Publicerat September 10, 200619 yr Nära idag minsan å dessutom min livs första bockjakt. Satt själv i jakttornet. Kom en bock, en fiiiiiin en, dock var han på 270 meter ca. Efter en halvtimme gick han sakta in i skogen igen. 15 minuter senare kom en get med 2 kid, de betade en stund ch gick sen in i skogen. Bocken kom efter en halvtimma ut igen, nu på ca 220 meter, för långt för mig känndes det som så jag avvaktade.i sista ljuset kom geten med kiden ut igen och kiden lekte och stångades med varandra. Detta var så härligt att se att det inget gör att det inte blidde nått. Nästa gång kanske?? En fråga. De kom allihopa ut från nästan samma ställe och gick ut på fältet. Skogen de kom ut från är på ett par hektar med stora ängar runt om. Ängen de kom ut på är klöver. Min fråga då, brukar de ofta komma ut från samma ställe i skogen? Ska jag sitta i tornet nästa gång eller ska jag flytta mig nedåt mot där de kom ut sisst? är du säker på att det inte var 3st kid? Brukar vara en get med 3 kid som besöker det stället på kvällarna.. fast det kanske är fler getter där.
Publicerat September 14, 200619 yr Halleluja!!!!! jag har fått SE en bock på min jaktmark idag!!!!! första bocken jag ser på 2 år under jakttid!! var och hämtade älgkött, efter att jag hämtat det tänkte jag, jag far förbi bockpasset och ser om man ser nåt, brukar ju vara älg där ute på träderna titt som tätt...när jag kommer dit, möts jag av en vanlig syn, helt tomt...stiger ur bilen för att lätta på trycket, står där och funderar på om man kanske skulle ta ett ryck imorron kväll och sitta ett par timmar efter jobbet, när jag plötsligt får se han! han står med full bredsida på ca 200 m och tittar på mig...nu finns det HOPP!!! fyfan, det här kan man ju leva på hela säsongen, nu vet man ju att han finns där!! imorron är det bockjakt!!!
Publicerat September 14, 200619 yr Själv har vi gott om rådjur. Har sett dem flera gånger under kråkjakten eller då jag bara varit ute. sen jag började jaga dem detta år har jag sett ett par stycken under EN kväll men sen har det varit tomt. Har varit ute nu mprnar ch kvällar i flera dar, mina ögon är röda och jag behöver inte ens kudde eller säng för att somna men ingen bock har det blivit :'( Nåväl skam den som ger sig, får jag mig tillslut en bock ska den banne mig fästas på väggen med hylsa å allt ;D
Publicerat September 14, 200619 yr Själv har vi gott om rådjur. Har sett dem flera gånger under kråkjakten eller då jag bara varit ute. sen jag började jaga dem detta år har jag sett ett par stycken under EN kväll men sen har det varit tomt.Har varit ute nu mprnar ch kvällar i flera dar, mina ögon är röda och jag behöver inte ens kudde eller säng för att somna men ingen bock har det blivit :'( Nåväl skam den som ger sig, får jag mig tillslut en bock ska den banne mig fästas på väggen med hylsa å allt ;D Envis vinner!Tillslut vinner DU. Fortsätt jobba, och TRO på det du gör. MVH B
Publicerat September 28, 200619 yr Jag har ju spammat dessa bilder på andra sidor men ...det e ju här de hör hemma.... så blunda om ni redan har sett dem... E ju nuup här på forummet o bara ung juuuuUuUu.... men vi dryga skåningar.... Tittade på en massa som var intressanta...men sen hittade jag en som skulle bort (retur bock).... men när jag skulle ut och avsluta livet på den fantastiska bocken (väldigt stor i kroppen o vacker) så kom där in en liten bock med 2 stora spjut på sin skalle (mördarspets) o drev bort den.... därför blev nedan bock den 1a för säsongen: Sen kunde jag skjuta den jag skulle... Sen misbedömde en av mina vänner en ... alla hade trott att den var äldre... o där hade skjutits boom av 1 eller 2 personer... så då tog jag tag i det... : Sen så har jag ngra gamla ... Sen har jag en som en polare sköt som råkade vara 191 poäng... Ska skjuta en till med (ett mördar horn som bara förstör och e farlig för de övriga) som springer runt o har sig... ett långt jvla spjut på huvet har han ...tappat det ena genom att ha Varit i batalj med en väldigt fin ung bock......... som ska sparas 2-3 år till... Så ser den ut som ska sparas: Ha e bäst ... o ut o jaga med er sitt inte här....
Publicerat September 29, 200619 yr Snygga bilder på bockar, gillar det "annorlunda" montaget på trofeén!!
Publicerat September 29, 200619 yr 3:e bocken föll ikväll. En grann 6:a med ett väldigt grovt huvud. Själva jakten i sig var rätt "kass" och jag har funderat lite nu efteråt om jag verkligen skulle ha skjutit om jag skulle fått samma chans igen ??? "jakten" bedrevs på hemmaplan, vill säga ca 200 m ifrån huset. Jag går längs dessa åkrar/vallar flera gånger per dag när jag är ute med hunden det vill säga att jag vet till 95% vad det finns för djur som rör sig här. Jag har vid ngr tillfällen sett denna granna 6:a, som närmast ca 15 meter då jag var ute med valpen, (förstår än idag inte hur vi kunde komma så nära??) Hur som, tanken var att jag skullle smyga mig upp på vallarna längst upp på marken, det vill säga ca 600-700 meter ifrån huset, jag gick medvetet ut sent för att hoppas att djuren redan skulle vara ute så själva pürchen skulle bli lite mer utmanande (klarar inte av att sitta still i torn) efter ca 150 meter så ser jag att 2 djur är ute på första vallen, kollar i kikaren och det visar sig vara bock och get. Smyger ca 40-50 meter och lägger upp bössan på en halmbal, Japp det är den 6:an. ca 10 sekunder senare så har bocken lagt sig ner för sista gången. Jag går fram till bocken och ger den sin sista måltid och börjar fundera varför jag sköt. Från dörr till bock tog det ca 7-8 minuter. Det var inte direkt någon prestation eller framförallt glädje som uppnåddes när jag stod där. Det skulle vara något helt annat om jag skulle få kräla i leran 200 meter och verkligen känna att nu är allting rätt. Men nop.. Förmodligen är jag inte ensam om att kännt denna känsla. ps. Beretta, jag har inte glömt bort mina bilder, ska bara lägga dem på datorn först.
Publicerat September 30, 200619 yr Förstår vad du menar.... Men om du varit ute mkt innan så räknas det ju in.... blev det sen ett bra skott o det hela gick fort så e det bäst för dig o djuret.... Så känn nu inte så... det e ju inte så att det bara e slump att du sköt det snabbt.... du har säkert varit grundlig innan osv.... förarbeet o ta väl hand om sina rådjur...mata dem under vintern .... Ut o pyrscha efter fler... sen kanske du hittar massa som du inte vill skjuta utan bara spara...
Publicerat September 30, 200619 yr jag förstår precis...jag har jagat en bock i 4 år, sett honom kanske 15 ggr, osäkrat TRE ggr på honom, när jag nu sköt honom i år i augusti så infann sig både glädje och vemod.varför sköt jag just honom?han hade klarat sig i så många år och "kompis"känslan som nästan infunnit sig efter alla våra möten.glädjen som infann sig berodde på att han var så jäkla svår att komma ut och han var sannerligen en gammal rackare då han alltid uppträdde i slyt och i sista skjutljuset....dock sköt jag honom en morgon då han antagligen fortfarande brunstade, kom med nosen i baken på en get....
Publicerat Oktober 1, 200619 yr jag förstår precis...jag har jagat en bock i 4 år, sett honom kanske 15 ggr, osäkrat TRE ggr på honom, när jag nu sköt honom i år i augusti så infann sig både glädje och vemod.varför sköt jag just honom?han hade klarat sig i så många år och "kompis"känslan som nästan infunnit sig efter alla våra möten.glädjen som infann sig berodde på att han var så jäkla svår att komma ut och han var sannerligen en gammal rackare då han alltid uppträdde i slyt och i sista skjutljuset....dock sköt jag honom en morgon då han antagligen fortfarande brunstade, kom med nosen i baken på en get.... Det låter som riktig bocka jakt...o från en riktig jägare.... Fan man känner verkligen för dem o respekterar dem o älskar dem.... fan man låter ju så blödig... men fan va de e vckra o fina.... Grisar däremot e så fula.... hahahha Ut o jaga med er nu
Publicerat Oktober 1, 200619 yr Hade tänkt ut nu ikväll...men tyvärr så öser regnet ner :'(, blir inte så trevligt att smyga runt på markerna med sånt här väder ...hade äntligen hittat en laddning till .243:an med Nosler Partition som skjuter iaf godkänd (18mm)...men inte f*n hjälper det när det regnar Nu är iaf alla djur tillåtna så nu ökar ju chanserna för ytterligare ett rådjur denna sesong .... Kungcarl: en fråga...300wm, hur blir det med köttförstöringen med en så pass "våldsam" kaliber på ett så litet vilt som ett rådjur? ...eller tänker du som jag, dvs hellre lite köttförstöring än ett eftersök. /Fredde
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Jaha...nu har jag varit ute igen, är det 8 eller 10 gången...jag vet inte och jag börjar att bli less!!! Inte ett rå har jag fått se...INTE EN ENDA JÄ..A GÅNG!!! > > > Jag trodde ju faktistkt att i år skulle det ske, att i år skulle jag få ta mitt första... men icke. Så nu SKITER jag i detta och ängnar mig åt fågeljakten i stället. ...sur är jag...
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Har inte upplevt det... nöjdmed accubound kulan.. skrev lite om det i ngn tråd... sök så finner du... 300wm e mkt fin.... 7mm rem mag o 270wsm... de enda 3 jag kan tänka mig... om man bara får ha en kaliber... O jag har hittat 2 bockar som ska bort där hemma med...
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Jaha...nu har jag varit ute igen, är det 8 eller 10 gången...jag vet inte och jag börjar att bli less!!! Inte ett rå har jag fått se...INTE EN ENDA JÄ..A GÅNG!!! > > >Jag trodde ju faktistkt att i år skulle det ske, att i år skulle jag få ta mitt första... men icke. Så nu SKITER jag i detta och ängnar mig åt fågeljakten i stället. ...sur är jag... I helsike jag har tänkt låta dig ge upp. > ;DDu ska ut i helgen! :-*
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Nu kan jag inte hålla mig längre... Måste få visa upp min hittills största bock som jag fick skjuta den 16/9 och med min nya pang dessutom. Det var 3 år sedan sist jag fick läge att fälla en bock så det kändes j-ligt skönt och firades med några sköna droppar Mackmyra 02. Nu håller jag bara tummarna för att den skall räcka till silver, viktmässigt så ligger den precis på gränsen.
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Nu kan jag inte hålla mig längre...Måste få visa upp min hittills största bock som jag fick skjuta den 16/9 och med min nya pang dessutom. Det var 3 år sedan sist jag fick läge att fälla en bock så det kändes j-ligt skönt och firades med några sköna droppar Mackmyra 02. Nu håller jag bara tummarna för att den skall räcka till silver, viktmässigt så ligger den precis på gränsen. Grattis till en fin bock! Berätta gärna lite om din nya pang...
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Tror nog att de flesta har sett den redan. Hämtade den ett par dagar innan hos Mr Fiberclass... ;D
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Fick förmånen att besöka Mr Fiberclass för drygt 1 månad sedan, han har en imponerande samling med vapen och tillbehör samt troféer det kan jag lova. Nåväl, det var bössan det var frågan om just nu. För att göra det enkelt så plockar jag delar ur annonsen som ligger under säljes: "Sako Varmint 6PPC enkelskott Custom. Bössan är byggd av Leif Eliasson i Sollebrunn (Riflemaker). Lådan är en original Sako enkelskott med target-avtryck som är ställbart ned till ca 500gram. Slutstycksknoppen är gjord i aluminium. Pipan är en rostfri flutad (svartlackerade flutes) MAB 58 cm med räffelstigning 1/10". Kolven är en McMillan och systemet är bäddat." Därtill har jag monterat en Leupold VXIII 8,5-25x50 med Varmint Hunter (typ mildot) riktmedel i Sako Optilockfästen.
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Bockarna lever farligt numer mao... Att bössan skjuter bra utgår jag ifrån. Vad tog livet av bocken ovan?
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Har än så länge endast tillgång till Nosler Ballistic Tip 95gr och den laddningen verkar gå bra i bössan så jag kommer nog att fortsätta med den kombinationen ett tag till. Har inte lyckats skjuta några fler rådjur än, stötte en stor get i måndagskväll (rent kroppsligt så var den banne mig större än bocken jag sköt tidigare men då är det ju också skillnad på rådjuren i västmanland och i västerbotten) som jag lyckades vissla kvar på drygt 80m men jag stod så öppet och helt utan möjligheter till stöd så det fick vara. Bocken sköts på drygt 260 meter, missbedömnde avståndet med 40 meter så det tog lite lågt men tack och lov så gick allt bra. Jag skulle nog säga att det avståndet är absolut max som jag vill skjuta på oavsett om det är rådjur eller toppfågel.