Publicerat November 26, 201312 yr Hittade ett foto på hela damlaget.Vilken av dom e minst värdelös just i detta nu?
Publicerat November 26, 201312 yr Författare Vilken av dom e minst värdelös just i detta nu? Funny för hon har vilat en vecka. = inte gjort bort sig på en vecka...
Publicerat November 26, 201312 yr Funny för hon har vilat en vecka. = inte gjort bort sig på en vecka...Första ljusglimten på länge
Publicerat November 26, 201312 yr Författare Musköt, vad gjorde att du valde väst och inte öst ?En kombination av exteriör och slump. Jag hade väl fastnat för storleken och smidighetem hos västlaikorna, tycker många öst är lite för stora för min smak. Sen när jag bestämde mig och tog kontakt med valpförmedlingen sa fanns det knappt några kullar alls. Fanns en östkull och jag ringde t.o.m en gång utan att få svar. Men så fick jag ögonen på en västkull i en annons och även med mitt lilla kunnade fattade jag att det var en bra parning. Och där fick jag tag på Lina vilket jag inte ångrat.
Publicerat November 26, 201312 yr Jag tror att det inte är helt ovanligt att de som väljer väst framför öst tycker det är bekvämare med storleken på västen.
Publicerat November 26, 201312 yr Om man bortser ifrån storleken där jag inte heller ser nån fördel i att en hund är större än det behövs, finns det nån jaktlig skillnad ? Har flera ggr fått förklarat för mig att öst skulle vara ett säkrare kort ? Anar att det är som vanligt och att det är rätt linjer som avgör, men vore roligt att höra några åsikter ifrån er som har erfarenhet.
Publicerat November 26, 201312 yr Den största skillnaden i dagsläget är att öst har en mycket bredare god avelsbas medan väst har ganska få meriterade hundar (framförallt tikar). Så snittet av de hundar som kommer ut har lite större spridning i hur duktiga de är. Det är det som gör dem till ett säkrare kort, rent jaktligt. Och med jaktligt syftar det på att de i princip har längre förföljande och håller i lite längre.Utöver den snäva avelsbasen så ser jag bara en skillnad rent jaktligt och där spelar återigen storleken roll. Den lilla västen tycker jag generellt är mycket snärtigare och smidigare i kroppen medan östen ofta kan kännas ganska tung. Även östtikarna. Har sett o träffat fler östar än väst så jämför givetvis det mesta med min tik.Lite av vad jag tror.
Publicerat November 27, 201312 yr Såg det på hemsidan Calle, 10kullar öst å ingen väst. Kikat på jaktproven med och övervägande öststarter naturligtvis, som novis så visste jag inte att det var en sån stor skillnad antalmässigt mellan raserna. Hittade även del äldre skåpmat gällande raserna och bortser man ifrån antalet så verkar det ända säkra vara att öst är något större i kroppen. En bra hund är bra hund återigen.
Publicerat December 2, 201312 yr Duktig kalixhund som gjorde bra ifrån sig i Uppland för drygt 1 vecka sedan. http://www.kuriren.nu/nknyheter/kalixhund-bast-i-landet-7161592.aspx Jag känner inte ägaren personligt men jag vet vem det är. Hans sambo o min fru jobbar på samma företag i Kalix.
Publicerat December 2, 201312 yr Författare Duktig kalixhund som gjorde bra ifrån sig i Uppland för drygt 1 vecka sedan. http://www.kuriren.nu/nknyheter/kalixhund-bast-i-landet-7161592.aspx Jag känner inte ägaren personligt men jag vet vem det är. Hans sambo o min fru jobbar på samma företag i Kalix. Jo men det är ju en öst.
Publicerat December 2, 201312 yr Jo men det är ju en öst. Ja, det var det ju. Det tänkte jag inte på när jag slängde in länken.
Publicerat December 8, 201312 yr Detta är en populär post. Tänkte passa på att skryta lite med min västlaikavalp, en tik på sju månader. Hon har varit älgarna i hasorna några gånger under den senaste månaden, två gånger då en kompis har hämtat henne efter att ha sett älg då jag jobbat. De gångerna har hon skällt 5-20 skall följt av att älgen skenat och hunden kommit som ett skott till kompisen. Igår gick jag med henne mitt på dagen i en tallgallring där det varit älg under natten. Plötsligt ringer mobilen och nummerpresentatören skvallrade om att det var viktigt. Hann väl en mening in i samtalet när jag hör ett "VOFF" hundra meter bort varefter jag ser på pejlen hur hon drar i en rasande fart 300, 500, 700, 900meter, vinklar och i en båge ut till 1.1km fågelvägen för att sedan släppa och komma tillbaka. Givetvis var vi ikapp älgarna när telefonen ringde... Senare på kvällen åkte jag förbi en ledningsgata på väg till affären, vad stod där om inte tre älgar som fick fart när jag passerade. I morse tänkte jag att dom där älgarna faktiskt borde vara kvar i området så jag smög dit med valpen och lät henne söka i lugn och ro. Efter en stund så hör jag åter ett "VOFF" följt av ett streck på pejlen. Denna gången var jag dock hundra på att jag inte stött älgarna. Efter fyra hundra meter vek älgarna 90 grader höger och fortsatte kanske tre hundra meter för att sedan stanna. Området är bergigt så fast att jag bara hade fem hundra meter till platsen där hunden stod still så hördes ingenting. Jag kastade en snabb blick på klockan och började gå lite försiktigt i spåret för att iallafall komma inom hörhåll. Passerade tidigt legor efter ko med dubbelkalv som tydligen var målet för valpens uppvaktning. Det tog några minuter att komma inom hörhåll och när hon skällt i tio minuter släppte hon och kom till mig, jag fortsatte i älgslaget som hon följt och efter fem minuters fjantande tog hon spåret och försvann för att ta upp där hon släppt och skällde 35 minuter innan hon släppte och kom till mig. Detta är min andra laika så jag ser mig fortfarande som novis men fy vad jag var nöjd när jag åkte hem. Sedan att en av mina bästa vänner fick skjuta sin första gris igår, för min andra laika gör detta till en riktigt bra helg //Mekus
Publicerat December 29, 201312 yr Hej på er! Tänkte hoppa med och hoppas på lite VSL snack. Känns tyvärr som vi börjar gå mot ett utdöende släckte ....:-( Ägare tills Jaktdorens Jenka.
Publicerat December 29, 201312 yr Författare Hej på er! Tänkte hoppa med och hoppas på lite VSL snack. Känns tyvärr som vi börjar gå mot ett utdöende släckte ....:-( Ägare tills Jaktdorens Jenka. Hej och välkommen hit. Kan inte annat än hålla med i din oro för rasen. Behövs nytt blod både bland hundarna och oss entusiaster.
Publicerat December 29, 201312 yr Har stött på vl två dagar i rad på olika jakter. Alltid kul med nya bekantskaper.
Publicerat December 29, 201312 yr Författare Har stött på vl två dagar i rad på olika jakter. Alltid kul med nya bekantskaper. Och det har gått bra?
Publicerat December 29, 201312 yr Och det har gått bra? Kan väl vända på det - det har inte gått bra men resultatet ska inte skyllas på hundarna.
Publicerat December 29, 201312 yr Nog för att vi är få, och en annan har verkligen ingen koll på hur andra VSL går (förutom en på byggden och dem som rapporterar här) men just nu går tiken som ett spjut. 4 gris jobb nu de två senaste dagarna där det en av dem var förföljande på 3km och ett ut till nacken i en vass (vågat). Men fan att det inte skjutits något sen november blir man ju förbannad över. Stolpe ut är ledordet...
Publicerat December 30, 201312 yr Akki växer.. Jag skall hålla mig till att inte släppa iår... Låter henne söka fritt så att hon känner sig trygg, just nu går hon ut 150-200 meter och kommer tillbaka inom 10 min. Släpper bara när jag är själv på markerna. Det har blivit några lång skjutsar, troligtvis älg.. Det kortaste låg på 1,2 km och som längst var hon iväg 3,1 km . Har bandat efter älg ett par gånger när jag har sett älg på markerna Planen är att jaga in henne på älg och därefter gå på gris. Har fått hem päls, blod och lever ifrån björn som en kompis skjöt i år ( 3 st..), så hon får vänja sig vid doft/smak. Jagar uteslutande gris med tyskarna så gris doft är hon van med. Hon är aldrig stilla så det är ett helvete att fota.. J Sent from my SGP311 using Tapatalk
Publicerat December 30, 201312 yr Har väl ingenting riktigt att skryta om för egen del. Mycket valp i tiken nu i höst. Det enda positiva var väl första älgkontakten och en väldigt stor vilja att spåra björn. Nu löper hon och är tokig..... börjar plötsligt inse fördelen med hanhundar En sådan blir det väl också att skaffa så fort man har ett hus!
Publicerat December 30, 201312 yr Har väl ingenting riktigt att skryta om för egen del. Mycket valp i tiken nu i höst. Det enda positiva var väl första älgkontakten och en väldigt stor vilja att spåra björn. Nu löper hon och är tokig..... börjar plötsligt inse fördelen med hanhundar En sådan blir det väl också att skaffa så fort man har ett hus! På vilket sätt är hon tokig? /Lars.
Publicerat December 30, 201312 yr Springer runt och tjuter (vill ut ur lägenheten).... Revirpinka o visa att hon löper och parningsvillig. Jag känner igen det efter att ha och ha haft 4 tikar. Kärlekskrank.
Publicerat December 30, 201312 yr Springer runt och tjuter (vill ut ur lägenheten)....Ok,en kompis wachtel gnager sig på tassarna vid löp. Min jämttik märks det inget på. Förutom blodfläckar då. /Lars.