Publicerat Oktober 28, 200619 yr WOOHOOO!!.....2-0 Fredde vs bockarna ;DLyckades skjuta en till bock i afton ....efter en OTROLIGT svettig (varm) ansmygning...drygt 1 km i 30cm snö...så kunde bocken fällas ....243:an gjorde ett klockrent jobb, kulan var nosler partition (85grs) laddad till ca 940m/s, avståndet var ca 200-210m och kulan hade inga som helst problem att ta sig igenom...både in och utgångshålet var stort som en femkrona och köttförstöringen var helt acceptabel ...bocken gick ca 20m sen blev det om möjligt ännu varmare när bocken skulle dras till bilen som stod en dryg kilometer bort...gav upp efter 500m...tungt som f*n att dra ett rådjur i 30cm snö!...drog ner djuret till E4:an och lämnade den i diket där, sen gick jag efter E4:an fram till avtagsvägen där jag lämnade bilen...och naturligtvis hämtade jag bocken direkt efter... Mvh Fredde Härligt!BILD!!! Ni övriga bockjägare får ha lite överseende med min entusiasm, men just Norrlands bockar är så speciellt för mig.
Publicerat Oktober 28, 200619 yr De va som rackarns du fredde, grattis. Var det en stor bock? Bild önskas. Var föll den? Öjebyn, Hortlax??? har själv funderat på mer bockjakt men det har legat lite på is, sen räcker 2 på ett år på lilla öjebymarken för mig känns det som.
Publicerat Oktober 28, 200619 yr Tack ska ni ha! Dp: den föll i Hortlax...har ännu inte hunnit reka vars dom håller till i Öjebyn...får bli nästa års sesong Kameran var tyvärr inte med i kväll :'(...men jag kan fixa en bild på huvudet (trofèn) imorgon... har än så länge en ganska bra statistik...har varit ut 3ggr och har fått skjuta bock på 2 av de gångerna ...ska väll ut en sväng nästa helg...eller kanske söndag kväll...detta var bara ett av de olika ställena där det finns gott om rådjur......återstår att se hur länge dom har kvar hornen...dom borde börja att trilla av när som helst :- /Fredde
Publicerat Oktober 29, 200619 yr Å fan ja du de e 20 år sedan jag tog jägarexamen och sen dess har jag bara jagat kråka så jag hade faktiskt ingen aning om att de tappar hornen. Gör de alltid det under vinter? Visst är detextra skojj när man lyckas lägga ner bocken efter en massa krävande smygande, tung som fn men sen kommer belöningen för allt arbete. Själv skulle jag inte kunna sitta i torn denna åstid, alldeles för kallt. Förresten, nu har du i uppdrag att fixa mark åt mig i hortlax ;D
Publicerat Oktober 29, 200619 yr Grattis Fredde Hur många taggar och vad väger slaktkroppen på en pitebock? /Micke
Publicerat Oktober 29, 200619 yr Micke: måste ner till sommar stugan och hämta vågen (och trofé-kokar-kastrullen) så du får svar på din fråga senare ikväll .....var väll inte så stora taggar :...men det finns iaf 6 st om man får räkna dom som är ca 5mm-10mm höga :D dp: jo dom brukar tappa hornen kring månadsskiftet oktober-november här uppe...beroende lite på väder och kyla också...vissa kan t.o.m ha kvar hornen en bit in i december...men det är ovanligt. Här kommer lite bilder
Publicerat Oktober 29, 200619 yr Oj oj oj vad mycket snö ni har....och jag som skrapade frost på bilrutan för första gången i år nu på morgonen. 18 kilo jo nog är det skillnad på norrrlandsrådjur och stockholmsrådjur,13-14 kilo är normalt på våra så här års. /Micke
Publicerat Oktober 29, 200619 yr pangade en bock i onsdags i ä-byn som oxo var gode tung i kroppen men såg ut som två knivar som sarr från skallen :
Publicerat Oktober 29, 200619 yr Micke: måste ner till sommar stugan och hämta vågen (och trofé-kokar-kastrullen) så du får svar på din fråga senare ikväll .....var väll inte så stora taggar :...men det finns iaf 6 st om man får räkna dom som är ca 5mm-10mm höga :Ddp: jo dom brukar tappa hornen kring månadsskiftet oktober-november här uppe...beroende lite på väder och kyla också...vissa kan t.o.m ha kvar hornen en bit in i december...men det är ovanligt. Här kommer lite bilder Så fin grillstad i bakgrunden men än har man inte blivit bjuden på öl och grillfest :- :-*
Publicerat Oktober 29, 200619 yr sköt en "mördarbock" på drevjakt en riktigt gammal sak, bilder kommer senare...