Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Precisionsrigg, projektnamn APollon ;)

Featured Replies

Publicerat

Vaa har fröken inte slika till hands. Christian

• Svar 592
  • Visningar 83,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nää snuskhumrar, nu räcker det. Detta projekt kräver bättre inspiration än underbältethumor, rentav gudomlig. Kanske ska jag.... naeee.... joooo     Jag kallar bössan APollon (får mig osökt att tän

• Tänk vad man lär sig hela tiden   Idag har jag exempelvis lärt mig att det spelar ingen roll hur omsorgsfullt man linjerar upp kronografen om man glömt stänga av den sist man använde den, det blir

• Bössan är nu lämnad till smeden och vi har resonerat om hur jag vill ha det. Det kommer att bli en 700mm pipa, straight taper till 22mm vid mynningen. låset riktas, slutstycket poleras och han skulle

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jag lånar på jobbet tills jag hinner köpa, men det stör mig ändå, det får man ju med om man köper ett par sketna ringar från Warne.

Publicerat
  • Författare

Första skjutbanebesöket med nya gluggen var en frustrerande upplevelse. Manualen som följde med var nog det sämsta i manualväg jag någonsin upplevt, de hade lika gärna kunnat skicka med manualen till farmors hörapparat :wallbash:

Lite direktsupport över telefon löste dock det.

Frustrationen som kvarstår är att jag ligger nästan mitt i justermånen med 6MIL lutning på skenan. Jag har fortfarande 12 MIL upp att skruva så jag kommer ut över 1000meter, men det stör mig för det ska inte vara så. Jag måste kolla så det inte är något som luktar fisk med montaget.

Jag fick inte heller snurr på belysningen, batteriet satt färdigmonterat i, kan det ha dragit ur? Jag ska byta och kolla.

Optiskt är det en mycket trevlig glugg men eyeboxen är väldigt liten, det ställer stora krav på att stocken verkligen passar för att det inte ska kännas knöligt att jobba med.

Riktmedlet var ovant, men känns väldigt bra.

Fortsättning följer.

Publicerat

Har plöjt igenom hela tråden. Riktigt trevligt bygge! Ska själv bortsha om min Tikka T3 Varmint till imp. Inte helt optimalt med 60 cm pipa men ack så roligt det verkar vara med imp

Publicerat
  • Författare

Har plöjt igenom hela tråden. Riktigt trevligt bygge! Ska själv bortsha om min Tikka T3 Varmint till imp. Inte helt optimalt med 60 cm pipa men ack så roligt det verkar vara med imp

Trevligt att du gillar den :-)

När det gäller imp och piplängd så kan du tänka tvärtom, att du vill improva för att få lite extra fart ur piplängden.

Publicerat

Frustrationen som kvarstår är att jag ligger nästan mitt i justermånen med 6MIL lutning på skenan. Jag har fortfarande 12 MIL upp att skruva så jag kommer ut över 1000meter, men det stör mig för det ska inte vara så. Jag måste kolla så det inte är något som luktar fisk med montaget.

Finns bara två saker att välja på,antingen har du 0moa skena för hur en skena ska kunna hamna fel övergår mitt förstånd om du inte bäddat den och det blivit knas där??

Eller så är tuben defekt vilket redan borde ha visat sig,gick bra att skjuta in den?trackade som den skulle?

/Mike

Publicerat
  • Författare

Finns bara två saker att välja på,antingen har du 0moa skena för hur en skena ska kunna hamna fel övergår mitt förstånd om du inte bäddat den och det blivit knas där??

Eller så är tuben defekt vilket redan borde ha visat sig,gick bra att skjuta in den?trackade som den skulle?

/Mike

Skenan har jag bäddat upp till 6mil, det funkade klockers på förra gluggen, då hade jag större delen av justermånen kvar uppåt.

När det gäller hur den trackar har jag inte gjort något systematiskt test än. Jag har precis skjutit in den och intrycket är att det stämmer bra. Ett fyrkantstest lär det bli vid första möjlighet.

Jag måste bara ladda upp mer ammo. Jag tog mig en sväng till skjutbanan på förmiddagen, rapport kommer när jag fått bilderna i datorn. Det blir inget bra i luren.

Publicerat
  • Författare

post-2426-0-14246100-1431427025_thumb.jp

En halvtimme på banan räckte. Dels för att jag bara skulle göra det sista för att ställa in zerostop, dels för att ammon tog slut och dels för att det regnade satan. Kikaren är väldigt trevlig, riktigt klar och fin optik, bra skärpa.

Jag skulle behöva få kikaren lite längre bak, men det går inte, frågan är om jag ska korta kolven lite. Det hade inte gjort något, den är bra lång.

post-2426-0-91209600-1431427060_thumb.jp

Jag hade några formskjutingsladdningar kvar som jag brände upp. Detta är 10 skott varav två störiga flyers. Träffläget beror på att den är inskjuten med en annan laddning och kula.  Det ser dock ut som att även formskjutningsladdningarna skjuter anständigt bara jag skärper mig. Jag har fått till lite tätare grupper med A-max men för skytte under 600 meter, exempelvis fältskytte, så skulle detta kunna funka. Det är som jag skrivit tidigare i tråden Lapuas helmantel 144Gr nedladdat till en relativt modest fart, som sköt eländigt med hetare laddningar, till skillnad från Scenar och A-max som ser ut att trivas med mycket krut.

Publicerat

Låter ju helt sjukt att förra kikaren hade 6mil extra justering om ingen annan parameter ändrats.

Nånting luktar mike här (dvs skumt :wink: )

/Mike

Publicerat
  • Författare

Låter ju helt sjukt att förra kikaren hade 6mil extra justering om ingen annan parameter ändrats.

Nånting luktar mike här (dvs skumt :wink: )

/Mike

Mr Mike aka skum tomte?  :pinch:

Visst är det så. Jag är inte helt nöjd med detta. Hade jag haft rakt montage skulle jag haft 16MIL ner och 6 MIL upp... :wallbash:

Nog för att det är en långhållskikare i mellanprissegmentet, långt från Hennie och Kahles, men det är fortfarande en glugg för 15k. Hittar jag inget "Mikeigt" med montaget får jag väl skicka in den.

Publicerat
  • Författare

Skruvat av kikaren, låtit ringarna sitta på, allt är väldigt gediget, rakt och stumt. När jag nu finjusterat zerostop kan jag konstatera att jag har 13,5MIL justermån. Det är 2,5MIL mer än de förespeglade 11MIL som borde vara mitt i justermånen. Har jag 6MIL skena så felar kikaren 3,5MIL åt fel håll med centreringen av riktmedlet i justermånen.

Kan detta vara inom det man måste acceptera av toleranser? Är det ett tecken på bristande kvalitetskontroll på fabriken?

Dessutom är det märkbart trögare att skruva på ratten efter ett halvt varv, det lättar igen med är ca 3MIL justering som är trögt. Kan även detta vara något man måste acceptera på en glugg i detta prissegmentet. Jag har lätt att bli lite skeptisk när det gäller produktion i lågprisländer...

:dry:

Publicerat

Nja så illa borde det inte vara,ingen kikare jag haft och monterat på 20moa eller 6mil baser har inte linjerat med att skruva ner höjdratten ett varv från början vilket du också borde behövt göra?

Att ratten går omväxlande lätt eller trögt att klicka med låter inte helt korrekt :sad:  mycket märkligt.

/Mike

Publicerat
  • Författare

När jag fick kikaren stod den i ändläget, jag fick skruva ner över ett varv för att komma i mål.

När det gäller trögheten ska jag kontrolldra de 4 skruvar som håller fast ratten och se att de är någorlunda jämnt hårt dragna.

Publicerat

Var den helt sprillans ny när du köpte den?

Ingen ny kikare jag köpt har någonsin varit i ändläget,alla har varit nollade.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Var den helt sprillans ny när du köpte den?

Ingen ny kikare jag köpt har någonsin varit i ändläget,alla har varit nollade.

/Mike

Japp sprillans ny, men den har varit ur kartongen hos generalagenten, de hade satt i batteriet. Man kan väl tänka sig att den varit framme för visning vid disken. I så fall är det inte så konstigt om den blivit lämnad i ändläget.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Dåligt med uppdateringar

post-2426-0-41634500-1434631676_thumb.jp

Efter en hel del skytte har jag dragit slutsatsen att denna bakkappa ställer till det för mig. Ligger inte axeln perfekt i bakkappans konkavitet hoppar och far bössan i rekylen. Det gör i sin tu att det sista av precision blir svårt att klämma fram.

post-2426-0-36026200-1434631702_thumb.jp

lite bandsåg och bandslip har avhjälpt detta, nu återstår provskjutning.

post-2426-0-49828600-1434631719_thumb.jp

Supersmeden har fått ta ett tag på slutstycket, en längre taktisk knopp ska på vilket kommer att göra repeteringen till ett mycket trevligare kapitel.

Publicerat
  • Författare

För att backa siktet tillräckligt var jag tvungen sätta båda ringarna framför justerhuset. Nu har jag också marginaler att flytta kikaren på skenan om det inte blir perfekt med en gång.

Idag sköt jag på 515 meter, första skyttet med moddade bakkappan. Det kändes riktigt bra, det var dock det sista som bekräftade att kikaren måste längre bak.

Tydliga märken efter ringarna, undrar vad det är för ytbehandling på tuben.

f859dedff7119f5de9352e56e5f31d6e.jpg

Publicerat
  • Författare

bfe0450919cba6205923a05456fa9889.jpg

c5fb74045048f405f01d8fee52487441.jpg

Hopplös DIY- entusiast som jag är... Slutstycksknopp i stål, värmebehandlad med rå linolja, klassiskt rostskydd. Knoppen väger modiga 95g. :-)

Publicerat

Härligt :)

Måla på lite eller? ;)

Publicerat
  • Författare

Nope, den ska få vara flammig av linoljebehandlingen.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

post-2426-1441637611328_thumb.jpg

Riggen presterar om jag gör mitt. Hittills bästa femskottaren på 300 meter.

tapatalk på Xperia

Publicerat

Har du kommit till rätta med kikarsiktet?

Publicerat
  • Författare

Har du kommit till rätta med kikarsiktet?

Det funkar, jag har inte gjort något mer med justermånen / lutningen. Jag har mindre justermån upp än jag trodde jag skulle få. Det är dock inte ett stort problem då jag så sällan skjuter bortom 1100meter.

tapatalk på Xperia

Publicerat

Markus,

lite i egen sak undrar jag hur du känner för 6,5x55 kontra 6,5x55 IMP tycker du att det var värt den extra mödan att satsa på improved vägen?

Jag börjar nämligen så smått att fundera på ett nytt litet projekt (eller snarare en extra pipa) och 6,5x55 eller dess improved variant står på den korta listan av möjliga kandidater. Jag har haft ett gäng 6,5x55 men faktiskt aldrig någon improvedvariant av vår kära nationalkaliber....

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Det är en mycket relevant fråga. Jag var väldigt i valet och kvalet om jag skulle köra svenne eller improved. 

Så här retrospektivt är det tveksamt om jag skulle gjort samma val igen. Som det är nu har jag egentligen inte utnyttjat potentialen i den improvade hylsan. Man kan lätt få samma prastanda som jag har nu, i en vanlig 6,5a.

Jag har dock tänkt kopiera ett koncept jag vet att andra brukar med framgång; MRP och 123gr Scenar. 123gr A-max blir så lika att jag borde kunna växla mellan dem med i stort sett samma prestanda. Jag vet en 6,5Aiskytt som kör detta till 975m/s i 66cm pipa, (i ett bänkskyttelås iofs) Jag borde kunna få den kulan upp mot 950m/s och därmed utnyttja improvningen bättre än jag gör idag. Anledningen till att jag inte redan gjort det är att jag köpte på mig ganska många hundra A-max 140gr i våras. Den laddningen jag kör idag skjuter anständigt och torde vara väldigt snäll mot pipan.

Fördelen med detta koncept kontra en svennehalvsjua med DLfält är dock närmast försumbar på de skotthåll jag normalt skjuter på. Jag hade lätt kunnat bedriva 95% av mitt skytte med en  STR och fabriksammo utan att känna mig handikappad.

Hade jag lärt mig lika mycket under resans gång? Troligtvis inte.  Det finns massor av logiska krassa argument för val av vapen och kaliber, men det är inte lika säkert att det är det som styr valet i slutändan.

En fördel med improved är att inte hylsorna sträcker, behovet av att trimma hylsor är minimalt, för att inte säga obefintligt.

Jag har inte heller gått all in när det gäller bygget. Jag borde satsa på en styvare stock, och kanske framför allt annat underbeslag och lösa radmagasin, matningen är inte helt problemfri.

Jag vet inte om detta svar gör dig något klokare men om jag ska fatta mig kort så visst är det kul att ha möjligheten till lite mer prestanda, bara man är helt och fullt medveten om vad som krävs för att komma dit.