Publicerat December 17, 201213 yr Detta är en populär post. Sen behöver man inte kommentera, göra inlägg alls om man inte tror att man har något att tillägga, det är inte svårare än att hålla munnen stängd och andas genom näsan i vanliga livet. /Christian
Publicerat December 17, 201213 yr 5-56 kryper ganska bra och funkar bra för rengöring av det mesta. WD-40 är mer ett rostskyddsmedel egentligen, det verkar innehålla ngt vaxartat som blir kvar när de lättflyktiga substanserna dunstar. Jättebra för motorkonservering t.ex. Jag är lite mer tveksam i vapenmekanismer och symaskiner. Symaskinsolja är verkligen bra till de flesta "enklare" smörjapplikationer. Annars fungerar motorolja som stått så länge att tillsatserna sjunkit till botten också bra till det mesta om man vill ha en tjockare olja. /M
Publicerat December 17, 201213 yr En sån JÄVLA tur jag har haft med mina bössor genom tiderna,dom går att öppna,stänga,utan att titta på nån"tube"eller va ni kallar det,slutstyckena går som på räls,inga rostangrepp,inga skärskador på låsar å slutstycken,inga spruckna stockar,inga fettrester i trånga prång,alltså allt funkar perfekt efter alla år,med 5-56. Måste också påstå att som yrkesman inom mekaniska delen av den mänskliga aktiviteten här på jorden,har jag använt just 5-56 i alla år av mitt yrkesverksamma liv sådär 50 år,har provat diverse kopior bla.wd40,och bara blivit besviken(a copy will never be anything then a copy)sa min amerikanske vän när jag beklagade mig över kopior. Håller dock med pmt att 5-56 är inte det optimala smörjmedlet men av bekvämlighetsskäl blir det inte nåt annat,men herrejävlar va det hettat till i detta ganska anspråkslösa ämne,hur man öppnar å stänger ett vapen och vidare hur å med vad man smörjer dito. KUL! Kul att det funkar! Du kanske är som gemene snittSvennsonjägaren i Sverige........skjuter 5-10 smällar med hagelhurran varje år, och till nöds släpar sig förmodligen under protest till banan och på sin höjd skjuter en serie trap. Då funkar det finfint
Publicerat December 17, 201213 yr Detta är en populär post. ..........,men herrejävlar va det hettat till i detta ganska anspråkslösa ämne,hur man öppnar å stänger ett vapen och vidare hur å med vad man smörjer dito. KUL! Ja, det är mycket märkligt..... Du kan diskutera det mesta, folk lysnar, kanske ha en annan åsikt i en detalj eller så. Men kommer man in på toplvern så är minsta lilla kommentar eller påstående som INTE stämmer med hur man själv blivit lärd så JÄVLAR I HELVETE VAD FEL DU HAR! Det tycks vara ett angrepp på sjävla grunden i den svenska jakten på nått märkligt sätt. Det verkar vara som att påpekandet att morfar/farfar/morbror Olle etc etc etc etc etc het enkelt inte får ha haft fel. Då rämnar hela ens jaktliga identitet om en "idol" har fel. Själv har jag vandrat den långa vägen, och på den har jag slaktat de flesta heliga kor jag fått med i modersmjölken - det gör inte att mina jaktliga idoler i sig trillat ner från sin himmel, för de hade rätt i jävla massa - dock inte allt. /T
Publicerat December 17, 201213 yr Jag tycker det är helkul att en tråd kan handla om att öppna och stänga ett vapen. Intressant och lärorikt på samma gång och varför ska man inte få diskutera oljor. Bara för att någon har gjort på ett visst sätt i 50 år betyder det ju inte att han/hon inte har gjort fel ? Själv fick jag lära mig på det "svenska" sättet hur man stänger ett hagelvapen när jag gick jägarexamen. Men igår tog jag steget och tränade på lite "engelska" manövrar vilket gick mycket bra och faktiskt kändes bättre. En fråga om oljor och fetter. 5-56 använde vi i skolan och verkstäder när vi lagade gamla bilar och kanske skulle ha dän någon mutter som inte ville. Men till vapen finns det ju oljor och fetter framtagna för just vapen. Nu är ju jag total rookie och glad amatör på allt vad vapenvård heter men jag köpte Hoppes både olja och fett och är hittils nöjd. Har även sett flertalet andra fabrikanter för vapenvård under mitt sökande efter den perfekta vapenvården så det är ju inte direkt någon bristvara på produkter avsedda för vapen. Varför använda något som ska vara lite bra på allt när man kan köpa något som är gjort för ändamålet ? Mvh // Johannes
Publicerat December 17, 201213 yr För att man i många fall betalar 3x för samma sak. Det gäller dock att veta när man inte gör det. Det är inte så kul att försöka få bort hartsade rester från diverse oljor som använts fel. Varken i bilar eller annat. Jag är inte så impad av 5-56, det kan funka för att få tyst på knarrande dörrgångjärn, men knarret börjar ju snart igen när oljan dunstat. Det lustiga tycker jag inte är att det finns EN tråd om hur man skall stänga brytvapen. Det finns HUNDRATALS trådar, och samma debattanter är i alla trådar :-) Jag håller på PMT i det här fallet. Helt enkelt för att han läst på. Och så finns det en annan grej. Om det inte var meningen att man skulle stänga utan att pilla på toplevern, då skulle man vara tvungen att öppna toplevern för att få igen bössan. Man har gått en hyggligt lång väg för att få levern att spänna sig själv. Varför i herrans namn skulle man göra det om man inte ville ha det gjort!? /M
Publicerat December 17, 201213 yr Angående 5-56 förträfflighet och närmast magiska egenskaper sedan 'urminnes tider'. Vad gäller mig själv brukar jag tycka om att utvecklas...ffa inom mitt yrke. Jag gör det mesta på annorlunda sätt idag än för 10 år sedan, använder nya bättre material och metoder mm mm. Allt annat vore stagnation
Publicerat December 17, 201213 yr Pmt, vilka fetter är lämpliga att dutta på leder och låsklackar? Jag tror I-Mats besvarade denna fråga ganska bra tidigare i tråden!
Publicerat December 17, 201213 yr Jag tror I-Mats besvarade denna fråga ganska bra tidigare i tråden! Ja /T
Publicerat December 17, 201213 yr Varför använda något som ska vara lite bra på allt när man kan köpa något som är gjort för ändamålet ? Mvh // Johannes Kanske för att det inte finns en enda olja eller ett enda fett som är gjort för vapen, men det har gjorts en herrans massa förpackningar för vanliga standardprodukter som säger just "vapenolja" eller "vapenfett". Sedan att många går på det och betalar hutlöst för skitprodukter gör ju att det finns - men det är vare sig bra eller ens konstruktivt. /T
Publicerat December 17, 201213 yr En gång tiden, för många år sedan, när jag tog jägarexamen så försökte ledaren inbilla oss att vi skulle "hjälpa till" med toplevern vid stängning. Som tur var så gjorde jag aldrig dumheten, utan lärde om i tid... Dock har jag aldrig mött någon som påstår att man ska slå igen sitt vapen. Så historiskt korkade är det lyckligtvis inte många som är...
Publicerat December 17, 201213 yr Författare Om fettet duger kan du enkelt avgöra själv: torka bort allt och inspektera ytorna. Är de helt jämna utan sår eller skuggningar har du inte haft nån metall/metallkontakt. Jag använder numer ett bra syntetfett med PTFE efter att i måååånga år använt diverse MoS2-fetter (typ drivknutsfett; NLGI 2+), kommer inte ihåg tillverkaren men produkten heter iaf Super Lube och är betydligt trivsammare att jobba med då det inte skitar ned. -- Mats Är det månna denna? http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=543&xartnr=
Publicerat December 17, 201213 yr Kanske för att det inte finns en enda olja eller ett enda fett som är gjort för vapen, men det har gjorts en herrans massa förpackningar för vanliga standardprodukter som säger just "vapenolja" eller "vapenfett". Sedan att många går på det och betalar hutlöst för skitprodukter gör ju att det finns - men det är vare sig bra eller ens konstruktivt. /T Det är möjligt att det är så, men då är det ju ännu svårare att veta hur och vad man ska göra. Efterfrågan av ändamålsenliga produkter borde väl finnas även inom vapenägare ? Mvh // Johannes
Publicerat December 17, 201213 yr Det är möjligt att det är så, men då är det ju ännu svårare att veta hur och vad man ska göra. Efterfrågan av ändamålsenliga produkter borde väl finnas även inom vapenägare ? Mvh // Johannes Efterfrågan finns, liksom passande produkter. Då behöver man bara ge dem en bra förpackning och sedan kan man sälja det som saffran..... /T
Publicerat December 17, 201213 yr Då blir ju frågan, vilka är dessa passande produkter. Ica´s Symaskinsolja och "Super Lube" från okänd fabrikant framförs i denna tråd. Inget förslag på fett än vad jag kan se. Annars handlar det mest om vad man inte ska använda. Mvh // Johannes
Publicerat December 17, 201213 yr Då har du 'sett' dåligt...Super Lube ÄR ett syntetiskt fett med PTFE Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat December 17, 201213 yr Är det månna denna? http://www.hjertmans...bnr=543&xartnr= Ja. Synco heter tillverkaren, jag gick och tittade... När det gäller molyfetter så har jag mest använt Löbros egna (Löbro tillverkar drivknutar) eftersom jag haft bra tillgång, men jag har testat en hoper andra drivknutsfett och inte sett nån avgörande skillnad. Även STPs motoroljetillsats går att använda, men den ligger inte kvar lika länge som ett bra fett. För hundrafemtisju år sen använde vi Slick 50s PTFE-fett på en massa saker med mycket bra resultat, jag antar även om jag inte testat att det skulle fungera hyfsat till det här också - dock är det betydligt lösare i konsistensen (typ NLGI 1,lite) och jag väljer hellre tjockare saker till hagelbössor. Ska man ha en olja för allroundsmörjning rekommenderar jag Shooter's Choice FP-1, eller en bra 5W-50 om man kan/vill ha högre viskositet. Feltemas olja duger icke, den har sämre skärstyrka än symaskinsolja vid stål/ståltest - Mobil 1 är däremot svårt att fela... Johannes: har jag namedroppat nog? -- Mats
Publicerat December 17, 201213 yr För att göra ett sista radikalt ingrepp i frågan om smörjmedel,för glidande ytor(som vapendelar är)och dessutom rostskyddande så gör som jag när jag har frågor rörande lager av olika slag och vilket smörjmedel som rekommenderas.Ring SKF 031-3371000,fråga efter tekniska avdelningen,det inte dom vet om smörjmedel,det är inte värt att veta! När det sedan gäller olika "specialmedel"som säljs i små eleganta förpackningar så rör det sig bara om att kränga dessa med så stor vinstmarginal som möjligt,som ett ex.kan jag ta min frus inköp av allehanda medikamenter i hälsoboden,tex.gurkmeja i små kapslar för sådär 250-300 spänn,varar i nån vecka,för man måste ta minst 2 om dagen annars ingen effekt,köper du istället gurkmeja som livsmedel(krydda i detta fallet)då kan du köpa en hel påse för ca 25 spänn i ICA !!! Ja det kanske va ett dumt exempel att jämföra med vapenoljor,men tanken är densamma,packa skiten i små fina förpackningar å kräng det för astronomiska kg.priser,så är det med allting idag och det är alltid "prylnissen"som går på det.Samma gäller det med att öppna å slå ihop vapnet,det är bara samma sorts "prylnissar"som har problem,vi andra förmodligen lite äldre som fått lära sig vapen på den mer naturliga vägen har inga problem med sånt,alltså,öppna bössan,i med pluggarna,slå ihop å skjut! Med detta tar jag "min Mats ur skolan"
Publicerat December 17, 201213 yr En fråga om oljor och fetter. 5-56 använde vi i skolan och verkstäder när vi lagade gamla bilar och kanske skulle ha dän någon mutter som inte ville. Men till vapen finns det ju oljor och fetter framtagna för just vapen. Nu är ju jag total rookie och glad amatör på allt vad vapenvård heter men jag köpte Hoppes både olja och fett och är hittils nöjd. Har även sett flertalet andra fabrikanter för vapenvård under mitt sökande efter den perfekta vapenvården så det är ju inte direkt någon bristvara på produkter avsedda för vapen. Varför använda något som ska vara lite bra på allt när man kan köpa något som är gjort för ändamålet ? Mvh // Johannes För att en burk 5-56 står det hemma i vart och varenda hem, specialfetter och oljor är något som det brukar vara betydligt glesare bestyckat med. (Gäller inte bara vapen...) Och handen på hjärtat: när man står där en helgdag och "bara ska" ha ihop prylarna och man inte råkar ha det speciella hemma, vad gör man då? Väntar tills butikerna öppnar eller tar det som "funkar" till allt? Jag vet t.ex. vad som brukar användas till cyklarna varenda vår... Det är inte mer rätt, det bara brukar bli så. /Patrik
Publicerat December 17, 201213 yr Mats - Japp du har namedroppat, stort tack för det Men du namedroppar ju bland annat en olja där man enligt Pmt bara bytt ut förpackningen och gjort den svindyr Nåväl, jag är väl av personligheten lite mot saker som "är bra till allt". Jag tror liksom inte på det i grunden. Det är som bilar, det finns ingen bil som är bra på allt. Patrik - Personligen väntar jag till butikerna öppnar och har aldrig brukat 5-56 på någon av mina cyklar. Mvh // Johannes som lär använda sina Hoppesprodukter till dom är slut för att då ta ett nytt beslut om det ska testas något nytt, med eller utan PTFE.
Publicerat December 17, 201213 yr ....Mobil 1 är däremot svårt att fela... -- Mats Ja, den är i en egen division /T
Publicerat December 17, 201213 yr Mats - Japp du har namedroppat, stort tack för det Men du namedroppar ju bland annat en olja där man enligt Pmt bara bytt ut förpackningen och gjort den svindyr Nåväl, jag är väl av personligheten lite mot saker som "är bra till allt". Jag tror liksom inte på det i grunden. Det är som bilar, det finns ingen bil som är bra på allt. Patrik - Personligen väntar jag till butikerna öppnar och har aldrig brukat 5-56 på någon av mina cyklar. Mvh // Johannes som lär använda sina Hoppesprodukter till dom är slut för att då ta ett nytt beslut om det ska testas något nytt, med eller utan PTFE. Då är det bara att lyfta på hatten, för du är då tålmodigare än vad jag är. Ska man se lite mer seriöst på det hela så får man väl inse att användandet av ej anpassade smörjor (eller för den delen verktyg) får ställas i motvikt till det som i värsta fall kan inträffa. I exemplet ovan så innebär det i värsta fall att jag får ställa cykeln och gå hem. Det kan jag leva med, men köper jag mig någon gång en läskigt dyr sbs så lär jag nog vänta tills butikerna öppnar jag med. /Patrik
Publicerat December 17, 201213 yr Då är det bara att lyfta på hatten, för du är då tålmodigare än vad jag är. Ska man se lite mer seriöst på det hela så får man väl inse att användandet av ej anpassade smörjor (eller för den delen verktyg) får ställas i motvikt till det som i värsta fall kan inträffa. I exemplet ovan så innebär det i värsta fall att jag får ställa cykeln och gå hem. Det kan jag leva med, men köper jag mig någon gång en läskigt dyr sbs så lär jag nog vänta tills butikerna öppnar jag med. /Patrik Frågan är väl snarare - behöver du verkligen det allra bästa som kan uppbringas? Jag skulle likt Mats hävda att det är en hel del oljor och fetter som funkar bra - det man ska undvika är slasket som bara innehåller fotogen. Jag har provat grafitfett med, funkar säkerligen bättre än allt annat - egentligen, men vilket slaskande det är och vad det skitar ner..... Och eftersom du i alla fall torkar av det med jämna och ojämna intervall så spelar det i grunden kvitta om det är ett riktigt bra fett eller ett anständigt fett. Så en flaska symaskinsolja på ICA och åk förbi macken och köp en tub lagerfett i önskad storlek - det räcker, och det räcker länge. Applicera sparsamt med förstånd. /T