Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten hösten -06

Featured Replies

Publicerat

Såg attdu hade en flaska 30% vätesuperoxid, använd den!

Dränk remsor av bomullstyg, linda runt skallen men passa hornen och fingrarna, låt bleka över natten, ca 6-8 tim inte längre, låt torka, vid behov pensla en vända till.

Snyggt!

• Svar 361
  • Visningar 30,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Grattis  Beretta!!

Den var större än min första men kännslan e nog den samma!!!

GRATTIS!!

Publicerat

Ett mkt enklare sätt att bleka - blanda ut väteperoxiden med krita (pulver) som du köper på färgaffären. Konsistensen skall vara som filmjölk ungefär. Sedan tar du en liten pensel och penslar hela skallbenet. Låt det stå över natten. Jag brukar inte låta det stå mer än 12 timmar. Sedan sköljer du bara av med vatten - tada en kritvit skalle!

Publicerat

Vi var ut i morse jag och den lycklige bockjägaren Beretta ute för att jaga bock. det blev som vanligt för mig, ingenting. Jag önskar att även jag fick uppleva den spänning och lyckliga slut som han fick uppleva. Jag har nu varit ute vid 7!!!jakttillfällen och inte ens sett en bock... :'( jag hoppas så innerligt att få fälla min första någongång. :-

Publicerat
Ett mkt enklare sätt att bleka - blanda ut väteperoxiden med krita (pulver) som du köper på färgaffären. Konsistensen skall vara som filmjölk ungefär. Sedan tar du en liten pensel och penslar hela skallbenet. Låt det stå över natten. Jag brukar inte låta det stå mer än 12 timmar. Sedan sköljer du bara av med vatten - tada en kritvit skalle!

Bra tips använde samma metod i skolan med bra resuktat.

Publicerat
Japp, så får det bli.

Beställt krita på färgaffärn.

Penslar ni även baksidan av hornet?

Publicerat

Jag har bara blekt älgskallar men väteperoxiden drar ju ut en del fett som gör skallbenet gult så jag brukar bleka ur "hjärnhålan" också för att få bort så mycket fett som möjligt.

Grattis till bocken förresten :D :D, jag väntar fortfarande på min första norrlandsbock!

Publicerat
Japp, så får det bli.

Beställt krita på färgaffärn.

Penslar ni även baksidan av hornet?

Penslar allt utom hornen.

Grattis till bocken.

Har själv fått en 4a i Haparanda för 2år sen

Publicerat

Vet ej om någon tipsat redan om att det går alldeles utmärkt att använda en skopa vitt tvättmedel når man kokar hornet. Det är blekmedel i det, så det är vitt och fint direkt.

Lärde mig det av johka när jag var där och jagade bock för någon veckan sedan.

Publicerat

Ja, ett stort GRATTIS BERETTA och er andra som lyckats med spännande bockjakter. Grymt kul att följa ditt nötande på ängen, Beretta, mer sånt.

Publicerat
Vi var ut i morse jag och den lycklige bockjägaren Beretta ute för att jaga bock. det blev som vanligt för mig, ingenting. Jag önskar att även jag fick uppleva den spänning och lyckliga slut som han fick uppleva. Jag har nu varit ute vid 7!!!jakttillfällen och inte ens sett en bock... :'( jag hoppas så innerligt att få fälla min första någongång. :-

Hallen fornordisk namn på dålig jägare eller hur var det? skit jakt på dig i fortsättningen!  ;D

Publicerat

Vakade igår.

Skrämde ett djur på väg tillbaka mot bilen.

Hann ej fastställa om det var en get eller bock.

Fyrsprång ut i skogen, dimman låg tät.

Såg iallafall en pinntjur och en ko som gick förbi mitt skydd på nära håll.

Oskarp bild, men det var allt jag hann med. :-

post-18-1157007193_thumb.jpg

Publicerat

stort grattis beretta och alla er andra, min data har varit paj tills idag...

jag har under fyra års tid försökt fälla en för mig speciell bock, första och andra året var det en riktigt  stor sextaggare, förra året var han 3taggare på en sida och returstång på en sida och i år var han 4taggare....vet inte hur gammal han kan vara men jag har under dessa åren observerat han 15talet ggr, osäkrat 3 ggr på honom och berättat historien för alla mina vänner och bekanta ett flertal ggr.alltid har han dykt upp i det sista när det varit för mörkt eller visat sig väl skymd i sly, ris och gräs.Men i tisdags morses vid 05:30 när det började ljusna fick jag se två kid i hyggeskanten och geten stod strax bakom...efter nån minuts övervägande kliver geten ut på hygget och intar frukosten och BAKOM henne står gammelman själv....sketans tänker jag och smyger upp bössan på tornkanten och osäkrar...håller i stickhålet på honom och tror att detta är mitt livs sista och bästa chans innan han självdör....då gör han det, där han står på 90m och vrider upp full bredsida och hårkorstet ligger direkt och skottet går....ser bocken hoppa till och direkt drar ett djur in till höger i slyet.var helt säker på att det var ett bra skott.skottplatsen visar att det var lungträff men jag ser inget blodspår till höger, bara nertrampade hallonsnår.ringer till farsgubben och säger att vi kollar med labradoren...åker hem, dricker kaffe och tillbaka till hygget, då ser jag att blodspåret går rakt bakåt in i skogen, så det bör ha varit geten jag observerade dra till höger, efter 50 meter så ligger han helt tömd på blod och den känslan, när man såg han ligga där, efter dessa år, alla observationer och ALLA timmar man väntat på HONOM, det var obeskrivligt, i klass med den första bocken kan jag lova! jag var riktigt nöjd men samtigt infann sig nån form av vemod, att man inte mer kommer vänta på honom...att en epok gått i graven på nått sätt.bilder finns på kameran och kommer under helgen!trevlig helg!

Publicerat
stort grattis beretta och alla er andra, min data har varit paj tills idag...

jag har under fyra års tid försökt fälla en för mig speciell bock, första och andra året var det en riktigt  stor sextaggare, förra året var han 3taggare på en sida och returstång på en sida och i år var han 4taggare....vet inte hur gammal han kan vara men jag har under dessa åren observerat han 15talet ggr, osäkrat 3 ggr på honom och berättat historien för alla mina vänner och bekanta ett flertal ggr.alltid har han dykt upp i det sista när det varit för mörkt eller visat sig väl skymd i sly, ris och gräs.Men i tisdags morses vid 05:30 när det började ljusna fick jag se två kid i hyggeskanten och geten stod strax bakom...efter nån minuts övervägande kliver geten ut på hygget och intar frukosten och BAKOM henne står gammelman själv....sketans tänker jag och smyger upp bössan på tornkanten och osäkrar...håller i stickhålet på honom och tror att detta är mitt livs sista och bästa chans innan han självdör....då gör han det, där han står på 90m och vrider upp full bredsida och hårkorstet ligger direkt och skottet går....ser bocken hoppa till och direkt drar ett djur in till höger i slyet.var helt säker på att det var ett bra skott.skottplatsen visar att det var lungträff men jag ser inget blodspår till höger, bara nertrampade hallonsnår.ringer till farsgubben och säger att vi kollar med labradoren...åker hem, dricker kaffe och tillbaka till hygget, då ser jag att blodspåret går rakt bakåt in i skogen, så det bör ha varit geten jag observerade dra till höger, efter 50 meter så ligger han helt tömd på blod och den känslan, när man såg han ligga där, efter dessa år, alla observationer och ALLA timmar man väntat på HONOM, det var obeskrivligt, i klass med den första bocken kan jag lova! jag var riktigt nöjd men samtigt infann sig nån form av vemod, att man inte mer kommer vänta på honom...att en epok gått i graven på nått sätt.bilder finns på kameran och kommer under helgen!trevlig helg!

Vackert beskrivet.

Grattis.

Några bilder skulle göra det totalt.

Häls B

Publicerat

ja men jag kan säga att jag är minst lika lycklig över att du fick din bock beretta, jättekul verkligen....du hade ju 23 års väntan på din bock, jag hade ju bara 4  :) !

Publicerat

Jag måste bara stämma in i hyllningskören till Beretta, GRATTIS!!  ;D ;D

Även givetvis ett stort grattis till er som har lyckats fälla en bock i år. Själv så har jag varit ganska nära några gånger i men som sagt, nära skjuter ju som bekant ingen hare..... ;)

En morgon så steg bocken ut på skogsvägen framför mig i ett perfekt skottläge, men då hade vi redan börjat packa i hop och farsan var på väg så jag kunde inte avlossa ett skott, tyvärr för det var en verkligen fin bock  :'(

Kändes som om han hade stått och väntat på att jag skulle göra patron ur innan han visades sig..de kan verkligen vara listiga de där rådjuren ibland........

Men ikväll så skall jag ge mig ut igen, och om det inte blir något då så blir det kanske något i morgon istället.... ???

Så wish me a good hunt (eller skitjakt...), det behöver jag eftersom jag gärna vill inviga den nya studsaren...

/Niklas

Publicerat

Jag blir så jä..a förbannad...nu har jag varit ute igen på ett ställe där det har varit rå i rörelse. Nu kanske jag ska få ta mitt första djur, för idag kan man inte jaga rå längre förrän de har skjutit älgen klart. Jag och min son parkerar bilen vid en infart till passet, vi sätter oss i ett väl kyddat dike och då...kommer en karl modell äldre och promenerar förbi våran plats. Jag ställer mig försiktigt upp för att visa att vi redan är på plats, han tittar på oss och sätter sig i en lada 75 meter ifrån. >:( Nä nu jävlar tänkte jag, vi var ju här först samt att ur säkerhetsaspekt så är det inte så lämpligt. Då jag reser mig upp för att gå dit, byter han lada och sätter sig 150 meter nedanför. Dåre tänker jag men sitter kvar för att inte röja min vakplats. Då det börjar att skymma men helt klart BRA skjutljus, kommer den jäkla senila gubben igen och vad gör han. :o

Då han går förbi våran vakplats ropar han högt "nu kan du minsann inte avgöra om det är en bock eller ett kid" och så går han vidare, sätter sig i bilen och tutar  :o innan han åker vidare.

Med andra ord jag kommer nog ALDRIG att få skjuta en bock... >:( >:( >:( :'( :'(

Publicerat

Stora idioter är det gott om Hallen. Bedrövligt att man kan bete sig som han gjorde! :o

Publicerat
Jag blir så jä..a förbannad...nu har jag varit ute igen på ett ställe där det har varit rå i rörelse. Nu kanske jag ska få ta mitt första djur, för idag kan man inte jaga rå längre förrän de har skjutit älgen klart. Jag och min son parkerar bilen vid en infart till passet, vi sätter oss i ett väl kyddat dike och då...kommer en karl modell äldre och promenerar förbi våran plats. Jag ställer mig försiktigt upp för att visa att vi redan är på plats, han tittar på oss och sätter sig i en lada 75 meter ifrån. >:( Nä nu jävlar tänkte jag, vi var ju här först samt att ur säkerhetsaspekt så är det inte så lämpligt. Då jag reser mig upp för att gå dit, byter han lada och sätter sig 150 meter nedanför. Dåre tänker jag men sitter kvar för att inte röja min vakplats. Då det börjar att skymma men helt klart BRA skjutljus, kommer den jäkla senila gubben igen och vad gör han. :o

Då han går förbi våran vakplats ropar han högt "nu kan du minsann inte avgöra om det är en bock eller ett kid" och så går han vidare, sätter sig i bilen och tutar  :o innan han åker vidare.

Med andra ord jag kommer nog ALDRIG att få skjuta en bock... >:( >:( >:( :'( :'(

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Som mickel sa det finns gott om idioter.

Publicerat

Jag blir arg bara jag tänker på det, TUSAN JAG KOMMER ALDRIG ATT FÅ SKJUTA EN BOCK... :'( :'( >:(

Publicerat
Jag blir arg bara jag tänker på det, TUSAN JAG KOMMER ALDRIG ATT FÅ SKJUTA EN BOCK... :'( :'( >:(

Hallen!

Trägen vinner alltid. ;) ;D ;)

Du får nog din bock tillslut är helt övertygad.

Mvh Kolja

Publicerat

Men va fan är det för gubbe?

Kan det vara han som äger just den åkern? Som surat ihop på att en småviltsjägare hunnit före han ut?

Du måste visa mig vem han var vid tillfälle.

Häls B

Publicerat

mmmm konstig gubbe..... :-

Publicerat

2:a bocken för i år föll igår..

Smög mig in på ca 130-140 meter i spöregn och efter 20 minuters väntan i liggande läge så får jag ett läge som jag tar.

bocken gick ca 20 meter. En grann 6 taggare och rejält ont i nacken idag.. ;D

Såg ytterligare 3 bockar varav en men troligtvis 2 st var 6 taggare och en 4:a.

Men ena 6:an ska Steinbok här på forumet få skjuta, sen får det vara nog med bockar för i år på den här marken..

Publicerat
2:a bocken för i år föll igår..

Smög mig in på ca 130-140 meter i spöregn och efter 20 minuters väntan i liggande läge så får jag ett läge som jag tar.

bocken gick ca 20 meter. En grann 6 taggare och rejält ont i nacken idag.. ;D

Såg ytterligare 3 bockar varav en men troligtvis 2 st var 6 taggare och en 4:a.

Men ena 6:an ska Steinbok här på forumet få skjuta, sen får det vara nog med bockar för i år på den här marken..

Fint.

Tog du några foton?  :)