Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkuv!

Featured Replies

Publicerat

En lång stång används och då lämpligen en undertryckt gran som växt sig lång och smal. I denna fästs uven och sedan fästs stången uppe i trädet så den hamnar på lämplig höjd. Tror de flesta använder sig av spänband för att dra fast stången i trädet.

min pappa jobbar på ett snickeri så han skulle ta hem 4-5 meters ribba kan det bli bra ? :D
  • Svar 932
  • Visningar 152,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Linus- nej, det är helt klar bäst med en undertryck torr gran,

de är lätta, viktade så att de naturligt är lätta att rigga och samtidigt finns det inget blänk eller onaturligt med dem.

Gå ut o hitta dig en sådan.

/Christian

Publicerat

Ställer frågan igen till ni som har jagat med uv förr :) Vad sätter ni upp uven i då ni jagar med uv alltså vad använder ni för att sätta upp den i trädet? :)

MVH

Jag använder en teleskopisk stång i aluminium. Det är väl från början en förlängning till något redskap. Tror den blir 4-5 meter när den är fullt utdragen. För att inte skrämma någon fågel har jag sytt ett fodral dom jag trär över skapelsen. tycker denna lösning är överlägsen andra lösningar, framförallt med tanke på vikten och möjligheten att plocka med sig den ihopfällda stången.

Anders

Publicerat

nej inte på youtube :D;)

om det är denna du menar så har dom visst pimpad uv :D

Publicerat
  • Författare

Något som slog mig, om man vill skaffa en uppstoppad Uv från annat land, någon som vet vilka krav som då ställs?

Förmodar att det är Citestillstånd som gäller, osäker på hur det funkar med gränsövergång dock..

Är det svarta kråkor eller är det råkor? Något jag måste försöka studera när jag åker ner till Ö-rike i sommar.

Tror det är svarta kråkor..

som jag skrivit tidigare här så använder min polare lite av samma taktik, han har en uppstoppad uv på backen och ca 10-20 uppstoppade kråkor runt den samt 2-10 uppstoppade trutar, förra året skjöt han runt 1080 kråkor + 200-300 trutar, bästa dagen hade de 140 kråkor. är lite skeptisk på hippens kommentar, denna taktik kan vara hur bra som hellst! polaren hade några filmklipp då kråkorna landade mitt i bulvan bilden och andra kråkor som snurrade runt skitnära, några av kråkorna blev malda på ca 5 meter och oftast var hållen runt 15-25m,tyvärr råkade han radera klippen i samband med att han rensade datorn...

Sett de klipp du beskriver.. Om jag inte missminner mej så sköt din polare där utan lock? Har för mej att han sköt ganska lugna och fina fåglar som flög över bulvanbilden.. Tror att han skulle skjuta precis lika mycket med enbart bulvanerna och utan uv. Men vad jag menar är att för din polare fungerar detta, han gör mer "rätt" än det klipp som förevisades ovan..

Om du kollar klippet så ser du ovan att de skjuter rätt skygga fåglar som inte gärna flyger in fint över bulvanerna, din polare sköt fåglar som landade på 4-5 meter säger du. Det är skillnad och det är dessutom skillnad på äkta uppstoppade bulvaner = mycket effektivare än plastdito.

Mvh!

Publicerat

på en av våra klipp ser man småsura trutar som skjuts, en hel del sura kråkor som dykit på hans uv också fast den varit placerad på marken,den fångst på dessa videoklipp är ju bara en bråkdel av vad han skjuter så låt inte detta med skygga kråkor störa dig. hursom, med lite planering och gott samvete kan denna typ av taktit ge skitbra resultat, men det behövs erfarenhet och ffm tid..

Publicerat
  • Författare

Nåja,

här är en som nog inte går att slå i modern tid,

Jag är ledsen hipp mfl för att bli lite oseriös.

Notera det prydliga skyttet!

/C

Det där var ju humor! Men shit va läckert det vore att ha ett litet uv-hägn och någon stackars lomhörd berguv för jakt :wub:

Har en kompis som gett sig fan på att få uppleva kråkjakt med levande uv, kanske ska kolla hur det går för honom..

Mvh!

Publicerat

Jupp jag vet,

rejält med humor.

Bara att önska din vän lycka till, jag skulle tro att det är en faktiskt möjlighet vid jakt i någon av baltstaterna eller Ryssland.

/Christian

Publicerat

Nåja,

här är en som nog inte går att slå i modern tid,

Jag är ledsen hipp mfl för att bli lite oseriös.

Notera det prydliga skyttet!

/C

Farsan brukar berätta om när han var ung och var jaktelev i Danmark. Hur dom jagade kråka med levande uv..

Skadesköt dom en kråka så lät dom den ligga där och skrika för då blev dom andra helt tokiga och brydde sig inte om att man ens sköt på dom.

Men det var andra tider då och man såg helt annorlunda på viltet än idag.

Kan inte vara kul att vara en berguv och bli uppslängd på en pinne och få stryk av kråkor varje dag.

Publicerat

om det är denna du menar så har dom visst pimpad uv :D

är du helt säker på det ? för om du stoppar bilden precis när resultatet kommer så ser du och det ser inte ut som den är pimpad :o
Publicerat

Ingen som vet vart man kan få tag på inspelade kråkor på nätet och ladda ner? :)

Publicerat

Ingen som vet vart man kan få tag på inspelade kråkor på nätet och ladda ner? :)

Googlade lite och fick en massa svar på trevliga kråkskrik man kan lyssna till om man ska träna.

Norska siter hade nog mest utbud, men kanske också beror på att de får jaga med elektroniska

hjälpmedel.

Publicerat

är du helt säker på det ? för om du stoppar bilden precis när resultatet kommer så ser du och det ser inte ut som den är pimpad :o

jo den är pimpad, fast man ser inte det i detta klipp, trodde inte heller den var pimpad före jag köpte filmen :D

Publicerat

Fick tag på den där hackspetten klädd i kråkskinn i lördags och testade.. I lördags fungerade det inte! Kråkor som börjat snurra på höjd, skrikandes skyggade plötsligt och flög vidare. Och detta hände bra många gånger. Jag tror att detta kan gå att få att fungera men jag ger mej nu, ids inte hålla på och grotta med detta koncept.

I morse var jag ut i skärgården med uven, dåligt sträck men de som kom var duktigt arga :wub:

Var det en sådan här du använde?

http://www.racerback.se/jackattack-faagelhare-bulvan-p-1659.html

Publicerat
  • Författare

Nej de har inte längre denna tingest. En liten hackspett med två vingar som vevar på är det..

Tror att den kan fungera i en bulvanbild med duvskinn/kråkskinn på, flaxade rätt fint faktiskt..

Mvh!

Publicerat

Nej de har inte längre denna tingest. En liten hackspett med två vingar som vevar på är det..

Tror att den kan fungera i en bulvanbild med duvskinn/kråkskinn på, flaxade rätt fint faktiskt..

Mvh!

Ok för jag har beställt den där jack attack men inte fått den så om du hade testat den så hade jag tänkt av boka den.

Fördelen med denna är att den har fjärrkontroll som räcker ca 40meter så man kan stänga av den när man hör dom skrika.

Hoppas jag får den snart så jag kan testa.

Publicerat

Jag tror inte dom har ''pimpat'' den med fjädrar som endel gör här utan det som är mycket enklare är ju att bara limma dit tygbitar så får du bort blänket på uven men visst det blir väll kanske inte lika levande som om den hade fjädrar som rör sig lite i vinden men dom lyckas ju endå så :)
Publicerat

så kan det nog vara fast den har nog också fjädrar :) men det verkar vara en riktigt rolig film var får man tag i filmen ? (kråkejakt med hubro) alltså

Publicerat

är den bra och prisvärd eller ? :D

Publicerat

den är ju billigare nu :D

men den kan vara lite dryg ibland eftersom att det händer ungefär samma sak hela tiden dom skjuter en kråka sen en till också vidare :D

Publicerat

Tjena alla kråkjägare. Ställer samma fråga här som i kråkjakts tråden...

Vad tycker ni om denna pimpade uv?

Jag tycker själv inte att den ser så verklighetstrogen ut, speciellt inte runt ögonen. Tips på hur jag kan förbättra detta?

Några andra förändringar jag bör göra?

070.jpg

072.jpg

074.jpg

Nå har den lurat några kråkor men inte riktigt så effektfullt som jag hade hoppts på. Många som bara flyger ett varv på hög höjd för att sen flyga där ifrån. Verkar nästan som att dom skyggar för något...?

//Martin

Publicerat

Hade samma problem i helgen? Kråkor komm. Vägrade att gå ner på uven? Verkade inte särskillt sura heller? Snarare så dom verkade rädda?

Har tagit bort fjärarna över ögonen så det vart mera oranget. Ska linda en del av stången med camo tejp till helgen så de inte blir reflexer sedan ska den upp ännu högre. Och Skott fälltsröja :unsure: Går inte att skjuta genom en tall! Provade så jag vet :huh:

S.

Publicerat
  • Författare

som jag skrivit tidigare här så använder min polare lite av samma taktik, han har en uppstoppad uv på backen och ca 10-20 uppstoppade kråkor runt den samt 2-10 uppstoppade trutar, förra året skjöt han runt 1080 kråkor + 200-300 trutar, bästa dagen hade de 140 kråkor. är lite skeptisk på hippens kommentar, denna taktik kan vara hur bra som hellst! polaren hade några filmklipp då kråkorna landade mitt i bulvan bilden och andra kråkor som snurrade runt skitnära, några av kråkorna blev malda på ca 5 meter och oftast var hållen runt 15-25m,tyvärr råkade han radera klippen i samband med att han rensade datorn...

Klippen finns på dintub.

Kolla sen..

Jag tror att din polare skulle skjuta precis lika mycket utan uven faktiskt, det som drar in fåglarna de skjuter är bulvanera. Kolla truten speciellt, i sista klippet är de snortokiga på uv. I din polares klipp seglar de in lugnt över bulvanbilderna och letar käk.

Oavsett så är det ett häftigt resultat!

Mvh!

Publicerat

finns nog bra vett i din kommentar, men det är synd att iofs kom inga arga fåglar med på denna eller i huvudtaget på ngn film pga att det sket sig när polaren rensade datorn, polaren hade en bra hög kråkor och trut som var asförbannade och nästan snodde örontåffsarna av uven, samt en många lugna fåglar som i denna snutt. om man spolar till 1:06 på våran film ser man en dykande kråka som inte har ngt ljud av sig, den skjöts på ungefär 10 meter. men i allafall kan jag konstatera att denna typ av jakt ger mycket goda chanser på kråka och trut, samt att det blir ofta lätta skått...