Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten hösten -06

Featured Replies

Publicerat

Får liva upp tråden och säga att Bock nummer 2 föll idag efter smygjakt. Måste nog hålla med om att smygjakt är bra mycket roligare än att bara passa på dem i torn.

Hittade djuren när jag smög längs ängskanten på väg tillbaka mot bilen. Alldeles i skogskanten där fältet gör en avstickare mot vänster såg jag geten med 2 kid som numera är lika stora som geten. Smög mig till bra läge medelst dptrappers indiansmygning (min patent) och gick ner i knästående. avstånd runt 100 meter. Sköt den största av kiden. Den hade början till horn ett par cm långa. Djuret gjorde en rusning mot skogen och jag hittade djuret 6 meter in i skogen så den sprang ca 70 meter efter träff. Träffen satt bakom bogen lite högt. 6,5X55 lapua mega 10.1 gram. Nog så hård kula för det verkar vara som att skjuta med helmantel nästan. Nåväl, relativt korta flyktsträckor och ingen köttförstöring att tala om.

Fasen 2 djur efter varandra, nu får det räcka för i år. Hoppas bara tillgången på dem efter vintern är lika bra.  :)

Och eftersom alla pratar om att man vid smyjakt ska ha tysta mollskinnskläder, gympaskor osv så ska jag klargöra lite.

dptrappers indiansmygning (patentskyddad): Försvarets M90 ställ och till det försvarets grova gummistövlar, funkar tydligen om man gör på mitt patenterde sätt även på mark full av torra löv som knastrar.

Kurser i dptrappers indiansmygning i ovanstående mundering kan hållas vid nog många anmälningar  ;D

• Svar 361
  • Visningar 29,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

:o :o :o

Vaaaaa?

Har du skjutit en till bock  ;D

Grattis alla rådjurs skyttar.

Publicerat

Grattis till nr. 2!

;D

Publicerat

grattis dp till rådjuren, visst är det kul? här kommer en liten bild på årets tredje bock!inget monster på någe sätt!

post-301-1161448188_thumb.jpg

Publicerat

Vafalls, en tredje bock  :o

Ska jag måsta släpa mig ut mer nu  :P

Grattis Wille, jo bockjakten är riktigt skojj måste jag medge, men jag gillar all jakt tror jag, utom älg.

Publicerat

Grattis!!!...inte illa pinkat....var jagar du någonstans?

Publicerat

erkon: om det var mig du mena så jagar jag utanför borås, strax norr om....

Publicerat

Så fick jag också vara med på denna tråd  ;D  ;D  ;D

post-3-1161547142_thumb.jpg

Publicerat

Seger: Jäkla va fin! Var någonstans i norrbotten sköt du den?

Publicerat
Seger: Jäkla va fin! Var någonstans i norrbotten sköt du den?

I Årrenjarka....... nä jag skoja ba.  ;D

Jag har varit nere i Enköping och jagat

Publicerat

Läste nu i din andra tråd att det inte var i norrbotten.

Jag blir så jäkla avundsjuk på alla som får skjuta vak bockar här i norrbotten. Jag har utan överdrift suttit 25 morgonar eller kvällar i höst utan att se en bock  :o

Imorse så gick jag ut och satte mig i ett älgtorn när det forfarande var becksvart, innan ljuset kom så hade det passerat tre rådjur på ca 100 meter. Jag hörde rådjuren men det är svårt att skuta i totalt mörker. Attans va less man blir.

Publicerat

Jo rådjur i BD är inte lätt men de går. var jagar du? Själv jagar jag i Öjebyn

Publicerat

Jagar i Svartbyn, Bodens kommun. Har ganska mycket rådjur för att vara BD. Men dom är jäkligt skygga, inge utfodring eller nått görs. De är riktiga skogsrå.

Publicerat

grattis seger!

Publicerat
Så fick jag också vara med på denna tråd  ;D  ;D  ;D

fasen du seger, den va inte alls dum den  :)

Publicerat
erkon: om det var mig du mena så jagar jag utanför borås, strax norr om....

Ja, det var dig jag menade..då vet jag det! Det ante mig att det var söderöver ;D ;D avis.... >:( ;D ;D

Publicerat

Grattis Seger!

Var någonstans i enköping skjöt du bocken?

Jagar själv i enköping.

Mattias

Publicerat
Grattis Seger!

Var någonstans i enköping skjöt du bocken?

Jagar själv i enköping.

Mattias

Tack alla  :D

Jag sköt bocken i Hällby ca 1 mil väster om Enköping

Publicerat

Grattis till en fin sextaggare....

Publicerat

erkon: jag hade gärna bott ännu längre söderöver, typ skåne......vart håller du hus då?

Publicerat

jaha,

det är mycket nära mina marker ligger några kilometer öster om den marken!

känner du markägaren?

Mattias

Publicerat
erkon: jag hade gärna bott ännu längre söderöver, typ skåne......vart håller du hus då?

Håller till strax norr om Hudiksvall för det mesta. Har älgjakt 6 mil öster om Östersund också. Men hudik är min "hemmamark" så att säga. Lite drygt att åka bara när jag studerar i Uppsala för tillfället. Själv kommer jag med största sannolikhet flytta norrut igen efter plugget - är lite vinter-/snöberoende tror jag. Sen är det så j_vla platt här i Uppsala..... ;D ;D ;D

Publicerat
jaha,

det är mycket nära mina marker ligger några kilometer öster om den marken!

känner du markägaren?

Mattias

Jodå jag känner Markägaren väl  ;D

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=167.0

Vad heter dina marker ?

Publicerat

Stora Kil, i Lundby.

Publicerat

WOOHOOO!!.....2-0 Fredde vs bockarna ;D

Lyckades skjuta en till bock i afton :)....efter en OTROLIGT svettig (varm) ansmygning...drygt 1 km i 30cm snö...så kunde bocken fällas :)....243:an gjorde ett klockrent jobb, kulan var nosler partition (85grs) laddad till ca 940m/s,

avståndet var ca 200-210m och kulan hade inga som helst problem att ta sig igenom...både in och utgångshålet var stort som en femkrona och köttförstöringen var helt acceptabel :)...bocken gick ca 20m

sen blev det om möjligt ännu varmare när bocken skulle dras till bilen som stod en dryg kilometer bort...gav upp efter 500m...tungt som f*n att dra ett rådjur i 30cm snö!...drog ner djuret till E4:an och lämnade den i diket där, sen gick jag efter E4:an fram till avtagsvägen där jag lämnade bilen...och naturligtvis hämtade jag bocken direkt efter...

Mvh Fredde