Publicerat Januari 20, 200719 yr Vi höres (den är ej avmonterad ännu Hrmfff, grisen som utlovades som betalning står i garaget för vidare transport till Å****p imorgon, iofs så visade vågen bara 50 kilo men du kan få en säck gröpe med så ska han väl ta sig till våren.... ;D ;D Åter till ämnet..
Publicerat Januari 21, 200719 yr Nattens vak Var ingen höjdare direkt .. men klart spännande! Åkte iväg vid 21 .. klockan 22 30 . ser jag en räv på 50 m till vänster om skjutgluggen. .men dock för långt åt (vänster) .. så jag kommer inte åt med studsarn! Räven springer ut på åkern .. nu 'är det ca 200+ kanske .. funderade på en smäll , men orkade inte eventuellt eftersök ! Så räven fick vara .. skulle ut o jaga idag ist . så kunde vbara sitta till 24 . men jakten blev inställd . hade jag vetat de hade jag suttit till 02 iaf! Blir nya tag ikväll !!
Publicerat Januari 26, 200719 yr Vakade till 22:30 igår. Sköt på en räv. Blod. Spårade i 1 timme. Hopplöst. Så jävla besviken. Fattar ingenting, skottet var på 45 meter, mitt i sittande räv, 8 ggr förstoring, bra stöd, belyst riktmedel. Väl hemma upptäcker jag att en av Targetrattarna på kikarsiktet vridigt sig ett kvarts varv. > (Zeiss 6-24*56) Måste ha hänt när jag packade handuken runt bössa/kikare i kojan för att inte det skulle dra in kalluft i kojan... :-[ På lunchen idag ska jag ila iväg till skjutbanan, måste prova. Kan inte få det ur huvudet. MVH B
Publicerat Januari 26, 200719 yr Target rattar är ett elände när man rör sig med bössan tyvärr. Har varit med om liknade fenomen och vet inte riktigt jur man skall skydda sig heller. Tråkigt när man ser att den är skammad MVH
Publicerat Januari 26, 200719 yr Trist Beretta men något som händer alla. Förra året sköt jag en slätbom på räv och hållet var inte alls långt, räven gjorde språngmarsch ut till 250 meter och stannade till där, jag höll upp lagom och drog på en smäll till,att första var en bom visste jag ej då. Spårade efter en stund och såg att första smällen var helbom men att sista skottet tagit då det var blodstänk i löpan. Tyvärr slutade blödningen efter 400 meter. Vi höll på halva natten och nästkommande dag med denna räv utan att komma den nära. Några veckor senare sköts en räv i ett hönshus 200 meter bredvid min vakglugg och den räven hade ett sår på frambenet alldeles under kroppen och troligen var det den räv jag skammade.
Publicerat Januari 26, 200719 yr Var på lunchen och provsköt bössan. 4 cm till höger på 50 meter.. Vred tillbaka ratten. Hål i hål, mitt i, inga problem.. :- Suck! Nåja, allt kan hända. Nu lärde man sig något..
Publicerat Januari 30, 200719 yr I helgen föll en fin hanräv på 7,8 kg. Han kom försiktigt smygande i månljuset, och spänningen blir ju som alltid olidlig när den svarta skuggan svävar fram mot åteln. Sköt med 55 grs. V-max i 222:an och fick inte genomslag, perfekt!
Publicerat Januari 31, 200719 yr För jäkligt men jag hittade spår efter en skadad räv idag :'( Jag vet inte om det kan varit i nån form av strid hanar emellan eller skad skjuten vänster bak var det som blödda och ganska ymmnigt.
Publicerat Januari 31, 200719 yr Händelserik kväll i kojan. Kommer till kojan ca 19:00, tänder värmaren sätter mig till rätta, äntligen på plats. 19:10 Men va..... Jag har knappt börjat spana förens det kommer en räv nästan nedanför kojan, på ca 15 meter smyger den fram. Hur gör jag nu ? Eftersom kojan är upphöjd ca 2,5 m så blir skjutvinkeln lite konstig, men i ivern stöter jag till något med pipan och räven hoppar iväg i fyrsprång. Jag kan inte begripa att den kom så snabbt och så nära eftersom den måste ha hört mig kliva upp för stegen, skrammlat med kaminen mm ??? 19:50 Ny räv kommer i hög fart ute på isen. Jag försöker få stopp på den genom att vissla, men icke Det blev inget skott. 20:20 Hör tydligt hur en räv springer i snårskogen bakom kojan, ser den dock aldrig. 20:50 Ny räv som kommer in från höger, på ca 50 meter gör sakon inget misstag, tyvärr blev det ett fult genomslag trots att jag sköt med Sierra Varmit 85 grain. Bakom räven såg det ut som jag skjutit med hagel av allt splitter från kulan :- Sitter kvar till 22:00, sedan är jag nöjd för denna gång. På isen runt åteln är det hur mycket spår som helst och eftersom det småsnöat hela dagen är samtliga spår färska. Jag tror det kan vara givande att sitta redan från skymmningen av spåren att dömma. På stigen mot bilen som är ca 100 meter hade det sprungit över rävar på nio ställen under de få timmar jag satt där. Tilläggas också att grannen satt där i tisdags och såg 5 stycken, 1 räv dog och två bommade han på :- Så vi verkar ha hur mycket räv som helst iår igen. 7 stycken skjutna från den kojan sedan nyår
Publicerat Februari 1, 200719 yr vi sket i rådjursjakten sista helgen för att ägna oss år att gräva lite ujujuj! va skoj!! ;D vi drog 4 grävlisar ur ett gryt!
Publicerat Februari 1, 200719 yr Ikväll blev gluggsuget för stort och trots jävulsk värk i ryggen beslutade jag mig för att vaka. For iväg till ena vakplatsen vid 21.15, satte mig ned i en sovsäck på en hård trästol och konstaterade faktiskt att detta var skönare än att sitta i soffan hemma. Hinner knappt börja njuta av månskenet mot den vita snön innan jag tycker mig se något skymta under några granar bortom åteln och mycket riktigt kommer en stor räv ut på betet. Kornar in Zeissen och i smällen sticker räven iväg, dock med rumpan i vädret vilket jag lärt mig tyda som en bra träff. Handspårar 50 meter och visst ligger räven där, en fin tik. Eftersom jag nu klampat omkring på åteln är fortsatt vak denna natt uteslutet så jag beslutar mig för att åka till en annan plats 8 km längre bort. Slår mig ned för att konstatera att jag ej sitter lika bra här och värken gör sig påmind, just när jag beslutar mig för att bryta upp ser jag en skugga komma vid åteln och 20 sekunder senare ligger säsongens 10é räv, en hane denna gång. Nu märks det att parningen är i full gång, hörde skrik på båda vakplatserna ikväll och jag såg även 3 rävar från bilen. Såg även något roligt ikväll när jag åkte hem, på gärdena vid ena vakplatsen fanns det hela 13 fältharar ute i månskenet, ett resultat av rävefterhållningen antar jag.
Publicerat Februari 2, 200719 yr Tänkte åka ut och vaka ikväll. Det verkar det som om det regnar en del. Jag har själv fått för mig att räven gärna ligger inne i gryt om det är regn och runt nollan i temp. Har dock vakat för lite själv för att bilda mig någon uppfattning baserad på egen erfarenhet. Vad tror ni? Ska jag åka ut eller avvakta tills regnet slutar? Om det gör det under natten borde det ju vara kanonläge eller?
Publicerat Februari 2, 200719 yr Vid regn vakar jag aldrig. Bättre att stanna hemma och göra frun glad
Publicerat Februari 4, 200719 yr Rödpäls nr 11 bet i snön igår kväll. Satte mig vid 20.45 och med samma flyt som vanligt så kommer räven 21.15 och ännu en tik kan räknas.
Publicerat Februari 4, 200719 yr Grattis mickel !! Idag vart Svågern återigen och fixade med kojan !. Denna gång ringde han mig och fråhade om jag vart där och hackat upp åteln .. ! Ja sa jag .. För vi har åtel matrialet nergrävt i plastpåsar . så jag stack hål på plastpåsarna ! Han frågade även om det vart ngra spår runt om åteln -- inte ett enda efter att jag sprakt över allt och gjort fint ! Han gick framm till åteln . det kryllade av spår . över allt ! Men dock så vet han ej om det är hund eller räv ! Men troligtvis räv . då ingen har hund som bor där !! Så ikväll blir det ut ! Enra så sätter vi oss vid 20 redan och sitter till 22 .. eller från 01-03 ! För när vi suttit mellan 22 - 01 . har vi inte sett ett skit på någon vekca ! När börjar löp perioden ungefär i värmland tro ? ??? :
Publicerat Februari 4, 200719 yr När börjar löp perioden ungefär i värmland tro ? ??? :Från 1 februari till sista mars...ungefär.
Publicerat Februari 4, 200719 yr Ofan! Det är alltså på gång nu ;DKan väl säga att det är bara i början...i mitten av denna månad så är det på topp!
Publicerat Februari 4, 200719 yr vi hade nog igång löpet redan för 2veckors sedan sista råhelgen brukar dom var mycket ute å springa..bra tid å kika gryt
Publicerat Februari 4, 200719 yr Jaa jag har nog också upplevt att tikarna gått i löp för åtminståne 2 veckor sen.
Publicerat Februari 4, 200719 yr Hoppas på snabbt svar! Ska sitta ikväll . relativt tidigt .! Går det att ha med harskriket och andvända det ? eller är det skit ? EFtesom vi inte har regelbundna besök på åteln så kansake lockpipan fungerar bra =? kanb tillläggas att kojjan är ca 2 meter upp ! i en lagggråd!
Publicerat Februari 4, 200719 yr Skit i pipan om du sitter vid en åtel och vänta istället in räven, han kommer förr eller senare, var så säker. Du kommer med största sannolikhet att skrämma räven. Om du lockar ska du placera dig ute där du vet att räven har ett stråk.
Publicerat Februari 4, 200719 yr Tack mickel Höll på att få krupp när ingen svarade !! Hoppas på att han är hungrig ikväll !
Publicerat Februari 5, 200719 yr Författare Räv på åteln varje natt nu. Tänkte sitta inatt men pga en hårsd helg så kom jag inte upp av väckarklockan. Har gått två rävar på åteln så kändes lite tungt. Ska sitta inatt 00-06 så hoppas dom kommer även inatt! // "TB"
Publicerat Februari 5, 200719 yr Var som vanligt inatt!! Såg endast Rådjur .. ! Satt från 21 till 24 ! Räven måste gå på efter 12 slaget då ! Får ta en natt då jag sitter efter 12 !!