Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare Ställde ut min i Tierp i helgen. Gick över förväntat verry good och bästa juniortik. Nu ska vi träna mer och finslipa för de här var ju kul Grattis!
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Tog mig också till Tierp i söndags, öppenklass med Senta gav ett förstapris och excellent. trevligt. Nu blir det jaktprov!
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare Tog mig också till Tierp i söndags, öppenklass med Senta gav ett förstapris och excellent. trevligt. Nu blir det jaktprov! Låter ju bra. Älgprov?
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Låter ju bra. Älgprov? Får se hur hon funkar under älgjakten, hon blandade och gav rätt friskt förra året på älgarna, ibland riktigt bra jobb med långa förföljanden, och sen helt plötsligt blev det rent dåliga älgjobb, med väldigt korta förföljanden. funkar hon hyffsat blir det ett älgprov och två grisprov,om hon inte känns het nog på älgarna hoppar jag över älgprovet. hittar hon bara gris på vildsvinsprovet borde det inte vara några problem att ta pris där. men vem vet.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare Får se hur hon funkar under älgjakten, hon blandade och gav rätt friskt förra året på älgarna, ibland riktigt bra jobb med långa förföljanden, och sen helt plötsligt blev det rent dåliga älgjobb, med väldigt korta förföljanden. funkar hon hyffsat blir det ett älgprov och två grisprov,om hon inte känns het nog på älgarna hoppar jag över älgprovet. hittar hon bara gris på vildsvinsprovet borde det inte vara några problem att ta pris där. men vem vet. Låter kanonbra. Är lite nyfiken på hur din jycke ser ut. Kan du lägga upp nån bild?
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare Jävligt snygg jycke. Var nyfiken på att se om hon också hade de svarta tecknen på nosen som de flesta andra med de linjerna.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Jävligt snygg jycke. Var nyfiken på att se om hon också hade de svarta tecknen på nosen som de flesta andra med de linjerna. jo hon är fin, har väl lagt på sig något kilo muskler till efter bilden, men fortfarande väldigt smidig. hade intresset funnits hade man nog kunnat göra henne till utställningschampion, men för mig är hon jakthund.
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Tog mig också till Tierp i söndags, öppenklass med Senta gav ett förstapris och excellent. trevligt. Nu blir det jaktprov! Kul. Kompisen som visade min, och även tog hem BIS med sin ryss-europeiska, fick mej att skaffa mod och anmäla till stockholm på stora hundmässan 7-8 december Och igår var hon med husse på sin första riktiga grisjakt och skötte sej exemplariskt och var fram och skällde på grisarna på slutet av dagen.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Första släppet avklarat med VSL-killen. Har tränat en del spår o sök. Inga jätterundor men i alla fall runt 150-300 m om det inte luktarnåtspeciellt...:-) Eftersom det är min första laika undrar jag lite hur tidigt era visat intresse för gris/älg? Han är klart intresserad av grisarna men skäller lite grann, sedan söker han vidare...brukar jakten och ihärdigheten komma igång så pass sent? Han är nu nio månader så polletten borde väl snart på allvar trilla ner. I övrigt en mycket stabil och trevlig hund. Mvh RG
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Alla är olika, min korsning trillade polletten ner vid 5 månader, min laika är 11 månader och tror hon kommer behöva mkt tid innan samma polett trillar ner för henne.
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Hej, funderar på utställning efter säsongens slut. Har Ni någon bra officiell utställning för oss som bor i södra Sverige? Vilken är den absolut sydligaste, gärna älgjundsklubbens regi?
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Författare Hej, funderar på utställning efter säsongens slut. Har Ni någon bra officiell utställning för oss som bor i södra Sverige? Vilken är den absolut sydligaste, gärna älgjundsklubbens regi? SSÄK har utställning i Moheda i februari och i Torne i maj. Båda är ju i närheten av Växjö. Det är väl de två sydligaste i älghundklubbens regi.
Publicerat Oktober 14, 201312 yr Torne? Tror jag föredrag Moheda. Någon annan som ska dit eller funderar på att ställa ut i Moheda? //RG
Publicerat Oktober 14, 201312 yr Författare Torne? Tror jag föredrag Moheda. Någon annan som ska dit eller funderar på att ställa ut i Moheda? //RG Torne ligger ca 3mil söder om Växjö i närheten av huseby/grimslöv. Jag brukar va på båda de utställningarna även om jag inte ställer någon.
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Ok, trodde vi talade om ett annat Torne... Jag kommer, efter kalendercheck, att anmäla till Moheda. Gott ! Rickard
Publicerat Oktober 16, 201312 yr Torne? Tror jag föredrag Moheda. Någon annan som ska dit eller funderar på att ställa ut i Moheda? //RG Inte dit, men jag har anmält Rut till Sthlm den 7-8 december!
Publicerat Oktober 22, 201312 yr Kul , fixade anlagsklass spår idag tillsammans med unghunden. Han e nu 10 mån. Hoppas man får nytta av det i skogen också.. RG
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Detta är en populär post. Här jävlar kan vi snacka om galt! 15 min ståndskall innan grisen gjorde utfall mot först hund sen mig. Blev så överraskad när den här bjässen kika fram så jag fick aldrig iväg något skott. När jag hoppat ur vägen för den sprang den upp på kompisen, som smög med mig, som sköt fanskapet! Efter vägning kunde vi konstatera att den vägde 146kg, garanterat största jag sett och även den största skjuten på våra marker! Tyvärr inga märkvärdiga betar.
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Vet hur det känns när man blir på sprungen av stora grisar;)! Grattis till er alla! J. Sent from my SGP311 using Tapatalk
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Första älgen föll för Rut i lördags, tyvärr kunde jag inte vara med. Hon hittade ko och kalv. Det gick runt runt och var spännande för passkyttar som alla hörde hunden mer eller mindre nära och husse som smög på flera ggr men det ville inte riktigt stå still. Efter 2 timmar gick kalven i pass! Rut fortsatte 5 timmar med kon innan hon kopplades.
Publicerat November 5, 201312 yr Toppenhelg med både gris och älg på bra arbeten! För övrigt min andra älg och första på ståndskall!
Publicerat November 25, 201312 yr Hej på er! Jag är ny här och blir sjuk när jag läser era inlägg och tittar på era bilder. Vi letar en VSL och hoppas på att hitta en med riktiga papper och bra härstamning.. Vi bor i småland. Hittade en på blocket men enligt avelsrådet var det inget att satsa på då det inte fanns rena papper. Vi vill gärna ha en tik.
Publicerat November 26, 201312 yr Författare Hej på er! Jag är ny här och blir sjuk när jag läser era inlägg och tittar på era bilder. Vi letar en VSL och hoppas på att hitta en med riktiga papper och bra härstamning.. Vi bor i småland. Hittade en på blocket men enligt avelsrådet var det inget att satsa på då det inte fanns rena papper. Vi vill gärna ha en tik. Kul att du är intresserad av vår ras. Hoppas du hittar någon lämplig kull, lär nog dyka upp lite framåt våren. Håll kontakt med Johan så får du säkert hjälp. Såg också kullen på blocket och det är väl i sig inga dåliga linjer men jag fattar inte varför man avlar på helt omeriterade unga hundar.