Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Precisionsrigg, projektnamn APollon ;)

Featured Replies

Publicerat

Fyyy om den inte är rak! Jag skulle hoppa till sjöss

är många gånger nu som du skulle hoppa till sjöss nu

• Svar 592
  • Visningar 83,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nää snuskhumrar, nu räcker det. Detta projekt kräver bättre inspiration än underbältethumor, rentav gudomlig. Kanske ska jag.... naeee.... joooo     Jag kallar bössan APollon (får mig osökt att tän

• Tänk vad man lär sig hela tiden   Idag har jag exempelvis lärt mig att det spelar ingen roll hur omsorgsfullt man linjerar upp kronografen om man glömt stänga av den sist man använde den, det blir

• Bössan är nu lämnad till smeden och vi har resonerat om hur jag vill ha det. Det kommer att bli en 700mm pipa, straight taper till 22mm vid mynningen. låset riktas, slutstycket poleras och han skulle

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Lägg den på något plant prismor på svarv eller fräsbord tex med handtaget rakt upp, vickar den inte är den OK.

Visst kan man vara trevlig med ryggdunkar på allt men speciellt utvecklande blir det inte :tongue:

Självklart det borde jag kunnat tänka ut själv.

Stången är inte rak, det är en tydlig vinkel på mitten, däremot är den så lång att ena halvan räcker.

Självklart är det surt, men om ni inte ifrågasatt det så hade jag fortsatt som det är. Tack för konstruktiv input.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Publicerat
  • Författare

Slutade tidigt idag så jag har hunnit hem och slipat om ringarna. Grovriktat lillBushnellen och räknat MOA. 

Det blev över förväntan, jag är nästan i ändläget, det är bara 3-4MOA kvar neråt. Uppåt har jag i runda slängar 70 MOA justermån, dvs 20MIL.

Det räcker en bra  bit ut :woot:

Förhoppningsvis kommer detta att stämma hyfsat, men jag måste naturligtvis skjuta in exakt med rätt laddning för att få svar på hur bra det blir. Om det bara stämmer någorlunda så har jag justermån som räcker till vad jag behöver av avstånd och lite till. 

Publicerat

2k?

Lars kommentarer visar den omsorg och omtanke som gör detta fora bra, sen att det svider lite att behöva säga "tänkte inte på det" är en helt annan sak och något som alla män får acceptera att det sker ibland.

Markus- se till att ta med pangen i det skick den är till nästa tillställning. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Visst är det så Christian, Lars har också mycket rätt i att tanklöst ruggdunkande inte alltid är konstruktivt. Jag har inga problem med att erkänna mina misstag, men då måste jag också medvetandegöras om att det är just det.

2K?? Tanken svindlar,  jag måste dock få i en ny pipa för att det ska bli verklighet av de hastigheter som möjliggör skytte på herrejössesavstånd.

Men visst kan jag visa upp bössan i befintligt skick, även om den är något... ska vi kalla det rudimentär.

Publicerat
  • Författare

post-2426-13708806392217_thumb.jpg

Premiär på banan:D

Publicerat
  • Författare

Hade ju tänkt skriva lite mer om erfarenheterna från banan.

Stocken känns riktigt bra, väldigt lång, helt klart anpassad för liggande skytte men inga större problem i bänken, det kändes riktigt stabilt.

Trycket är fortfarande för hårt, det måste justeras ner lite till.  Svårt att göra bra avfyrningar som det är nu. Jag vet inte om det var det som gjorde att den kastade skotten lite väl mycket, spridning 3-4cm på bänk över sandsäck på 80 meter imponerar inte, eller så spökar montaget, eller så är pipan slut, eller så suger jag. Jaktmatch slog ganska exakt som A-max 140gr med den laddningen som inte är särskilt het. Det borde finnas en hel del mer att hämta, med rätt krut.

Jag har inte kontrollerat exakt vad jag har för justermån, men det rör sig i spannet jag skrivit tidigare, efter grovrikten genom pipan var jag 8 klick högt och 2 klick höger.

Över och ut

Publicerat
  • Författare

Laddstege på G, jag har inte laddat tokhårt men en bit över max för vanlig 6,5a. Det ska bli spännande att se om detta skjuter bra utan trycktecken.

Jag har också försökt mäta skillnaden i volym på 6,5imp och vanliga svenne6,5. Om jag mätt korrekt så är det en volymökning på 8%. Jag vet inte om man kan öka krutdosen med motsvarande? Det känns spontant lite vågat, men jag ser ju att det är gott om plats i hylsan även om jag laddat en bit över max för svenne6,5.

Någon som har konstruktiv input på detta?

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Inskjuten och klar. Justermånen med den bäddade skenan är nu hela 67.5MOA (19,5MIL), det räcker mycket längre än vad jag är karl att skjuta.

post-2426-0-08738700-1371981394_thumb.jp

Publicerat

Laddstege på G, jag har inte laddat tokhårt men en bit över max för vanlig 6,5a. Det ska bli spännande att se om detta skjuter bra utan trycktecken.

Jag har också försökt mäta skillnaden i volym på 6,5imp och vanliga svenne6,5. Om jag mätt korrekt så är det en volymökning på 8%. Jag vet inte om man kan öka krutdosen med motsvarande? Det känns spontant lite vågat, men jag ser ju att det är gott om plats i hylsan även om jag laddat en bit över max för svenne6,5.

Någon som har konstruktiv input på detta?

Man laddar ju efter tryck inte volym så nej det går inte att ladda så.

Publicerat
  • Författare

Man laddar ju efter tryck inte volym så nej det går inte att ladda så.

Tack, det var det jag trodde, det hade varit lite för enkelt. :wink:

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

post-2426-0-78411800-1374155110_thumb.jp

post-2426-0-21082000-1374155163_thumb.jp

post-2426-0-50971700-1374155191_thumb.jp

post-2426-0-31574200-1374155224_thumb.jp

post-2426-0-33853300-1374155251_thumb.jp

post-2426-0-51172700-1374155279_thumb.jp

Lite kafferastpyssel. Ni som kan detta med svarv har säkert massor av synpunkter på vad jag gör fel...

Denna lilla svarv är inte helt bra, spindeln är inte linjerad med chucken. Det blir lite snett när jag borrar.

Publicerat
  • Författare

post-2426-0-91305300-1374158304_thumb.jp

43X23mm, lite väl stor, skulle vilja kapa den några mm.

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Stillestånd här, jag vet. Lite andra saker kom ivägen, 458an och justerbara kolvkammar på hagelbössorna. Nu måste jag spara ihop lite deg för att kunna slutföra.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

En konversation i Mikes 30-06aitråd gav mig insikten att radmag naturligtvis är lösningen på matningsproblemet. Lite gågglande visar att det faktiskt finns underbeslag för AICSmag till winchester 70. Det är naturligtvis det som är framtiden för min bössa också.

Publicerat

Dessutom höjer du coolhetsfaktorn  :wink:

Vi måste få till en skyttehelg i vår på ett eller annat sätt! så är det bara :yes:

/Mike

Publicerat

På en jaktbössa vill jag varna för coola magasinsspärrar!

Har fått söka mitt magg i skogen tre gånger nu då det är lätt att något kommer åt spärren dock hittat det alla gånger :thumbsup:

Kommer att göra om spärren för annars är det bara en tidsfrågan innan man tappar magg. Sedan är det rätt frustrerande att smygit i läge och märka att man saknar magget då det ska skjutas :verymad:

Publicerat
  • Författare

Tappa magget ingår inte i planen. Jag kan se frustrationen du pratar om Lars.

Nu kommer detta troligtvis att bli mestadels banbössa, och vakjakt under ganska ordnade former. Men det är väl inte otroligt att man kan komma i en situation där ansmygning blir aktuellt. Man kanske ska lacka maggen i neverlostorange? :tongue:

Ett AICSmag för 10 skott kostar ungefär vad jag gav för donatorbössan till projektet, det är också en anledning till att inte gödsla med dem i skogen. :pinch:

Nevertheless så är naturligtvis coolhetsfaktorn en viktig parameter när man definierar sin drömbössa...... :geek:

Publicerat

De här projekttrådarna är verkligen fantastisk läsning!

Publicerat
  • Författare

Fått svar från mr Allen på CDiprecision, de skickar visst till Sverige, inga problem. Exporttillståndet går på 209$ :wallbash:

Det positiva är dock att jag kan få hem underbeslag + 5skottsmag + 10skottsmag inklusive avgifter porto och allt för ca 4500 kr. ca 2000kr billigare än fu**ing M*dw*y

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Kontakt etablerad med smed för pipbyte. Som det ser ut nu kan det bli tal om en Kriegerpipa. Jag siktar på 26 eller kanske till och med 28 tum, dvs 66 - 71 cm. Långt men det är bästa sättet att verkligen få upp farten och utnyttja den extra krutvolymen i improvedhylsorna.

Jag får leva med matningsproblemen ett tag till då jag prioriterar pipa nu. Vi får se när det går att lägga undan pengar till AICS-grejerna. Jag har försökt se vad som skulle kunna justeras utan större ingrepp för att få bättre matning och jag vet inte riktigt hur jag ska angripa problemet. De raka hylsorna blir fel mot både sidorna på magasinet och läpparna. Eventuellt kan en duktig smed justera originalmagasinet så att det matar bra, då får jag väl ta mig en funderare på om det är det jag ska göra i stället för en AICSlösning.

Det går inte fort här, men ni får ha tålamod med mig. 

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag har anmält mig till Remmene och kommer att behöva skjuta där med bössan som den är. Laddstegen jag sköt i morse indikerade att bössan vill ha heta laddningar för att skjuta tätt. A-max 140Gr är det som gäller och jag pytsade i URP och magnumhatt. Det ska bli intressant att se vilka hastigheter man kan få ur en 56cm pipa.

levererat av Televerket

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Funderar vidare på matningen. Jag tog systemet ur stocken och vände upponer, när patronerna bara ligger mot lådan av egen tyngd matar den problemfritt. Då borde det hjälpa med en kraftigare fjäder.

levererat av Televerket

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Dags för lite uppdatering. Bössan levererade så dåligt att den fick vara hemma under Remmene. Jag sköt med lånad bössa och det gick bra. Jag har nu bestämt mig för att beställa en ase utra SL5 som jag kan skicka med och få bromsen gängad vid ompipningen så att jag kan byta mellan broms och dämp. Kriegerpipa med 8" twist blir det i september. Matningen ska jag diskutera med smeden som pipar om, han kanske har några bra förslag. Annars får det bli AICS. Det bli nog inte förrän jag skrapat ihop lite mer pengar dock. En sak i taget.

levererat av Televerket

Edit:

Lite feedback på tidigare fundering om hastigheter med 56cm pipa, jag kronograferade 140Gr A-max till 870m/s utan att laddningen verkade vara särskilt övertänd. Patronen har potential., helt klart. Med längre pipa borde 900m/s vara helt uppnåeligt utan att det känns obehagligt. Jag hoppas att kunna ligga på en nivå som gör att jag inte får övertryck så fort tempen stiger ute.

Publicerat

Om du nu skjuter så mycket som du gör och så bra som det gått på långhållsspåret så tänker jag jämt när jag läser denna tråden:

- varför närma sig tryckproblem, varför inte välja 6,5-284?

Don efter person och behov :)