;):D

Publicerat
  • Författare

.. men i allafall kan jag konstatera att denna typ av jakt ger mycket goda chanser på kråka och trut, samt att det blir ofta lätta skått...

Det beror på att din polare lagt ned rejält med tid och kärlek på jakten! Fixar man den här mängden med uppstoppade bulvaner så blir det som bra. Sen måste han ha en grym miljö att jaga i.. hur vanligt är det att man skjuta dessa mängder på vanliga ställen? Det måste finnas något skäl till att det är så mycket fågel där eller? Åtlar han eller minkfarm i närheten? Oavsett så är det skitläckert och ett smått sinnessjukt resultat!

Mvh!

Publicerat

ja kasta ut lite mat runt. om du kan så kan du skaffa två till så har du 3 st utspridda runt köttet t.e.x och en som kikar efter såna som du med gevär :lol: så gör alltid kråkor ;):D

Jo de ska jag göra ska väll försöka få mig riktiga kråkor så det blir mer verklighetstrogna bulvaner :)
Publicerat

Det beror på att din polare lagt ned rejält med tid och kärlek på jakten! Fixar man den här mängden med uppstoppade bulvaner så blir det som bra. Sen måste han ha en grym miljö att jaga i.. hur vanligt är det att man skjuta dessa mängder på vanliga ställen? Det måste finnas något skäl till att det är så mycket fågel där eller? Åtlar han eller minkfarm i närheten? Oavsett så är det skitläckert och ett smått sinnessjukt resultat!

Mvh!

majoriteten sträckande fågel...

Publicerat
  • Författare

majoriteten sträckande fågel...

Kan du dra ett pm till mej med exakt adress där han jagar? Namnet på sjön eller något? Vore spännande att kolla sträckvägen.. Det är ju sanslösa mängder skjutna på sträck!!!

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej på er!

Slänger in en stilla förfrågan. Jag läser kråktrådarna med stor entusiast, Där jag pluggar just nu har jag inte tillgång till jakt men har så hemma på min fars gård i Östergötland. Jag har en plast uv men vill/måste givetvis styra upp den med fjädrar. Problemet är det att jag inte har tillgång till vettiga fjädrar, endast min mors påskfjädrar!!

Jag skulle bli dig evigt tacksam du vänliga själ som kan tänka sig att skicka mig en uppsättning, betalar givetvis. PM:a i så fall.

Vänligen

Publicerat

det går ju alltid att beställa från panduro :)

Publicerat

Jag tänkte glida förbi Panduro idag och kolla om jag kan komponera ihop en vettig fjäderdräkt, kan återkomma med resultat!

Publicerat

Jag tänkte glida förbi Panduro idag och kolla om jag kan komponera ihop en vettig fjäderdräkt, kan återkomma med resultat!

Det vore toppen! har fått för mig att det blir väldigt dyrt men visa gärna att jag har fel!

Publicerat

Det vore toppen! har fått för mig att det blir väldigt dyrt men visa gärna att jag har fel!

Köpte fjädrar för 160 kr på Panduro. Bilder på min uv hittar du i Kråkjakt tråden. Blev helt ok men mycket går att förbättra.

Publicerat

TILL ALLA I TRÅDEN NÄR NI GÖR UVAR SNÅLA INTE PÅ KVALITEN PÅ LIMMET!!!!

S som får göra om allt :angry: Då min ser ut som en skabbräv!

Publicerat

Tror allt åker i soptunnan och börjar om. Kul att stå utan uv sista helgen på säsongen :(

S som är lite bitter. :(

Publicerat

Kan du precisera limmet samt vad som hänt mer i detalj.

Jag kör limmpistol o limmstavar från biltema vilket hållt i flera år.

Fäster fjäder mot plast jättebra men blir lite löst fjäder mot fjäder.

Eller rättare sagt lossar lite lätt då de inte sjunker in riktigt i fjädrarna.

Ska man limma fjädrar utanpå fjädrarna kanske man ska testa ett textillimm ist.

Ska nog testa då min "Ugglo" har lite tunn fjäderdräkt.

Vet inte hur de blir om limmet sjunker in bara, kanske lyser igenom?

Publicerat

Limmet är biltema. de som har hänt är att uven har nog blivit fuktig efter förra jakten då den fick spö av en ormvråk med. Så nu rasar det bara av fjädrar så fort man kommer åt dem. Tror att plasten är för fet trots att jag tvätade av den med sprit kvällen innan jag började limma. Tog även en rasp och ruggade ytan där den var för fet sedan tvättade jag igen. Allt detta bara för att slippa att fjädrar låssna. Tror det blir karlssons klister nästa gång.

Och ja limmet från biltema är för utomhusbruk. Här är de fjäder mot fjäder som sitter men inte mot plasten.

S.

Publicerat

Tror allt åker i soptunnan och börjar om. Kul att stå utan uv sista helgen på säsongen :(

S som är lite bitter. :(

Inte kul att det händer nu! Inte mycket kvar på säsongen.
Publicerat

Limmet är biltema. de som har hänt är att uven har nog blivit fuktig efter förra jakten då den fick spö av en ormvråk med. Så nu rasar det bara av fjädrar så fort man kommer åt dem. Tror att plasten är för fet trots att jag tvätade av den med sprit kvällen innan jag började limma. Tog även en rasp och ruggade ytan där den var för fet sedan tvättade jag igen. Allt detta bara för att slippa att fjädrar låssna. Tror det blir karlssons klister nästa gång.

Och ja limmet från biltema är för utomhusbruk. Här är de fjäder mot fjäder som sitter men inte mot plasten.

S.

Lät ju trist.

Fett e ju garanterat inte bra.

Prova bensin ist för sprit.

Va nå år sen ja köpte mina limmstavar.

De kanske har bytt tillverkare.

Man kan ju inte direkt lita på jämn kvalle kanske från Biltema.

Publicerat

Lät ju trist.

Fett e ju garanterat inte bra.

Prova bensin ist för sprit.

Va nå år sen ja köpte mina limmstavar.

De kanske har bytt tillverkare.

Man kan ju inte direkt lita på jämn kvalle kanske från Biltema.

Vet inte men någe är fel? Har bestämmt mig för att göra en ny uv nu efter att titta på eländet en stund. Skulle jaga idag men var bara att ställa in de.

Blir en ny plastlimpa från abc vildmarks och gula ögon från glass eyes. Fjädrar vet jag inte då det verka vara slut på panduro? Vill ha ljusare fjädrar denna gång så den liknar Droggots uv på bringan. Någon som någe tips på bra fjädrar? Lite spräckliga kanske skulle slå?

S.

Publicerat

Har också biltema lim och är inne på andra säsongen utan problem. Trotts att den fick lite pisk av en ormvråk så sitter fjädrarna som de ska.

Publicerat

Trägen vinner! Imorgon blir det jakt!

Uven verison 2.0

http://www.jaktsidan...image/2170-004/

Är nöjd skulle ha haft lite mer fjädrar dock

S.

lycka till :D

Publicerat

Trägen vinner! Imorgon blir det jakt!

Uven verison 2.0

http://www.jaktsidan...image/2170-004/

Är nöjd skulle ha haft lite mer fjädrar dock

S.

nice ;) jag hade också vitt hak skägg på min och jag tror kråkorna får liksom en punkt att koncentrera sig på när det är vitt på hakan funkade i alla fall bra för mig och brorsan kråkorna skrek ju så till och med dom blev hesa :P så jag tror skarpt på din uv merkel ;) (skitjakt) på dig :D
Publicerat

Plockade loss de fjädrar som satt löst och limmade tillbaka dem.Och bättrade på. Efter att tittat på suruven och jimbos bestämde jag mig för en vit haklapp. Hoppas de bär frukt!? då den nu är helt täckt syns dock några limmfogar på ryggen på den som jag inte hade fjädrar till att dölja.

Struntar i att jaga imorgon då dom lovat snö och kör nästa helg på nya stället med nya bössan som kommer i veckan.

S.

• 4 months later...
Publicerat

Nu sitter man som en liten kille på Julafton.. Om några dagar dimper det ner ett paket med en äkta uv i.. :woot:

Nu måste jag på alvar börja ragga bättre kråkmarker :yes:

Publicerat

Nu sitter man som en liten kille på Julafton.. Om några dagar dimper det ner ett paket med en äkta uv i.. :woot:

Nu måste jag på alvar börja ragga bättre kråkmarker :yes:

Oj oj! Då finns de inget fåglarna kan klaga på med andra ord. Själv är jag i tankarna att uppdatera min uv lite nu till hösten. Kan du inte slägga upp bilder på uven när den kommer båda fram och baksida? Vore nice att ha något att efterlikna.