Publicerat Oktober 6, 200619 yr Har än så länge endast tillgång till Nosler Ballistic Tip 95gr och den laddningen verkar gå bra i bössan så jag kommer nog att fortsätta med den kombinationen ett tag till.Har inte lyckats skjuta några fler rådjur än, stötte en stor get i måndagskväll (rent kroppsligt så var den banne mig större än bocken jag sköt tidigare men då är det ju också skillnad på rådjuren i västmanland och i västerbotten) som jag lyckades vissla kvar på drygt 80m men jag stod så öppet och helt utan möjligheter till stöd så det fick vara. Bocken sköts på drygt 260 meter, missbedömnde avståndet med 40 meter så det tog lite lågt men tack och lov så gick allt bra. Jag skulle nog säga att det avståndet är absolut max som jag vill skjuta på oavsett om det är rådjur eller toppfågel. I vilken fart har du lagt BSt´n och hur var verkan på det nämnda avståndet?
Publicerat Oktober 7, 200619 yr Har inte haft möjlighet att mäta upp hastigheten själv men enligt uppgift så skall laddningen göra strax över 800 m/s i min bössa. Som sagt, hållet var lite väl drygt så träffen kom lågt genom lungpartiet och krossade benet i bakre bogen. Ingen nämnvärd köttförstöring med tanke på att jag tog bogen. Ett djur är för lite att dra några slutsatser ifrån så jag väntar tills jag hunnit fälla några till innan det går att säga om laddningen är bra eller dålig. Satt och siktade på ett kid igår men jag har så dåligt med rådjur här uppe så jag bestämde mig för att vänta tills dess att jag får någon bock på kornet innan jag skjuter. Vet att jag har 2 bockar som går och smyger, lyckades locka in en av dem i augusti men det var för trångt så jag fick inget läge och sedan dess har jag inte sett någon av dem.
Publicerat Oktober 12, 200619 yr Här kommer ett test av en av bockarna.. Är inte riktigt överräns med komprimeringen..
Publicerat Oktober 12, 200619 yr Premiärbocken.. Tyvärr glömde jag bort att fota sista bocken. :-[. Får se om jag kan göra det senare..
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Äntligen fick jag skogsbocken! Inte den vackraste men ack så skönt ändå. Andra rådjuret som föll för nya PPC:n och 95gr Ballistic Tip. Sköt snett framifrån, in genom ena bogen och ut bakom den andra. Gick ca 20 meter innan den låg ned.
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Blidde en liten pinnbock idag Satt som vanligt i tornet. Började med att det passerade ett dryga 10tal djur på insidan i skogen, satt som förstenad och tänkte jahopp det var den kvällen eftersom de gick åt "fel håll" hur som helst, vips så hoppade en get fram på fältet. Upp med bössan, avstånd ca 80 meter kanske men jag avvaktade vilket var tur för det kom ut 2 kid med. Get med kid gick och betade på lämpligt håll. Funderade ett tag på att skjuta ett kid, men njaaa va fasen, till vilken nytta? Hörde trampsteg snett bakom mig till vänster, vrider på huruvdet och där står ett rådjur typ 8 meter från mig. Både han och jag fryser till is men efter lite granskande så hoppar han in i skogen igen. Det börjar nu bli riktigt mörkt så jag lämnar tornet vid ängskanten. Hann ta ett steg ut på fältet då jag ser ytterligare en silhuett i kanten ca 200-250 meter bort. snabbt glida upp i tornet igen. Väntar men han vill inte komma längre ut på fältet och jag har inget skottläge. Nu är det verkligen mörkt så jag beslutar mig för att ge upp. Går ner till kanten på fältet och börjar smyga mot djuret, han tittar upp ibland och jag fryser i mina steg (jag går ute på fältet kanske 5 meter från ängskanten) äh tänker jag han ser mig. Jag slutar smyga och knatar på. Knatar fram en bra bit och han står kvar. Vafasen!!! Nåväl sista metrarna gjorde jag en indiansmygning som bara dptrapper kan göra och går sen likt en tennsoldat ner i knästående. Fan de e mörkt, ser nätt å jämt hårkorset. Avståndet till djuret är ca 130-150 meter, svårt att se i mörkret. Nåväl var e korset, ja där är det, PANG, mynnigsflamman från tikkan gör nästan så att blåklockorna börjar blomma igen och mina ögon får en smärre chock, dock hinner jag se att djuret dyker in i skogen. Fram med pannlampan, söker blod, söker djur, inget, fan ringer en kompis han kommer med fler ficklampor. Nu hittar vi ett rejält blospår, blod överallt, och tillslut ligger djuret där, ca 30 meter in i skogen. Träffen satt som smäck, tror banne mig man skulle kunna ha en bild på den i jägarexamensboken ;D Har nyss flått djuret och jag är lite förvånad hur fn de kan ha så mycket fett, nästan värre än julskinkan En annan sak som slår mig är följande. på insidan av djuret ser man tydligt kulans fart genom revbenen på ena och andra sidan snygg mitt emot varandra. Däremot så är hålen i "köttet" inte alls på samma ställe som hålen i revbenen. Har köttet dragit ihop sig eller behöver jag glasögon. Sorry blidde ingen bild, hade inte kameran med och glömde sen väl hemma att fota innan jag flådde :- Nåväl spännande var det då
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Grattis! Fasen va kul att ni har så mycket rådjur i piteå, det trodde jag inte. Har ni alltid haft så mycket rå?
Publicerat Oktober 17, 200619 yr Jodå visst finns det rådjur, och ganska så gott om dem. Om det alltid har varit så vill jag ha osagt eftersom jag fram tills år 2006 i princip bara jagat kråka. Kan väl tro att det varierar om vintern är hård eller mild. Här vid kusten har vi ju betydligt mildare klimat än inlandet och det är ganska sällsynt med hårda vintrar. Skulle vilja påstå att de senaste 10 åren har vintrarna varit mycket milda. Skall dock tilläggas att vi fodrar rådjuren på vintern på våra marker och det skjuts en del räv av bland annat Bomm här på forumet. Jag har bekanta i en by som heter Ullatti som ligger 5 mil öster om Gällivare och de har rådjur även där, men det är en lite grupp som ständigt utfodras :-) Nåväl lite frågor och synpunkter. Fråga: Ska man vara noga att ta bort allt fett på kroppen då djuret ska hänga? (Har hört att det härsknar) kan djuret hända oflått? Nackdelar/fördelar? Synpunkt: Jag hade en pannlampa "Tikka" med ljusblåa dioder, inte bra alls. Jag såg inte bloddet på lövmarken i dess sken trots att den lyser på rätt fint. När kompisen kom med en vanlig ficklampa syntes allt hur bra som helst.
Publicerat Oktober 17, 200619 yr dptrapper "klapp,klapp,klapp" dptrapper "klapp,klapp,klapp" :-* min hjälte! Du är nu ett levande bevis på att även en förvirrad, sökande, i blindo famlande hagelgalning med rätt hjälp och vägledning kan se den rätta vägen=kulvapen ;D Supergrattis och nu är du fast i kulvapenträsket för gott. Fördelar-nackdelar. Om du inte flår djuret så kan du inte heller putsa bort skottskadat kött med vidhängande inkapslade blodlevrar,det är där som bakterietillväxten startar nästan omedelbart. Flår du djuret och putsar skottskador så får du å andra sidan om inte miljön är perfekt,en ibland ganska hård torkhinna på köttet. Själv flår jag alltid allt klövvilt direkt för att kunna putsa skottskador, ju varmare kroppen är desto lättare är det att putsadessutom har jag tillgång till kylrum så torkskador är då inget problem. Fettet härsknar inte! låt det sitta kvar då det hindrar uttorkning. Diodlampor tycker jag heller inte om då blodet är svårhittat i mörker. /Micke
Publicerat Oktober 17, 200619 yr Jodå visst finns det rådjur, och ganska så gott om dem. Om det alltid har varit så vill jag ha osagt eftersom jag fram tills år 2006 i princip bara jagat kråka. Kan väl tro att det varierar om vintern är hård eller mild. Här vid kusten har vi ju betydligt mildare klimat än inlandet och det är ganska sällsynt med hårda vintrar. Skulle vilja påstå att de senaste 10 åren har vintrarna varit mycket milda. Skall dock tilläggas att vi fodrar rådjuren på vintern på våra marker och det skjuts en del räv av bland annat Bomm här på forumet.Jag har bekanta i en by som heter Ullatti som ligger 5 mil öster om Gällivare och de har rådjur även där, men det är en lite grupp som ständigt utfodras :-) Nåväl lite frågor och synpunkter. Fråga: Ska man vara noga att ta bort allt fett på kroppen då djuret ska hänga? (Har hört att det härsknar) kan djuret hända oflått? Nackdelar/fördelar? Synpunkt: Jag hade en pannlampa "Tikka" med ljusblåa dioder, inte bra alls. Jag såg inte bloddet på lövmarken i dess sken trots att den lyser på rätt fint. När kompisen kom med en vanlig ficklampa syntes allt hur bra som helst. Fråga: Ska man vara noga att ta bort allt fett på kroppen då djuret ska hänga? (Har hört att det härsknar) kan djuret hända oflått? Nackdelar/fördelar? Jag har aldrig tagit bort fettet innan jag Flått/styckat. kan djuret hända oflått? Nackdelar/fördelar? Det finns många olika meningar om detta men: Jag låter alltid skinnet vara kvar, Nackdel= det blir lite svårare att flå, Fördel: om man skulle få in ngn fluga i säcken/kylen så är det lite mindre yta för den + att djuret svalnar saktare med inte lika segt kött som resultat (enl mig).
Publicerat Oktober 17, 200619 yr okey lite olika skolor då efter tycke, smak och hur man är lärd från början. Nåväl verkar fungera båda delarna. Jag har då flått. Det var så lite skottskada så jag har i princip inte putsat nått alls. Så vad tror ni om kulan då? en lapua Mega 6,5X55 genom ett rådjur på 130 meter, hur mycket fart har kulan sen? Börjar den tumla? Har den massor med kraft kvar? har den svampat? Funderar då vi har så mycket bebyggelse och vägar inom relativt nära håll från skottplatsen. Har nog förvirrat mig lite in i studsarvärlden men i mitt hjärta är jag fortfarande en halgegalning. Kan man vara båda delarna kanske? ;D
Publicerat Oktober 17, 200619 yr okey lite olika skolor då efter tycke, smak och hur man är lärd från början. Nåväl verkar fungera båda delarna. Jag har då flått. Det var så lite skottskada så jag har i princip inte putsat nått alls.Så vad tror ni om kulan då? en lapua Mega 6,5X55 genom ett rådjur på 130 meter, hur mycket fart har kulan sen? Börjar den tumla? Har den massor med kraft kvar? har den svampat? Funderar då vi har så mycket bebyggelse och vägar inom relativt nära håll från skottplatsen. Har nog förvirrat mig lite in i studsarvärlden men i mitt hjärta är jag fortfarande en halgegalning. Kan man vara båda delarna kanske? ;D En Lapua mega har säkert 90% resvikt efter den har passerat ett rådjur med allt vad det innebär när man sysslar med tätortsnära jakt...... jag har själv samma problem på mina rådjursmarker och har löst det genom att använda mig av kal.224 med blöta kulor,har jag gäster är det ett krav att dom har klass2 vapen. Svaret på din sista fråga är ett rungande NEJ man kan bara vara studsargalning ;D /Micke
Publicerat Oktober 17, 200619 yr Jo fasen det löste sig ;D å fler kommer det att bli, måste erkänna att det är lite beroendeframkallande detta. en angelägen fråga: Jag frös hela skallen. Är det någon nära piteå som kan hjälpa mig såga skallen för att göra trofe. Vill även veta hur sjutton man ska göra efter sågning. jag vet inte mycket till trofe men det var mitt första rådjur så den SKA monteras med tillhörande hylsa. Ett konstaterande: Stegade avståndet idag i ljus. det var nog närmare 100 meter inte 130-150 som jag först trodde. Kan även berätta att hela tarmpaketet förrutom magsäcken och strupen var borta och med tanke på att det finns en massa gryt där så gissar jag då på mickel. Sååå Partys, var är du med dina grythundar???????
Publicerat Oktober 17, 200619 yr jag sköt mig en liten pinnabock 17:35 idag.kom till hygget vid 17:00 och såg get med 2 kid 40m meter framför tornet, vet inte hur jag lyckades, men jag lyckades smyga fram till tornet och uppför stegen och sätta mig på sittbänken.efter 10 minuter är de borta och efter en kvart ser jag ett vuxet djur nästan på samma ställe där geten sist stod, kanske bara 15m åt höger.tror givetvis att det är geten men smyger ändå upp bössan och ser 2 pinnar, den är på 50m håll men står lite risigt till så skott är uteslutet.det tog honom 20 minuter att gå tio meter högerut innan jag kunde släppa ett bra skott....såg ingen reaktion på honom och han tog några lugna skutt ner bakom en kulle men skottet kändes mycket bra och skottplatsen visade på lungträff.så jag följde blod och lungbitarna 40 meter, och se där låg han i en lite en svacka.hornen var absolut inget märkvärdiga, dock fanns en annan kul sak på honom,från hakan ända ner till bringan är han helt vit, såg ut som han hade akterspegel både fram och bak.kort finns och kommer lite senare...
Publicerat Oktober 17, 200619 yr jag sköt mig en liten pinnabock 17:35 idag.kom till hygget vid 17:00 och såg get med 2 kid 40m meter framför tornet, vet inte hur jag lyckades, men jag lyckades smyga fram till tornet och uppför stegen och sätta mig på sittbänken.efter 10 minuter är de borta och efter en kvart ser jag ett vuxet djur nästan på samma ställe där geten sist stod, kanske bara 15m åt höger.tror givetvis att det är geten men smyger ändå upp bössan och ser 2 pinnar, den är på 50m håll men står lite risigt till så skott är uteslutet.det tog honom 20 minuter att gå tio meter högerut innan jag kunde släppa ett bra skott....såg ingen reaktion på honom och han tog några lugna skutt ner bakom en kulle men skottet kändes mycket bra och skottplatsen visade på lungträff.så jag följde blod och lungbitarna 40 meter, och se där låg han i en lite en svacka.hornen var absolut inget märkvärdiga, dock fanns en annan kul sak på honom,från hakan ända ner till bringan är han helt vit, såg ut som han hade akterspegel både fram och bak.kort finns och kommer lite senare... Grattis !!
Publicerat Oktober 17, 200619 yr Grattis Dp och Wille!! dp, nu när du fått smaka på rådjursjaktens sötma så kommer nog kråkorna kring tippen bli snäppet säkrare nästa höst ;D ;)....men visst f*n är rådjursjakten skoj ...än så länge har jag 100% på rådjursjakten (1 kväll och 1 bock)...så nu väntar jag tills lövfällningen upphör helt å sen ska nr2 fällas ...jag vet var dom bor, å var deras kusiner bor...och tremeningar osv etc... 8) ;D ;D... /Fredde
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Fredde, kråkorna är ju ditt ansvar numera ;D Nä fasen nog hinner man ge även dem en chans. Har halva juli, hela augusti samt hela våren att panga dem så nog ska det bli fågel alla gånger.
Publicerat Oktober 18, 200619 yr En liten bild. vad tror ni, Guld?? Möjligen en Norrlands Guld! ;D Skoj att du fick din bock. Grattis. Än kanske det finns hopp för en kråkjägare ändå...