Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkuv!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Wow!!!

Vänta lite nu här..

Är det mina erfarenheter enbart som du baserar detta på? Grejen är att den morgonen jag testade detta så stog jag maximalt dåligt i förhållande till uven vindmässigt. Det gjorde det hela onödigt svårt.. Fan om jag kunde hitta klippet, har det på film men det finns inte ute på nätet.

Så här va, effekten var rätt påtaglig. Visst, en del fåglar låg och snurrade på lite höjd men väldigt många tokdök även. Vinden och kojans placering i förhållande till uven gjorde att jag fick svårt att utnyttja lägena då de dök så ge inte upp detta! Jag tror tveklöst att den här hackspetten kan vara ett jättebra sätt att piffa till det lite.

Kråkan på klippet då.. Du ska ha tur om detta fungerar. Lite lite vind och konceptet är kört tror jag. Dessutom måste kråkan upp en hel del så den sitter vid uvens klor är min bestämda uppfattning.

Jag är lite sugen på att testa hackspetten igen har bara inte orkat låna hem den. En erfarenhet jag har av min enda morgon är även att jag fick in alla kråkor, arga som fan, vissa något höga men snurrade gjorde de. Rätt säker på att ett flertal av de som snurrade skulle passerat utan att bry sig om det inte vore för den här rörelsen i kråkan.

Detta är tveklöst något som man kan utveckla för att ta det hela ett steg till resultatmässigt, tror att den sån här grej kan piska liv i kråkorna även om man har en medioker uv.

Så ge inte upp och kolla om du kan få tag på någon fågelattrapp där du kan montera kråkvingen på attrappens vinge.

Mvh!

• Svar 932
  • Visningar 152,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Jag har längre tid funderat på att försöka få lite liv i kråkan under uven..

Eftersom några här på forumet har testat detta med en rävlocks mojäng men inte fått så bra resultat hade jag nästan gett upp.

Kråkorna blev tydligen jätte ilskna men även rädda när dom kom nära så det var svårt att få skott tillfälle på dom.

Jag skaffade en jack attack för att den har en fjärrkontroll så jag kan stänga av den när kråkorna kommer nära(hoppas det hjälper)

Jag är lite missnöjd med kråkans rörelse den flaxar lite förlite tycker jag men det är max vad jackAttacken klarar av :(   du är nått på spåren verkligen !!! fortsätt att försöka förbättra. tycker redan det ser skitbra ut ju :thumbsup:

Publicerat

Jag har testat detta med rörelse av uven och kråkan i dess klor. I den första uven jag byggde koncentrerade jag mig på rörelse i uvens huvud. Jag gjorde så att huvudet via radiostyrning gick att röra på i höjdled och sidled. Då detta var min första uv så hade jag inte mycket att jämföra med, dock drog det inga horder av fågel direkt utan jag tror att min radiostyrda uv gav ungefär samma resultat som en vanlig plastuv ordentligt och noggrant täckt med fjädrar. Tror att filmklipp på denna uv finns på grannforumet från 2010 någon gång. 

I och med den stora snömängden 2011 blev det mycket tid över till att bygga uv. Jag valde då att slopa rörelsen i höjdled på uvens huvud och använde istället den servomotorn till att få rörelse i kråkan. Resultatet blev en fiskelina som fästes i näbben på kråkan som sedan drogs upp och ner så att det såg ut så att kråkan högg mot uven. Film på detta finns i denna tråd eller kråkjaktstråden runt vårvintern 2011. Med radiostyrningen så har jag kunnat röra kråkan medan kråkorna är på ingång och sedan låta både kråka och uv vara stilla när kråkorna kommer nära. 

Visst har jag skjutit mycket fågel för min senaste uv och visst har jag haft både agra örnar och korpar som slitit fjädrar ur skallen på den samma, men jag tycker ändå inte att resultatet varit så pass som jag initialt hoppas på.

Från och med i år kör jag med en uppstoppad uv, antar att det säger en hel del... Nästa steg är väl att testa en uppstoppad uv men rörelse i kråkan, men då krävs nog en snörik vinter igen och till förmån för hundjakten hoppas jag verkligen dröjer!

Publicerat

Jag läste att både du och AndersC hade provat.
AndersC fick klättra upp och stänga av den för att få några skott tillfällen.

Jag har fler klipp men jag kunde inte ladda upp dom för dom var rätt stora. Ett där den sitter som du beskriver men jag tyckte att kråkan flaxade mindre så. :(

Jag hade hoppats på denna Jack attack just för att man kan köra den remote. :(

Publicerat

Tänkte delge forumet lite bilder på min "jaktchampion" som jag pysslat med under hösten. Den är i grunden en plastuv med rörliga vingar som jag satt fogsvansen i och byggt upp i en mer naturlig ställning. Efter det var gjort så förseglade jag alla fogar med vävtejp och målade några lager med primer för att det skulle bli stabiliserat. Slutligen fick den ett par lager med mattsvart som grund inför beklädnad. Under tiden så tog jag upp ögonhålorna för att passa en uppsättning specialbeställda (dyra) ögon från England efter mina specifikationer. Röda. med liten pupill och stora. Ögonen är 45 mm i diameter. Stjärt- och vingpennor fick en kanadagås donera och resten av befjädringen är fasanhöneskinn. Tror det vart fem stycken allt som allt. Vingarna har klätts med omlottlagda fasanhönevingar. Färgskiftningarna har jag åstadkommit med teddytyg i olika nyanser som jag sedan streck-målat med tuschpenna för att få en naturlig övergång. Har bara provat den halvhjärtat under vintern med fina anfall från korp, kråka och skata. Tyvärr är man inte bortskämd med fågeltäta marker... Ser dock fram emot att prova den på allvar i vår på andra områden.

Hursomhaver, så ser min uv ut.

/ Jimmy i Gunnarskog

post-14419-0-91763000-1360528194_thumb.j

post-14419-0-19594200-1360528248_thumb.j

post-14419-0-61653100-1360528273_thumb.j

post-14419-0-36606100-1360528317_thumb.j

Publicerat

Har skrivit i "kråkjakten" men inte fått några svar. Vill gärna ha tips om förbättringar o dyl. på min egenbyggda frigolit-uv. I brist på annat är fjädrarna mestadels från knipa och skrak, och lite hittefjädrar från en fasantupp. Ögonen är halva pingisbollar som jag målat och klarlackat. Vad tycker ni? Ska ju självklart prova den ett par mornar när sträcket kommer igång för att se själv om den funkar, men hade ju varit skönt om man fick lite synpunkter så man har tid att fixa eventuella "fel" 

post-14396-0-60870900-1360674902_thumb.j

post-14396-0-49678800-1360674906_thumb.j

post-14396-0-11892200-1360674911_thumb.j

post-14396-0-24874600-1360674915_thumb.j

post-14396-0-11763800-1360674919_thumb.j

post-14396-0-76268700-1360674922_thumb.j

Publicerat

Nog ser den ut att ha potential att locka till sig ngra fåglar.

Själv har jag avlägsnat vitt med fördelen att de blivit fler o argare kråkor.

Mina vill ofta slå mot ryggtavlan på uven, har jag märkt, o den ser du ut att fått till riktigt bra.

Förmodar att snörena under e för att fästa en död kråka?

Om inte så bör du göra det.

Enda sanna bedömningar du kommer få är av kråkorna.

Testa, modda o du kommer märka vad som går hem.

Läs igenom uvtråden för de finns mkt matnyttigt att ta till sig i den.

//Jimmy

Publicerat

Snörena har jag haft till att fästa den i uvstången med, och för att knyta dit lite ris så man delvis döljer "botten" på uven eftersom den inte har några klor.

Tanken är att sätta en död kråka i "klo-höjd" men problemet är ju att då måste jag skjuta den första kråkan först, men det kommer väl.

Synd att alla fällfångade skator har hamnat på rävåteln, för jag antar att en skata hade varit bättre än inget? 

Ska försöka få tag på nån brunspräcklig ungtupp så jag kan fluffa upp bröstet lite och få en mer naturtrogen framsida.

Kanske skulle spraya lite mattsvart färg över bröstet så länge för att få en spräcklighet och tona ner det vita?

Publicerat

En kråka kan väl inte vara så svårt att skjuta?

Du har ju en .22lr enligt avataren.

Ut med en soppåse o vänta  :devil:

Eller hissa uven o se om de int kommer in nåt.

Vet inte men tror att oavsett om färgen e matt kommer solen blänka i den onaturligt.

Låt då de vita sitta kvar tills du fått tag i mörkare fjädrar.

Publicerat

Jag gjorde just som jimbolo sa tonade ner det vita mot grått på haklappen, men samtidigt gjorde jag även argare ögonbryn.

Och av denna förändring gjorde kråkorna mycket bättre anfall och var bra mycket argare på uven.

Så jag vet inte om det var det vita som förstörde eller att min uv såg mer förvånad än arg ut.

Jag börjar misstänka det senare. Ju argare uven serut ju argare blir kråkorna på den.

Publicerat

Just hemmakråkorna är lite
skygga på vår lilla mark, jag har en svag känsla av att det kan bero på
flertalet stora rovfåglar, inklusive örn, som har setts kalasa på vår rävåtel,
där vi förövrigt aldrig sett en enda kråka(markägaren jobbar hemifrån med bra uppsyn
över åteln).

En annan teori är ju att det ligger ett stort hönseri 900 meter
bort, får en känsla av att det kan dra lite svartfågel. Man kanske borde kolla
med dom om dom behöver hjälp med kråkdecimering 
:devil:

Just felsökning vet man ju från
bilskruvandet, att man ska ändra EN sak i taget så man vet vad som var fel, men
det är ju så svårt att följa 
:wink:

Publicerat

Snygg! 

Publicerat

Kanske har gått lite över styr när flickvännen kommer in i hobbyrummet när jag pillar med ögonbrynen på Uven och säger: "du och din jävla uggla.." Hahaha

Inte blir hon gladare av att fingertopparna är klädda med lim blandat med dun, haha

Publicerat
  • Författare

Emil.. en tanke som slår mej är att du ska försöka att i högre utsträckning klä uven med skinn från fåglar, de får en något annorlunda beklädning då vilket jag tror är positivt. Att få tag på dessa fåglar är svårt som f-n men jag tror det blir bättre.

Iövrigt så kika på PeterC:s uv, den ser grym ut!

Platsen du har där, trädet och stången, ser förjävla trevlig ut!

Mvh!

Publicerat

Jag får nästan tårar i ögonen när jag läser den här tråden.

Kämpade med min plastlimpa och fick till en fungerande uv, jagade med den ett år men blev sedan av med "kråkmarken" så nu har den stått oanvänd ett år.

Publicerat

Så trist "waxin"!  :ermm:

Själv har jag pånyo satt dit en helt ny omgång bröstfjädrar.

Tunnat ut för mkt med åren.

Imorgon ska den testas från gömslet jag skotta fram idag.

Kan bli grymt kul då de e blidväder här.

Publicerat

Emil.. en tanke som slår mej är att du ska försöka att i högre utsträckning klä uven med skinn från fåglar, de får en något annorlunda beklädning då vilket jag tror är positivt. Att få tag på dessa fåglar är svårt som f-n men jag tror det blir bättre.

Iövrigt så kika på PeterC:s uv, den ser grym ut!

Platsen du har där, trädet och stången, ser förjävla trevlig ut!

Mvh!

Det är ju det att få tag på fågel. Har dåligt med jägarkontakter och nu är ju både fasan och gås fredade. Men vi får se framåt våren om man kan hitta några höns eller ungtuppar i lämplig färg som kan funka som donatorer. Men det blir nog svårt att fixa innan den allmänna jakten är slut. Får man använda uven under skyddsjakt på eget initiativ? Vi har ca 130 meter till hönsgården från gömslet så skyddsjakt är ju godkänt.

Vi får se vad kråkorna säger på söndag, får jag ner 1 fågel så är jag nöjd.

Ja platsen känns helt perfekt, högst upp på berget med ca 30 meters nivåskilnad ner till åkermarkerna. 5-600 meter till havet.

Numera bor stången "inne" i trädet, redo att hissas, som föreskrivet  :wink:

Publicerat

Tänkte delge forumet lite bilder på min "jaktchampion" som jag pysslat med under hösten. Den är i grunden en plastuv med rörliga vingar som jag satt fogsvansen i och byggt upp i en mer naturlig ställning. Efter det var gjort så förseglade jag alla fogar med vävtejp och målade några lager med primer för att det skulle bli stabiliserat. Slutligen fick den ett par lager med mattsvart som grund inför beklädnad. Under tiden så tog jag upp ögonhålorna för att passa en uppsättning specialbeställda (dyra) ögon från England efter mina specifikationer. Röda. med liten pupill och stora. Ögonen är 45 mm i diameter. Stjärt- och vingpennor fick en kanadagås donera och resten av befjädringen är fasanhöneskinn. Tror det vart fem stycken allt som allt. Vingarna har klätts med omlottlagda fasanhönevingar. Färgskiftningarna har jag åstadkommit med teddytyg i olika nyanser som jag sedan streck-målat med tuschpenna för att få en naturlig övergång. Har bara provat den halvhjärtat under vintern med fina anfall från korp, kråka och skata. Tyvärr är man inte bortskämd med fågeltäta marker... Ser dock fram emot att prova den på allvar i vår på andra områden.

Hursomhaver, så ser min uv ut.

/ Jimmy i Gunnarskog

nog dom bästa fake - ögonen till uv jag sett eller i alla fall mest skräckinjagande ut ser bra ut ! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Det är ju det att få tag på fågel. Har dåligt med jägarkontakter och nu är ju både fasan och gås fredade. Men vi får se framåt våren om man kan hitta några höns eller ungtuppar i lämplig färg som kan funka som donatorer. Men det blir nog svårt att fixa innan den allmänna jakten är slut. Får man använda uven under skyddsjakt på eget initiativ? Vi har ca 130 meter till hönsgården från gömslet så skyddsjakt är ju godkänt.

Vi får se vad kråkorna säger på söndag, får jag ner 1 fågel så är jag nöjd.

Ja platsen känns helt perfekt, högst upp på berget med ca 30 meters nivåskilnad ner till åkermarkerna. 5-600 meter till havet.

Numera bor stången "inne" i trädet, redo att hissas, som föreskrivet  :wink:

Har ni inget större ställe runt där ni bor, något gods eller nåt som pysslar med kommersiell jakt? Där borde du isf kunna få tag på fasanhönor vilket är det bästa på dessa breddgrader.

Ang hönsfarmen där.. passa dej lite där och detta säger jag i all välmening. Skyddsjakt på eget initiativ kan fungera men det är inte hugget i sten på något sätt. Försök att kontakta hönsfarmsägaren och kolla läget, får du denne med dej så är det inga problem!

Iövrigt så verkar platsen väldigt spännande! Fast det har jag sagt tidigare och haft tvärfel.. minns ngn snubbe som jagade.. möjligen på Öland eller i dess närhet på fastlandet. Fårbetade strandängar och låga enbuskar över allt, otroligt fin miljö och en rest uv i en enebuske syntes väldigt bra! Han gick bet, flög ingen fågel där.. jag trodde han skulle lyckas jävligt väl men icke.

Mvh!

Publicerat

Har ni inget större ställe runt där ni bor, något gods eller nåt som pysslar med kommersiell jakt? Där borde du isf kunna få tag på fasanhönor vilket är det bästa på dessa breddgrader.

Ang hönsfarmen där.. passa dej lite där och detta säger jag i all välmening. Skyddsjakt på eget initiativ kan fungera men det är inte hugget i sten på något sätt. Försök att kontakta hönsfarmsägaren och kolla läget, får du denne med dej så är det inga problem!

Har ingen aning faktiskt, hade det funnits så känns det som att jag vetat om det, men det skadar ju inte att forska lite i detta !

Jag tänkte mer skyddsjakt för att skydda hönsgården på den lilla gården där jag jagar.

Hönseriet ska jag kolla med om dom vill ha hjälp hos sig(ligger en kilometer bort), men det är ett annat kapitel.

Platsen kan vi ju fortsätta diskutera i avsedd tråd  :smile:

Publicerat

Morsan klippte hunden, och jag fick en idé! Blev betydigt bättre än förut tycker jag! 

Om 10 timmar får vi se hur det funkar  :smile:

post-14396-0-84574800-1361043464_thumb.j

post-14396-0-54500100-1361043500_thumb.j

Publicerat

Jäklar häftig Uv du gjort EmilL ska bli kul att höra hur det gick

Publicerat

Coolt! Man tager vad man haver!!

S.

Publicerat

post-5975-0-48734700-1361099705_thumb.jp

Funderar på att lägga till lite mer skägg? Vad tror ni? Limmet tog slut tyvärr.

Så kommer inte vidare med foten och ryggen.

S.