Publicerat Augusti 2, 200817 yr Jag har också en Östlaika och hon är efter Vindelfjällens Jålek och Dixi. Hon är ungefär 1,5 år så det ska bli spännande till hösten och se hur hon fungerar. Hon ställde älg några gånger förra hösten men inte några längre stunder (ca.5-10 min). Jag ska släppa henne i grishägn till hösten hade jag tänkt så får vi se hur det går.
Publicerat September 3, 200817 yr Jaha!! Då har man fått bekräftat att hunden skäller björn, inte långt bort att de blev skjutit en oxå. Blir lite spännande i framtiden att smyga på när de kan vara vad som hellst framför hunden.
Publicerat September 3, 200817 yr Författare Jaha!! Då har man fått bekräftat att hunden skäller björn, inte långt bort att de blev skjutit en oxå.Blir lite spännande i framtiden att smyga på när de kan vara vad som hellst framför hunden. I V-sång då eller? Skämt åsido, nu vill vi ha en fullständig redogörelse.
Publicerat September 4, 200817 yr I V-sång då eller? Skämt åsido, nu vill vi ha en fullständig redogörelse. Nä, har inte varit dit sen jakten började. Tar den historien an annan gång. Ska upp tidigt, bär iväg mot Sorsele på en veckas älgjakt, kanske de blir en nalle där istället
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Hej. Vi har en Västlaika Jaktdorens Berhard. Han är Känneparkens Nikkis första kull. Hanen är Känneparkens Emrik. Vi jagar mest älg och en del eftersök.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Hej jag har en östlaika -Sibbofjärdens Elsa. Hon har fungerat bra! bra sök söker ut någon kilometer kommer tillbaks 2-3ggr i timmen. Jag sköt någon älg för henne när hon var strax under året och förra året hade hon valpar och jag fick bara tillfälle att jaga med henne ett par gånger men vid första släppet efter valpningen så sköt jag 3 grisar för henne. Ska bli kul att se hur hon går i år
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Författare Hej.Vi har en Västlaika Jaktdorens Berhard. Han är Känneparkens Nikkis första kull. Hanen är Känneparkens Emrik. Vi jagar mest älg och en del eftersök. Hej och välkommen! Har ju en halvsyster till er hund.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Författare Kul med de fina resultaten på Laika-sm. Hundarna i topp var ju inte precis oväntade. Särskilt kul (i mina ögon) var ju att fältets enda västlaika tog en andraplats.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Kul med de fina resultaten på Laika-sm.Hundarna i topp var ju inte precis oväntade. Särskilt kul (i mina ögon) var ju att fältets enda västlaika tog en andraplats. Ja de var inga res. att skämmas för, undrar hur lång tid de tar innan en laika är med och tampas med gråtussarna i "stora" SM!!! Jämför man res. bara några år tillbaks har de ju hänt massor, titta bara på kval poängen dessa hundar presterat, flera över 90p!! De e fan respekt, som dom säger i Nilecity
Publicerat Oktober 4, 200817 yr Är det inte dags att starta din på prov nu Roger? Jo de är väl de. Lite mer på benen först bara. Han hittade en kviga idag som inte ville stå,men inte så konstigt egentligen, fick gå ut med hunden i fel vind!!! (gick inte att göra på annat vis enl. jaktledning hmmm) Hakade på 1km gick tillbaks i samma område och tog upp på nytt (15 taggare) samma visa nästan, brakade över större å ganska direkt och hunden ville inte i de strömmande vattnet. Vi jagade gris med 3 laikor och hade igång 5 älgar, lite typiskt är de allt
Publicerat Oktober 4, 200817 yr Författare I mitt ena jaktlag så brukar det låta likadant. "man måste gå på det hållet, finns inga pass på andra sidan" Men då brukar jag bara säga att om vi ska gå på det hållet så stannar hunden i bilen och jag går själv. Brukar lösa sig då.
Publicerat Oktober 5, 200817 yr I mitt ena jaktlag så brukar det låta likadant. "man måste gå på det hållet, finns inga pass på andra sidan" Men då brukar jag bara säga att om vi ska gå på det hållet så stannar hunden i bilen och jag går själv. Brukar lösa sig då. Man kan undra varför de rings in hundar som "skall fungera" om dom inte får en ärlig chans att visa att de funkar. Och om nu folk står i pass för just de vilt man jagar kvittar de ju från vilket håll man går ut ifrån. Folk i söder har svårt att tro att djuren har valmöjligheter att,om de går loss, gå bakåt. Men de är ju klart, går man med vind är ju risken liten att den möter upp hundföraren som redan avslöjats, lite av folkdrevs andan lever djupt rotat hos vissa. Likadant med moralen, var förra året på ett ställe där wachtel var överrepresenterad. Allt var lovligt enl. tabellen, påpekade bestämt att jag släpper inte om de ska skjutas rådjur, eller om han inte fick gå skjälv utan inblandning av kortdrivare. Alla var med på de och hade förstått varför. Så blev de vår tur, har just släppt, då smäller ett skott. Tänkte att de börjar ju bra!! "Jag har skjutit en jäkla fin bock" Hördes på radion, vad gör man?!! Blev så j***a förbannad, tackade för visat intresse och körde hem!!
Publicerat December 5, 200817 yr Författare Hej,har skaffat en väst laika, Nu vill vi veta mer. Linjer? osv.
Publicerat December 5, 200817 yr Författare jag letar laika häls öst laika med mycket rovdjur i sej Finns flera intressanta kullar på klubbsidan nu. Men ta kontakt med laikaklubbens avelsråd så får du veta mer.
Publicerat December 8, 200817 yr Författare Nå? Hittat någon intrtessant parning som fallit bra i smak än? Nå? Får vi inte höra någon PR för draghundar nu?
Publicerat December 8, 200817 yr Nå? Hittat någon intrtessant parning som fallit bra i smak än? hittat 2 intresanta parningar en hos bjärvarnas. sen hos en annan kille som har sina till älg och vildsvin.
Publicerat December 10, 200817 yr Nå? Får vi inte höra någon PR för draghundar nu? Låter som den gode Musköt är avis, ingen kan väl hjälpa att dina inte orkar dra men de är ju klart de väger ju inte mer än två små taxar ihop
Publicerat December 12, 200817 yr Nu vill vi veta mer. Linjer? osv. Hej musköt! hon heter sushin mici, fader: melus moder: sushin, rodina det är första laikan för mej så vi får se hur det går, som ni vet så har jag tjt sedan tidigare mvh, samme
Publicerat December 12, 200817 yr Författare Hej musköt!hon heter sushin mici, fader: melus moder: sushin, rodina det är första laikan för mej så vi får se hur det går, som ni vet så har jag tjt sedan tidigare mvh, samme Okej! Tagit in den själv från Finland? Melus? Är det ett syskon till Mirkkis och Milkhu m.fl?