Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gör den här gubben rätt eller tokfel?

Featured Replies

Publicerat

'It's all about the lubrication' ....och jag menar INTE olja :thumbsup:

"Spött på'n se går 'e lättar", som flickan sa.

-- Mats

• Svar 182
  • Visningar 27,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu går jag och poppar en stor bunke popcorn... !

• Bra liknelse. Jag stänger mina bössor precis som jag skiter: medvetet, kontrollerat och i säker riktning. -- Mats

• En bäversvans är inte en kolv, det är ett designmässigt misstag...... Sådana ska man akta sig för, ställer man in dem i ett skåp med vanliga vapen så sjävlantänder bäversvansen av skam över sin fulhet

Posted Images

Publicerat

Det luktar inte mycket det här fettet.

Publicerat

Det luktar fisk, som flickan sade.

Publicerat

Gammal ost och flickans lilla - smakar gott men luktar illa

men hur var det nu med Ballistol ? Bra eller dåligt ?

Raggarö

Publicerat

Ja i Hamburg,spottar "dom"igång den,det TROR jag inte,det VET jag :thumbsup:

Ballistol?vågar inte uttala mig,vet inte vad det är,men jag kom på en annan grej,ska omgående testa!CRC copperpaste(som det står på burken)för har man inte provat kan man inte veta :woot:

Ja,nu har vi snart gått igenom hela härligheten av smörjmedel så det vore väl FAN om inte nåt dög, eller?

Publicerat

I-Mats

Det är för länge sedan jag jobbade med det här så jag minns inte riktigt.

Var det inte så att svavlet i hypoidoljan kan vara rent frätande på metaller under fel omständigheter?

Eller var det "bara" tätningarna som råkade illa ut? Eller var det Aluminium som hade problem men inte stål?

Jag minns att vi hade problem emellanåt men minns inte direkt med vad.

Publicerat

Med alla olika metaller och sörjor som föreslagits så börjar det låta som galvaniska element om det hela...

Publicerat

Och därför Fredrik är jag inte någon stor annhängare av rostrfria vapen om inte allt är rostfritt...

Och där piskar jag mig själv på fingrarna för att vara väl långt OT. Sorry

Publicerat

Var det inte så att svavlet i hypoidoljan kan vara rent frätande på metaller under fel omständigheter?

O ja. Gulmetaller och vissa lättmetallegeringar tar ordentligt med stryk.

Klassikern är det alltför vanliga rådet att hälla en GL-5 i en växellåda som kärvar. Till en början kommer slitna synkringar funka bättre då ytan ruggas upp av korrosionen, men det är en snabbt övergående effekt...

På stållegeringar är problemet hanterbart och mest en fördel.

-- Mats

Publicerat

Nu kommer den"gamle"in igen,precis som Fredrik befarar,så kan det uppstå galvaniska strömmar mellan olika metaller,tror dock inte att smörjmedlen ställer till det,men en sak VET jag,de flesta aluminiumlegeringarna(det finns ca 400 st.)trivs inte ihop med rostfritt stål(det finns en jävla massa olika legeringar där också)men de mest förekommande som typ al.6060,6062,6082,går inte alls bra ihop med"vanligt" SS.stål.Om jag inte minns fel,så har väl Krieghoff nån drilling med alulåda?

Tror dock inte att en sådan kvalitetstillverkare har missat att undersöka dylikt.Däremot kan jag lugna Henke,beträffande olika stål mot SSstål,där finns(vad jag vet)inga problem med dylika problem,så det är helt lungt att kombinera dessa stålsorter.Nu kanske någon"messersmitt"kommer med invändningar,lösningen är då att ,som jag själv utnyttjat,kontakta KTH.metallurgiska expertis. :wink:

Publicerat

Don,

det var faktiskt när du lyfte kopparpastan som jag började reflektera i dessa banor...

Publicerat

Ja ,på fartyg hänger det tonvis med Zinkplattor just för att motverka skador med galvaniska strömmar,Men fartyg går ju för det mesta i saltvatten å just det ökar ju risken ,så inte fan behöver man tänka på det när man jagar,om man nu inte jagar med harpun i röda havet(har faktiskt gjort det!) :cool:(solgoggles,behövs där) :biggrin:

Publicerat

Don:

Jag överdriver antagligen problemet. Men det är lite för enkelt att bevisa att t.ex. 18-8 kan innebära problem för att jag skall känna mig väl tillmods med rostfritt mot bonnjärn...

Testa att låta en gjutjärnspanna stå i en "pöl" på diskbänken en vecka och jämför med om den står på skärbrädan...

Nu är det väl ont om gjutjärnsdelar i en modern bössa men nog finns det en del sinter. Åtminstone i billigare vapen.

Publicerat

Henke,det va väl ändå att ta i,jämföra typ verktygsstål med en jävla gjutjärnpanna som man glömt i en vattenpöl,självklart får ju bössan se helvetet själv om den lämnas i en vattenpöl i nån vecka(icke att förringa en riktig gjutjärnpanna,helt annat än den moderna plastskiten.eller hur Morberg)

Å när det gäller "billigare vapen"det förhåller sig faktiskt så att skillnaden mellan skitmaterial å högklassigt är faktiskt marginellt,nä det är bearbetningskostnaden det hänger på,lågprisländer har låga lönekostnader(å kvalitets kontrollen är väl ugnefär lika låg? )och som ordspråket säger,man får det man betalar för.

Publicerat

Nu skall vi lugna ner oss och inte svära i kyrkan. En stekpanna är tillverkad i gjutjärn.

En vildmarkspanna kan av viktskäl eventuellt få vara av annat material. Men det är på gränsen...

Skämt åsido självklart är det stor skillnad. Men det är ändå tillräckligt för att ge mig en olustkänsla när man blandar material. Kanske i onödan men jag kan inte göra mig av med osäkerheten.

Publicerat

Henke,jag e kolugn,å de kan du oxå va,när det gäller olika stål,det är först när man blandar in andra metaller som problemen uppstår,men även så osams olika metaller är,gäller det att du måste ha någon typ av aktivator för att starta processen,och ett vapen kommer otroligt sällan i kontakt med dessa aktivatorer,typ salt eller syralösningar av olika grad.Sov lungt,även om du petat i en RF pipa i bössan.

Å du,lugn,jag släpar heller inte med mig nån jävla gjutjärnspanna ut på fjället! :biggrin:

Publicerat

Jag har gjutjärnspanna i skogen! Kôlbullarna blir avgjort godast i en sån ;)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Nä,du jävel,inte fan släpar du runt på en gjutjärnare?du har gömt den nånstans i skogen :thumbsup:

Publicerat

Jo, en liten väl instekt gjutjärnare ligger i ryggan. Jag är förhållandevis ung och ännu stark, så jag orkar bära :P;) Å andra sidan har jag inte nån j-la termos fylld med nåt varmt. Bäckar med friskt vatten finns det gott om och vill jag ta kaffe kokar jag det över eld :)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Det låter ok.en bra karl reder sig själv!å vem fan vill dricka plåtkaffe?

Publicerat

Finns inget som är så gott i skogen som nystekt mat över eld...några potatisar, lite korv, nåt ägg, nån bit lök...mmmm :yes: Stekt i SMÖR dvs FETT...inte OLJA! ;)

Publicerat

Du glömde"en lille en" :smile:

Publicerat

Gamla handgjutna pannor är faktiskt ofta väldigt tunna och lätta. Åtminstone om man jämför med modernare.

Jag har en "spindel" alltså en stekpanna med tre små fötter i ett skåp härna och den väger nog inte hälften mot Hultaforspannan som står på spisen.

Nästan så man kunde tro det var plåt, men den är nog gjord för öppen spis, för benen är för kort att funka över en eld utan murat underlag.

/M

Publicerat

Ja,gamla gjutjärnare ska man va rädd om,dom bör smörjas dom me,jakfett borde nog funka :thumbsup:

Publicerat

Bättre än kopparpasta i alla fall....