Publicerat Augusti 14, 201213 yr Oj oj! Då finns de inget fåglarna kan klaga på med andra ord. Själv är jag i tankarna att uppdatera min uv lite nu till hösten. Kan du inte slägga upp bilder på uven när den kommer båda fram och baksida? Vore nice att ha något att efterlikna. Det skall du få, om jag har några fingrar kvar efter allt nagelbitande...
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Författare Otroligt kul! Hoppas du fått tag på en riktig dräpare, har du det så är din lycka gjord! Din första morgon blir fantastiskt spännande dels jakten i sig men även frågan.. kommer uven att dra? Håller tummarna och självklart vill vi ha bilder! Mvh!
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Otroligt kul! Hoppas du fått tag på en riktig dräpare, har du det så är din lycka gjord! Din första morgon blir fantastiskt spännande dels jakten i sig men även frågan.. kommer uven att dra? Håller tummarna och självklart vill vi ha bilder! Mvh! Om den inte gör det kommer jag gråta blod Detta har jag längtat efter. Kommer nog bli fler bilder på uven än dottern som ploppar ur snart.. Frugan börja nog funder på ens prioriteringar i livet :S Jag som brukar vara ute i sista stund med allt men nu har jag en hel jäkla höst och vinter på mig innan man kan testa den på riktigt vår sträck..
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Författare Lugn och fin.. Jag har jagat med tre olika och en av dem var överjävlig faktiskt, den var med i reportaget jag skrev i Svensk Jakt. Min egen är ok men den genererar inte alltid snorförbannade kråkor likt den ovan. Sen har jag en till som jag testat två-tre gånger.. den är väl möjligen snäppet bättre än en pimpad plastis men inget jag längtar efter att hänga upp. Vinsten med en yberbra uv är just astokiga kråkor, det gör dem oförsiktiga och inte sällan kan man skjuta i ett hett anfall, ladda om och skjuta igen. Kråkor i omgivningen hör även bråket och kan singla in direkt efter påskjutning då skränen lockar dem mer än vad skotten skrämmer dem. Synd att ägaren till den inte var mer försiktig, hans stövare hade tydligen gått hårt åt den
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Lugn och fin.. Jag har jagat med tre olika och en av dem var överjävlig faktiskt, den var med i reportaget jag skrev i Svensk Jakt. Min egen är ok men den genererar inte alltid snorförbannade kråkor likt den ovan. Sen har jag en till som jag testat två-tre gånger.. den är väl möjligen snäppet bättre än en pimpad plastis men inget jag längtar efter att hänga upp. Vinsten med en yberbra uv är just astokiga kråkor, det gör dem oförsiktiga och inte sällan kan man skjuta i ett hett anfall, ladda om och skjuta igen. Kråkor i omgivningen hör även bråket och kan singla in direkt efter påskjutning då skränen lockar dem mer än vad skotten skrämmer dem. Synd att ägaren till den inte var mer försiktig, hans stövare hade tydligen gått hårt åt den O jäklar kan det vara så stor skillnad på dom! Har du nån bild på den nu saliga berguven? Hade detta hänt mig så hade nog inte hunden överlevt men det blir svårt att bita sig in i ett kassaskåp Vore jäkligt intressant o veta vad som är skillnade på dessa berguvars utseende kontra hur ilskna kråkorn blir..
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Liten fråga angående förvaring. Vad jag har förstått så brukar ni förvara era uppstoppade uvar i frysen. Den jag har fått tag på är ifrån 1945 så den lär nog vara ganska full med dåtidens konserverings medel.. Tror ni man kan ha den framme eller måste den frysas? Jag har tyvärr ingen platts i min frys den är alldeles för liten..
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Spraya den med Radar och stoppa den i en tät plastkasse så ska det gå bra.
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Spraya den med Radar och stoppa den i en tät plastkasse så ska det gå bra. Super!
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Mina uppstoppade uvar är båda från 1942 och båda är som nya i fjäderdräkten. Tor att giftet som dom är behandlade med är rätt starkt så jag tror att du borde klara dig utan att behöva göra något ytterligare. Mina uvar tagit mer stryk av rovfåglar än av diverse småkryp om man säger så ;-)
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Författare Japp äldre uvar är sällan ngt problem med kreatur.. jag har mina i garaget men är jävligt uppmärksam på små jävla fjärillar, sett det en gång och då åkte båda i frysen direkt! Mvh!
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Mina uppstoppade uvar är båda från 1942 och båda är som nya i fjäderdräkten. Tor att giftet som dom är behandlade med är rätt starkt så jag tror att du borde klara dig utan att behöva göra något ytterligare. Mina uvar tagit mer stryk av rovfåglar än av diverse småkryp om man säger så ;-) Det låter ju lovandes.. Efter som jag ännu inte har fått den så är jag lite orolig angående skicket. Efter som den är så jäkla gammal, men dina är ju till och med äldre en min..
Publicerat Augusti 14, 201213 yr ... flyttade inlägget till kråkjakt tråden då det passade bättre där ...
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Är det inte arsenik som de äldre fåglarna är preparerade med? Det tar död på det mesta.
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Fick mina nya handmålade glasögon till min uv idag. Alldeles för dyrt men satan va snyggt det blev, nu kom kråksuget tillbaka!! Ska bli kul att ses om man märker någon skillnad, de förra var ganska repiga och grådaskiga.
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Pärlan dök upp förra veckan, men först nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit några bilder. Det är två saker jag inte är nöjd med. Det första är ögonen dom har tappat färgen helt och det andra är att huvudet är vinklat nedåt. Nån som vet om det går att byta ut dom befintliga ögonen? Och i så fall hur gör jag.. Kan en konservator vrida huvudet uppåt? Det jag gillar mest med den är att den ser ruskigt arg ut. Hoppas den fungerar.
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Författare Den där tycker jag ser bra ut!! Japp ögonen har tappat färgen, obra men lösbart. Jag var lite skeptisk mot ögonen på min så jag limmade på glasögon utanpå orginalögonen. Tyckte inte det gjorde varken till eller från så jag tog väck dem efter ett tag. Men den där ska bli kul att höra hur du upplever när du testar!!! HÅller med dej, ansiktsuttrycket är helt jävla rätt!!!!! Mvh!
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Ta den till en konservator så kan han/hon lacka upp ögonen. Gjorde så på min ena uv och då såg den genast mer levande ut.
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Den där uven ser precis lika asförbannat ut som en av de fyra jag hade nöjet av att titta på när jag besökte Skansen här i somras, helt orelaterat till det, persk vad stora björnar är samt en notering om att vildsvin i hägn kan bli nästan hur stora som helst. /Christian
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Pärlan dök upp förra veckan, men först nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit några bilder. Det är två saker jag inte är nöjd med. Det första är ögonen dom har tappat färgen helt och det andra är att huvudet är vinklat nedåt. Nån som vet om det går att byta ut dom befintliga ögonen? Och i så fall hur gör jag.. Kan en konservator vrida huvudet uppåt? Det jag gillar mest med den är att den ser ruskigt arg ut. Hoppas den fungerar. Ja den såg riktigt arg ut! Blir jag avis. Lycka till!
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Ta den till en konservator så kan han/hon lacka upp ögonen. Gjorde så på min ena uv och då såg den genast mer levande ut. Sjyst. Minns du vad det kostade?
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Nja jag lämnade in min uv för att reparera den efter en rovfågel attack och när jag hämtade den så berättade hon att hon penslat på något på ögonen när hon ändå höll på typ och jag misstänker att det inte kostar mycket iom att min konservator bjöd på detta.
Publicerat September 23, 201213 yr Var hittar man ögon till uven? Hade hemmsidan på andra datan som har gått i graven
Publicerat September 23, 201213 yr Var hittar man ögon till uven? Hade hemmsidan på andra datan som har gått i graven Här http://www.skandiahardwood.se/
Publicerat September 23, 201213 yr Var hittar man ögon till uven? Hade hemmsidan på andra datan som har gått i graven Ett annat tips, säkert inte billigast men enkelt och smidigt. Har själv beställt därifrån. http://www.glasseyes.com/